Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

18 timer siden, Daniel. skrev:

Ser de blir nevnt i en og annen 335d video fra USA. Du vil visstnok få mer vibrasjoner inne i kupeen med Fluiddampr. Er vel eneste minuset med de 🤔

Se der ja, søkte opp litt rundt det og det er vell korrekt att desse ikke tar opp vibrasjoner fra multireima, men kun svingningene fra veiva. Ser de ofte må skifte ut ett reimhjul til "clutched" som de kaller det for og bli kvitt vibrasjoner. Nei, da får org BMW holde😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei forumfolk!

Jeg vurderer å kjøpe meg en E90 med N47N. Bilen har fått byttet registerkjede, så det er en trygghet. Men jeg leser og observerer stadig biler der dieselpumpen tar kvelden, så dette skremmer meg litt. Sett noen prisoverslag hva andre har betalt og det er skrekken. 

Finnes det noen måter man kan unngå havari på pumpen? Jeg har lest at det skyldes dårlig kvalitet på diesel og at pumpen er veldig sensitiv. 

En mekaniker tipset meg om å fylle litt totaktsolje i dieseltanken for hver fylling, dette skulle visstnok eliminere problemet for havari?

Hilsen Clarity

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Clarity skrev:

Hei forumfolk!

Jeg vurderer å kjøpe meg en E90 med N47N.

Hilsen Clarity

Heihei, dette med totaktsolje ville ikkje jeg gjort om du har dpf, ellers så ser jeg det som att dieselfilter er vell det eneste som kan skiftes preventivt, men fortsatt så er jo dette mekaniske deler under høyt trykk, så man er vell aldri garantert att det ikkje havarerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei!


Kjøpt en Range Rover l322 med bmw 3.0 diesel, som ikke vil starte. Kommer ikke diesel ut av høytrykkspumpa, men kommer masse fra tanken. Lest ut feilkoder ved hjelp av Delphi, eneste feilen som kommer opp er "1195 Fuel Rail Pressure Sensor Circuit Malfunction"

Noen som har peiling på hva det kan være? Evig takknmelig for svar da jeg virkelig står fast.

- Ringdal96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei,

4-serien med B47 motor har vært inne hos Bavaria etter noen "Drivetrain failure" feilmeldinger som kom og gikk, og litt nykking/nøling/fusking fra motor under pådrag ved kald motor. Fikk svar i dag; Synderen var EGR-ventilen som var helt nedsotet. Feilkodene etter diagnose viste feil på EGR ventilen, og symptomene jeg hadde forklart (nøling/fusking ved pådrag på lave turtall ved kald motor) og feilmelding som kommer og går var helt i tråd med slik de oppførte seg. Så da var den byttet på garanti. Servicemann forklarte at det er bare slikt som skjer på disse dieselmotorene, så hørtes ut som det var lite å gjøre med det. Vi har et forholdsvis blandet kjøremønster med en langtur i ny og ne, men i det daglige er det stort sett 15min kjøring om morgenen og om ettermiddagen. Er det noen typisk oppskrift for å hindre at dette skjer igjen? Rensing, blending (ta bort hele EGRen når garantien går ut?), tilsetninger som renser, hardkjøring i blant, annet drivstoff?

Etter et raskt google-søk på dette finner jeg poster på bimmerpost med samsvarende symptomer og EGR-ventil feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, papertiger skrev:

Hei,

4-serien med B47 motor har vært inne hos Bavaria etter noen "Drivetrain failure" feilmeldinger som kom og gikk, og litt nykking/nøling/fusking fra motor under pådrag ved kald motor. Fikk svar i dag; Synderen var EGR-ventilen som var helt nedsotet. Feilkodene etter diagnose viste feil på EGR ventilen, og symptomene jeg hadde forklart (nøling/fusking ved pådrag på lave turtall ved kald motor) og feilmelding som kommer og går var helt i tråd med slik de oppførte seg. Så da var den byttet på garanti. Servicemann forklarte at det er bare slikt som skjer på disse dieselmotorene, så hørtes ut som det var lite å gjøre med det. Vi har et forholdsvis blandet kjøremønster med en langtur i ny og ne, men i det daglige er det stort sett 15min kjøring om morgenen og om ettermiddagen. Er det noen typisk oppskrift for å hindre at dette skjer igjen? Rensing, blending (ta bort hele EGRen når garantien går ut?), tilsetninger som renser, hardkjøring i blant, annet drivstoff?

Etter et raskt google-søk på dette finner jeg poster på bimmerpost med samsvarende symptomer og EGR-ventil feil.

