Gå til innhold

Valg av bil: X1 eller Audi A4 Allroad

wabby
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg må bare gratulere Fredrik 90 med årets bønnerøyker-pris, hvordan er det mulig å motsi det selvsagte? Du sier at en audi 143hk diesel plutselig går veldig dårlig om du får inn bagasje i bilen og noen personer, hva gjør da din 520?!?!?! Mener du seriøst at dreiemomentet er mye bedre i 520n enn i audi dieseln?! Du sier jo med en liten vri at Moskva Marit er mer tiltrekkende enn Triana Iglesias!

Du er så jævla uproff Just Turbodiesel. Unødvendig å forsøpple tråden med tåplige personangrep.

Lær deg å lese settningene ordentlig, jeg har ikke påstått at dreimonmentet i 520en min er bedre enn i en 2,0 TDI (143hk), men jeg tørr banne på at jeg skal klare å kjøre i fra den med min 520 (2,2 170hk) OVER 100 km/t, der 520ene som regel våkner og diesel biler mister piffen. For det andre så var det ikke min 520 jeg mente men en 97 mod 520IA (2,0 150hk) som jeg også vil påstå er litt kvikkere en Audien i det aktuelle fartsområde.

Alle biler går dårligere jo mer vekt de får ombord, også min 520 så hvorfor du bringer det på banen vet jeg ikke. Og om du har en seksuell tiltrekning til tykke kvinnfolk er ditt problem, jeg liker de som befinner seg i andre enden av skalaen(ja som Triana Iglesias f eks) :wink:

Nei... har du nok moment merker du faktisk ikke at bilen blir lastet med 130-150 Kg. Selv vår relativt enkle E46 318d Touring med et moment på 265 Nm mellom 1750 og 2500 rpm er relativt upåvirket av om man laster bilen med 130-150 Kg eller ikke.

Når det gjelder din M54B22 motor... som har en relativt spiss karakter... og derfor først våkner når hastigheten er over 100 Km/t er dette av mer eller mindre akademisk karakter i Norge. Fartsgrensen i Norge er maksimalt 110 Km/t og det favoriserer ikke en turtallsmaskin som f.eks M54B22. Det er nok en rasjonell årsak til at dieselbiler er populære i Norge utover at avgiftene er lavere og drivstoffet billigere enn for tilsvarende bensinbiler. Du må jo nesten geare deg ihjel med en E39 520i for å holde følge med f.eks en E46 320d med 150 HK... og ditto også med en Audi med en 2.0 TDI motor på 143 HK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nei... har du nok moment merker du faktisk ikke at bilen blir lastet med 130-150 Kg. Selv vår relativt enkle E46 318d Touring med et moment på 265 Nm mellom 1750 og 2500 rpm er relativt upåvirket av om man laster bilen med 130-150 Kg eller ikke.

Når det gjelder din M54B22 motor... som har en relativt spiss karakter... og derfor først våkner når hastigheten er over 100 Km/t er dette av mer eller mindre akademisk karakter i Norge. Fartsgrensen i Norge er maksimalt 110 Km/t og det favoriserer ikke en turtallsmaskin som f.eks M54B22. Det er nok en rasjonell årsak til at dieselbiler er populære i Norge utover at avgiftene er lavere og drivstoffet billigere enn for tilsvarende bensinbiler. Du må jo nesten geare deg ihjel med en E39 520i for å holde følge med f.eks en E46 320d med 150 HK... og ditto også med en Audi med en 2.0 TDI motor på 143 HK.

Vel er har vi litt ulike opplevelser! Da vi byttelånte biler og jeg lånte Passaten til kameraten min(Hadde bruk for 4x4 i noen dager), så merket jeg forskjell bare jeg hadde 4 stk med og ingen bagasje av betydning. Men når jeg mener at 2,0 TDIen blir for knapp så er det med 5 stk og masse bagasje og det er godt over 150 kg ekstra, men selvfølgelig hvor ofte kjører man med så full bil i over 100 km/t. Måtte bare sette det på spissen for Just Turbodiesel tullingen over her!

