Gå til innhold

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg forstår absolutt argumentasjonen din, man har sine grunner. Skuffet blir man ikke uansett når det kommer til denne bilen. Du er nok ikke den eneste som har vurdert de andre alternativene der, flotte biler alle sammen.

Når det gjelder regjerings skifte (som det dessverre ligger an til :() så er det noe vi bilentusiasten bør frykte. Som nevnt over så skal de dra inn 15 milliarder, så det kommer til å svi. MDG ligger og vipper på sperregrensen, blir de tatt med i en rødgrønn regjering blir det helvette for bilistene. Vi har jo sett hvor stor gjennomslagskraft disse har hatt i Oslo. Vi kommer til å få en CO2 avgift mangedobbelt den vi har i dag, for å få slutt på de bilene som slipper ut mest. Og så har vi dieselforbud da... Bruk huet når dere skal stemme til høsten, mye av problemet med AP er ikke bare partiet i seg selv. Det er alle de "trollene" de drar med seg i form av SV og MDG. 

 

Er helt enig i dette, og det er ikke ensbetydende med at en må stemme på Frp :) (ville bare nevne det)
Når det er sagt, så vil det være to måter Ap med sine venner kan straffe oss.

1. Avgifter på nye biler
2. Avgifter på drivstoff, årsavgift, kjøreforbud osv.

Når en kjøper ny bil som blir registrert i år så kan en helt se vekk fra nr 1
For nr 2 er det nok helt klart at dieselbiler vil komme dårligere ut av det enn bensinbiler, men ikke veldig mye dårligere.
Her jeg bor i Bergen har de sluttet med dieselforbud, og heller gitt alle kjøretøy med en eller annen form for forbrenningsmotor (hybrid inkludert) en vanvittig økning i bomavgift på dager med stor forurensning. Fra 45  rush til 225 per passering.
Denne avgiften kommer en kun unna ved bruk av elbil.

Byrådet i Bergen har også vurdert differensierte avgifter i bomringen.
Kjøretøytype              Ikke rusjh / rusjh
Elbil                              10,-           20,-
Bensin/hybris               19,-           45,-
Diesel                           29,-           59,-
Ikke enormt store forskjeller på diesel og bensin om en tar med at jeg kjører ca 60 km t/r til jobb (betaler kun bompenger en vei).
Tar høyde for at jeg sparer en del i drifstoffkostnader på diesel kontra bensin (både innkjøpspris og at en bruker mindre drivstoff).

En ting til som er helt sikkert. Det er ikke lett å kjøpe bil i dag :P


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg forstår regnestykket ditt, men jeg tror på at (hvertfall i neste regjeringsperiode) vil vi ikke få så ekstreme utfall. Men kanskje i perioden etter det. Det er også desto mer grunn til å kjøpe bensin nå, da det blir siste sjangs. Biler med "skikkli' mottor" og ikke dildofuel har sine siste år i nybilsalg nå de neste 4-5 årene. Så min oppfordring til dere som faktisk har råd til ny bil, er å handle nå! Berike bruktbilparken i norge litt lenger når den tid kommer.

Blir spennende å se hvem av oss som får rett på det med prisøkningen :P håper for all del ikke ditt regnestykke slår til. 

Man må huske på at inn til 2017 så satte regjeringen ned prisen på m5, m6, focus RS, og flere lignende biler med 80-150.000kr. Så om prisen skulle gå opp igjen til det den var på før avgiftsreduksjonen, så har man ikke tapt så mye sammenlignet med hva bilen kostet i 2015. Men absolutt sure, unødvendige penger å betale uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du blir fornøyd både om det blir 540d eller 540i. Diesel vil vel være den som byr på mest kraft i hverdagen, mens bensinen hakket mer morro når det skal kjøres litt sportslig kanskje. Tror jeg fort kunne valgt 540d selv. Synes sekserdieslene til bmw har en fin lyd også så har ikke det som motargument mot dieselen. 

