Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Da er ventetiden over for min del, og det er på tide å opprette ny tråd.

"Endelig" lot jeg hjerte få velge og la fornuften og banken stå igjen med sure blikk :)

Min 6 5-serie på rad er endelig i bestilling.
Oppveksten har så langt sett slik ut:
E34 520i sedan
E39 523i sedan
E39 525d touring
E61 520d 
F11 520d xDrive Performance
G31 540d xDrive (leveres september 2017)

Neste i rekken er G31 540d xDrive
Bilen er satt i bestilling, men det er fremdeles en del ting som kan endres.
Har etter egen mening gått litt agurk når det gjelder ekstrautstyr, men har store planer om å beholde bilen i opptil 8 år og har ikke lyst å savne noe etter 2 år.
I dagens F11 føler jeg at jeg savner flere ting. Når den ble kjøpt var det med mer fornuft enn denne gangen, og både stor motor og syke mengder utstyr måtte velges bort.
Savner spesielt litt mer motor (har oppgradert med performance-kit og bilen går egentlig veldig bra, men mye vil ha mer).
Videre savner jeg litt mer finish innvendig; skinn dashbord, ambiente belysning og panel i svart pianolakk. Kunne også tenkt meg bedre seter.
Utvendig ville jeg svært gjerne hatt adaptive LED-lykter med fjernlysassistent.
Av spesielt ekstrautstyr står nattkamera. Kjører en del på kveld/natt og har flere ganger vært alt for nær å kjøre ned både hjort og elg. Et slikt kamera vil kunne hjelpe meg å unngå dette fremover.

Men til nye bilen :)
Det meste av utstyr og konfigurasjon er avklart.
Bilen leveres i mediterranean blue, shadow line, M-sport og mørke ruter.

Erfaringsmessig er det masse flinke folk her inne med mye god smak.
Så litt hjelp, tanker, ideer og meninger setter jeg stor pris på.

Fundering #1
Felger. Ønsker 20 tommer felger. 245 hele veien rundt, eller 245 foran og 285 bak. Kan mulig gå til 21 tommer, men mener 20 burde være nok. 
Kom gjerne med tips til felger. Min favoritt så langt er Vossen VFS/1 graphite. http://www.vossenwheels.com/wheels/vfs1
Har bestilt 19 tommer felger type double-spoke 664 med bilen. Leveres på normale dekk. Disse dekkene fjernes med en gang og selges. Monterer så vinterdekk på disse felgene.

Fundering #2
Farge på interiør.
Jeg har egentlig bestemt meg, men noen (en hjemme) er litt mer usikker.
Artig å sett hva dere mener.
Det som er helt sikkert er at jeg skal ha svart tak og panel i pianolakk. Disse tingene blir ikke endret.
Hvordan farge på resten av interiøret? 
Setene blir komfortseter med massasjefunksjon og mulig ventilasjon.

Fundering #3
Har bestilt bilen med Dynamic Damper Control. Hva er gavinsten/tapet med å velge Adaptive drive istedet?
Mener å ha lest ved lansering at bilen skal kunne leveres med en konfigurasjon som gjør bilen 10mm lavere. På nye 7-serien kan dette velges og en får en knapp som senker bilen 10mm.
Her har jeg ikke klart å lese meg godt opp, og selger har ikke godt svar så lang, men de har laget en case på dette og sendt videre.
Lurer også på hvordan en vanlig senk (nye fjærer foran og programmering bak) påvirker Dynamic Damper Control og evnt Adaptive Drive.
Her trengs det gode innspill og forklaringer. 

Hele listen over utstyr samt bilder kommer etterhvert.
Er det noe, så skrik ut :)

PS, kan samtidig nevne at en god venn og kollega henter sin G30 540i xDrive i Munchen i slutten av mai mnd.


Alt klart for levering:
Da er bilen 100% ferdig konfigurert

G31 540d xDrive 320HK 680NM 0-100 4,9sek
Farge utvendig: Mediterranian Blue metallic
Farge innvendig: Sort
Felger sommer: Vossen VFS/1 graphite 20 tommer med 245/285
Felger vinter: BMW Double Spoke 664 19 tommer med 245
Noe dekor og lakkering skal utføres i tillegg.
UTSTYR
-Pakke: Connected Drive m/navi proff
-Pakke: Winter
-Pakke: Innovation m/parking assistant plus
-Pakke: Comfort
-Pakke: Travel
-Pakke: Driving assistant plus
-Pakke: M Sportspakke
-Pakke: Connected
-Adaptiv Drive
-Individual skinntrukket dashbord
-Solbeskyttende ruter
-Individual takreling i shadow line
-Comfort access
-Fjernkontroll parkering
-Bagasjeromspakke
-Soft-close automatikk
-Tilhengerfeste
-Massasjefunksjon i forseter
-Ambient air
-Trådløs lading
-Bower & Wilkins stereo
-Apple carplay
-Night vision
-Serviceavtale 8 år/160 000km

Endret av Jan Christian Huus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare først få gratulere med bestilling av sjefs G31 (utenom M550d da :wink:).

