Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Dyrt å handle ny BMW uansett.

Ja det er jeg enig i, satte sammen en 530d med eksakt samme utstyr som min og den kom på 1 080 900,-. Glad jeg ikke kjøpte den ny, satte sammen en 530d slik som jeg ville hatt den og da kom det på 1, 170 000,-.

Så for å si det sånn, jeg skjønner dere som kjøper ny BMW med mindre motor. Man skal virkelig ha feit lommebok for å sette sammen akkurat den bilen man vil ha, men for en drøm det hadde vært da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er om man trenger en 5-serie nå som 3-serien har blitt voksen. Er man ute etter en kompakt BMW er 1-serien derfor nesten bedre egnet enn en 3-serie. Min påstand er at man idag ikke bør se seg blind på modellbetegnelsene. På den måten kan man også spare ganske mange penger eller få en bedre motorisert BMW... :)

Størrelse messig så er jeg enig i at tre og fem er ganske like. Opplevd kvalitet der i mot er veldig forskjellig. Treern kjennes ut som den billigere bilen den er, og for meg så er det minst like viktig som stor motor. 520d jeg har er ikke verdens raskeste, men holder i massevis i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja handlet en v70 som var tre år gammel og gått 180k for en mnd tid tilbake, tror det var godt kjøp.

Kommer aldri til å tape veldig mye penger på den.

Femmern der i mot, tapssluk uten like med de bruktbilprisene som er nå for tiden, men men...deilig å ha skikkelig bil i garasjen, eller som nå for tiden på verksted på femte uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg 14 år gammel bil med nesten 300 på telleren - kun bytta et par reimer, bakluke og lykter - ikke hatt noe plunder enda. Blir jo litt utgifter såklart, om man skal finne skinnseter, nye dører (mye rust på de to framme), fangere osv, men regner ikke med det som utgifter, sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel frem til at det eneste "fornuftige" er å kjøpe 3-4 år gammel bil som har gått 50-100k...

Du har helt rett, og den Passaten du kjøpte var et godt kjøp såfremt du beholder den lenge og steller pent med den. Å kjøpe fabrikkny bil er stas, men det svir litt ekstra for lommeboka.

Min nå 20 år gamle Merc sliter med rust om dagen, men så ikke så verst ut etter at jeg vasket den på Torsdag, da hadde jeg ikke vasket den siden påske :P Ellers går den som en kule, men skal sies at det har blitt mye skifting av slitedeler. Ellers er det kvalitet tvers igjennom! Er ikke verdt å selge den nå :P Salgsverdien er tilnærmet lik null og er mer verdt som deler enn som hel bil. Så populære disse OM606 motorene er å sette nedi alt mulig av biler og trimme de, så får man solgt en slik brukt motor for en betydelig sum(10-15 000kr). Bruksverdien er på en annen side svært høy!

Mor og Far kjører E39 fra 1997 og E36 fra 1997. De har som mål å la de gå sålenge de fungerer. E36n er betydelig brukt, men har vist seg å være skikkelig bra(har ikke kostet stort å eie). E39n har ikke gått veldig langt og er pent brukt hele veien. Rust er et stort problem på de begge.

Å kjøpe en langkjørt bil som er rundt 4 år gammel har jeg ikke store problemer med sålenge servicer er tatt. Kan fint ha gått 100 000km pr. år for min del.. En kamerat har en 211 med 460 000km på tellern, fin å kjøre! Slitasje på seter naturligvis, men motor og gir er problemfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett, og den Passaten du kjøpte var et godt kjøp såfremt du beholder den lenge og steller pent med den. Å kjøpe fabrikkny bil er stas, men det svir litt ekstra for lommeboka.

Min nå 20 år gamle Merc sliter med rust om dagen, men så ikke så verst ut etter at jeg vasket den på Torsdag, da hadde jeg ikke vasket den siden påske :P Ellers går den som en kule, men skal sies at det har blitt mye skifting av slitedeler. Ellers er det kvalitet tvers igjennom! Er ikke verdt å selge den nå :P Salgsverdien er tilnærmet lik null og er mer verdt som deler enn som hel bil. Så populære disse OM606 motorene er å sette nedi alt mulig av biler og trimme de, så får man solgt en slik brukt motor for en betydelig sum(10-15 000kr). Bruksverdien er på en annen side svært høy!

Mor og Far kjører E39 fra 1997 og E36 fra 1997. De har som mål å la de gå sålenge de fungerer. E36n er betydelig brukt, men har vist seg å være skikkelig bra(har ikke kostet stort å eie). E39n har ikke gått veldig langt og er pent brukt hele veien. Rust er et stort problem på de begge.

Å kjøpe en langkjørt bil som er rundt 4 år gammel har jeg ikke store problemer med sålenge servicer er tatt. Kan fint ha gått 100 000km pr. år for min del.. En kamerat har en 211 med 460 000km på tellern, fin å kjøre! Slitasje på seter naturligvis, men motor og gir er problemfritt.

