Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Hvorfor heter denne tråden egentlig BMW dieselmotorer. Alt går jo ut på å forandre de.

Burde kanskje legges til Tuning eller noe?

Da tror jeg du må lese litt mer i tråden ;) Det aller meste her inn dreier seg om tekniske aspekter ved bmw dieselmotorer. Tuning er dog sentralt for veldig mange brukere her som har diesel, og i aller høyeste grad et teknisk aspekt (nok en gang, årsaken til dette finner du på første side), og jeg driver med BMW dieseltuning og kan isåmåte svare på en del. Videre har jeg også en hel del unike produkter som flere brukere på forumet setter stor pris på.

Tråden heter for øvrig heller ikke "off topic", så vi setter en strek der.

Shattered: Det er ikke slik at (mine produkter vel å merke) er delt inn i "steg" for morroskyld. Steg 1 er maks det vi tar ut uten å bytte komponenter. Steg 2 er maks uten å bytte mer enn eksos, steg 3 er maks uten å bytte eks turbo osv.

Gjeldende steg 2 til m51 er satt til 185hk+. Den svakeste bremsa 191hk, og den gav kun 126hk originalt. Sprekeste gav 211hk på steg 2.

Skule: Du må gå videre med programmet ditt. Så vil det trolig stå "implausible signal/value" eller "short Circuit to ..." osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg du må lese litt mer i tråden ;) Det aller meste her inn dreier seg om tekniske aspekter ved bmw dieselmotorer. Tuning er dog sentralt for veldig mange brukere her som har diesel, og i aller høyeste grad et teknisk aspekt (nok en gang, årsaken til dette finner du på første side), og jeg driver med BMW dieseltuning og kan isåmåte svare på en del. Videre har jeg også en hel del unike produkter som flere brukere på forumet setter stor pris på.

Tråden heter for øvrig heller ikke "off topic", så vi setter en strek der.

Shattered: Det er ikke slik at (mine produkter vel å merke) er delt inn i "steg" for morroskyld. Steg 1 er maks det vi tar ut uten å bytte komponenter. Steg 2 er maks uten å bytte mer enn eksos, steg 3 er maks uten å bytte eks turbo osv.

Gjeldende steg 2 til m51 er satt til 185hk+. Den svakeste bremsa 191hk, og den gav kun 126hk originalt. Sprekeste gav 211hk på steg 2.

Skule: Du må gå videre med programmet ditt. Så vil det trolig stå "implausible signal/value" eller "short Circuit to ..." osv.

Joda var ingen kritikk men bare når jeg prøver å finne litt ut om BMW motorer så finner jeg bare tuning av de her, men det ligger nok mye bra her. Men tråden vokser som bare det for hver dag så det er ikke lett å finne frem :) Populær er den!

 

Har du vært borti relativt kjent registerkjede problematikk med N47 eller er det ikke så utbredt her til lands? Har snust litt på BMW Performance Kit til min hvor de blant annet oppgraderer intercooler men er litt i tvil om jeg burde hente mer saft ut av bilen pga registerkjedet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shattered: Steg 2 krever egentlig at kunde monterer større IC og har relativt åpen eksos.

FJPopp: Jeg vet det kan være vanskelig å finne igjen tidligere problemstillinger i tråden. Er også en stund siden jeg har oppdatert første side nevneverdig. Er det noe du lurer på er det jo bare å spørre :)

N47 har slitt skikkelig med registeret. Det dreier seg dog om en produksjonsfeil (tilsynelatende) på en del modeller. Disse får problemer med registeret, så enkelt. Tuning vil ikke påvirke dette i nevneverdig grad uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen dieselguruar :). Slit ein del med draget i min e34 525tds.

Turbotrykket ligg på ca 0.5bar ved 3000rpm , og 0.9 ved 4500rpm.

Tok av turboen og fant ut at stanga til wastgate flappen var skeiv og hadde tydeleg blitt reparert ein gang før.

Fekk tak i ein brukt turbo, skal flappen som stenge i eksoshuset ligge ned i sporet , eller på kanten? Slek som det er no er der ikkje tett sjølv om alt er beint og ser greit ut.

Håpar det var noko lundet forståleg. Legger ved eit bilete av flappen eg meinar.

Tok og av slangen ifra turbo - wastegate og bilen vart ein del kvikkare og turbotrykket viste jamnt over 0,5. Ca.

I motbakke i tredje gir har eg vore bort i at den ikkje vil meir enn 3000rpm.

Håpar på gode råd :)

post-46854-0-27984800-1398951077_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trur jeg har spurt før, men hvor mye kan jeg hente ut av min før automatkassa får problemer over tid? 01 530d :)  kan du kode hjernen på kassa så den håndterer mer effekt bedre? blir nok decat downpipe på meg snart, mye effekt blir det ca med chip og DP? skulle vel gjerne hatt større IC og da..  :bounce:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wastegate må være stengt når den er stengt ja.

Adne:

For det første, alle automatkasser får problemer over tid, bare så det er klart.

