Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, awt skrev:

@Fredrik, det er nok ingen som er uenige i at det er den som er den korrekte måten å regne på, men for min del er det regnestykket revnende likegyldig. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hva det tallet blir, og jeg kommer aldri til å la et slikt regnestykke avgjøre mitt valg av bil.

Ikke jeg heller, men man kan virkelig bli overrasket over hva en bil kan koste hvis man regner ut kroner pr. kilometer. Når dette er nevnt er det egentlig en "luksusting" vi snakker om. Ikke alle har råd til å se stort på hva de reelle kostnadene er ved å ha en bil og flere burde nok egentlig kikke litt nærmere etter hva de reelt betaler for å ha godbilen stående på gårdsplassen.

Jeg tenker at omstendighetene også spiller en stor rolle. En helt ny dyr bil som man bare har noen måneder, proppet full med dyrt ekstrautstyr og bare kjører noen få tusen kilometer koster mye, mye mer enn en lett brukt bil som man beholder i noen år. Regner man ut kilometerprisen ser man dette på en veldig tydelig måte.

@Marius2002 DS ser ut som Citroën en gang gjorde. Dette er egentlig litt merkelig, men et resultat av enorme nye muligheter i Kina der ingen kjenner til Citroën. LED forlysene på Crossback'en er ganske artige ved at de snurrer rundt når lysene tennes. De ser ut som en form for edelstener... skikkelig bling... :) 

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002 Absolutt... de LED forlysene er ganske artige i sin konstruksjon, men helt klart på grensen til harry (kanskje litt over hvis jeg skal si hva jeg personlig mener). Det er ingen tvil om at PSA med DS merket generelt og DS7 Crossback spesielt går etter mest mulig oppmerksomhet med designet. Baklysene er også veldig kule og jeg liker skinn-flettverket på setene (de i toppversjonen av DS5 er imidlertid finere).

For de som ikke helt er med på hva som er forskjellen på Citroën og DS så handler dette om at DS (som er et nytt eget merke i PSA konsernet) skal være PSA's svar på Audi, Peugeot skal være VW og Citroën skal være Skoda. Plattformer og teknikk er stort sett det samme på tvers av bilmerkene akkurat som hos VAG... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroner pr. kilometer ja. 

Min BMW 520IA 1999 modell har jeg kjørt 10 000km med snart, ganske nøyaktig 9 400km over 10 måneder.
Jeg lister opp utgiftene jeg har hatt denne tiden:

Forsikring 3385 kr(Ansvar)
Årsavgift 2828 kr (denne klarte forrige eier å unngå ganske akkurat)
Deler 3256 kr (For å få den gjennom EU)
EU-kontroll m/etterkontroll 550kr(Fikk til og med rabatt  på EU-kontrollen)
Bensin snittforbruk på 0,82 liter/mil medregnet snittpris på 14kr pr. liter(her tar jeg noe ut av lufta. Snittet er dog fra computern)
Dette gir ca. 770 liter bensin og dette blir:
Bensin 10 780kr
Summasumarum: 20 799kr

Kr/kjørte kilometer blir 2,21kr.

Skremmende:mrgreen: Tar jeg med kjøpesummen på bilen får jeg da det totale for hva det har kostet meg å ha bil de siste 10 månedene. Da kan man ca. doble km. prisen da jeg betalte 20 000kr for bilen.
Tror jeg har regnet og summert riktig. Virker jo sansynlig.:rolleyes:

Foreløpig er utsiktene gode, ingen klunking, ingen ulyder, bremser i god stand.. Mye dekk igjen både sommer og vinter.
Bomringen i Oslo har jeg omtrent ikke passert, har vel maks 20 passeringer. Dette har jeg unngått ved kjøring på motorsykkel.

Der har jeg kjørt litt over 20 000km på BMW motorsykkelen siden midten av Mars og ca. 6000km på Jawaen siden August til nå.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke galt med 2,2 kroner pr kilometer, men hvis du regner pr. mil høres det ikke like fint ut. 22 kroner pr mil er heller ikke så galt, men perspektivene kommer tydeligere frem når man tenker på at folk henger seg opp i om en bil klarer 0,45 eller 0,65 liter/mil. Her i Danmark har vi en bedre modell ved at vi heller snakker om hvor mange kilometer bilen klarer pr. liter drivstoff (min bil skal iht. Citroën klare 32 km/liter, men den klarer kun 27-28).

Det er ikke uvanlig at folk med ganske dyre biler, mye ekstrautstyr og få kjørte kilometre når opp på minst 12-13 kroner pr. kilometer eller 120-130 kroner pr. mil. Det er normalt billigere å ta en taxi... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dumme med PSA gruppen er jo at de har kjøpt Opel. Opel kommer aldri til å klare avgasskrav i fremtiden på tidligere lanserte modeller. Dagsbøter og kanskje konkurs blir vel regninga. Chevrolet (som solgte Opel) Nekter for at de har unnlatt å informere om avgassproblematikken og står på sitt.

Om partene møtes og deler regningen likt, vil nok PSA gruppen klare seg.

Angående Opel og Psa så havarerte girkassa på firmabilen vår i dag. Dette er toppen av isberget i forhold til alle problemer den skrothaugen har gitt oss. 

