Gå til innhold

Bilmekaniker og Opprettere se her! Lønns spørre runde

Kimmen
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg gikk kjøretøylinja på vgs, men valgte det raskt bort da jeg ikke ville blande jobb og hobby. Tok så høyere utdanning på BI og jobber nå som bilselger. Dette er en jobb jeg stortrives i, og tjener ganske bra mtp på alderen min egentlig. Jeg ser derimot for meg at jeg etter en periode helt sikkert vil gå lei og derfor søke nye utfordringer, da er det godt å ha en utdannelse i sekken som kan gjøre det greit å komme seg inn en ny og utfordrende jobb som jeg forhåpentligvis vil trives like bra i :) Penger er ikke alt, men er ingen tvil om at det påvirker livskvaliteten. En er jo avhengig av lønn for å finansiere bolig og fritid, så det er ingen tvil om at det har en del å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 117
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg jobbet hos en av de største merkeverkstedene i Bergen. Timelønn 154,- med fagbrev, 134,- uten fagbrev. Elendig bonusordning som du omtrent ikke merker.

En kamerat som også jobber hos merkeverksted, dog et litt mindre et, tjener 181,- timen, ingen bonusordning.

Stor variasjon, og 154,- med fagbrev og elendig bonusordning er helt forferdelig om du spørr meg... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvfølgelig mener jeg ikke at sikkerheten ikke må tas på alvor og det at de jobber like mange timer kan hende men hvorfor mer penger fordi de jobber like mange timer?

Fordi dere må være vekke 2 uker? Øhh, dere har jo faktisk fri en mnd når dere kommer hjem igjen.

En som jobber 8 timer hver ukedag må faktisk ta seg fri fra jobb hver gang han skal i banken eller på GS bildeler

:wink:

Jeg skulle lett jobbet sammenhengende 2 uker for så og få fri 4 uker i stedet for 8 timer hver ukedag.

Men for all del, bare bra at de tjener så godt. :)

Men det blir feil at de som må pleie de gamle og passe på ungene til de som tjener masse penger skal gå for 260 000 uten mulighet for overtid.

Forskjellen blir altfor stor...

If you can't beat them, join them. ;)

Sikkerhetskurset kan du ta på privaten for 17 000-18 000kr og hvis du har fagbrev som mekaniker, maler, rørlegger, elektriker etc, har du alt du trenger for å komme offshore.

Det er klart at det er praktisk å ha fri hele dagene, men folk har en tendens til å kun fokusere på fritiden og ikke arbeidstiden.

Du blir trøtt av å jobbe 12 timers (og ofte 16 timer) dager i 14 dager i strekk. Ingen helger å hvile i.

Du går 14 dager og tenker på alt du kunne gjort hvis du var hjemme. Mange har også kone og barn som ikke liker at mannen er borte.

Så det er litt fra person til person om de tåler det eller ikke.

De hadde slitt med å få folk inn på en sånn ordning hvis de ikke fikk litt bedre betalt for det.

Jeg for min del skal inn på 5-skift på land nå. Og det er bedre betalt enn offshore igjen.

:lol:

hehe.. dere kan å syte på rigg, hva med mannskapene som er på båtene som leverer forsyninger til riggene da? jobber selv som matroslærling ombord i supplybåt og går med 1-1 turnus, altså 4 uker på og 4 av. dagene ombord er også på 12 timer. men her er man ute dobbelt så lenge av gangen, 2 mnd mer i året og har betraktelig dårligere betalt. søvnen ombord kan også bli ganske så vanskelig til tider når det er dårlig vær.

MEN, jeg klager ikke. lønna er fortsatt ganske så god (har jo bare halve tiden å bruke den på i tillegg :P ). 6 av årets måneder er jo ferie og.

kunne hatt det verre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. dere kan å syte på rigg, hva med mannskapene som er på båtene som leverer forsyninger til riggene da? jobber selv som matroslærling ombord i supplybåt og går med 1-1 turnus, altså 4 uker på og 4 av. dagene ombord er også på 12 timer. men her er man ute dobbelt så lenge av gangen, 2 mnd mer i året og har betraktelig dårligere betalt. søvnen ombord kan også bli ganske så vanskelig til tider når det er dårlig vær.

