Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har en N57-motor hvor jeg til tider har røykutvikling på høyre side i motorrommet. Jeg trodde først dette var oljedamp, men jeg er nå ganske sikker på at denne røyken kommer ved regenerering av DPF. Litt vanskelig å se på videoen, men røyken kommer opp ca ved rød ring på bildet. Noen som har kjennskap til hva dette kan komme av, eller om dette er et kjent problem på disse? Lekkasje i manifold eller evt. turbo?

SkjermbildeN57.PNG

Endret av Chrono
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei,

Har en E60 535d 272hk som etter hard akselerasjon opp til ~180km/t trigger feilkode på overboost, 2,510bar.

kan gi full gass i lavere fart, forbikjøringer o.l ingen problem, men når jeg virkelig drar på så kommer denne koden, og bilen går da i nødmodus. Start/stopp så er den heilt fin igjen.

 

Har skiftet begge vacuum regulatorene til hver turbo, men ikkje skiftet den ventilen som styrer luft flow fra den store turbo.. Denne er nå bestillt. Vacuum slanger er skiftet. Har bestilt vacuum pumpe med manometer, så jeg kan undersøke bedre ang vacuum lekkasjer på motorfester, da det er vanskelig og få gjort uten :)

Har også skiftet wastegaten til den store turboen uten hell.

 

Har dere noen andre tanker om hva som kan være problemet?

Bilen har dpf, kat og egr delete, og 2x rakrør ifra midten på bilen og ut. (bak kat.)

Ifølge forge eiger har Optituning fjernet dpf og egr i software, men uten remap for effekt?

Tenker dette også kan være en medvirkende årsak til overboost, at de ikkje har endret noe på ecu som kunne tilpasset seg rakrør og mindre restrikt eksosanlegg --> Overboost??

 

Tips mottas gjerne :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt men viktig spm angående e34 525 TDS .

Vi har som sagt en original TDS stående og tror nok denne bør få litt mer hk og nm.

Problemet er at denne er automat og er livredd kassen skal gå i den .

Er det bare å holde bil som den er ,eller går det fint og tune opp motor uten bekymring på kassen?

Altså det er ikke snakk om idiotkjøring ,kun få mer makt .

Noen innvendinger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, sveigis skrev:

Dumt men viktig spm angående e34 525 TDS .

Vi har som sagt en original TDS stående og tror nok denne bør få litt mer hk og nm.

Problemet er at denne er automat og er livredd kassen skal gå i den .

Er det bare å holde bil som den er ,eller går det fint og tune opp motor uten bekymring på kassen?

Altså det er ikke snakk om idiotkjøring ,kun få mer makt .

Noen innvendinger ?

Vet du hva kassa er ratet til av NM? Uten at jeg vet noen som helst som den modellen, så burde alt gå bra så lenge man ikke overskrider hva kassa er ratet til. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, sveigis skrev:

Dumt men viktig spm angående e34 525 TDS.

Tror nok TRF kan mer om dette, men det moderate effektuttaktet tds får ved chip, så holder nok kassa fint :) Det viktige med tuning er ny olje på automatkasse i forveien (dersom det ikke er gjort nylig). På eldre automater er det ofte lurt å kjøre litt lave gir/turtall når man skal bruke den ekstra effekten man får ved chip. Enten det er opp lange bakker, dra henger eller lyskryssduell. Da brenner ikke converteren olja like fort. 

Kjør på ;) gjerne en litt freshere bakpotte også så får man perfekt lyd i disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Evopower skrev:

Tror nok TRF kan mer om dette, men det moderate effektuttaktet tds får ved chip, så holder nok kassa fint :) Det viktige med tuning er ny olje på automatkasse i forveien (dersom det ikke er gjort nylig). På eldre automater er det ofte lurt å kjøre litt lave gir/turtall når man skal bruke den ekstra effekten man får ved chip. Enten det er opp lange bakker, dra henger eller lyskryssduell. Da brenner ikke converteren olja like fort. 

Kjør på ;) gjerne en litt freshere bakpotte også så får man perfekt lyd i disse.

Ja regner med han kan dette og kommenterer 😀.

Olje og filter var ny ifjor så da går det nok fint .

Fjerner og katalysator og skal sette på en annen potte UTEN dieselstuss ,mer type som jeg har på 535en 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, ahj skrev:

Vet du hva kassa er ratet til av NM? Uten at jeg vet noen som helst som den modellen, så burde alt gå bra så lenge man ikke overskrider hva kassa er ratet til. :) 

Det vet jeg ikke ,men med normal kjøring ,burde det gå 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tåler ikke veldig mye.. Men den "tåler ikke" det å være original så bra heller.

Det er viktig å sette opp software fornuftig ift denne kassa, også kan det være lurt å gå av gass litt akkurat under girskift om man skal skåne kassa så mye som mulig (som er lurt, ettersom de er dårlige).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, TRF skrev:

Den tåler ikke veldig smye.. Men den "tåler ikke" det å være original så bra heller.

Det er viktig å sette opp software fornuftig ift denne kassa, også kan det være lurt å gå av gass litt akkurat under girskift om man skal skåne kassa så mye som mulig (som er lurt, ettersom de er dårlige).

Takk for svar og sender en pm nå.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
3 timer siden, Bmwturbin skrev:

https://www.tunemyeuro.com/fluidampr-for-bmw-335d-and-x5-35d-2009-2013/

Noen som har prøvd Fluidampr? prismessig så er det jo likegreit å få tak i en slik kontra org bmw...

Ser de blir nevnt i en og annen 335d video fra USA. Du vil visstnok få mer vibrasjoner inne i kupeen med Fluiddampr. Er vel eneste minuset med de 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...