Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Hadde en E36 328i forsikret på min mor, da jeg var 19, men da registrerte vi også bilen på henne . Sjåfør under 24 år osv.

Jeg mener, som med ditt eksempel, at det er lov.

 

Saken er at IF gir like mye bonus på alle biler som den bilen jeg har med høyest bonus. Jeg forsikret derfor fatterns bil i mitt navn, premien hans halverte bokstavelig talt så det var hovedgrunnen. Nå ringer denne kvinnen fra IF og sier at det ikke er lov med forskjellig bileier-personnummer og bilforsikringholders-personnummer.

 

Wut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel gråsone å forsikre på foreldre om dagen. Det er eier/hovedeier av bilen som skal ha forsikringa på seg. Mener at hvis du eier en bil, men det er hovedsakelig en annen person som bruker den så må den stå på den personen, sett bortifra ektefeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilansvarslova § 15 gir hjemmel om tvungen ansvarsforsikring på kjøretøy som er registert, skulle vært registrert eller har kjennemerker etter vegtrafikkloven. Bestemmelsen legger opp til at det er en prinsipal og subsidiær forsikringsplikt. Av § 15 første ledd fremgår det at det er eieren av kjøretøyet som har den prinsipale forsikringplikten, men § 15 annet ledd legger opp til at fører/bruker av kjøretøyet bærer den subsidiære forskringsplikten.

 

Forarbeidene til loven sier imidlertid ”(…) eieren [skal] i henhold til første punktum tegne trafikkforsikring før eller i samband med registreringen eller i tilfelle utlevering av prøvenummer eller grensepassering fra utlandet. At vogneieren pålegges denne plikt, er selvsagt ikke til hinder for at forsikringen i stedet tegnes av andre, f.eks. av departementet ved utlevering av korttidsprøvenummer, men vogneieren blir ansvarlig for at forsikringen til enhver tid er i kraft.”, jf. Ot.prp. nr. 24 (1959–60) s. 50

 

Lovavdelingens uttalelse, 2. juni 1995 (sak 95/1327) la også forarbeidene til loven til grunn for en tilsvarende sak.

 

Det bør derfor bringes på det rene at det er etter loven er lovlig å avtale at forsikringsplikten kan overdras av fører/bruker, men at det er bileiers ansvar (og interesse) at denne til enhver tid er gyldig.

 

Jeg ser imidlertid at en del forsikringsselskaper, deriblant Nemi Forsikring har egne vilkår som tilsier at forsikringstaker ikke kan påta seg andres kjøretøyforsikring med mindre det ikke er snakk om samboer, ektefelle eller privatleasing. De tillater ikke forsikring av venner, foreldre eller tilsvarende sine kjøretøyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt med 4x4 ja, men jeg ønsker å kunne slå inn og ut forhjulsdriften. Kjedelig å aldri kunne legge bilen ut i sladd. x5en som kun har åpne differ i tillegg er helt umulig å sladde kontrollert med.. Drar unødvendig suppe på bare veier gjør det også.

Egentlig har jeg lyst å bytte x5en i en pajero for å få mulighet til å koble ut og inn sperrer og forhjulsdrift, men kona sier nei. X5en skal beholdes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har alltid hatt dyre biler og forsikre, men har alltid hatt dem på meg :) dere som forsikrer på foreldrene, skal dere alltid ha forsikret på foreldrene? Greit nok om man skal kjøre kjedelige biler resten va livet men.. Med 70% bonus koster bilparken min mellom 35-40 og forsikre.. så hadde jo blitt 20.000 dyrere i året da om jeg ikke begynte og bygge opp bonus når jeg var 18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...