Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Så du kjører altså kun med tåkelys + park i dagslys og blir allikevel blenda og blinka på?

Tja.. Jeg tok en vurdering av det film opptaket, hastighetene var <=30km/h og jeg kjørte på privat vei(tro det eller ei) :)

Når det gjelder skryting av Mercedes' fremkommelighet på vinterføre synes jeg det var greit å få statuert filmbevis på at de ikke er så verst :)

Filmen var i utgangspunktet ment for MB-Entusiastklubbs forum som jeg bruker mye tid på, men en liten link i denne tråden skader vel ikke?

kan du poste den videoen igjen? Finner den ikke skjønner du :P

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du kjører altså kun med tåkelys + park i dagslys og blir allikevel blenda og blinka på?

 

Tja.. Jeg tok en vurdering av det film opptaket, hastighetene var <=30km/h og jeg kjørte på privat vei(tro det eller ei) :)

Når det gjelder skryting av Mercedes' fremkommelighet på vinterføre synes jeg det var greit å få statuert filmbevis på at de ikke er så verst :)

Filmen var i utgangspunktet ment for MB-Entusiastklubbs forum som jeg bruker mye tid på, men en liten link i denne tråden skader vel ikke?

Det med filmingen var egentelig ikke alvorlig ment, kun for å prike litt igjen når du priket. Filmen synes jeg forøvrig var bra men fremkommligheten var som forventet på en bil med sperre, du kan godt vise den til de som hele tiden er så skeptiske til bakhjulstrekk på vinterføre. Skulle nok klart de bakkene selv med min E34 520I, uten sperre men med nye testvinnede vinterdekk og vinterprogram på Automaten 8)

 

Ofte jeg holder drittsekk-stempelet bak BMW godt vedlike, hornene i panna kommer fort frem! ;) 

Unngår den slags i Mercedes men.

Er vel som regel sånn i gubbebiler, hornene i panna er det siste som kommer fram. Har selv en helt annen og mer rolig kjørestil i E34en fremfor E90en, to helt forskjellige biler som automatisk gir to helt forskjellige kjøremønster :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med filmingen var egentelig ikke alvorlig ment, kun for å prike litt igjen når du priket. Filmen synes jeg forøvrig var bra men fremkommligheten var som forventet på en bil med sperre, du kan godt vise den til de som hele tiden er så skeptiske til bakhjulstrekk på vinterføre. Skulle nok klart de bakkene selv med min E34 520I, uten sperre men med nye testvinnede vinterdekk og vinterprogram på Automaten :cool:

 

Er vel som regel sånn i gubbebiler, hornene i panna er det siste som kommer fram. Har selv en helt annen og mer rolig kjørestil i E34en fremfor E90en, to helt forskjellige biler som automatisk gir to helt forskjellige kjøremønster :)

 

i.o.m at jekken ikke var aktiv fungerte vell diffen som en helt normal diff uten brems eller sperre går jeg utifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i.o.m at jekken ikke var aktiv fungerte vell diffen som en helt normal diff uten brems eller sperre går jeg utifra.

Ikke vet jeg, bakhjulstrekkere er iallfall ikke så dårlige på vinterføre som alle skal ha det til. Samme om det er BMW eller Mercedes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vet jeg, bakhjulstrekkere er iallfall ikke så dårlige på vinterføre som alle skal ha det til. Samme om det er BMW eller Mercedes..