Diesel biler i klassen med 130-160 hk er som du sier idielle for Norge, det er jeg enig i. Sånn sett er BMWs bensin biler ganske upraktiske med det Norske avgiftsystemet, der skulle de lære litt mer av f eks VAG med sine effektive bensinturboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde uten tvil valgt Audien. Nå er jeg i utgangspunktet en Audi fan, men har de siste årene eid litt forskjellig av bmw (97 m3, 92 325tic, 92 525tds) dog ingen sprell ny bmw.. Men bilen jeg savner aller aller mest er 99 Audi S4'n jeg hadde før jeg bytta til bmw. Greit nok, på bane har nok bmw'n gitt meg mest glede. Men overall, audi lett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slutter ikke å undre meg over folks oppfatning av hvor bra Quattro tilsynelatende er.

Morsomt og litt tragisk.

Markedsføringens kraft er stor, noterer jeg meg atter en gang.

#-o

X1 og konebil stempel?

Den er vel såvidt ny at den ikke har noe stempel ennå?

Mener du at X3 var konebil?

:mrgreen:

Og å kalle en 97 520ia sprek ifht en A4 med 143 hk diesel... det er spenstig.

Jeg har tilfeldigvis hatt nettopp en 97 520ia, og de går som en dass!

:lol:

Vel nå har vel aldri X-drive systemet vært like godt som quattro og MBs 4 matic, noe jeg som jobber i BMW bare må bite i det sure epplet å innrømme. Videre så har jeg observert innenfor bransjen at X1 begynner å få et lite konebil stempel allerede, på samme måte som X3 av mange blir kalt "Husmor SUV". Og nå var det jo i hoversak A4 Allroad jeg mente når jeg snakket om hvilken som var sprek, da skiller det et sekund til hundre med BMWens 11,2 sek(det er 520IA sedan det er snakk om her)

Nå må du rulle inn her. 2.0TDIen er en fin motor for norske forhold, og den gjør 0-100 på 9.7 sekunder kontra en '97 520iAT sine 12.2 sekunder. A4 Allroad 2.0TDI quattro gjør det samme på 10.3 sekunder. Altså parkerer begge to en 520iaT ganske bra. Nye nedtrimma 1.8T med 120hk gjør det på 10.5 sekunder. Ergo kjører alle A4 man får kjøpt i handelen i dag fra en E39 520iaT. Til og med forrige generasjon 1.9TDI med 115hk er raskere (11.5 sek). Det er greit å være merkefrik, men man kan se realiteten i øynene allikevel. Manuelt giret 520 sedan er betraktelig raskere, på 10.2 sek. Poenget er; jeg tror ikke det er noe problem for wabby å få seg en bil som går bedre enn den han har i dag. ;)

Nå har jeg ikke kjørt en A4 Allroad, men jeg har kjørt min egen A4 quattro med sportsunderstell. Den er ikke spesielt lite kjørevillig! Er ikke noe problem å sparke ut rompa heller.

Audien er kanskje hakket raskere på 0-100 men å si at et sekund raskere er å parkere ganske bra er vel litt å overdrive. Og jeg kan love deg at BMWen kommer til å passere og dra i fra en A4 allroad så fort de passerer 100km/t, for over 100 er det ikke mye tak i disse motorene hvis det ikke er en 170 hk. En kamerat har 2008 Passat 2,0 TDi 4motion(0-100 på 10,2 sek), altså samme motor som A4 allroad! han har ikke sjangs mot en annen kamerats E34 520I 1991 modell så fort de passerer 100 km/t. 2,0 TDI er en flott motor for det norske avgift systemet og går helt greit, men når du skal strekke ut på motorveien med litt folk og bagasje ombord så er det ikke allverdens.

Og jeg tror så absolutt din A4 2,0 TFSI Q er en gøyal sak, har selv vurdert og prøvd en sånn flere ganger men jeg er opptatt av sekser lyden. MEN sett den opp mot en tilsvarene bil f eks E91 325IX så vil du bli frakjørt, det tørr jeg mene! i allfall på sportslighet. Det er ikke noe problem å få ut rompa på en Audi heller! Det klarer jeg fint selv med min 100 2,6, bare å bruke håndbrekket det :wink::mrgreen:

Du bæsjer igrunn litt på leggen der :-) og lever på gamle "rykter".

På de siste systemene kommer somregel BMW sitt best ut, med Audi som nr 2 og Mercedes bak der.

Se bare på den testen her: http://www.youtube.com/watch?v=jmUtNxY8F74

Jeg ville valgt X1, nettopp pga det er en nyere og "freshere" bil med bedre kjøreegenskaper. Samt jeg synest den ser best ut.Uansett hva du velger så er det endel sprekere en din gamle 97 520IA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de siste systemene kommer somregel BMW sitt best ut, med Audi som nr 2 og Mercedes bak der.

