Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Sitter og vurderer å gå til innkjøp av en 120d, eller muligens en 123d. Har lest en del om problemer med registerkjedeproblemer med disse mellom 07 og 12/13. Noen som vet hvor utbredt dette er, og om det er mulig å forhindre dette på noen måte?

Det er sikkert nevnt noe om det tidligere i tråden, men er jo godt over 100 sider å bla seg igjennom :P

Sent from my iPhone using Candy Crush

Mtp hvor mange biler det er som triller med disse motorene, så skal du ikke bekymre deg stort. Dog bare vær oppmerksom visst du får raslelyd\klunkelyd fra registeret.

 

Fom 2010 så skal det være utbedret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært plagd med en flatspot midt i turtallsregisteret og fant ut av det nettop. Så for de som måtte slite med det samme var feilen min at det tydeligvis er trykk nok i eksosen til å presse opp EGR-ventilen.

Har ikke hatt vakum på den siden jeg kjøpte bilen og allikevel var det fullt av crap i innsuget nå. Blir altså lite power når motoren går på eksos i stedet for oksygen som LMM har målt og rapportert til ECU.

Klipte til en platebit og blokkerte EGR og nå går bilen som ei klokke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vært oppe en del ganger før, men folk liker ofte ikke å tro på det. Man kan da enten klippe til ei tynn plate som du har gjort (eks av en bruskoks) og legge imellom, evt kjøpe TRF EGR erstatter.

Dog er det viktig å få med seg at MAF merker at det går inn eksos, da denne eksosen tar plassen lufta vanligvis ville ha brukt, og dette kan vise ganske tydelig igjen på maf verdier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke tallene lengre med MAF-verdiene ble ca dobla når den gikk fra å fuske til å gå reint. Altså når jeg kom forbi flatspoten.

Å klippe fra en brusboks var genialt, platebitene jeg hadde for hånden var i tykkeste laget så det ble knotete å få på klemma. Fikses i mårra, takk for tipset  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?? Imponerende. Lenge siden jeg har gjort det slik selv, men det holdt i alle fall så lenge eier hadde noe med bilen å gjøre. Så lenge det er tett skal du jo ikke få noe temp der oppe.

Uansett, god info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis brukte brusboks, men det ble hull i den ganske fort, men tror han brukte siden på boksa, bunnen er vel kanskje litt sterkere..

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk

 

Stemmer ikkje,

Brusbokser blir laget av Canstock kv.310401

lokket blir laget av Lidstock kv.310xxx

åpneren har eigen kv. 400xxx

 

Driver med alu på heiltid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en tur til en litt avansert rørlegger. Han har et endestykke i kobber som passer rett i, det eneste en trenger å gjøre er å borre et lite hull i den, foreslår 7 - 8mm. Det kan trigge en feilmelding til tider, men det kan denne løsningen uansett. Programmere bort / blokkere er definitivt en ryddigere vei å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?? Imponerende. Lenge siden jeg har gjort det slik selv, men det holdt i alle fall så lenge eier hadde noe med bilen å gjøre. Så lenge det er tett skal du jo ikke få noe temp der oppe.

Uansett, god info!

 

Er tett såvidt jeg ser. Og ja, ble imponert selv over at det ble hull, men etter mont av 0,7 plate ble det good.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Har 2 ganger i det siste fått feilmelding "fuel injection system" i dashbordet akkurat idet jeg gir flat pedal. Når dette skjer så kutter motoren som om jeg slipper gassen men det holder å slippe gassen opp 1 sekund og gi pedal igjen etterpå så er alt normalt. Dette har hendt 2 ganger med 1000km mellomrom. Oppleves som den ikke får fram nok drivstoff idet jeg gir pedal men jeg vet jo ikke om det er det som skjer. 

 

Leste ut feilmeldinger med Inpa nå ikveld og det ligger inne 2 meldinger som har kommet begge gangene dette har hendt + en 3dje som kun har kommet idag: 

 

7744  Analog/digital transducer

Error frequency :

2 Logistic counter: 39
Error occured 1. times at:
Engine speed                           3896.10  1/min  

Position pedal-travel sensor2  99.65  %  

Supply voltage                          14.12  V  

Position pedal-travel sensor1    99.65  %  

Fehler aufgetreten bei               294570.00  km
Error occured 2. times at:
Engine speed                            2447.55  1/min  

Position pedal-travel sensor2   10.24  %  

Supply voltage                          13.77  V  

Position pedal-travel sensor1   16.94  %  

Fehler aufgetreten bei              295540.00  km

 

Error not present  

Sporadic error  

Open circuit or short circuit to B-

Errorcode: 1E 40 27 02 F8 01 9C FD 7A FD 73 11 01 62 1A 77           2B 73 72 00 00 00 00 00 00

 

-------------------------------------------------------------
261   atmospharic pressure sensor (integrated in ECU)
Error frequency : 2

Logistic counter: 39
Error occured 1. times at:
Engine speed              3896.10  1/min  

Coolant temperature    83.22  Grad C  

Einspritzmenge            5.63  mm^3  

RPC rail pressure        42.17  bar  

Fehler aufgetreten bei  294570.00  km

 

Error occured 2. times at:

 

Engine speed                   2797.20  1/min  

Coolant temperature        82.54  Grad C  

Einspritzmenge                1.54  mm^3  

RPC rail pressure            445.78  bar  

Fehler aufgetreten bei     295540.00  km

 

Error not present  

Sporadic error  

Signal open circuit or short circuit to B-

Errorcode: 01 05 27 02 F8 01 9C B6 0B 07 73 11 01 70 B5 03           4A 73 72 00 00 00 00 00 00

-------------------------------------------------------------
544   accelarator potentiometer PGS
Error frequency :

1 Logistic counter: 39

 

Engine speed                                     4370.63  1/min  

Supply voltage                                   14.00  V  

Position pedal-travel sensor1             99.65  %  

driving speed                                     79.84  km/h  

Fehler aufgetreten bei                       295540.00  km

 

Error not present  

Supply-voltage fault

 

Errorcode: 02 20 27 01 70 04 AF 79 FD 4E 73 72 00 00 00 00           00 00 00 00 00 00 00 00 00 ========================================================

 

Så de 3 feilmeldingene jeg kan finne her er 

 

1. 7744  Analog/digital transducer.  Brudd eller kortslutning?

2. 261   atmospharic pressure sensor (integrert i Ecu) Brudd eller kortslutning? 

3. 544   accelarator potentiometer PGS. Feil på matespenning? 

 

Alle 3 feilene ligger inne som sporadiske feil som ikke var der når jeg tok diagnosen. 

 

Noen som kan hjelpe en stakkar på vei med feilsøking her? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke noe om dette, men var det ikke veldig lavt railtrykk på feil nr 2?

Det tenkte jeg også på, den andre koden der rpm var 2800 ish, der var trykket litt over 400 bar, var ikke det også litt lite? :)

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykket er bare 40 bar der hvor jeg har 99% gasspådrag mens på den andre har jeg 10-16% pådrag og der er trykket 400 bar.  Er trykket faktisk så lavt eller er er det feil på målesensor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...