Gå til innhold

Helt ny F31 eller 2-3 år gammel


Eivind320x
 Share

Anbefalte innlegg

Men hvor viktig er det med filterbytte? Verkstedet skal ha 9310kr for filteret(1989kr), jobben(3562,5kr) og olje(3417,19kr). Snakket med et annet verksted som kunne gjøre jobben for 2000kr uten filterbytte og tok jeg med olje havner jobben på 3322kr. Tenker og bruke Valvoline ATF som jeg kan handle 20 liter til 1322kr.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener man ikke skal slurve med vedlikehold av automatkaser, så da inngår filterbytte som en naturlig del av jobben. Tror ikke jeg hadde fått sove om natta hvis jeg hadde droppet å bytte filteret når kassa ble flushet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Eivind320x skrev:

Men hvor viktig er det med filterbytte? Verkstedet skal ha 9310kr for filteret(1989kr), jobben(3562,5kr) og olje(3417,19kr). Snakket med et annet verksted som kunne gjøre jobben for 2000kr uten filterbytte og tok jeg med olje havner jobben på 3322kr. Tenker og bruke Valvoline ATF som jeg kan handle 20 liter til 1322kr.

 

Heisann,

Hvilket verksted i Tromsø er det du har fått dette tilbudet på 9310,-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slike "små" kostnader som gjør at jeg går lei, og vil bytte bil.  Skal jeg gjøre alt etter boka vil jeg måtte bruke 20-25000kr i år også på vedlikehold. 

Regnestykket på dagens bil er slik: 

3900kr pr.mnd i avdrag på lån 

900kr pr. Mnd i forsikring 

så kommer diesel, årsavgift og alt det andre. 

Jeg har slutta og bruke merkeverksted til vanlig vedlikehold, fordi de er betydelig dyrere enn de andre. Også med tanke på kvalitet.

@papertiger hvor var det du tok dette? Bare BMW olja alene koster 5200kr fra Koed og filteret 2000kr. Prisen merkeverkstedet skulle ha var 14000kr for Flushing. 

Grunnn til at jeg ikke tar med verditap i et regnestykke når jeg vurderer ny bil er fordi dette tapet ikke realiseres før den dagen bilen blir solgt. Prisen på en bruktbil er som kjent lavere, men vedlikeholdskostnadene realiserer med gjevne mellomrom. Dermed blir de mnd kostnadene høyere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring Rats, så hjelper vi dere med oljeskift på girkassen for en mye bedre pris og med spesialisert kompetanse :)

Det er IKKE noe poeng å flushe disse girkassene, men man må bytte bunnpanne (m/ integrert filter) og olje. Helst hver 60.000km, da disse girkassene har litt slitasjeproblematikk i ventilhus og bussinger/opplagringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I beste mening; Hvis du har råd til en så flott e91, så bør du ha råd til vedlikeholdet også. Og 10-20k i året på rep er helt normalt, uansett bil. Enkelte år kan det bli 40k.

Dette regnestykket har jeg også gått med meg selv flere ganger. Kommer alltid frem til at jeg casher ut en billig bil, og legger av 2k mnd i rep og oppgraderinger som skal holde hele året. Det vil si man havner på 24k i rep eller kanskje mer per år, men jeg slipper de 4-5.000kr i mnd på et lån, og så kommer service og vedlikehold oppå der igjen.

Kjøpte en e60 til 114.000kr. Satte det på boliglånet, og fy så ekkelt det var. Følte ikke jeg kunne bruke bilen, for da ville verdien på bilen forringes. I tillegg var det mye rep på den. Solgte bilen ganske fort. Jeg betaler ned 50k på huslånet på et år, resten er renter. Så derfor måtte jeg hatt en bil som ikke falt mer enn 50k per år kun for å gå i null hvis jeg hadde satt bilen på lånet. Derfor utgår drømmen om en nyere bmw, da verditapet på en slik er 100k+ i året. Så teorien din om at verditapet ikke realiseres på en ny bmw før dagen den skal selges, avhenger av at du kan klare store avdrag på lånet hver måned, og du var student? Jeg skal ikke blande meg inn i økonomien din, annet enn som jeg alltid sier: Har du råd, så kjøper du det du mener er best for deg. Hvis du heller vil ha verditapet på en ny bmw med de godene det medfører på vedlikehold, så gjør du det! :) 

