Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, 525TDSA skrev:

Hva er konsekvensen av EGR delete da? Mindre muligheter for for trøbbel og at den bruker litt mere drivstoff?

På de bilene jeg har hatt har jeg ikke sett noen markant forskjell i forbruk, men de har alle hatt fungerende EGR fra før. Største fordel er å unngå avleiringer i innsug og motor, som gjør at bilen går dårligere (og forsåvidt bruker mer drivstoff). Det er også for å slippe alt trøbbel som tett EGR og avleiringer kan forårsake.

Her fra en Audi A6, ikke den verste jeg har sett, men fortsatt myye drit i innsug (se all dritten oppi boksen).

nJ9tr4rf3SkLDamelesTsgeozx2yjorjYGDi5MW8zEWs5rzZQsy88J37FVsOJjXK7WUO_mgafAcqlnv7xaOg-UYe89u_LTlWBOrRRSGjhbNN6nYRjndW6o_M1c6YshcxJNLw8Go0Su4CfugFdC3sGj0Rx8J-4dxtDzJR3BRg_wskkyyzBafOn4DAgeMpy4oJj_fCDUr6hsDppmVkucJSd7oZDh44i4m5j9EGt4rGUxRrimS_R3T-sg_WkHmT6d2VlFQT9zGR-ehs5TzcEA-TCcYbQxM4K64CNirMOmk79B7ch3PCC7VUviYJJ6h2Z5VZc5hkfBpti6eMvpUuRyGYt-XE1utBUinpnJ6aXYSoCAheN_ENbdMaUByCvwcCZnrg0bEq8cuedsbMpMafh0dsYweyByYNtcYmuz2eSmV5rQdahktv1v7dxQ5d1KkWAmZ8-nVvfh2LHbrh30PMOV-qv6YJE-VQFuOhJTzLTcBeKMAiWZWSfI1xCRylA7-ltULMNX1p97nS6P8IR0zBtJwTCltUtZzm4TJYyVtc8i6-ioVJc6dden_dJaUTsC-QhN3MgpEeBpyR_sXpRlLCw1daCnVJNXiD2roMyIRsqT6vM3i9aSQpH0a6pxU-3NBw2XmEfAH3o1jkZb1oWRxOUEXflyXvzIRNmW_vFv_mGMn-F66nJGlfsxUJaIQlXkok_-YlYI4Hbi42LxFxY8UU9_4w94s=w703-h937-no?authuser=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Mikael-B said:

På de bilene jeg har hatt har jeg ikke sett noen markant forskjell i forbruk, men de har alle hatt fungerende EGR fra før. Største fordel er å unngå avleiringer i innsug og motor, som gjør at bilen går dårligere (og forsåvidt bruker mer drivstoff). Det er også for å slippe alt trøbbel som tett EGR og avleiringer kan forårsake.

Her fra en Audi A6, ikke den verste jeg har sett, men fortsatt myye drit i innsug (se all dritten oppi boksen).

nJ9tr4rf3SkLDamelesTsgeozx2yjorjYGDi5MW8zEWs5rzZQsy88J37FVsOJjXK7WUO_mgafAcqlnv7xaOg-UYe89u_LTlWBOrRRSGjhbNN6nYRjndW6o_M1c6YshcxJNLw8Go0Su4CfugFdC3sGj0Rx8J-4dxtDzJR3BRg_wskkyyzBafOn4DAgeMpy4oJj_fCDUr6hsDppmVkucJSd7oZDh44i4m5j9EGt4rGUxRrimS_R3T-sg_WkHmT6d2VlFQT9zGR-ehs5TzcEA-TCcYbQxM4K64CNirMOmk79B7ch3PCC7VUviYJJ6h2Z5VZc5hkfBpti6eMvpUuRyGYt-XE1utBUinpnJ6aXYSoCAheN_ENbdMaUByCvwcCZnrg0bEq8cuedsbMpMafh0dsYweyByYNtcYmuz2eSmV5rQdahktv1v7dxQ5d1KkWAmZ8-nVvfh2LHbrh30PMOV-qv6YJE-VQFuOhJTzLTcBeKMAiWZWSfI1xCRylA7-ltULMNX1p97nS6P8IR0zBtJwTCltUtZzm4TJYyVtc8i6-ioVJc6dden_dJaUTsC-QhN3MgpEeBpyR_sXpRlLCw1daCnVJNXiD2roMyIRsqT6vM3i9aSQpH0a6pxU-3NBw2XmEfAH3o1jkZb1oWRxOUEXflyXvzIRNmW_vFv_mGMn-F66nJGlfsxUJaIQlXkok_-YlYI4Hbi42LxFxY8UU9_4w94s=w703-h937-no?authuser=0

Så det er ingen ulemper med å fjerne den, utenom litt høyere forbruk da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, 525TDSA skrev:

Så det er ingen ulemper med å fjerne den, utenom litt høyere forbruk da?

