TRF Skrevet September 28, 2019 Forfatter Share Skrevet September 28, 2019 EGR; egr ventilen og kjøleren er to forskjellige ting ja DPF; Ja. Mange år og mange biler, "ingen" problemer. Men vi gjør en del tiltak for at det skal være resultatet, som andre tunere ikke gjør. Men det er klart, man må være klar over at det kan føre til mangel. Kjennern reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet September 28, 2019 Share Skrevet September 28, 2019 Har en feilkode på oljekvalitet sensor. Noe spesielle ting som trigger denne koden? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet September 28, 2019 Forfatter Share Skrevet September 28, 2019 Nå vet jeg ikke akkurat hvilke kode du har eller hvorfor, men som oftest så blir de ødelagt ved strøm på under oljeskift. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet September 28, 2019 Share Skrevet September 28, 2019 Glemte å notere koden, men vet ikke om den er riktig uansett siden det er Carly. Sitter den sammen med oljenivåsensor i bunnpannen eller? Er ikke så lenge siden det ble utført oljeskift på motoren, så kan jo være den ble ødelagt da. Tror ikke koden var der før. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet September 28, 2019 Forfatter Share Skrevet September 28, 2019 Samme sensoren. Daniel. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjennern Skrevet Oktober 14, 2019 Share Skrevet Oktober 14, 2019 Da fikk jeg byttet EGR ventil, så får vi se om den komme tilbake med feilkode da Så ikke veldig pen ut, mye sot der. Skal sikkert være slik, bare ikke sett det før. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
And-reas Skrevet Oktober 15, 2019 Share Skrevet Oktober 15, 2019 Denne var heller ikke spesielt pen. Kommer fra en 2000 modell m47d20, knapt innkjørt (260 000 km). Jif ovnsrens er effektive saker! Forsøkte samme behandling på innsuget. Resultatet ble dessverre ikke like skinnende som tilfellet er med egr-en. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
F25x3 Skrevet Oktober 23, 2019 Share Skrevet Oktober 23, 2019 (endret) Hei, bortsett fra et lite hikk med min f25 2012 modell så har min 2 liter diesel kjørt 108.000km. Har siden jeg fikk bilen vurdert dette med egr/agr, men ikke tatt noen avgjørelse enda. En kompis som er mekaniker anbefaler ikke fjerning av egr (disable i software), og heller ikke "tuning" (ikke den billigste typen, heter det kanskje mapping?) Han mener bmw har satt opp bilen som den er for å holde lengst mulig, og at endring vil kunne provosere girkasse og motor mer enn nødvendig.. Personlig vil jeg ha minst mulig trøbbel med bil og motor (vet turbohavari kan forekomme og er dyrt å fikse). Er det noen grep jeg burde gjøre for å sikre meg mot dette? Bilen har jeg hatt i 1 år, kjørt rundt 8k. siden den gang. Olje og oljefilterbytte årlig. Vurderer også bytte olje i girkasse og den andre i boks jeg ikke husker navnet på... For å ta litt vedlikehold før det blir reparasjon..? Edit: fant mye bra i sistepost her fra romarto: Endret Oktober 23, 2019 av F25x3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
F15-x5 Skrevet Oktober 23, 2019 Share Skrevet Oktober 23, 2019 Å chippe en bil av ett seriøst firma i Norge er helt trygt . og du vil få mere glede av bilen din på alle måter EGR er bare noe tull og det finnes kun positive sider ved å få det fjernet! Hold olje på motor og drivverk ferskt og nytt med ett rent luftfilter så vil du få mye mere glede av bilen din:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Oktober 24, 2019 Forfatter Share Skrevet Oktober 24, 2019 20 timer siden, F25x3 skrev: Har du lest gjennom første post? Deretter finner du enda mer her: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
F25x3 Skrevet Oktober 24, 2019 Share Skrevet Oktober 24, 2019 Hei, ja nå har jeg lest alt - også det med tuning. Hadde kun sett på motordelen og egr, men nå er jeg litt meir up to speed. Så kort og godt: jeg tror det holder med min originale 164hk. Men om det er bra for bil og motor vil jeg prøve med egr delete. Og kanskje slå av auto-stopp/start funksjonen. Samt få bestilt en time for å bytte girkasseolje og fordelingskasseolje. Bilen har hatt alle servicer hos merkeverksted, er det dumt av meg og gå til et billigere alternativ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
F15-x5 Skrevet Oktober 24, 2019 Share Skrevet Oktober 24, 2019 Bytte girkasse olje og olje på fordelingskassa bør gjøres hver 60 000km som en regel- hvis du er glad i bilen din:) EGR ventilen er det bare å få bort først som sist , det er bare negative ting å si om egr, motoren din holder seg friskere uten;) få det bort😁 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OMyren Skrevet Oktober 25, 2019 Share Skrevet Oktober 25, 2019 Det var en mekaniker her som nevnte at store motorer , 6er dieseler er mye mindre utsatt mht små kjøring og tett partikkel filter, kontra en 4er. Større motor og mere trykk sier han. Selvfølgelig må en ta en tur og blåse den rein av og til, men generelt mindre utsatt. Stemmer dette med deres erfaring også? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 25, 2019 Share Skrevet Oktober 25, 2019 Min erfaring er at man overhodet ikke trenger mer trykk ut av eksos, eller mer pådrag. Bilen min ordner dette selv når jeg kjører. Som oftest vil den dog legge turtall litt høyere enn normalt, når regenerering er aktiv. Det verste med dpf er fremdeles småkjøring. Jeg har automat, så bilen bestemmer selv turtall i så måte Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OMyren Skrevet Oktober 25, 2019 Share Skrevet Oktober 25, 2019 (endret) Ja, helt klart. Småkjøring er ikke bra, men er en oppmerksom på dette og blåser den rein med litt lengre turer av og til går det nok bra. Jeg tenker også å få montert en Defa kontakt varmer på bunnpanna (300w) + Batterilader .Snakket med Defa og de anbefalte denne. Tanken er å ha den påkoblet «hele tiden» Holde litt lunk i olja når bilen står i garasjen. Får samtidig vedlikeholds ladet batteriet. Endret Oktober 25, 2019 av OMyren Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå