Gå til innhold

Valg av bil: X1 eller Audi A4 Allroad

wabby
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg tror også jeg ville anbefalt Audien, men bare hvis det er 2,0TDI 170 hk. 143 hestern er ikke så veldig brukanes i disse tunge bilene, da ville jeg heller gå for X1 2,0 med 163 hester. 143 hesteren går skuffende dårlig i vanlig A4, og når du i Allroad atpåtil får noen ekstra kilo og firehjulstrekk å dra på er det ikke akkurat noe "fyrverkeri", 97 520IA vil virke sprek i forhold. Men A4en ser en smule bedre ut, den har ikke det konebil stemplet X1 er på vei til å få samtidig som jeg vil mene den tar seg bedre fram på alle fire.

Men en godt utstyrt X1 med riktig farge og motor er for all det en gøyal bil som er åpenbart mer kjørevillig enn en A4 Allroad, samtidig som plassen er noe tilsvarende Audien. Her er det vel motor og utseende som skiller bilene fra hverandre

Jeg slutter ikke å undre meg over folks oppfatning av hvor bra Quattro tilsynelatende er.

Morsomt og litt tragisk.

Markedsføringens kraft er stor, noterer jeg meg atter en gang.

#-o

X1 og konebil stempel?

Den er vel såvidt ny at den ikke har noe stempel ennå?

Mener du at X3 var konebil?

:mrgreen:

Og å kalle en 97 520ia sprek ifht en A4 med 143 hk diesel... det er spenstig.

Jeg har tilfeldigvis hatt nettopp en 97 520ia, og de går som en dass!

:lol:

Tror også jeg ville valgt en X1/x3 foran en A4 allroad. At audiens firehjulstrekk er bedre også henger vel igjen fra midten av 80 tallet engang. De fleste nye litt påkosta biler med firehjulstrekk er mer en bra nok. Selv haldex systemet som alle sier er ræva(spes her inne) funker veldig bra, så sant du ikke virkelig skal ut i skogen.

Nye Xdrive er vel også så vidt jeg vet permanent med en std fordeling på 40/60, samme som Audi har gått over til på sine nye modeller. Så fordeles alt deretter hvor det er nødvendig på BMWen, mens Audien har permanent 40/60 hvis jeg ikke tar feil. Så i prinsippet så skal det vel være bedre fremkommelighet med BMWen, selv om jeg vil tro at du aldri klarer å sette deg fast med noen av systemene så sant du ikke klarer å plante hjulene et par meter over snøen.(les ingen har bakkekontakt).

At X3 er konebil, er vel bare noe X5 eierene synes det er morsomt å mobbe de "mindreverdige" med. Husker vi hadde en selger på jobben som handla X3, og vi mobbet han for å ikke ha råd til X5, men vi var vel egentlig bare misunnelige ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg tror også jeg ville anbefalt Audien, men bare hvis det er 2,0TDI 170 hk. 143 hestern er ikke så veldig brukanes i disse tunge bilene, da ville jeg heller gå for X1 2,0 med 163 hester. 143 hesteren går skuffende dårlig i vanlig A4, og når du i Allroad atpåtil får noen ekstra kilo og firehjulstrekk å dra på er det ikke akkurat noe "fyrverkeri", 97 520IA vil virke sprek i forhold. Men A4en ser en smule bedre ut, den har ikke det konebil stemplet X1 er på vei til å få samtidig som jeg vil mene den tar seg bedre fram på alle fire.

Nå må du rulle inn her. 2.0TDIen er en fin motor for norske forhold, og den gjør 0-100 på 9.7 sekunder kontra en '97 520iAT sine 12.2 sekunder. A4 Allroad 2.0TDI quattro gjør det samme på 10.3 sekunder. Altså parkerer begge to en 520iaT ganske bra. Nye nedtrimma 1.8T med 120hk gjør det på 10.5 sekunder. Ergo kjører alle A4 man får kjøpt i handelen i dag fra en E39 520iaT. Til og med forrige generasjon 1.9TDI med 115hk er raskere (11.5 sek). Det er greit å være merkefrik, men man kan se realiteten i øynene allikevel. Manuelt giret 520 sedan er betraktelig raskere, på 10.2 sek. Poenget er; jeg tror ikke det er noe problem for wabby å få seg en bil som går bedre enn den han har i dag. ;)

Men en godt utstyrt X1 med riktig farge og motor er for all det en gøyal bil som er åpenbart mer kjørevillig enn en A4 Allroad, samtidig som plassen er noe tilsvarende Audien. Her er det vel motor og utseende som skiller bilene fra hverandre

Nå har jeg ikke kjørt en A4 Allroad, men jeg har kjørt min egen A4 quattro med sportsunderstell. Den er ikke spesielt lite kjørevillig! Er ikke noe problem å sparke ut rompa heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye Xdrive er vel også så vidt jeg vet permanent med en std fordeling på 40/60, samme som Audi har gått over til på sine nye modeller. Så fordeles alt deretter hvor det er nødvendig på BMWen, mens Audien har permanent 40/60 hvis jeg ikke tar feil. Så i prinsippet så skal det vel være bedre fremkommelighet med BMWen, selv om jeg vil tro at du aldri klarer å sette deg fast med noen av systemene så sant du ikke klarer å plante hjulene et par meter over snøen.(les ingen har bakkekontakt).