Jeg ser ingen ulemper med å fjerne EGR, annet enn at generelt kan det ta litt lengre tid før bilen blir varm? Men det avhenger vel fra bil til bil... 
Ser ingen grunn til av forbruket skal øke, heller minske seg, både ved normal operasjon av EGR og om EGR er tett/tettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Mikael-B skrev:

Har hatt flere Euro5 og Euro6 biler som har hatt EGR delete og AdBlue delete, uten at det har vært problem på EU.

Hørt om biler med bortimot 1000hk som gikk gjennom PKK selv om ingenting var godkjent.

Det forandrer ikke på hva sin står i instruksen for hvordan PKK skal utføres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Instruks eller ikke, EGR delete fører sjelden til at bilen ikke passerer EU-kontroll. I teorien ja, men så lenge den ikke er fysisk tatt vekk så er det sjelden det blir påpekt. I verste fall så sett den tilbake igjen. Bilen bruker heller ikke mer drivstoff, tvert imot. Stort sett fordeler med å få den vekk, jeg ser ingen hensikt med å kjøre eksosen en runde til gjennom motoren bortsett fra avgass/politikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Euro 5 og nyere (diesel og bensin) skal det i utgangspunktet kun leses av feilkoder på motor.

Hvis det ikke er lagret feil skal det ikke foretas avgassmåling.

Hvis det ligger lagret feilkoder skal man utføre avgassmåling som på eldre biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.11.2021 den 8.10, Lars89 skrev:

På Euro 5 og nyere (diesel og bensin) skal det i utgangspunktet kun leses av feilkoder på motor.

Hvis det ikke er lagret feil skal det ikke foretas avgassmåling.

Hvis det ligger lagret feilkoder skal man utføre avgassmåling som på eldre biler.

2010 å nyere skal det kun leses ut feilkoder. Ingen krav til avgassmåling fra 2010 å nyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Øyvind L. skrev:

2010 å nyere skal det kun leses ut feilkoder. Ingen krav til avgassmåling fra 2010 å nyere.

Hvor står det 2010? 

Sånn står det i den nyeste veilederen https://www.vegvesen.no/globalassets/kjoretoy/verkstedbransjenkontrollorgan/veileder-kontrollinstruks.pdf

8. SKADEVIRKNINGER 8.2.1.2 og 8.2.2.2. Måling av utslipp Kjøretøy med avgassklasse Euro 5 og nyere skal ikke avgassmåles dersom det oppnås kontakt med styreenheten og det ikke foreligger noen feilkoder. Med feilkoder menes her både permanente og sporadiske feilkoder. Dersom det er sterk mistanke om at DPF (dieselpartikkelfilter) eller katalysator er fjernet og/eller motorstyring er manipulert, skal det gjennomføres måling av kjøretøy med avgassklasse EU-5 og nyere selv om det ikke registreres feilkoder når OBD systemet kontrolleres med diagnoseutstyr. Dersom DPF (dieselpartikkelfilter) eller katalysator er fjernet utgjør dette i tillegg mangelmerknad på kontrollpunkt 8.2.1.1 for bensinmotor eller 8.2.2.2 for dieselmotor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 540is skrev:

Hvor står det 2010? 

Sånn står det i den nyeste veilederen https://www.vegvesen.no/globalassets/kjoretoy/verkstedbransjenkontrollorgan/veileder-kontrollinstruks.pdf

8. SKADEVIRKNINGER 8.2.1.2 og 8.2.2.2. Måling av utslipp Kjøretøy med avgassklasse Euro 5 og nyere skal ikke avgassmåles dersom det oppnås kontakt med styreenheten og det ikke foreligger noen feilkoder. Med feilkoder menes her både permanente og sporadiske feilkoder. Dersom det er sterk mistanke om at DPF (dieselpartikkelfilter) eller katalysator er fjernet og/eller motorstyring er manipulert, skal det gjennomføres måling av kjøretøy med avgassklasse EU-5 og nyere selv om det ikke registreres feilkoder når OBD systemet kontrolleres med diagnoseutstyr. Dersom DPF (dieselpartikkelfilter) eller katalysator er fjernet utgjør dette i tillegg mangelmerknad på kontrollpunkt 8.2.1.1 for bensinmotor eller 8.2.2.2 for dieselmotor

Euro 5 kom vel i 2010 eller seint 2009? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg har kjøpt meg en X3 med B47 motoren. Den har nå bare 163 hk, så jeg tror jeg vil trimme den litt (siden jag har hørt at den er tunet ned bare for å gi rimeligere avgifter her i Norge). Jeg ser at TS racing tilbyr Stage 1 som gir rundt 220 hk. Er det passende for denne motoren? Noen med erfaring her?

Er dette "plankekjøring" som de fleste kan utføre, eller er det noen her som kan anbefale noen i Oslo-området?

PS! Garantien har gått ut, men jeg har drivverksforsikring. Kan det bli problemer?

Endret av 525TDSA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, E.C. said:

Hvis den har koden "power reduction" i utstyrslisten så kan del vel rett og slett bare kodes opp til 190hk til å begynne med. 

Ok, jeg kan ikke finne det i lista, men vil det si at det da er enklere å kode den til 190 enn til noe annet? Ligger det liksom klart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...