MEN, jeg klager ikke. lønna er fortsatt ganske så god (har jo bare halve tiden å bruke den på i tillegg :P ). 6 av årets måneder er jo ferie og.

Jeg syter ikke over å være på rigg. Jeg bare poengterte at man skal ha litt ekstra betalt for å tilbringe store deler av fritiden sin på arbeidsplassen. Etter 12 timers arbeid både offshore og på supply, sitter man igjen med 12 timers fritid som man må tilbinge på riggen eller båten, disse timene får man ikke noe betalt for. Derfor skulle det bare mangle at det var bedre timebetaling enn ved en tilsvarende jobb på land.

Hva vil betraktelig dårligere betalt si? Kan ikke se at det er den helt store forskjellen når jeg ser på kamerater som jobber på supply.

Ikke glem at vi som rusler rundt på riggen, ikke får nyte av sjømannskatt. Dermed må vi tjene mer for å ha det samme utbetalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som blanderi operatør på en betong element fabrikk, jobba der i snart 6 og et halvt år, har ingen skole, per dags dato har jeg 179.80 i timen uten fagbrev, det skal jeg begynde på til neste år, regner da med en timeslønn på ca 187-188 kr. Syns ikke det er så værst med tanke på at jeg ikke har utdanning og 0 studielån :-) 5 min sykkeltur til jobb, mange kjekke kollegaer og et godt miljø. En god del stress til tider, men det liker jeg. Kunne aldri sittet på en kontorstol hele dagen, med et par turer bort til skriveren for og hente papirer :-P Da hadde jeg blitt gal. Har bikket 400 000,- hittil i år, og en god del overtidstimer :-) Liker den gode følelsen av stor lønn etter mye jobb, da føler jeg at jeg har gjort meg fortjent til det. :-)

Jeg liker det jeg gjør, i et godt miljø, ellers hadde jeg aldri ville jobbet der :-)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syter ikke over å være på rigg. Jeg bare poengterte at man skal ha litt ekstra betalt for å tilbringe store deler av fritiden sin på arbeidsplassen. Etter 12 timers arbeid både offshore og på supply, sitter man igjen med 12 timers fritid som man må tilbinge på riggen eller båten, disse timene får man ikke noe betalt for. Derfor skulle det bare mangle at det var bedre timebetaling enn ved en tilsvarende jobb på land.

Hva vil betraktelig dårligere betalt si? Kan ikke se at det er den helt store forskjellen når jeg ser på kamerater som jobber på supply.

Ikke glem at vi som rusler rundt på riggen, ikke får nyte av sjømannskatt. Dermed må vi tjene mer for å ha det samme utbetalt.

Du får betalt alle dine timer du er på jobb. Du jobber 12 timers dager, timene etter disse spares opp og det er disse du tar ut når du er på fri. Du får vel lønn når du er på fri? Disse er også fra di 12 timene du ikke jobber. Så egentlig har du betalt 12 timer for å slappe av, både på jobb og når du er på fri.

Føler såklart at vi skal ha bedre betalt enn folk som er på land, det er enn stor påkjenning og være borte fra familie og venner på tross av at vi har valgt det selv.

Når det gjelder den sjømannskatten er det faktisk noe jeg er imot! Det stemmer at vi får fratrekk og sitter igjen med mer penger nå. Men når vi blir pensjonister blir vår inntekt regnet uten det fratrekket. Altså om vi tjente 500k, ville 420 bli regnet pga sjømannstrekket. Vi taper altså penger når vi blir pensjonister. Og jeg vil heller ha di penga når jeg er pensjonist enn nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får betalt alle dine timer du er på jobb. Du jobber 12 timers dager, timene etter disse spares opp og det er disse du tar ut når du er på fri. Du får vel lønn når du er på fri? Disse er også fra di 12 timene du ikke jobber. Så egentlig har du betalt 12 timer for å slappe av, både på jobb og når du er på fri.