Bil er minusprosjekt uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller enkleste og mest forutsigbare er å lease en bil, med service avtale og dekk hotell. Da har du ganske god kontroll på utgiftene og du slipper slike slitasje reparasjoner, BMW kjører jo stadig noen gode leasing kampanjer på F31 også. Ikke dumt å vurdere det om du synes bilholdet er dyrt, for slik er det uansett hva slags bil du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Jeg siklet på en en 2016 F31 320xdat m-sport før jul, der bilen skulle videreleases. Den var rulla 8000km, han skulle ha 15000kr i innskudd med et mnd beløp på ca 5600kr. Vurderte sterkt å ringe på den, men etter og ha brent meg kraftig på og kjøpe først og selge etterpå, så lot jeg være, men ja. Det finnes masse fine leasingtilbud og personer som videreleaser bilene etter kort tid, da det ikke var rett bil for dem. Planen er og bestille denne, når jeg har funnet en fornuftig fast jobb. Er nemlig akkurat ferdig med min siste bachelorgrad.

F31san marino.jpg

 

@Evopower Jeg tør ikke sjekke kontoutskrifta med tanke på penger som har gått til bil de siste årene, men kunne fint holdt en ny M3 eller X5 for det beløpet. Jeg har til nå ikke slurvet med vedlikeholdet, men har sett at det ikke er vits og kjøpe OE i alt av deler. Derfor er mye bestilt fra Tyskland, fra leverandører som kan kjøpe inn i større volum enn de i Norge.

Jeg ser poenget med en slik vedlkeholdskonto og kommer nok til lage meg en slik rimelig snart :)

Du har nok rett i at verditapet på en helt ny bil er ca 100k i året og i en leasing er restverdien oppgitt ved kontraktsinngåelse, slik at en allerde da vet hva bilen er verdt når det leveres tilbake, eller kjøpes ut.  Jeg har nok jobbe under studiene, slik at hjulene har gått rundt.

Bil har vært en såpass stor interesse at jeg har brukt mer penger enn det som er sunt :P

Pr. Nå er jeg veldig ambivalent til hva jeg burde gjøre med tanke på bil, men som du sier. "skaff deg en vedlikeholdskonto" Da vil nok forutsigbarheten bli mye bedre.

@Clipictrial Takker for tipset angående RATS, men de befinner seg 180-190 mil fra Tromsø, slik at det blir "litt" tungvindt og bruke dem :P 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@fupsaker Kan godt tenke meg at du er usikker på motor, om du kjører en 120xd. Hadde en 08 118d tidligere og syntes den motoren passet fint, så tør ikke tenke på hvordan en 120xd er i forhold :P Farge er veldig individuelt og BMW har en fin rødfarge, men hvorfor har du ikke rød bil i dag :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, fupsaker skrev:

Jeg kunne ikke velge da jeg kjøpte. ;) Dessuten passer ikke rød på F20 synes jeg. :P

Fordi det er en BMW Norge bil ? :P 

Sånn by the way. Fant automat filter til 1167kr som er identisk til GS bildeler sitt, som de ordinært skal ha 2058kr. :D 

Endret av Eivind320x
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Eivind320x skrev:

Det er slike "små" kostnader som gjør at jeg går lei, og vil bytte bil.  Skal jeg gjøre alt etter boka vil jeg måtte bruke 20-25000kr i år også på vedlikehold. 

Regnestykket på dagens bil er slik: 

3900kr pr.mnd i avdrag på lån 

900kr pr. Mnd i forsikring 

så kommer diesel, årsavgift og alt det andre. 

Jeg har slutta og bruke merkeverksted til vanlig vedlikehold, fordi de er betydelig dyrere enn de andre. Også med tanke på kvalitet.

@papertiger hvor var det du tok dette? Bare BMW olja alene koster 5200kr fra Koed og filteret 2000kr. Prisen merkeverkstedet skulle ha var 14000kr for Flushing. 

Grunnn til at jeg ikke tar med verditap i et regnestykke når jeg vurderer ny bil er fordi dette tapet ikke realiseres før den dagen bilen blir solgt. Prisen på en bruktbil er som kjent lavere, men vedlikeholdskostnadene realiserer med gjevne mellomrom. Dermed blir de mnd kostnadene høyere.

 

Det ble gjort i Rogaland. Fikk ca samme pris fra to verksteder - begge spesialister på automatkasser. Tror jeg har kvitteringen liggende i bilen med spesifisering på alle delene brukt om det er av interesse.

ps: ang. Leasing - restverdien på bilen er ikke satt ved kontraktsinngåelse. Det er visstnok ikke lov. Så summen du kan kjøpe den ut for vet du ikke før leasingperioden er over. Det var vertfall tilfelle når vi leaset. Leasing er veldig forutsigbart gitt at du får med serviceavtale. Funket veldig bra for oss i en etableringsfase med inngåelse av boliglån etc., du vet hva du har å betale hver måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...