Vil bare kommentere understellet. Skal du ha 10mm lavere understell må du velge M sport understellet (704). Dette kan ikke kombineres med DDC eller Adaptive Drive. Siden 5 serien ikke har luftfjæring slik som nye 7 serie kan den ikke heves og senkes med en knapp

Gevinsten med Adaptive Drive, som også består av DDC, er at du i tillegg får aktive stab.stag som hindrer krengning i svinger. Tapet er at du ikke kan kombinere Adaptive Drive med aktiv styring (2VH), altså at bakhjulene styrer litt. Men vet ikke om du har valgt dette.

Å sette på senkfjærer skal vel gå som tidligere modeller med DDC og AD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, E.H.D skrev:

Må bare først få gratulere med bestilling av sjefs G31 (utenom M550d da :wink:).

Vil bare kommentere understellet. Skal du ha 10mm lavere understell må du velge M sport understellet (704). Dette kan ikke kombineres med DDC eller Adaptive Drive. Siden 5 serien ikke har luftfjæring slik som nye 7 serie kan den ikke heves og senkes med en knapp

Gevinsten med Adaptive Drive, som også består av DDC, er at du i tillegg får aktive stab.stag som hindrer krengning i svinger. Tapet er at du ikke kan kombinere Adaptive Drive med aktiv styring (2VH), altså at bakhjulene styrer litt. Men vet ikke om du har valgt dette.

Å sette på senkfjærer skal vel gå som tidligere modeller med DDC og AD.

Takk for det

Skulle gjerne valgt en M550d, men det går prisen opp enda litt til og litt av poenget med en 540i var å få kjenne på en bensiner igjen.
Om ikke hadde det vært mer fornuftig med en 530d.

Jeg har ikke valgt aktiv styring, og tviler på at jeg vil komme til å velge det.
Ang senking vil jeg i første omgang, og sikkert frem til våren 2018 kjøre uten senk. Til våren 2018 er det sikkert flere andre som har utført senk og leverandører har fått testet litt.

Som sagt, har alt valgt Dynamic Damper Control, skal ikke ha aktiv styring. Er det verd å koste på seg 20k ekstra for Adaptiv Drive?
Dynamic Damper Control leser veien foran meg og bruker disse dataene sammen med kart til å tilpasse dempere til veien hele tiden?
Adaptiv Drive gjør det samme slik jeg har forstått det i tillegg til aktive stab stag? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har god kontroll på felger?
Har fått tilbud på Noen felger jeg tror vil stå fint til bilen uten å gjøre alt for mye av seg.
Foran: Vossen VFS/1 matt graphite 9x20 med 245 dekk. ET25 (tror jeg)
Bak: Vossen VFS/1 matt graphite 10,5x20 med 285 dekk ET30 (tror jeg)

Tenker disse vil stå fint til blåfargen, samtidig er felgen ikke for åpen, men åpen nok til å kalipre vises frem.
Viktig at disse vises når de leveres lakkert med M-logo :)


http://www.vossenwheels.com/wheels/vfs1

 

VFS1-MG-NL-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Jan Christian Huus skrev:

Oi 😀

3 kvarter 😀

Denne må streames på kinorommet. Kan ikke sees på mobilen. 

Sykt glad for at jeg har stor hund og M550i ikke leveres som G31 :P

Hehe, mente egentlig å poste denne i G30 tråden, men men.

Når det gjelder de Vossen felgene vil jeg tror ET30 og 10,5" bredde bak blir vel aggressivt, i alle fall dersom det er lik plass som på f10.. Men har jo ikke sett G30 med ettermarkedsfelger ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, E.H.D skrev:

Hehe, mente egentlig å poste denne i G30 tråden, men men.

Når det gjelder de Vossen felgene vil jeg tror ET30 og 10,5" bredde bak blir vel aggressivt, i alle fall dersom det er lik plass som på f10.. Men har jo ikke sett G30 med ettermarkedsfelger ennå.

Var bare noe jeg ble fortalt.
Har en kar som sjekker dette opp, og håper han får gode svar.

Syyykt lekker den M550i :)
Får lik farge da....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer igjen med bestilling av superfet bil :) Jeg synes du har gjort det eneste riktige her, følg hjertet. Synes du følger bra opp i rekken av fine 5-serie modeller du har eid.

Det skal bli spennende å følge med her, håper du rapporterer her om hvordan tilværelsen er med en 540i xDrive :) Jeg vurderer nå mer en slik motor, selv om jeg er forferdelig fan av BMW sine sekssylindrede dieselmotorer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...