Føler såklart at vi skal ha bedre betalt enn folk som er på land, det er enn stor påkjenning og være borte fra familie og venner på tross av at vi har valgt det selv.

Når det gjelder den sjømannskatten er det faktisk noe jeg er imot! Det stemmer at vi får fratrekk og sitter igjen med mer penger nå. Men når vi blir pensjonister blir vår inntekt regnet uten det fratrekket. Altså om vi tjente 500k, ville 420 bli regnet pga sjømannstrekket. Vi taper altså penger når vi blir pensjonister. Og jeg vil heller ha di penga når jeg er pensjonist enn nå.

Iløpet av en 14 dagers periode, jobber man 165 timer og har tilnærmet like mange timer fritid ombord. Man får betalt kun for de 165 timene man har jobbet.

Jobber man 37.5 timers uker på land, jobber man det samme antall timer per måned og tilbringer all fritiden hjemme (minus det som går bort i pendling såklart).

Når man jobber 14/21 vil man enkelt forklart jobbe et "månedsverk" i begynnelsen av en periode på en måned for så og ta resten av måneden fri før man jobber et nytt månedsverk neste måned. De timene fritid man har ombord sparer man ikke opp på noen måte, de er bare bortkasta. Man bruker også ett par dager av 5 ukers ferien per friperiode for å få kabalen til å gå opp.

Med 14/21 vil man med andre ord ha akuratt like mange timer fri iløpet av en måned som en som jobber på land, men vi må tilbringe 165 av de fritimene på arbeidsplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være mye dødtid ombord på en rigg. det vet jeg av erfaring. Venting på vær, venting på utstyr, venting på nøkkelpersonell osv... Den gode betalingen er nok mer fordi man er lenge hjemmefra, og ikke pga risiko. Risikoen ved offshorejobbing er nemlig på ingen måte hva den var. Boredekket er snart helautomatisert, og andre typer risikoarbeid, som f.eks. tungløft, varmt arbeid, arbeid i høyden etc, finner man på land også.

Når det er sagt så synes jeg det er rimelig at man kompenseres ekstra for å bo på arbeidsplassen i 14 dager. Selv med "gratis kost og losji". Selv kunne jeg aldri tenkt meg offshorejobbing fast. Sporadiske turer holder lenge for min del. Forøvrig: De som tjener 200kr/timen eller mer, uten utdannelse eller fagbrev, bør si seg meget godt fornøyd med det. Det er over 350000 i året, og dermed på nivå med mange innenfor helse og sosialsektoren. Bla sykepleiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får naturligvis lønn hver måned som alle andre, men kun for de 168 timene man jobber mens man er ute. De resterende 168 timer man er ute, samt hele friperioden tjener man seg jo ikke opp noe.

I tillegg må man skatte for maten om man passerer 600K i årslønn, verdens mest idiotiske regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig: De som tjener 200kr/timen eller mer, uten utdannelse eller fagbrev, bør si seg meget godt fornøyd med det. Det er over 350000 i året, og dermed på nivå med mange innenfor helse og sosialsektoren. Bla sykepleiere.

Dette er jeg helt enig iom. at en sykepleier grunnutdanning tar tre år og dermed tilsvarer en bachelor. Jeg har sagt det før og jeg gjentar det gjerne. Hvis folk med lang og mellomlang akademisk utdannelse først begynner å oppfatte lønnsnivået i arbeidslivet som urettferdig får vi virkelig store problemer i vesten.

Jeg husker at jeg fikk noe å tenke på da jeg for mange år siden ble fortalt at man kunne tjene mer som nattevakt uten videregående på en bensinstasjon enn som seniorforsker med 35 års ansiennitet i Statens Næringsmiddeltilsyn. Jeg har stor forståelse for at moren til en venn syntes at det var svært surt at hennes den gangen 19 år gamle sønn tjente mer enn henne bare ved å ta et par nattevakter i uken på en bensinstasjon.

