Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Ja, det er gåen veivaksel, sprekk i blokka, og tomt for blinklysolje. Best å selge bilen, som vi ikke vet hva er , som repobjekt. Jeg begynner med bud på.1800,-

 

Greit å få med seg det å ja. E91 2009 320d gått 122k 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte Google "heat soak"  og etter å ha lest flere litt forskjellige forklaringer så tror jeg at jeg skjønner hva det er. Jeg oppfatter det som et slags selvakselererende fenomen som oppstår når du overskrider ei temperaturgrense på en av tingene som befinner seg under panseret så vil flere og flere deler bli rammet av fenomenet. En kan begynne med for varm luft som forårsaker for varm motor som igjen forårsaker for varm olje som igjen forårsaker høyere friskjon som igjen forårsaker enda varmere motor etc etc, når en har overskridet denne grensa så er det veldig vanskelig å snu prosessen for å få kjølt alt ned igjen.

 

Ganske tildels gjenkjenbart fenomen med M57 nå når det har vært 25 og helt opp til 30 grader ute i en lengre periode. Ser perioden jeg drev og testa LMM og skulle vente på kald motor så gikk det jo minst 12 timer hver gang og den var ikke engang skikkelig kald da. 

 

Ser også når det er 25-30 grader ute og jeg har kjørt hardt så legger motortemp seg på 93-95 grader så vil den ikke tilbake til 90 grader nesten uansett hvor rolig eller hvor lenge jeg kjører :smile:  Det tar ihvertfall veldig lang tid. Hadde det vært de vanlige 10+ vestlandsgradene så hadde det ikke vært noe problem. Helt nytt fenomen for min del men det er jo forsåvidt en lang sommer med 25-30 grader også hehe

så denne varme greia skal vare lenge? har hatt problemet siden snøen ble borte men nå har jeg irritert meg over det lenge + turteller nåla går og hopper, vet at da var det noe med LMM på min e34 men er ikke dette likt i alle ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite spørsmål ang E39 min.. Har prøvd å sitte på tilpasset kn filter på bilen.. Men går mye dårligere. Noen andre som har erfaringer med det? Bilen er 520D 2001...

Hadde du håpt på mer hester da? :P

Er overhode ingen grunn til og sette inn sånne filter. Kaster egentlig penger ut vinduet samtidig som du lager deg mer arbeid. Filteret må jo holdes reint, å vaskes regelmessig. Så du kjøper deg bare mer arbeid.

Så sånn sett er det jo en tap-tap sitvasjon.. :P

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt med en flatspot mellom 2 og 3k rpm på min 320D CR siden jeg kjøpte den og har vel bytta alt bortsett motoren uten at det blir helt bra. 

Når den fusker høres det ut som jeg har bigtime tenningsbank men før og etter går og høres den helt fin ut. 

Hvis jeg slipper gassen bittelitt mens den fusker og så klemmer den i bunn blir lyden borte og den drar som den skal. 

 

Får "1 mill" treff når jeg googler det men ingen løsning som funker på min.  

Noen ideer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du håpt på mer hester da? :P

Er overhode ingen grunn til og sette inn sånne filter. Kaster egentlig penger ut vinduet samtidig som du lager deg mer arbeid. Filteret må jo holdes reint, å vaskes regelmessig. Så du kjøper deg bare mer arbeid.

Så sånn sett er det jo en tap-tap sitvasjon.. :P

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk

Overhode ikke. Tenker mer på litt tøffere lyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så denne varme greia skal vare lenge? har hatt problemet siden snøen ble borte men nå har jeg irritert meg over det lenge + turteller nåla går og hopper, vet at da var det noe med LMM på min e34 men er ikke dette likt i alle ? 

 

Heat soak betyr bare at varme overføres mellom objekter i motoren. Når motoren blir varm, blir dynamoen varm, starteren varm, innsugsmanifolden varm, lufta rundt motoren varm osv. Alt blir varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så unormalt det. Eller, jeg har ofte fått tempen ganske så tilsvarende utetemp, men nå er det tross alt varmt ut og sommer, og husk effekten av "heat soak".

 

Selvfølgelig vil lufta i innsugsmanifolden være varmere enn utetemperaturen. Alt annet er fysisk umulig.

Men, det er ikke heat soak som utgjør den største grunnen til at innsugslufta er varm. Det er nemlig fordi dette er en turbomotor.

 

PV/T=K

 

Derfor ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dieselvegard, før du begynner å kaste formler etter meg, så er grunnleggende systemforståelse, eller evnen til å lese (forrige side) fint å ha. Da ville du visst at "intake air temp" som blir referert til her, på e39 530d, gjelder temperaturen målt i MAF, altså lenge før den har gått gjennom noen turbo. Det er med andre ord KUN oppvarming av luftfilterhus som påvirker dette. ](*,)
 

Så jo, den faktoren som betyr mest her er nettopp heat soak.

 

 

 

 

Edit:

 

Hvorfor svarer jeg Dieselvegard og ahj så krasst her (ikke første gang) som egentlig er to likandes karer?

Jo fordi vurderingene før dere kommenterer er i beste fall dårlige. Jeg liker IKKE "verdensmestere" som virkelig tror at de må lære meg grunnleggende fysikk (dette sier nemlig noe om deres syn på meg). Jeg må til stadigheter høre på slik dritt, og blir lei. Hadde man endelig ytret meningen sin på en spørrende måte, og ikke så fantastisk skråsikker og belærende (!) så hadde man også fått et hyggelig svar, og dere ville da sett sammenhengen selv, og selv sett at kommentaren deres var malplassert, alt med en hyggelig, god, og omgjengelig tone.

 

ahj, det er ingen her som kan hjelpe deg, og i det hele tatt å legge inn et slikt spørsmål her viser liten respekt for alle de som er med og bidrar i denne tråden. Du hadde visst at dette var meningsløst å spørre om hvis du hadde giddet å lest/tenkt før man bare hopper uti og ber om det umulige.

Det man kan gjøre er å si eks " det er sikkert et railtrykksproblem som er vanlig ved indre lekkasjser i dyser". Da skjer 1 av 2. 1: det var riktig, du hadde flaks, verkstedet måtte allikevel feilsøke, og det er kun gjetting som aldri kan hjelpe noen andre. 2: det var ikke riktig, du kommer tilbake og skal dele det du nå har lært av verksted med oss som åpenbart ikke kunne det. Sannheten er at de fleste her kan ganske mye, og nok en gang hjelper det ingen i fremtiden å slå fast hva som er "vanligst" eller "når jeg hadde motorlampe" feil ved motorlampe på en slik bil. Det er å tro på julenissen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...