Miljømessig så tar det vel ikke så lang tid før politikerne oppdager at nye bensinturboer ikke er så rene de heller, spesielt ikke med tanke på partikkelutslipp,  og da er det ikke sikkert det har så mye å si om man har en euro 6 diesel eller bensin. Synes egentlig det er ganske utrolig at bompengesatsene kan differsieres på drivstofftype da det garantert vil slå urettferdig ut. Er jo mange bensinbiler som ikke er renere enn en moderne diesel idag, også i det virkelige liv. 

Ellers spørs det om argumentet ditt om 8 års eietid på bilen får seg et skudd i baugen når panamera touring kommer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Evopower skrev:

Ja jeg forstår regnestykket ditt, men jeg tror på at (hvertfall i neste regjeringsperiode) vil vi ikke få så ekstreme utfall. Men kanskje i perioden etter det. Det er også desto mer grunn til å kjøpe bensin nå, da det blir siste sjangs. Biler med "skikkli' mottor" og ikke dildofuel har sine siste år i nybilsalg nå de neste 4-5 årene. Så min oppfordring til dere som faktisk har råd til ny bil, er å handle nå! Berike bruktbilparken i norge litt lenger når den tid kommer.

Blir spennende å se hvem av oss som får rett på det med prisøkningen :P håper for all del ikke ditt regnestykke slår til. 

Man må huske på at inn til 2017 så satte regjeringen ned prisen på m5, m6, focus RS, og flere lignende biler med 80-150.000kr. Så om prisen skulle gå opp igjen til det den var på før avgiftsreduksjonen, så har man ikke tapt så mye sammenlignet med hva bilen kostet i 2015. Men absolutt sure, unødvendige penger å betale uansett.

Både enig og uenig med deg...

En ting er at en har "råd" (har egentlig ikke det), men en skal også bruke denne bilen.
For min del er tanken 8 år, og hva denne bilen da koster i bruk i disse 8 årene er en viktig faktor.
I tillegg så opplever jeg at det biltur er bedre å kjøre en kraftig dieselbil med masse moment på lave turtall enn en tilsvarende bensinbil som må jages litt mer. 
Lyden fra en rekkesekser bensin er ikke fæl, men det meste av tiden sitter jeg inni en svært godt isolert bil og hører på god musikk som kommer ut av ett nydelig anlegg :)

Prisene du nevner inn til 2017 er bare halve sannheten. Husk at fjerning av HK-avgiften var en totrinns rakett hvor en stor del ble fjernet fra 2015 til 2016 og resten fra 2016 til 2017. Tallene du nevner kan du doble om du regner tilbake til 2015.

Siste kommentaren din er som å dra på shopping med fruen når hun tjener når hun handler på tilbud...
Betaler jeg 200 000,- for mye for ett produkt i dag så er den summen 200 000,- uansett hvordan en vrir på det :)
I 2015 ville det vært uaktuelt å kjøpt en slik bil til kr 200 000,- mer enn jeg betaler i dag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, laffe skrev:

Tror du blir fornøyd både om det blir 540d eller 540i. Diesel vil vel være den som byr på mest kraft i hverdagen, mens bensinen hakket mer morro når det skal kjøres litt sportslig kanskje. Tror jeg fort kunne valgt 540d selv. Synes sekserdieslene til bmw har en fin lyd også så har ikke det som motargument mot dieselen. 

Miljømessig så tar det vel ikke så lang tid før politikerne oppdager at nye bensinturboer ikke er så rene de heller, spesielt ikke med tanke på partikkelutslipp,  og da er det ikke sikkert det har så mye å si om man har en euro 6 diesel eller bensin. Synes egentlig det er ganske utrolig at bompengesatsene kan differsieres på drivstofftype da det garantert vil slå urettferdig ut. Er jo mange bensinbiler som ikke er renere enn en moderne diesel idag, også i det virkelige liv. 