Vi har kjørt med 650Nm på biler med veldig høy km (og original kasse) over lang tid uten problemer. Programmering av girkasse ecu har vi lagd en del verktøy til, men er på langt nær i mål med testing av software. Målet med dette er dog mer effektiv lockup, kasse i seg selv tåler masse krefter som den er.

Steg 2+ (rør, IC, software, en ny sensor) ligger på 17 000,- ink mva og gir 260hk (+) og 550Nm (+).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trur jeg har spurt før, men hvor mye kan jeg hente ut av min før automatkassa får problemer over tid? 01 530d :) kan du kode hjernen på kassa så den håndterer mer effekt bedre? blir nok decat downpipe på meg snart, mye effekt blir det ca med chip og DP? skulle vel gjerne hatt større IC og da.. :bounce:

Eks fra F25

Nummeret på plass seks og syv er et internt nummer hos enten getrag eller zf. Den angir maks overførbart moment den er designet for. f.eks 45=450Nm men det tallet stemmer ikke på alle kasser slik det står. Ville googlet litt på den kassen du har evt sendt mail til zf eller getrag. 

 

Jeg ville vært mer opptatt av klutsj/svinghjul/konverter da det er svakere deler og har langt større risiko for å feile

post-62313-0-57860700-1398975417_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører med steg 2+ fra TRF og det kan absolutt anbefales.  Får håpe dere får til noe med Lock-up på disse kassene. Min kasse fikk 100% av/på lock-up etter overhaling så nå låser den 100% i 4. gir fra 80 km/t og 100% fra ca 90 km/t i 5. gir så nå drar den som et lokomotiv når den låser 100%.  Kollosalt med krefter som forsvinner i sluring slik disse kassene er originalt.

Tror ikke de låser converter 100% før 120-130 km/t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si den komfortmessig er ganske lik som før bortsett fra at den føles "tightere" pga at den ikke slurer så mye og det er bare positivt. Den holder seg også kaldere ved hardkjør men det er vel også sannsynligvis pga at converter er mer låst enn før.

 

Automatservice i Bergen som gjorde denne jobben sa at kassen muligen kunne gire litt hardere enn før men jeg synes som sagt ikke det er tilfelle.

Den ble bygget for å tåle steg 4 fra TRF så den har flere lameller pr gir, høyere oljetrykk og kraftigere converter enn originalt. I tillegg skiftet de inngående aksel, ventilhus og planetgear og oljepumpe til kraftigere deler enn originalt. 

 

Denne modifiseringa fra proggresiv til av/på lock-up ligger vel i ventilhus eller solenoider uten at jeg er helt sikker på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automatservice i Bergen som gjorde denne jobben sa at kassen muligen kunne gire litt hardere enn før men jeg synes som sagt ikke det er tilfelle.

Den ble bygget for å tåle steg 4 fra TRF så den har flere lameller pr gir, høyere oljetrykk og kraftigere converter enn originalt. I tillegg skiftet de inngående aksel, ventilhus og planetgear og oljepumpe til kraftigere deler enn originalt. 

 

Denne modifiseringa fra proggresiv til av/på lock-up ligger vel i ventilhus eller solenoider uten at jeg er helt sikker på det.

Høres dyrt ut.

Hva betalte du for den jobben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte 37000,- for girkassejobben med forsterka converter. Standard overhaling med forsterket converter kostet 29000,-  Så jeg betalte altså 8000,. ekstra for å få en innmat som skal tåle steg 4 fra TRF. De gav 2 års garanti på at denne girkassen tåler steg 4, de gav ikke garanti på standard overhaling hvis bilen var trimma.

 

Girkassen er nå bygd og forsterka etter deres anbefaling og det er også grunnen til at de gav 2 års garanti selv med steg 4 oppsett på bilen.

 

I tillegg til dette betalte jeg 12000,- for inn/utmontering, rens av kjøler, 15 liter olje og innkjøring av girkasse. Du kan selvsagt velge å gjøre dette selv.

 

Som TRF skriver lenger oppe så vil alle automatkasser på et eller annet tidspunkt bli slitt ut. Hvis de da ikke blir tatt før det raser så har du et totalhavari slik det somregel ender med. Min girkasse var kjørt ca 280.000km når den ble tatt. Den hadde ikke havarert men oljepumpa var begynt å synge. Hos Automatservice sa de at den sannsynligvis ville holdt til ca 300.000km før den hadde rast. Jeg ville ta den før det raste for å slippe å bli stående i veikanten et eller annet sted og for å kunne kjøre bilen opp til Bergen for egen maskin.

 

Min bil har vært trimma siden ca 180.000km og jeg har brukt den godt og hos Automatservice sa de at slitasjen ikke var unormal og det at den var utslitt på ca 300.000km var helt normal levetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet enten hva originale verdier skal være på en 150hk 320D, railtrykk, ladetrykk osv, og kan tenke seg å dele, eller hvor jeg evt kan finne det?

Rimelig lei av å ikke finne grunnen til en seriøs flatspot midt i turtallsregisteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...