Jeg tror at det på et eller annet tidspunkt går helt galt når det åpenbart råder fullt anarki vedr. lønnsdannelsen. Det er ganske enkelt ikke godt nok at kun markedet skal bestemme hva en riktig lønn er... alt kan ikke måles i penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel tråd, men føler for å skrive noen ord.

Normallønnen i dag ligger i alt fra 160 - 240 ,- kr timer for de med fagbrev.

Har jobbet som bilmekaniker i 1 år nå uten fagbrev................

Jeg ligger på 150,- kr timen uten bonus eller provisjonslønn. Forholdsvis dårlig betalt, men skal ikke klage ettersom jeg ikke innehar fagbrev innen bilyrket.

I tillegg er dette et stressyrke uten like. Det skal jobbes hele tiden og helst skal ting gjøres enda litt mer effektivt. Sjefene ser tilenhver tid hva du gjør og det er ikke som i de fleste andre yrker at man tar seg en "5-minutter" eller slår av en kaffiprat med en kollega. Dette er tid du kunne brukt på å skiftet bremseklosser på en bil og det er tapte penger for firmaet - sjefen ser rødt. Du føler du alltid har noen hengende over deg som ber deg jobbe fortere og det kan være veldig stressende til tider.

Mine 5 cent :)

Normallønnen for hvilket yrke da? bilmekanikker??

Hva er det du kaller for en normal lønn siden spriket er på hele 80kr timen?

150kr timen for ufaglært eller uten fagbrev, det synes jeg var veldig dårlig, tipper jenta bak kassa på burger king har minst like mye i timen.

Men selvfølgelig, så er det ganske mange faktorer som styrer dagens lønn.

Feks så kan ikke en fra ytre langtvekkistan som jobber på den lokale lille enslige private bakgårdsverkstedet forvente å tjene like mye/lite som en mekanikker som jobber på kjedebaserte verkstedet midt i sentrum av en storby.

Ei heller kan en med KURS på noen timer i løpet av ett år, forvente seg lik lønn som en med skoleutdanning.

Utdanning, lokasjon, bedriftens økonomi, alder, annsinitet, konkuranse, arbeidsledighet i både yrketssjanger og næromerådet osv.. er bare noen få ting som avgjør lønn i dag.

Selv har jeg jobbet i noen forskjellige yrkesgrupper nå de siste 22-23 årene for å finne ut av hva jeg egentlig ønsker, og ja TRIVSEL sammen med GODT MILJØ er en meget viktig faktor på en arbeidsplass, men LØNN er og forblir det eneste man jobber for.

Penger er og forblir noe vi alle trenger og vil ha mer av, og har du ikke nok penger går dette ut over deg og ditt privatliv som igjen går ut over din arbeidsplass til slutt, så enkelt er det bare.

Hvor mange her inne bare jobber for å jobbe?

Hvis du hadde hatt en lønn som du ikke klarte å overleve på, betale alle regninger pluss lån og nødvendigheter som mat og lignende, ville du da fortsatt på jobben bare fordi trivsel og kollegaer var positive???

tror ikke det!!!

Tipper du ville begynne å misstrives på jobben etterhvert fordi du ikke tjener nok, og kanskje fordi du vet at du er verdt mer pr time og at en annen plass ville betalt det du trengte/ønsket for samme jobben.

Så alt i alt tror jeg LØNN er og forblir den viktigste faktoren på en arbeidsplass, og trives du med lønnen, så kommer du garantert til å trives på jobben etterhvert, så lenge arbeidsforholdene er normale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

offshore er oppskrytt. Svalbard er tingen, 2uker på 2 av, opp til 1.2mill i brutto :D

Hva slags utdannelse må man ha for å drive i gruvene på Svalbard? For 1mill + så er jeg fristet til å bli gruvehore på alvor. Satan :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...