Det kommer an på hva man er vant med.. Jeg trodde det var noe fullstendig galt når jeg prøvde en F30 på vinteren når den akkurat var kommet. Når du er vant med quattro, så er det faktisk som å komme fra himmelen og ned til helvete hva angår fremkommelighet. Det er klart at dette handler om både vanesak og kjørestil.. Jeg som da kom fra en quattro, kjørte jo bilen som den var en quattro - noe den så absolutt ikke var. Ikke meningen å starte noen stor diskusjon her, men for mitt vedkommende syntes jeg faktisk bakhjulstrekk var langt dårligere enn hva jeg trodde.. ALT må jo planlegges, nytter ikke å prøve å være litt kjapp ut i et kryss hvor det er glatt, ikke stoppe i bratt motbakke osv. Alt det jeg tar som en selvfølge i en bil med xDrive/quattro, krever at man tenker seg om i bakhjulstrekker.. I Norge skjønner jeg nesten ikke at folk orker å ha noe annet enn firehjulstrekk - men det er jo selvsagt min mening (og siden jeg er tilbringer store deler av vinterhalvåret på vinterdestinasjoner). Det er noe av grunnen til at det endte til en M550 og ikke M5, bruksverdien er så mye større på M550´n. Og ihvertfall når vi bor i et land som dette.. Jeg ville ikke syntes det vært morsomt å ha en M5 hvor jeg i 7/10 dager ikke engang kan gi på i et lavere gir uten at en langt mindre sprek bil med firehjulstrekk regelrett ville rævkjørt meg.. Nå er det klart at det ikke bare handler om det, men jaggu er det morsomt å få utnyttet en del av kreftene som bor i bilen selvom det er vått på veien, eller snø og slaps :) Nå tror jeg nok BMW kommer med xDrive som et tilbud på sine M-modeller snart, ettersom at både MB og Audi tilbyr dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva man er vant med.. Jeg trodde det var noe fullstendig galt når jeg prøvde en F30 på vinteren når den akkurat var kommet. Når du er vant med quattro, så er det faktisk som å komme fra himmelen og ned til helvete hva angår fremkommelighet. Det er klart at dette handler om både vanesak og kjørestil.. Jeg som da kom fra en quattro, kjørte jo bilen som den var en quattro - noe den så absolutt ikke var. Ikke meningen å starte noen stor diskusjon her, men for mitt vedkommende syntes jeg faktisk bakhjulstrekk var langt dårligere enn hva jeg trodde.. ALT må jo planlegges, nytter ikke å prøve å være litt kjapp ut i et kryss hvor det er glatt, ikke stoppe i bratt motbakke osv. Alt det jeg tar som en selvfølge i en bil med xDrive/quattro, krever at man tenker seg om i bakhjulstrekker.. I Norge skjønner jeg nesten ikke at folk orker å ha noe annet enn firehjulstrekk - men det er jo selvsagt min mening (og siden jeg er tilbringer store deler av vinterhalvåret på vinterdestinasjoner). Det er noe av grunnen til at det endte til en M550 og ikke M5, bruksverdien er så mye større på M550´n. Og ihvertfall når vi bor i et land som dette.. Jeg ville ikke syntes det vært morsomt å ha en M5 hvor jeg i 7/10 dager ikke engang kan gi på i et lavere gir uten at en langt mindre sprek bil med firehjulstrekk regelrett ville rævkjørt meg.. Nå er det klart at det ikke bare handler om det, men jaggu er det morsomt å få utnyttet en del av kreftene som bor i bilen selvom det er vått på veien, eller snø og slaps :) Nå tror jeg nok BMW kommer med xDrive som et tilbud på sine M-modeller snart, ettersom at både MB og Audi tilbyr dette.

Det kommer nok helt an på hva man er vant med ja, selv har jeg aldri eiet en firehjulstrekker og savner det egentelig ikke. Hadde jo vært veldig greit med firehjulstrekk da man har tryggheten men at uansett hvor jævlig det er på veien så kommer man seg fram, men da må man opp på biler som Landcruiser, Tahoe eller Range Rover. En Quattro har selvsagt fordelen så lenge veiene er brøytet men skal man igjennom 50 cm med snø på ubrøytet hyttevei så kommer man ikke langt med en A4 Quattro heller....Joda ting tar litt lengere tid vinterstid med bakhjulstrekk, man kommer ikke like raskt ut av lyskryssa og bakkestartene krever litt mer planlegging men så kan man spør seg hvor mange dager i året kjører man på veier hvor det er slik? For min del så har jeg funnet ut at det holder kun med gode vinterdekk så klarer jeg meg igjennom de få gangene jeg skulle hatt firehjulstrekk. Moderene BMWer med bakhjulstrekk er såpass gode på vinterføre med effektiv antispinn og 50 50 vektfordeling at for min del så blir firehjulstrekk kun en fordyrende kostnad som trekker opp drivstoff forbruket ellers i året når man ikke har bruk for det...

Men igjen så avhenger alt av hva man er vant til, hvor man bor og hvilke behov man har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva man er vant med.. ALT må jo planlegges, nytter ikke å prøve å være litt kjapp ut i et kryss hvor det er glatt, ikke stoppe i bratt motbakke osv. Alt det jeg tar som en selvfølge i en bil med xDrive/quattro, krever at man tenker seg om i bakhjulstrekker..

 

Godt poeng. Jeg har ikke helt sett nytten av 4x4 før, da jeg aldri har blitt stående fast noe sted eller hatt problem med å komme meg fram med RWD, men siden jeg er vant til bakhjulstrekk tenker jeg meg alltid om og planlegger før jeg kjører som du sier. Det går helt automatisk for min del da. Men det er sikkert deilig å slippe å tenke på sånt og kjøre 4wd :)  Tror jeg får vurdere det på neste bil..  En feil mange med 4wd gjør derrimot er at de inbiller seg at de bremser bedre i nedoverbakke også , siden de har 4x4 , hehe.. har sett mange med 4x4 som har tøffet seg når de durer på oppover, men som dagen etter står i grøfta fordi de har seilt utfor påveien ned igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vet jeg, bakhjulstrekkere er iallfall ikke så dårlige på vinterføre som alle skal ha det til. Samme om det er BMW eller Mercedes..

 

Det står i stor skrift i starten av filmen så vet du det :)

 

 

bakhjulstrekk er selfølgelig ikke ubrukelig, men iforhold til wd blir det bobob hvilken bakhjulstrekker man har for det blir som å hogge ved med med skrutrekker. Greit nok å komme seg opp en bakke med rennfart på x. forsøket, men i det daglige når man møter 2 biler som nekter å stoppe og diverse dill så er 4wd kongen av campingplassen. (Selvfølgelig dersom man ikke har noe å gjøre i en bil, kommer man seg ikke opp uansett hvor mange hjul bilen drar seg framover med)

 

igjen som nevnt dette med hva man har bruk for, men igjen føler jeg en bakhjulstrekker ikke har mye å vise til når det virkelig gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...