Mye feilinformasjon rundt VAG gitt. Audi hadde variabel firehjulstrekk (Torsen T2) mange år før BMW (siden '93 tror jeg?), og har hatt det siden (50/50-fordeling og inntil 67% foran eller bak). Med Torsen T3 som de nyeste har, så er standardfordelingen 40/60, og den gir inntil 80% foran eller 100% bak. Unntakene er A3 og TT som har hatt Haldex, i likhet med Skoda og nyere VW. Forrige generasjons Passat 4Motion hadde derimot Torsen slik A4 og oppover har hos Audi.

BMW kom vel med variabel fordeling først da X3 og X5 facelift kom på markedet, i slutten av 2003?

At X3 er konebil, er vel bare noe X5 eierene synes det er morsomt å mobbe de "mindreverdige" med.

Vil påstå at det også har noe med utseende å gjøre. Den ser ikke spesielt muskuløs ut... Nye X5 derimot gir assosiasjoner til en kraftig knyttneven, og er en fantastisk flott bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye feilinformasjon rundt VAG gitt. Audi hadde variabel firehjulstrekk (Torsen T2) mange år før BMW (siden '93 tror jeg?), og har hatt det siden (50/50-fordeling og inntil 67% foran eller bak). Med Torsen T3 som de nyeste har, så er standardfordelingen 40/60, og den gir inntil 80% foran eller 100% bak. Unntakene er A3 og TT som har hatt Haldex, i likhet med Skoda og nyere VW. Forrige generasjons Passat 4Motion hadde derimot Torsen slik A4 og oppover har hos Audi.

BMW kom vel med variabel fordeling først da X3 og X5 facelift kom på markedet, i slutten av 2003?

Så galt kan det da ikke være med feilinformasjon, 40/60 stemmer jo(snakket om nye a4 her siden det er den vi snakket om) At den var variabel var jeg litt usikker på så godt du kunne bekrefte det.

Er ikke noe tvil om at Audi også har blitt mye mer kjørbar de siste 10 årene. Kjørte akkurat en A5 her for noen uker siden og det er en morsom bil med quattro, og den stasjonsvogna du triller rundt i er fakiskt noe jeg kunne vurdert selv.

At X3 er konebil, er vel bare noe X5 eierene synes det er morsomt å mobbe de "mindreverdige" med.

Vil påstå at det også har noe med utseende å gjøre. Den ser ikke spesielt muskuløs ut... Nye X5 derimot gir assosiasjoner til en kraftig knyttneven, og er en fantastisk flott bil.

Synes facelifta utgaven av X3 med M-pakke faktisk begynner å bli litt tøff jeg, men klart i forhold til X5 så vil den se litt puslette ut når de står side om side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvekjørt en A4 Allroad da jeg likte utseendet på den.Det var en 170hk tdi. Men konklusjonen etter kjøreturen på noen mil var en veldig bra bil som ikke ga meg noe kjøreglede, helt uaktuelt for meg. Har og prøvd en Mercedes GLK som imponerte meg veldig på veien. Fikk ett meget godt inntrykk av den, så kanskje den er noe du bør prøve? Hvis du liker utseendet på den da, det gjør ikke jeg...litt for firkanta. BMW X1 har jeg ikke prøvd.

Hvis du ikke er avhengig av en veldig bakkeklaring er 320d x-drive bilen jeg ville ha valgt. Her får du en herlig kjøremaskin med ett veldig bra firehjulstrekksystem som en kan kombinere med automat hvis en vil og allikevel gjør bilen 0-100 på 8,8 sek. med ett gjennomsnittlig forbruk på 0,56l/mil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flobben, Beklager! Det gjaldt ikke bare deg, det var mer totalinntrykket man får i tråden. ;) Litt varierende faktamessig hele veien... får håpe jeg har riktig i mine påstander nå da. :lol:

Ellers er det mye sant i det m-blå her sier, trenger man ikke bakkeklaringen, så er det bedre å kjøpe en vanlig bil med firehjulstrekk, enten det er vanlig A4 eller 3-serie. Selv om jeg er glad i BMW, så må jeg innrømme at Audi har gjort veldig mye riktig med design de senere årene. De apellerer også til samme kundegruppe, ihvertfall med quattro. Begge merkene er for gadgetfriker. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slutter ikke å undre meg over folks oppfatning av hvor bra Quattro tilsynelatende er.

Morsomt og litt tragisk.

Markedsføringens kraft er stor, noterer jeg meg atter en gang.

#-o

X1 og konebil stempel?

Den er vel såvidt ny at den ikke har noe stempel ennå?

Mener du at X3 var konebil?

