Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Steptronic er helt "tradisjonell" automatkasse, dog elektronisk styrt. Ble lansert første gang på e39 og e46. 

SMG, evt DKG er manuelle kasser. Disse kassene har ført og fremst hatt et betydelig forsprang på automatkasser når det gjelder akselerasjon (naturligvis, de er jo manuelle kasser). Også er de _noe_ hurtigere enn vanlige manuelle. 

OK... da har vi oppklart én misforståelse i det minste. Jeg skulle ikke ha brukt Steptronic som et eksempel, men derimot PDK og tilsvarende gearkasser. Det var dobbeltclutch gearkassene jeg tenkte på iom. at de virkelig representerer et stort fremskritt når det gjelder gearkasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett meg gjerne om jeg tar feil, men noe av årsaken til at nyere biler er raskere fra 0-100 er vel annen utveksling/flere gir?

Ekstremt raske girskift på noen av de nyere kassene, og flere gir har nok en god del mer å si enn tap i drivverk, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett meg gjerne om jeg tar feil, men noe av årsaken til at nyere biler er raskere fra 0-100 er vel annen utveksling/flere gir?

Riktig.. Mange eldre biler må opp i 3. Gir for å nå 100kmh blant annet min M3, den gjør ca 90 på 2. Gir. Hadde man spart seg for det girskiftet ville nok tiden vært endel lavere på ganske mange biler.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi på nett igjen Fredrik :)

De er noe hurtigere enn manuelle, men ikke så ekstremt som det ble nevnt innledende i diskusjonen. Jeg vet ikke hvordan gir/diff utveksling er på bobla? Men ganske vanlig at disse gamle bilene har svært bra utveksling for å være hurtige 0-100. Se på M1 som et eksempel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig.. Mange eldre biler må opp i 3. Gir for å nå 100kmh blant annet min M3, den gjør ca 90 på 2. Gir. Hadde man spart seg for det girskiftet ville nok tiden vært endel lavere på ganske mange biler.

Ja... dette er et godt poeng når det gjelder eldre biler, men det finnes mange eksempler på at selv med bare to gearskift 0-100 Km/t så er ikke disse bilene spesielt mye hurtigere. Porsche 911 Turbo (930) har sogar kun 4-trinns gearkasse (altså manuell) og den var også den gangen blandt de aller hurtigste bilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi på nett igjen Fredrik :)

De er noe hurtigere enn manuelle, men ikke så ekstremt som det ble nevnt innledende i diskusjonen. Jeg vet ikke hvordan gir/diff utveksling er på bobla? Men ganske vanlig at disse gamle bilene har svært bra utveksling for å være hurtige 0-100. Se på M1 som et eksempel. 

M1 klarte 0-100 Km/t på 5,9 sekunder og det er vel nogenlunde on par med hva som var normalt på den tiden når den hadde rundt 280 HK fordelt på 1300 Kg. Den samtidige Porsche 911 Turbo klarte med sine 300 HK fordelt på 1335 Kg 0-100 Km/t på 5,0 sekunder. Her har nok vekten over drivhjulene mye å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt/hk har jo alt å si på en bils effekt. Men ja akkurat o-100 spiller utveksling osv inn også. Det er forresten csl som har 5,1 sek. Til hundre. Stor forskjell på standard og csl m3. Men jeg vet ikke tiden på standard e46 m3. Vil uansett tro e36 og e46 m3 er like, effektmessig.

Kan ikke du lære deg forskjell på MPH og KM/T? Nei, CSL gjør 0-100 på 4,9 sekunder i følge BMW sine offisielle tall, ordinær E46 M3 på 5,1 sekunder i følge offisielle tall. Begge bilene har forøvrig i beste BMW stil blitt målt mye raskere enn offisielt men dette har vært helt uavhengig og uoffisielt, tyske AMS målte bla CSL til 100 på 4,5 sekunder da den kom :) Den største forskjellen mellom CSL og vanlig M3 ligger ikke i akselerasjonstidene men i kjøredynamikk og chassis, og det var dette som var hele vitsen med CSL at den skulle kunne ta raskere rundetider på en bane fremfor å kjøre raskere rett frem. Sistnevnte har forøvrig aldri vært førsteprioritet hos BMW M.

Ja E46 M3 og E36 M3 er forholdsvis like i akselerasjonen, men E46 er raskere uansett å mye du snur å vender på det (5,1 sek vs 5,5 sek til 100 KM\T :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ikke offisielle tall fra bmw. Men fra en 0-100 side. Der sto det at csl brukte 5.1. Kan du vise meg siden med offisielle tall?

Beklager virkelig på det sterkeste missforståelsen. Virket som du ble litt hissig.. :)

Og med at bilene er like effektmessig tenker jeg generelt. Ikke 0-100.

Setter også pris på at du fikk forklart meg formålet med M3 Csl :) trodde denne var bygd mer for og delta i dragrace osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M1 klarte 0-100 Km/t på 5,9 sekunder og det er vel nogenlunde on par med hva som var normalt på den tiden når den hadde rundt 280 HK fordelt på 1300 Kg. 

M1 var utrustet med en seksylindret rekkemotor med 24 ventiler. To overliggende kamaksler drev ventilene. Motorvolumet var på 3453 cm². Drivstoff ble levert til sylinderne via et mekanisk innsprøytningssystem fra Kugelfischer-Bosh. Den utviklet 277 hk ved 6500 omdreininger i minuttet og kom i flere løpsutgaver med opp til 850 hk effekt. Motoren var midtmontert, noe som var vanligere i italienske sportsbiler på den tiden. Aksellerasjonstiden fra 0-100 km/h var på 5,6 sekunder.

Bilen var bygget på et rørrammekarosseri, og hele bilen veide like under 1500 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ikke offisielle tall fra bmw. Men fra en 0-100 side. Der sto det at csl brukte 5.1. Kan du vise meg siden med offisielle tall?

Beklager virkelig på det sterkeste missforståelsen. Virket som du ble litt hissig.. :)

Og med at bilene er like effektmessig tenker jeg generelt. Ikke 0-100.

Setter også pris på at du fikk forklart meg formålet med M3 Csl :) trodde denne var bygd mer for og delta i dragrace osv.

Det ser jo ut som du tidvis ikke har peiling på hva du snakker om med tanke på hva du referer til så da må jeg jo prøve å fortelle deg hva som er hva :) Bare hyggelig å kunne opplyse deg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser jo ut som du tidvis ikke har peiling på hva du snakker om med tanke på hva du referer til så da må jeg jo prøve å fortelle deg hva som er hva :) Bare hyggelig å kunne opplyse deg :D

Link til offisielle tall :)? Og er dette med eller uten smg? Og tidvis ikke ha peiling var da en liten overdrivelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M1 var utrustet med en seksylindret rekkemotor med 24 ventiler. To overliggende kamaksler drev ventilene. Motorvolumet var på 3453 cm². Drivstoff ble levert til sylinderne via et mekanisk innsprøytningssystem fra Kugelfischer-Bosh. Den utviklet 277 hk ved 6500 omdreininger i minuttet og kom i flere løpsutgaver med opp til 850 hk effekt. Motoren var midtmontert, noe som var vanligere i italienske sportsbiler på den tiden. Aksellerasjonstiden fra 0-100 km/h var på 5,6 sekunder.

Bilen var bygget på et rørrammekarosseri, og hele bilen veide like under 1500 kg.

OK... evt. 5,6 sekunder 0-100 Km/t, men hele 1500 Kg veier den ikke. Den er langt fra like tung som den samtidige Porsche 928 S som veier rett under 1500 Kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...