Gå til innhold

Solgt bil, turbohavari.. Forbrukerråd.


Magnus.
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. 

Solgte i forrige uke en A3 2006mod, rullet 256 000 km. Pratet endel med eier på telefon før salg, og presiserte feil å mangler.
Uling fra turbo å at bilen skulle på EU kontroll i Januar, vi diskuterte endel per telefon og jeg presiserte at jeg ikke hadde noe som helst viten om når turbo var byttet.

Jeg solgt den for en fin pris til kjøper, etter endel pruting. ( 8000 under annonsert pris )

i kontrakten ble bilen " solgt som den er ". Skrev ekstra at bilen er forevist og testet av kjøper, skal på Eu i Januar og feil å mangler er kjøpers ansvar. Bilen har Airbaglys og diverse lakkskader. 

Problemet er at han ringer nå og opplyser om turbohavari, som skjedde på veien hjem. Han har hatt kontakt med Forbrukerrådet er klar til og kjøre sak, men han først har jeg to valg fra hans side :
1. Heve kjøpet.
2. At jeg kjøper en ny turbo til han.

Jeg er normalt en veldig fleksibel person og kjøpe/selge bil med, og har gjort meg opp en mening.

Men av ren nysgjerrighet, hva ville dere gjort ? :-P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, hsd skrev:

Skrev du "uling fra turbo" i kontrakta?

Det gjorde jeg ikke, var endel feil med bilen. Og alt ble tatt over telefon, så det er uten tvil opplyst.
Han var enig i at jeg hadde opplyst om det, men mente ulingen kom fra noen slanger i motorrom, og ikke turbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der kommer han nok dessverre ingen vei med, så jeg hadde bare beklaget på hans vegne at turboen røk, men det er ikke selgers ansvar med mindre det er noe som gjør at du visste at turboen var ødelagt ved salg og unnlot å opplyse om det. For alt du vet kan han ha skamkjørt bilen hjem og stoppet den med glødende turbo...  
Jeg solgte en bil hvor dynamoen røk når kjøper var påvei hjem, men siden jeg ikke kunne vite at dynamoen skulle ryke ble dette kjøpers utgift. Synd og kjipt når man har nettopp kjøpt ny bil, men sålenge bilen selges uten garanti er det dessverre slikt som kan skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et lignende tilfelle som ditt. Kjøpte en A6 allroad og kjørte den Bergen->Lillehammer. Den sto så hele uka siden jeg var bortreist på jobb og kjørte da Lillehammer->Nordfjord hvor turboen røyk 3mil før jeg kom frem. Når jeg var å prøvekjørte bilen så merket jeg uling i turboen og sa at jeg kan gi et bud på 20k under på grunn av  turbo og en luftfjær som var punktert. Ingenting var opplyst av selger når jeg reiste for å se på bilen og ingenting ble skrevet i kontrakten. Jeg kunne gjort som din kjøper, gått på selger igjen, men da er man ikke f... ikke mye ærlig..

Dette er brukte biler og turbo er ikke unormalt å bytte når de har gått over 200k. Det er heller mer normalt en unormalt faktisk at de må byttes på en slik km stand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er mekaniker, og har sagt seg villig til å ta jobben selv. Han ønsker at jeg dekker ny turbo, en overhalt/ebay turbo er ikke så veldig dyr. Men jeg føler det er en større trend i bilmarkedet nå og prute mye på bil. Dra den med seg hjem, finne fler feil og "presse" selger med forbrukerråd. Slik at man får igjenn penger og havner på den kjøpesummen man ønsket i utgangspunktet.

Jeg synes det er en uting... I denne situasjonen handler det mer om prinsipp enn det økonomiske 😃

Endret av Magnus.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hadde du gjort om kjøper var en fyr du ser på jobben hver dag? Jeg tror jeg hadde sett bort fra det juridiske og tilbudt å dekke halve prisen på en brukt turbo. Forutsatt at jeg var fornøyd med prisen jeg fikk for bilen selv etter pruting.

I kjøpers sted ville jeg skjønt at du har det juridiske på din side, og ditt tilbud bare gjenspeiler at du er en knakende kjekk kar. Hvis vi kjente hverandre ville du sannsynligvis fått mer tilbake over tid i form av diverse vennlige ytelser enn kostnaden for turboen.

Nå er kjøper hverken en bekjent eller en fyr på jobben, men eksemplet illustrerer kanskje hva man egentlig synes er rettferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Basse Lusk skrev:

Hva hadde du gjort om kjøper var en fyr du ser på jobben hver dag? Jeg tror jeg hadde sett bort fra det juridiske og tilbudt å dekke halve prisen på en brukt turbo. Forutsatt at jeg var fornøyd med prisen jeg fikk for bilen selv etter pruting.

I kjøpers sted ville jeg skjønt at du har det juridiske på din side, og ditt tilbud bare gjenspeiler at du er en knakende kjekk kar. Hvis vi kjente hverandre ville du sannsynligvis fått mer tilbake over tid i form av diverse vennlige ytelser enn kostnaden for turboen.

Nå er kjøper hverken en bekjent eller en fyr på jobben, men eksemplet illustrerer kanskje hva man egentlig synes er rettferdig.

