Gå til innhold

BMW dieselmotorer

TRF
 Share

Anbefalte innlegg

15 timer siden, Hpi skrev:

Disse GM kassene har en svakhet på solenoiden som skal aktivere converter clutch for å gå i lockup.  Kanskje den prøver å gå i lockup uten å klare det? Hvis du kjører med denne feilen lenge slites clutchbelegget bort og det går stål mot stål.  Da går det fort mot havari. 

Jeg bare gjetter nå så det er sagt. 

Her er en som har skifta den: 

https://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=893453

Dette var meget interessant..
Jeg har (og har hatt i mange år) også dette med sluring/sen innkobling når bilen har stått en stund, som han beskriver i posten. Det jeg fant ut av var at dette mest sansynelig var lekkasje i en eller annen clutch kalt C1. Og at det kunne kanskje fikses med en programvare oppdatering og styring av trykk på en annen måte eller noe sånt.
Dette fant jeg i Bmw TIS som en bulletin eller hva det heter, der flere kunder hadde klaget på dette.

Jeg merker ikke noe problemer med lockup på min kasse, eneste at den har VELDIG lett for å koble ut ved den minste belastning, men ikke alltid. Men det er ikke mye gass jeg får gi, så det skal ikke mye oppoverbakke til før den kobler ut.
Selv om den sansyneligvis kunne lagt inne mye lenger.

Dette må jeg ta en nærmere titt på. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/28/2019 at 1:57 PM, TRF said:

287500 tyder på feil med luftmasseregulering, og det vanligste her er at EGR lekker eller slipper inn for mye eksos (går tregt etc). Varslinga på høy eksostemp er ikke så uvanlig ved tuning og litt pådrag, mener å huske at triggeren er satt ganske lavt her.

Har byttet EGR og feilkoden er fortsatt der. Noe poeng å bytte sensoren tro? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...
17 timer siden, Daniel. skrev:

Syns denne motoren tikker noe jævlig 🤔 Innbiller meg at andre M57 jeg har hørt er mer stille. Hva kan eventuelt være ting som gjør at den tikker mer? Injektorer, vakuumpumpen eller noe verre? 🤔 Bruker 5W-30 Castrol olje. 

Syns det hørtes ganske likt min M57, som snart har gått 380.. Kan ikke si jeg hørte noe ille.. 😁
(Håper ikke noen andre gjør det heller... 8-[ )

Endret av Alpejohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Alpejohn skrev:

Syns det hørtes ganske likt min M57, som snart har gått 380.. Kan ikke si jeg hørte noe ille.. 😁
(Håper ikke noen andre gjør det heller... 8-[ )

Haha, ikke vet jeg. Du har vel første generasjon M57? Dette er M57N2. Vet ikke om det er noe spesiell forskjell i gangen på de forskjellige generasjonene.

Er ikke sikkert det er noe gale, men for meg virker det som den tikker litt mye 🤔 Ikke at jeg forventer en stillegående dieselmotor da. :P

Har lest at noen har opplevd en tikkelignende lyd som har forsvunnet etter de har byttet vibrasjonsdemperen 🤔

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Daniel. skrev:

Haha, ikke vet jeg. Du har vel første generasjon M57? Dette er M57N2. Vet ikke om det er noe spesiell forskjell i gangen på de forskjellige generasjonene.

Er ikke sikkert det er noe gale, men for meg virker det som den tikker litt mye 🤔 Ikke at jeg forventer en stillegående dieselmotor da. :P

Jeg har første ja. Men jeg hører samme "tikkelyd" som du har på min, og tror dette er vakumpumpa. Høres hvertfall ut som det kommer der i fra. Så det har jeg ikke tenkt så mye på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Alpejohn skrev:

Jeg har første ja. Men jeg hører samme "tikkelyd" som du har på min, og tror dette er vakumpumpa. Høres hvertfall ut som det kommer der i fra. Så det har jeg ikke tenkt så mye på. :)

Mulig. Men åpnet oljepåfyllingslokket for et par dager siden mens den stod å gikk, og den tikkelyden jeg har hørt på mange M57, inkludert min forrige 325d (som var gått 60.000km mindre) var betraktelig lavere på denne motoren. 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Daniel. skrev:

Mulig. Men åpnet oljepåfyllingslokket for et par dager siden mens den stod å gikk, og den tikkelyden jeg har hørt på mange M57, inkludert min forrige 325d (som var gått 60.000km mindre) var betraktelig lavere på denne motoren. 🤔

Det må vel være en bra ting? :) 
Har jo trodd jeg har hørt lyder fra min også, men når jeg prøver å høre etter så forsvinner igrunnen alt i kakklinga.. Så det er liksom ikke noe som stikker seg spesielt ut, annet en vakumpumpa.. Så jeg har igrunnen slått meg til ro med det. :P 

2 minutter siden, Hpi skrev:

Du får teste med et annet oljemerke neste gang, leser stadig om folk som mener lyden i motor endrer seg med forskjellige oljemerker. 

Jeg brukte Castrol i mange år på min, gikk for et par år siden over til Gulf og kan ikke si at jeg merket så veldig stor forskjell (tror jeg). Men har lest mange som mener at Castrol gjør at det høres ut som motoren går hardere en med andre oljer.
Men som sagt så kan jeg ikke si jeg merket store forskjellen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Hpi skrev:

Du får teste med et annet oljemerke neste gang, leser stadig om folk som mener lyden i motor endrer seg med forskjellige oljemerker. 

Ja jeg har sett det selv. Men da gjenstår det jo bare å finne ut hvilken olje. :P Ser folk nevner alt fra Gulf, Liqui Moly, Royal Purple, Mobil1 osv. Jeg har liksom holdt meg til Castrol hele tiden.

1 minutt siden, Alpejohn skrev:

Det må vel være en bra ting? :) 
Har jo trodd jeg har hørt lyder fra min også, men når jeg prøver å høre etter så forsvinner igrunnen alt i kakklinga.. Så det er liksom ikke noe som stikker seg spesielt ut, annet en vakumpumpa.. Så jeg har igrunnen slått meg til ro med det. :P

Aner ikke jeg :P Når de fleste virker å ha en ganske høylydt vakuumpumpe når de har av oljepåfyllingslokket, så virker det jo rart at denne er mer stillegående. Men hører jo tikking fra utsiden (i begynnelsen av videoen jeg la ut så har jeg telefonen nært pumpen).

Tror jeg bare har kjørt 3-4000km på denne oljen så har vel litt tid på meg til å undersøke andre oljetyper :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Daniel. skrev:

Ja jeg har sett det selv. Men da gjenstår det jo bare å finne ut hvilken olje. :P Ser folk nevner alt fra Gulf, Liqui Moly, Royal Purple, Mobil1 osv. Jeg har liksom holdt meg til Castrol hele tiden.

Aner ikke jeg :P Når de fleste virker å ha en ganske høylydt vakuumpumpe når de har av oljepåfyllingslokket, så virker det jo rart at denne er mer stillegående. Men hører jo tikking fra utsiden (i begynnelsen av videoen jeg la ut så har jeg telefonen nært pumpen).

Tror jeg bare har kjørt 3-4000km på denne oljen så har vel litt tid på meg til å undersøke andre oljetyper :P

Hører bare svak lyd av pumpa jeg også når panseret er igjen, hører det litt mer forran bilen da.
Skal ta å lytte nedi min etterpå å se om jeg hører noe lyder. :)  Men mener å huske der var en slags klakkelyd da, men ikke noe som jeg så på som unormalt tror jeg.. 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Daniel. skrev:

Ja skal være forsiktig med å starte atter en oljetråd, de er det vel allerede altfor mange av på alle bilforum 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Alpejohn skrev:

Hører bare svak lyd av pumpa jeg også når panseret er igjen, hører det litt mer forran bilen da.
Skal ta å lytte nedi min etterpå å se om jeg hører noe lyder. :)  Men mener å huske der var en slags klakkelyd da, men ikke noe som jeg så på som unormalt tror jeg.. 🤔

Her har du gamle 325d min til sammenligning. Syns ikke den tikker like mye, men her er det mye tydeligere lyd når jeg åpner oljepfyllingen 🤔

2 minutter siden, Hpi skrev:

Ja skal være forsiktig med å starte atter en oljetråd, de er det vel allerede altfor mange av på alle bilforum 😊

Hehe, ja det skaper jo bare krangling :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...