Ellers spørs det om argumentet ditt om 8 års eietid på bilen får seg et skudd i baugen når panamera touring kommer? 


Er enig i det du skriver og jeg også håper politikerne klarer å evne å se forskjell på diesel og diesel :)
Er forskjell på en ny BMW med AD-blue kontra en gammel Pajero.

Angående Panamera Touring.. Time will show.. Men tviler, ikke så lenge hunden er tilstede ihvertfall..
Tenkte å beholde han noen år til....

Samtidig er jeg litt "redd" for en slik bil. 
Kjører en del bil i jobbsammenheng og besøker kunder.
Å rulle inn på tunet til en bedrift med en Panamera er litt mere klysete og teit enn en BMW 5-serie (540d ser helt lik ut som en 520d).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er bilen helt ferdig konfigurert.
Produksjon uke 33, med levering uke 37/38 :)

G31 540d xDrive 320HK 680NM 0-100 4,9sek
Farge utvendig: Mediterranian Blue metallic
Farge innvendig: Sort (sort taktrekk, sorte komfortseter i nappa og lister i svart pianolakk).
Felger sommer: Vossen VFS/1 graphite 20 tommer med 245/285
Felger vinter: BMW Double Spoke 664 19 tommer med 245
Noe dekor og lakkering skal utføres i tillegg.
Ikke avklart hvordan performance utstyr som er tilgjengelig, men er det likt som 540i skal følgende performance leveres:
-Power kit (antatt 360Hk og 750NM)
-Sportseksos m/diffusor (lakker svart høyglans)
-Splitter
UTSTYR
-Pakke: Connected Drive m/navi proff
-Pakke: Winter
-Pakke: Innovation m/parking assistant plus
-Pakke: Comfort
-Pakke: Travel
-Pakke: Driving assistant plus
-Pakke: M Sportspakke
-Pakke: Connected
-Adaptiv Drive
-Individual skinntrukket dashbord
-Solbeskyttende ruter
-Individual takreling i shadow line
-Comfort access
-Fjernkontroll parkering
-Bagasjeromspakke
-Soft-close automatikk
-Tilhengerfeste
-Massasjefunksjon i forseter
-Ambient air
-Trådløs lading
-Bower & Wilkins stereo
-Apple carplay
-Night vision
-Serviceavtale 8 år/160 000km

Endret av Jan Christian Huus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Jan Christian Huus skrev:

Jada. 

Både vurdert og bestilt. 

Er en del av m-sport pakken. 

Har ikke listet opp utstyr som er i en pakke. 

Tror du leste litt fort, ikke det vanlig antracite mørke taket, men mørkt alcantara stoff. Ganske sjelden å se 5 serie med dette, men det er noe jeg mener hever interiøret minst ett hakk. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, E.H.D skrev:

Tror du leste litt fort, ikke det vanlig antracite mørke taket, men mørkt alcantara stoff. Ganske sjelden å se 5 serie med dette, men det er noe jeg mener hever interiøret minst ett hakk. :-)

Tror ikke det er tilvalg etter en har tatt alle pakkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Jan Christian Huus skrev:

Tror ikke det er tilvalg etter en har tatt alle pakkene?

Nei, det er ikke med i noen pakker, men ser i prislisten nå at alcantara taktrekk, kode 776, bare er for sedan. 

Innbilte meg at du fikk det til f11, men nå ble jeg usikker gitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, E.H.D skrev:

Nei, det er ikke med i noen pakker, men ser i prislisten nå at alcantara taktrekk, kode 776, bare er for sedan. 

Innbilte meg at du fikk det til f11, men nå ble jeg usikker gitt. 

Har vært igjennom konfiguratoren hundre ganger og vært mye hos selger. Aldri vært mulig å velge dette taktrekket. 

Men er bare dager siden skinn på dashbordet ble mulig, så kanskje det kommer?

Bilen er nå mer eller mindre maks utstyrt, og svært lite mangler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...