Men hvis han på jobben kjøpte bilen var klar over at det var uling fra turboen ved kjøp? Hvis han på jobben er mekaniker, så er det vel ganske normalt å tenke at uling + 256.000km kan bety at turbo ryker snart?

Eller er det bare meg?

Endret av Evenol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som utnytter har en jobb og derfor også kollegaer. Noen holder seg for god for å utnytte venner og bekjente, men syns at fremmede er greit, andre bryr seg bare ikke- og utnytter de fleste muligheter. 

Selv har jeg flere "ex"kompisser som jeg har brutt kontakten med, etter at jeg forstod hvilken vei tjenestene (og pengene) gikk over tid. Flere har vært mine beste venner..

Det er greit å være rundhåndet, det liker jeg å være som prinsipp selv, men det er ikke det samme som å være naiv, eller å la seg utnytte for å kunne sove godt om natten.

Hadde det vært en sykepleier eller it-ingeniør som strengt tatt ikke har forutsetninger for å gjøre denne type vurderinger, så stiller saken seg kanskje annerledes, men det syns jeg ikke gjelder i dette tilfelle. 

Selv har jeg kjøpt biler som har hatt feil og mangler selger garantert har visst om, men som jeg ikke fant ut av før bilen var kjøpt. Feks drittlukt fra a/c som var dekket over med luftrenser og wunderbaum, en dør som ikke kunne åpnes fra utsiden, rust osv.. av prinsipp er ikke jeg en som klager, fordi jeg ikke vil være husket for "han som var så vanskelig og skulle ha prisavslag for xxx, han burde jo være klar over at han ikke kjøpte noen ny bil..."

 

Stå på ditt! Du opplyste om mangelen, han burde forstå at det bare er et tidsspørsmål før det kommer påkostninger på en bil med 256000km, og solgt som den er- betyr jo nettopp det! 

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Magnus. said:

Han er mekaniker, og har sagt seg villig til å ta jobben selv. Han ønsker at jeg dekker ny turbo, en overhalt/ebay turbo er ikke så veldig dyr. Men jeg føler det er en større trend i bilmarkedet nå og prute mye på bil. Dra den med seg hjem, finne fler feil og "presse" selger med forbrukerråd. Slik at man får igjenn penger og havner på den kjøpesummen man ønsket i utgangspunktet.

Jeg synes det er en uting... I denne situasjonen handler det mer om prinsipp enn det økonomiske 😃

Her er jo absolutt null tvil. Når du opplyste om uling, ukjent om turbo har vært byttet og bilen har gått 256k så bør fyren enten brenne opp det mekaniker fagbrevet eller la være å presse deg for penger. Gjerne begge deler. Man får sikkert en kina turbo til et par tusen, men jeg er enig med deg om at dette er litt prinsipp. Hadde du ikke sagt noe om turbo og det hadde vært en ikke-kyndig person som handlet kunne jeg selv vært tilbøyelig for å dekke halve kosten samt bytte den for denne personen, men i dette tilfellet så hadde jeg sendt faktura på SMSen som du måtte sende i svar til han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ser vel at her kan man ha billig bilhold noen mnd og kanskje gå i pluss. Først skamprute på en bil, så presse selger til å erstatte kjente feil og mangler etter kjøpet før han får den EU-godkjent på sin egen arbeidsplass og selger den med gevinst. Sikkert ikke første gang han har gjort slikt....

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser jeg er en trend som stadig er økende i omfang. En kamerat har kjøpt og solgt mange biler, og det siste 1,5 året har vært ille, folk ringer og truer med det ene og det andre. 

Leser man på disse Facebook-sidene for ulike biltyper i et innlegg hvor kjøper har tydelig gjort et dårlig kjøp, så er det hundrevis som kommenterer:"Hev kjøpet".

Folk må skjerpe seg, ikke forvente at en tilårskommen bruktbil er som en ny. Folk bare kjøper og tenker ikke før det plutselig dukker opp flere kostnader enn bare kjøpesummen. Tenker at nå har dem kjøpt en rullende sparebøsse.

Dette må du la han fikse selv, også økonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja en ser det godt i f.eks E39 gruppene på FB. Jevnlig ser en kommentarer om hvilken "møkkabil" dette er når det blir 2-3 ting som må repareres i løpet av en kort periode. Det faktum at de har kjøpt seg en 20 år gammel bil som koster mindre enn 10% av det den gjorde som ny ser ikke ut til å ofres en tanke.

Men er det ikke noe som kan tas med i en kontrakt som slår slike patetiske forsøk i bakken en gang for alle? Jeg kjøpte selv en gammel Toyota for noen år siden som jeg bare skulle ha en kort periode og da ble vi enige om å skrive kjørbar delebil fordi selger var nervøs for at jeg skulle klage i ettertid.

 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lureste er nok å selge bil til folk på 35+, da minsker risikoen for kranglefanter. Den generasjonen som har vokst opp på facebook er fort bortskjemte, kravstore, virkelighetsfjerne og ufine når det kommer til kjøp og salg....

Selv har jeg heldigvis til gode å bli kontaktet av kjøpere i etterkant selv om jeg har solgt haugevis av drittbiler. Nå sist solgte jeg en bil for 100 000kr til en kar på 25 og stålsatte meg for en klagestorm på sms i etterkant, men utrolig nok har det vært stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...