Kommer nok til å ha den lenge. Er fornøyd med både komfort, plass og forbruk. Har utbedret alt jeg kunne mens jeg hadde garanti, så får håpe at det holder fremover nå... Har ny dieselvarmer til vinteren i alle fall! Og behandlet med Ceramic Pro. Fant forresten noe kjent her:

post-45412-0-82827100-1409495596_thumb.p

Se til høyre! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser på å beholde begge mine biler i allfall 4 år til, F10en valge jeg nettopp fordi at skal jeg ha en bil lenge så må det være en bil jeg trives godt med. E90en jeg hadde var ett impulskjøp for å få meg BMW igjen og den hadde jeg i 3 år, F10en kjøpte jeg med hjertet og er en bil jeg har ønsket meg i alle år. Derfor valge jeg bevisst en bil som hadde gått lite, når jeg har hatt denne like lenge som E90en så har ikke denne gått 100 000 km en gang med min årlige kjørelengde. E34en krever uhyre lite oppmerksomhet for å holdes gåene, vask, bensin og olje er alt den spør etter og fortsetter det slik så kommer jeg godt ut av det når den en gang skal tre inn i pensjonistenes rekker. Satser på å få tatt rust og en skikkelig gjennomgang av slitedeler i understell så er vi egentelig i mål med det jeg føler denne trenger :)

Men jeg skal ikke utelukke at det før eller siden kommer en tredje bil inn i bildet, enten en nyere konebil eller en veteranbil for meg. Tiden vil vise :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelse messig så er jeg enig i at tre og fem er ganske like. Opplevd kvalitet der i mot er veldig forskjellig. Treern kjennes ut som den billigere bilen den er, og for meg så er det minst like viktig som stor motor.

Selvfølgelig, men jeg tror at ganske mange opplever dagens 3-serie som mer enn luksuriøs nok (iallefall hvis de fokuserer litt mindre på at det står 3 og ikke 5 bak på bagasjeromslokket). Prisforskjellen på den billigste 3-serien og den billigste 5-serien er stor nok til at man kan oppgradere en 3-serie til en 320d xDrive med 184 HK for de samme pengene. Alternativt kan man kjøpe ekstrautstyr for 115800 kroner og da kan selv en 3-serie bli ganske elegant. Jeg innrømmer blankt at en 3-serie aldri blir en 5-serie, men det er etter min mening allikevel verdt å reflektere over ovenstående... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror folk om disse? Noen som kjenner til mercedes 190e 2.5-16? De er vel direkte konkurrenter til e30 m3?

Hva er forskjell på de uten Evo og de med

?

Ja, en direkte konkurrent, og Evo I kom da M3 Sport Evo kom.

Evo utgavene har faktisk en god del forskjeller fra standard 2.5-16V. Annet utseende er en ting, men større bremser og nivåregulering på alle fire hjul.

Motoren som er fiklet med av Cosworth(toppen tror jeg) er friske saker. 2.5-16v og Evo 1 har begge 202 hestekrefter, men Evo I har ganske store forskjeller fra standardutgaven. For å kunne oppnå høyere turtall(tror jeg) opererer Evo I med større borring og lavere slaglengde, populært kalt "Short-Stroke". Som tillegg kunne de leveres med motoroppgradering fra AMG, uvisst på hva effektøkingen ble, men det jeg vet er at på Evo II var denne oppgraderingen standard.

Evo II har formidable egenskaper når det gjelder luftmotstand/aerodynamikk. En eller annen uavhengig professor som står for designet og blåste BMW av banen på det området. Ryktene sier vel at BMW fikk utbedret vindtunnelen sin på et senere tidspunkt etter dette.

Om en ekte Evo ble levert med automat tviler jeg litt på? Da det satt dog-leg i disse mener jeg :P Sikker på at vi snakker om ekte vare? En Evo er virkelig sjelden vare å få kjøpt.

Som 17 åring var jeg svært nære på å bli eier av en W201 2.5-16V, jeg tenker på det fremdeles hvordan min tilværelse hadde vært om jeg hadde fått den :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror folk om disse? Noen som kjenner til mercedes 190e 2.5-16? De er vel direkte konkurrenter til e30 m3?

Hva er forskjell på de uten Evo og de med?

Kommet over en strøken sånn, men med automat da. Kun gått 57.000km...

Ikke bilen på bilde men lik

attachicon.gifimage.jpg

Hadde lett kjøpt en slik en, men med den kilometerstanden KAN DEN ikke være billig... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg heller ikke iom. at disse bilene allerede for mange år siden fikk status som klassikere. 2,3-16 og 2,5-16 kom også med automatgear, men ikke 2,5-16 Evo og 2,5-16 Evo II. Dette er fine biler og kan man finne et eksemplar som både er ryddig og har en sympatisk pris er det ingenting å lure på.... løp og kjøp. Jeg har selv hatt en 190E 2,3 (med MOPF 1) og det er uten tvil en av de beste bilene jeg har hatt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...