Kanksje prøve noen tanke med Vpower diesel? Jeg hadde feilmelding på EGR ventilen, jeg hadde på denne: https://www.gsbildeler.no/kjemi-teknisk_spray-rengjoring/motip_turbo_og_egr_cleaner_500ml__3416321?oq=egr 
Etter noen dager med kjøring forsvant meldingen og den nølingen forsvant helt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, papertiger skrev:

@ahj takk for tips, det kan være en idé å gjøre noe sånt når det kommer opp da ja. Bare løsnet du slangen på motorsiden av turboen og sprayet inn?

Jeg sprayet inn rett før turboen men etter LMM. Hadde en som holdt gassen på 2000rpm, mens jeg sprayet inn. Klart å tydelig at det fungerte, lukten mens man gjorde dette var mildt sagt jævlig. Fungerer også veldig bra om man renser innsuget for koksing. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei dere,

Jeg har en F30 320dx med sportsautomat som har steg 1 tuning. 220ish hk minnes jeg.

Bilen oppleves sprek og kjører ellers kjempefint, men den hater å ligge i 50 i vanlig drive.
Turtallet ligger da rundt 1050rpm, å det er tydelig at motor ikke trives.
Løsningen har vært å trykke den i sport.

Er det mulig å programere kassen på et vis eller er eneste løsningen å flashe bilen tilbake til orginal stand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, PL skrev:

Hei dere,

Jeg har en F30 320dx med sportsautomat som har steg 1 tuning. 220ish hk minnes jeg.

Bilen oppleves sprek og kjører ellers kjempefint, men den hater å ligge i 50 i vanlig drive.
Turtallet ligger da rundt 1050rpm, å det er tydelig at motor ikke trives.
Løsningen har vært å trykke den i sport.

Er det mulig å programere kassen på et vis eller er eneste løsningen å flashe bilen tilbake til orginal stand?

Få noen som kan det til å tune den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, mowz said:

Få noen som kan det til å tune den? 

Når du sier den, mener du da kassen eller bilen?

Jeg har desverre ikke kjennskap til hva som kan og ikke kan gjøres med kassen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dette endret seg etter tuning? Var den mer kjørbar på lave turtall med original software?  Eller lå den på lavere gir og høyere turtall i Drive uten tuning? 

Istedenfor å programmere kassen kan du jo vippe girspaken til venstre? 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Hpi said:

Har dette endret seg etter tuning? Var den mer kjørbar på lave turtall med original software?  Eller lå den på lavere gir og høyere turtall i Drive uten tuning? 

Istedenfor å programmere kassen kan du jo vippe girspaken til venstre? 

Jeg innbiller meg at den lå på et lave gir før 🤔 Litt vanskelig å si på en åtte trins kasse siden den ikke viser hvilket gir den bruker i drive

Er det egentlig noen forskjell på å vippe spaken til venstre kontra det å trykke den i sport?
Kunne forsåvidt brukt rattgiringen også, men det går typ 10-15 sek så er den tilbake i vanlig drive

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er forskjell, hos meg når jeg vipper til venstre så legger den seg på et lavere gir, setter jeg den i sport i idrive endres også gassresponen og understell men det siste kan velges bort. Jeg kjører alltid med girspaken til venstre ihvertfall i vanlig drive fordi jeg ikke liker å ligge på så høyt gir og lavt turtall men det skal nok være slik pga drivstofforbruk. 

Her ha jeg testa selv med rolig kjøring og bilen velger høyt gir og veldig lavt turtall, dette er i Comfort og girspaken i D. 

IMG_20190603_130001.thumb.jpg.05d7f8d6bfc5914a770c437d03df24c5.jpg

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
On 6/3/2019 at 11:03 AM, Hpi said:

Ja det er forskjell, hos meg når jeg vipper til venstre så legger den seg på et lavere gir, setter jeg den i sport i idrive endres også gassresponen og understell men det siste kan velges bort. Jeg kjører alltid med girspaken til venstre ihvertfall i vanlig drive fordi jeg ikke liker å ligge på så høyt gir og lavt turtall men det skal nok være slik pga drivstofforbruk.  

Her ha jeg testa selv med rolig kjøring og bilen velger høyt gir og veldig lavt turtall, dette er i Comfort og girspaken i D

IMG_20190603_130001.thumb.jpg.05d7f8d6bfc5914a770c437d03df24c5.jpg

Testet litt med spaken til venstre. Sikkert bare jeg som er litt paranoid, så jeg slår meg til ro med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...