Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Tusen takk for svar.

Er klar over at disse motorene ikke går godt under 1500. Har en E91 med N47 samt at vi hadde tidligere en E91 318d med m47. Men denne går altså merkbart dårligere enn disse to under 1500rpm. På grensen til ukjørbar. Blir veldig krevende å kjøre, hvis man f.eks skal rolig ut av et kryss så får man nesten ikke akselerasjon under 1500rpm. De andre kan vi fint akselerere rolig fra 1000rpm og oppover.

Hvis jeg f.eks ligger rolig i 50km/t på 1300rpm og møter en halvslakk motbakke så må jeg gire ned for å holde konstant fart opp bakken, det må jeg ikke med de to andre.

Et annet eksempel: Leking og sladding på vinterføre er nesten umulig da den har null kraft med det samme du gir på, så kommer plutselig alt når du har gitt gass noen sekunder.

Litt vanskelig å forklare, men håper det er forståelig.

Kan DPF foråraske dette? Har ingen feilkoder på tett DPF. Føler meg ganske sikker på at den har riktig effekt når den først har fått ladetrykk og turtallet er over ca 2000rpm. Den har en BSR tuning som jeg kan legge inn/ut ved hjelp av en OBD-dings. Har prøvd både med og uten tuningprogrammet. Toppeffekten blir merkbart bedre med BSR-programmet, men bunndrag/respons er like dårlig med/uten tuning. Den E91 med N47 som vi har er en 316d med TRF steg 2. Toppeffektmessig oppleves disse to veldig like (begge er også oppgit med ca 185hk med tuning), men respons/bunndrag er det altså enormt stor forskjell på. Så stor forskjell at jeg er ganske sikker på at det på være noe feil på den med M47.

Skal av med innsug for montering av blendeplater for swirl flaps i nærmeste fremtid, så kan da sjekke/rense for sot. Er det noe annet jeg bør sjekke i samme slengen? Kan egr-ventilen på noen måte foråraske dette? Er klar over at jeg bør fjerne den med TRF-kit, men det er en gammel bil, så håper minst mulig påkost.

Kan denne feilen tyde på feil på / slitt turbo? Har denne motoren noen form for variabel turbogeometri som kan "henge"? Ingen ulyder så vidt jeg kan høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen det gjelder er en E61 med orginalt 163hk. Det jeg skrev over (kanskje ikke tydelig nok?) var at vi tidligere hadde en E91 med 122hk. Den med 122hk hadde langt bedre effekt på lavt turtall og bedre respons enn den bilen dette spørsmålet gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

725tds m51d25 1997mod

Har problemer med dårlig drag, spesielt på kald motor. 

Under 2500omdr. Er det ingen drag. 

Har byttet dyse nr 4. 

Byttet slange fra innsug til trykkføler og føleren.  

Lmm er byttet med en som eg vet virker   

Sjekket turbo å den er fin uten slakke

ingen trykk lekasjer  

dieselpumpe er byttet tettninger på av bmw og justert,men til ingen nytte fortsatt dårlig drag.  

Når bilen er varm og står i drive med bremsen inne sog full gass så går den bare til 1600omdr. 

Ingen røyk å se i det hele av eksos ved rusing eller ved bruk av kickdown i fart. 

 

Kobler av lmm så går bilen litt bedre men det er bare så vidt  

 

Noen som kan komme med svar på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5.12.2017 at 16.05, TRF skrev:

hmm.. ok.

Tror det har vært snodige eksempler på ledningstrøbbel på disse, men ikke vært noe særlig borti det selv. Selv om du har brudd kan du i ganske lang tid ha "til og fra" problemer (også med eldre solenoid), ledningene "ligger jo der" selv om det er en skade.

Byttet dyse 5, og bilen var frisk igjen. Så da er det tydeligvis mulig at en Bosch byttedyse kan kvelde etter bare 15-20 000km. 

On 13.12.2017 at 7.12, eehgil skrev:

Bilen det gjelder er en E61 med orginalt 163hk. Det jeg skrev over (kanskje ikke tydelig nok?) var at vi tidligere hadde en E91 med 122hk. Den med 122hk hadde langt bedre effekt på lavt turtall og bedre respons enn den bilen dette spørsmålet gjelder.

Visst det ikke ligger inne feilkoder på problembilen, så må du lese ut live-verdier under kjøring. Og registrere verdiene ved full gass på forskjellig turtall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har en 08 520d. Med 187000 på telleren.

Hadde kjørt 21 rolige mil på vei til fjellet i kveld, før jeg i første motbakke opp på fjellet plutselig hørte skikkelig rakling før jeg mistet nesten all kraft. Fordi jeg hadde unger, kone og feriebagasje i bilen, klokka var 23.00 og ingen plasser egnet for full stopp fortsatte jeg de siste 16 km opp på fjellet i  1. og 2. gir, noe annet var umulig da all kraft var borte. Bilen går fint på tomgang uten ulyd, men hviner stygt ved litt gasspådrag

Jeg har en mistanke om hva som er feil, men uten å si hva jeg tenker, er det kanskje noen andre som kan hjelpe meg å «fjerndiagnostisere»? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Lars Petter skrev:

Har en 08 520d. Med 187000 på telleren.

Hadde kjørt 21 rolige mil på vei til fjellet i kveld, før jeg i første motbakke opp på fjellet plutselig hørte skikkelig rakling før jeg mistet nesten all kraft. Fordi jeg hadde unger, kone og feriebagasje i bilen, klokka var 23.00 og ingen plasser egnet for full stopp fortsatte jeg de siste 16 km opp på fjellet i  1. og 2. gir, noe annet var umulig da all kraft var borte. Bilen går fint på tomgang uten ulyd, men hviner stygt ved litt gasspådrag

Jeg har en mistanke om hva som er feil, men uten å si hva jeg tenker, er det kanskje noen andre som kan hjelpe meg å «fjerndiagnostisere»? 

N47 med 177hk har en litt liten snurre, turboras er derfor å "regne med". +-15.000.- avhengig av hva slags verksted og hva som de 16km du kjørte videre har forårsaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill👍🏻👍🏻

Har gjort meg noen nye observasjoner,. Ved turbohavari bør det komme sort røyk ikke sant? Har ingen sort røyk i det hele tatt. Bilen går sakte opp i turtall og stopper rundt 3100-3200. Kan den ha gått i nødmodus? Raklinga jeg beskriver var litt som ABS som slår inn på speilblank is.(DSC var helt avslått, så kan ikke ha vært den som slo inn).

 Er forøvrig en 163 hester med oppgradert programvare fra BSR og manuell kasse.

Endret av Lars Petter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gjette hva som er feil gir ikke mening.

Det skal godt gjøres å få noe sortrøyk gjennom et partikkelfilter.

 

Du må få noen til å se på bilen for deg. Det kan være mange ting, men uten tilgang på utstyr, og uten kunnskaper er det vanskelig å få gjort så mye. Ja den kan gå i "nødmodus", men det at den nedregulerer effekten er ikke det interessante, årsaken er.

 

DSC kan fint slå inn selv om den er avslått, den gjør det hvis du går på brems i en sladd for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan ha en aning om hva som foråsaker denne lyden eller har hatt lignende? Metallisk klirrelyd. Er ikke konstant, kom i går når motor hadde gått en stund. Forsvinner ikke ved rusing, blir bare overdøvet da. Høres ut som den kommer fra høyre side av motor der jeg stikker kamera nedi, eller kanskje på fronten. Så ikke ut som viften kom borti noe og så ingenting som var løst. M57D30.

 

Endret av Gabz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...