Joda du har muligens rett der, har hørt med flere som sier at Quattro ikke lengre er det samme. De gamle quattroene som sto i bla 100 og S4 skal vist være mye bedre en dagens, mye pga diffsperren som man ikke får på dagens quattro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda du har muligens rett der, har hørt med flere som sier at Quattro ikke lengre er det samme. De gamle quattroene som sto i bla 100 og S4 skal vist være mye bedre en dagens, mye pga diffsperren som man ikke får på dagens quattro.

Den siste skikkelige kule alminnelige Audi´en var Audi 90 Quattro 20V som hadde en hissig rekkefemmer på 2226 cm3 som ytet 220 HK ved 5900 rpm og 309 Nm ved 1950 rpm. 0-100 Km/t klarte den på ca. 6,5 sekunder og topphastigheten var i området rundt 230 km/t. Audi gikk seriøst til oppgaven med denne modellen og i likhet med f.eks E30 318is hadde den bl.a smidde motor og understelskomponenter. Quattrosystemet er av beste klasse... slik Audi var kjent for på 80-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da virkelig å engasjerte folk ble her :o:)

Har nok kommet frem til at jeg må til Bavaris og Gumpen for å prøvekjøre og sitte i litt diverse biler. Har også kommet frem til at dersom jeg slår meg til ro med at jeg ikke trenger høyden så skal jeg se på 320xd Cupe og A4 quattro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste skikkelige kule alminnelige Audi´en var Audi 90 Quattro 20V som hadde en hissig rekkefemmer på 2226 cm3 som ytet 220 HK ved 5900 rpm og 309 Nm ved 1950 rpm. 0-100 Km/t klarte den på ca. 6,5 sekunder og topphastigheten var i området rundt 230 km/t. Audi gikk seriøst til oppgaven med denne modellen og i likhet med f.eks E30 318is hadde den bl.a smidde motor og understelskomponenter. Quattrosystemet er av beste klasse... slik Audi var kjent for på 80-tallet.

Ja den var og er forstsatt virkelig rå! Her snakker man skikkelig ulv i fåre klær. Men jeg har også sansen for Audi 200 med 2,2 liter femmer på 220 hk, det var rå familie bil når den kom i 1989. Audi hadde veldig dreisen på Quattro før, de leverte noen veldig bra systemer som virker bra den dag i dag selv om bilene er gamle. En kammerat har en S4 2,2 med litt hissige piggdekk og det er helt sykt hvordan den tar seg fram, mye bedre enn hans 2010 Suzuki Grand Vitara. Bare en rar tilfeldighet at jeg ikke har Quattro i min gode gamle 100 2,6

Men som du sier så gikk Audi veldig inn for å levere bra firehulstrekk, bare se her hehe! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er valget vanskelig Wabby? bmw x1/bmw 320xd audi a5 coupe/a4 allroad eller a5 sportsback?

k3qz8722cn2xiaoogzyx.jpg

Når det gjelder første generasjons x-drive som finnes i x3 danker quattro dette systemet glatt f.eks allroad 2004 mod vs x3 3,0d 2004 mod, dette har jeg testet i praksis. Den store forskjellen ligger i at x3 bremser hvert hjul som spinner for å overføre kreftene, selv om du slår av dsc systemet ligger den å bremser på hvert hjul, med det resultatet at det begynner å ryke ut av hjulbuene etter 100m med dyp snø, ca 25cm og da står du dønnfast. Når systemet er overopphetet tar det en pause, er faktisk ikke så mye som skal til.

Mens min allroad bare fortsetter å gå uten esp ingen røyk eller andre forstyrrende elementer.

Vil legge til at dette er under ekstremt vanskelige kjøreforhold, tror nok audien har fortrinn i ren fremkommelighet grunnet 50/50 på de eldre allroad, den nye har mer sladdevennlig 60/40, du kan også bestille sportsdifferiensal med sperre bak.

Man må nok prøvekjøre, ingen tvil om at begge biler er gode!

jascj9bac8qr71s8hb63.jpg

7one2zfupoo6d8d2huwv.jpg

vj01ekbb8somwti9j9jx.jpg

zm3p6do1vg62zegyxcd6.jpg

9marzms7it0vur6evrak.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...