 

Jeg synes Talisman virker som en tøff bil. Ingen her har visst noe kjennskap til den så håper du prøver den og gir tilbakemeldinger:)  Ford, VAG og Opel er vel ingenting å skaffe seg? Vi kjenner jo alle til de.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper at Opel går konk etterhvert, særlig nå som PSA har kjøpt katta i sekken. Er redd nye Insignia og Volt ikke klarer å snu skuta, de har vært for lenge nede i bølgedalen. 

Synd egentelig, som jeg sa når det gjaldt Saab. Kunne gjerne ofra Peugeot for å få Saab tilbake, Saab lagde i det minste originale biler. Peugeot lager søppel på fire hjul, drittbiler i pen innpakning..

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Du om det Fredrik, men jeg er ikke enig. Du liker ikke franske biler, men du har heller ikke mye praktisk erfaring med disse bilene. Vi er imidlertid et par-tre stykker her inne som har hatt flere franske biler og dårlige er bilene definitivt ikke. Når man tenker på at de ofte koster under det halve av en anstendig BMW så bør man kunne forvente at en BMW også fremstår som mye mer gjennomført (hvilket de som regel også er), men de er ikke dobbelt så bra (jevnt over). Man betaler dyrt for den siste finishen og ikke minst BMW merket i seg selv. 

Når det gjelder Opel så tror jeg at PSA var deres eneste sjanse for å overleve som bilmerke. General Motors ville ikke ha bilmerket mer (de kjøpte det allerede i 1929) - forøvrig akkurat som med Saab. I likhet med Saab er også Opel's skjebne litt trist iom at de har bygget mange fine bilmodeller opp gjennom tidene.

Jeg tror at PSA får skikk på Opel (tiltross for uenigheten med GM), men mest sannsynlig ender Opel opp som et rent PSA produkt. Dermed vil PSA ha bilmerkene Peugeot, Citroën, DS og Opel i folden og spille i markedet som VAG med VW, Skoda, Audi og Seat. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye Insigniaen er faktisk ganske lekker. Dessverre har Opel et dårlig rykte her til lands(Det har blitt lav-status). Dette kom jo med Omega A, Rekord E, Ascona C, Kadett E og ikke minst Senator B. Alle veldig fine, men dårlige biler.

Hadde store deler av barndommen i en Senator B. På mange måter en meget meget bra bil(teknikk og løsninger overgår på mange måter både MB og BMW i 1987). Dessverre dårlig stålkvalitet, mykt karosseri og hardplast. Har inntrykk av at GM gjorde som Daimler-Benz gjorde med Mercedes W210 og W203 når det gjaldt produksjonskostnader. Det rustet mye.

 

På mange måter liker jeg Peugeot. Citroën har jeg ikke så mye erfaring med bortsett fra at en kamerat hadde en sånn DS3 Racing(?) som var en skikkelig mandagsbil, fikk heldigvis hevet kjøpet etter mye om og men, kunne blitt en økonomisk katastrofe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner å bli noen år siden Opel's storhetstid som overordnet varte frem til slutten av 80-tallet. Spesielt på 60 og 70-tallet var Opel sammen med Ford på mange måter der Audi og BMW er idag. Begge bilmerkene gjorde det også stort i motorsport. Jeg er litt for ung til å ha et stort forhold til Ford og Opel, men jeg husker at spesielt Ford Capri og Opel Manta B var drømmebilen for mange på den samme måten som div. BMW modeller er det idag... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far kjøpte ny Peugot (husker ikke hvilken) i 2014 og har enda ikke hatt feil med den. Utrolig bra komfort og stilig design. Fransk bil er slettes ikke så dumt. 

Ford Capri som du nevner Fredrik, det er tidenes bil:) Har vel hatt den som favoritt bil siden jeg var 5 år gammel, min far hadde en 82 mod mk3, husker ennå hvor utrolig mye tøffere den bilen var i forhold til alt annet på veiene! I dag koster de mye, er så få igjen. Capri og Manta er gamle storheter ja. Snur meg 2 ganger om jeg ser en på veien, noe man sjelden gjør. Jeg måtte kjøpe meg et par små lekebiler av de 2 merkene nå i sommer faktisk:)

 

DSC_0035.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E60/61 550i pre vs facelift. Noen som har hatt eller om det er stor forskjell? 

Litt lyst på 535i også mem da må man vell hente fra utlandet, men er litt svak for 8’r 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motormessig er vel 550i lik både før og etter facelift mener jeg på, men facelift har jo litt andre ting som penere lykter, ny girspak og litt slikt.

535i ble kun levert i statene, så de må evt. importeres derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare drømmer om M5 enn så lenge,  men har alikevel bemerket meg at det finnes ikke E6* M5 facelift til salgs i norge.. Altså 09 med den nyere navigasjonen og idrive systemet. Vet at facelift kom før 09, men ikke fullverdig i mine øyne :P heh  

Finner dette noe merkelig da det er mange nyere f10 m5'er til salgs..  Hvorfor dette gapet mellom e6x m5 pre facelift og f10 m5 ? :P 

Endret av codex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...