:mrgreen:

Og å kalle en 97 520ia sprek ifht en A4 med 143 hk diesel... det er spenstig.

Jeg har tilfeldigvis hatt nettopp en 97 520ia, og de går som en dass!

:lol:

Vel nå har vel aldri X-drive systemet vært like godt som quattro og MBs 4 matic, noe jeg som jobber i BMW bare må bite i det sure epplet å innrømme. Videre så har jeg observert innenfor bransjen at X1 begynner å få et lite konebil stempel allerede, på samme måte som X3 av mange blir kalt "Husmor SUV". Og nå var det jo i hoversak A4 Allroad jeg mente når jeg snakket om hvilken som var sprek, da skiller det et sekund til hundre med BMWens 11,2 sek(det er 520IA sedan det er snakk om her)

Nå må du rulle inn her. 2.0TDIen er en fin motor for norske forhold, og den gjør 0-100 på 9.7 sekunder kontra en '97 520iAT sine 12.2 sekunder. A4 Allroad 2.0TDI quattro gjør det samme på 10.3 sekunder. Altså parkerer begge to en 520iaT ganske bra. Nye nedtrimma 1.8T med 120hk gjør det på 10.5 sekunder. Ergo kjører alle A4 man får kjøpt i handelen i dag fra en E39 520iaT. Til og med forrige generasjon 1.9TDI med 115hk er raskere (11.5 sek). Det er greit å være merkefrik, men man kan se realiteten i øynene allikevel. Manuelt giret 520 sedan er betraktelig raskere, på 10.2 sek. Poenget er; jeg tror ikke det er noe problem for wabby å få seg en bil som går bedre enn den han har i dag. ;)

Nå har jeg ikke kjørt en A4 Allroad, men jeg har kjørt min egen A4 quattro med sportsunderstell. Den er ikke spesielt lite kjørevillig! Er ikke noe problem å sparke ut rompa heller.

Audien er kanskje hakket raskere på 0-100 men å si at et sekund raskere er å parkere ganske bra er vel litt å overdrive. Og jeg kan love deg at BMWen kommer til å passere og dra i fra en A4 allroad så fort de passerer 100km/t, for over 100 er det ikke mye tak i disse motorene hvis det ikke er en 170 hk. En kamerat har 2008 Passat 2,0 TDi 4motion(0-100 på 10,2 sek), altså samme motor som A4 allroad! han har ikke sjangs mot en annen kamerats E34 520I 1991 modell så fort de passerer 100 km/t. 2,0 TDI er en flott motor for det norske avgift systemet og går helt greit, men når du skal strekke ut på motorveien med litt folk og bagasje ombord så er det ikke allverdens.

Og jeg tror så absolutt din A4 2,0 TFSI Q er en gøyal sak, har selv vurdert og prøvd en sånn flere ganger men jeg er opptatt av sekser lyden. MEN sett den opp mot en tilsvarene bil f eks E91 325IX så vil du bli frakjørt, det tørr jeg mene! i allfall på sportslighet. Det er ikke noe problem å få ut rompa på en Audi heller! Det klarer jeg fint selv med min 100 2,6, bare å bruke håndbrekket det :wink::mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare gratulere Fredrik 90 med årets bønnerøyker-pris, hvordan er det mulig å motsi det selvsagte? Du sier at en audi 143hk diesel plutselig går veldig dårlig om du får inn bagasje i bilen og noen personer, hva gjør da din 520?!?!?! Mener du seriøst at dreiemomentet er mye bedre i 520n enn i audi dieseln?! Du sier jo med en liten vri at Moskva Marit er mer tiltrekkende enn Triana Iglesias!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare gratulere Fredrik 90 med årets bønnerøyker-pris, hvordan er det mulig å motsi det selvsagte? Du sier at en audi 143hk diesel plutselig går veldig dårlig om du får inn bagasje i bilen og noen personer, hva gjør da din 520?!?!?! Mener du seriøst at dreiemomentet er mye bedre i 520n enn i audi dieseln?! Du sier jo med en liten vri at Moskva Marit er mer tiltrekkende enn Triana Iglesias!

Du er så jævla uproff Just Turbodiesel. Unødvendig å forsøpple tråden med tåplige personangrep.

Lær deg å lese settningene ordentlig, jeg har ikke påstått at dreimonmentet i 520en min er bedre enn i en 2,0 TDI (143hk), men jeg tørr banne på at jeg skal klare å kjøre i fra den med min 520 (2,2 170hk) OVER 100 km/t, der 520ene som regel våkner og diesel biler mister piffen. For det andre så var det ikke min 520 jeg mente men en 97 mod 520IA (2,0 150hk) som jeg også vil påstå er litt kvikkere en Audien i det aktuelle fartsområde.

Alle biler går dårligere jo mer vekt de får ombord, også min 520 så hvorfor du bringer det på banen vet jeg ikke. Og om du har en seksuell tiltrekning til tykke kvinnfolk er ditt problem, jeg liker de som befinner seg i andre enden av skalaen(ja som Triana Iglesias f eks) :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...