Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Det der er utrolig skummelt. Jeg tenker selv noen ganger nå jeg kjører på motorveien at man tar for gitt at du ikke møter noen på din side av midtdelern, skal ikke mer til enn en forvirret pensjonist som klarer å ta feil og overse varselskiltene. De vanligste dødsulykkene på Autobahn er påkjørsel bakfra og biler i motgående kjøreretning som en god nummer to.

Det er rart at de ikke har funnet opp noe som kan forhindre slike ulykker. F eks noen sensorer i bakken på påkjøringsfeltene som fanger opp når biler kjører feil vei som kan få en bom til å gå ned, eller sånne stolper som de har i gågater som går ned i bakken for å slippe inn varebiler.

Her i DK har man testet ut et system for enden av avkjørselsfeltene med noen kraftige tagger som slår opp i dekkene hvis en bil forsøker å kjøre motsatt vei. Prosjektet har imidlertid blitt stoppet fordi det var upålitelig om vinteren (de mekaniske delene satte seg fast i kulden). Jeg kan forestille meg at de jobber med en ny variant av systemet iom. at det knapt går mer enn et par uker mellom hver gang vi hører om at noen har kjørt i motsatt retning på motorveiene. Det er mest eldre personer som gjør dette, men også yngre sjåfører som er narkopåvirket. En annen årsak er faktisk at folk stoler blindt på gps'ene... :-s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vell løses med noe så enkelt som en bom som åpner seg automatisk. Men kun om bil kommer fra motorveien. Så det da er umulig å kjøre på feil vei.

Kan skjønne det å få til å kjøre på feil vei (om man er stressa og noen steder er kryssa ikke helt logiske). Men burde da ha vett nok til å snu ivaffall.

Noen er rare i trafikken skal absolutt ikke kjøre en meter for langt.

Møtte på en som snudde på vei over e6 brua på Solli avkjørselen (Østfold) da han fant ut at han skulle jo ikke over alikevell. Det tåpelige er at han snudde der skiltet om at det kommer en rundkjøring sto. (er en på hver ende av brua)

Lese skilter er oppskrytt.

Om jeg kjører feil så tar jeg heller å sjekker etter snumulighet (i en innkjørsel e.l) videre framover enn å snu Kjappest mulig midt i veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i DK har man testet ut et system for enden av avkjørselsfeltene med noen kraftige tagger som slår opp i dekkene hvis en bil forsøker å kjøre motsatt vei. Prosjektet har imidlertid blitt stoppet fordi det var upålitelig om vinteren (de mekaniske delene satte seg fast i kulden). Jeg kan forestille meg at de jobber med en ny variant av systemet iom. at det knapt går mer enn et par uker mellom hver gang vi hører om at noen har kjørt i motsatt retning på motorveiene. Det er mest eldre personer som gjør dette, men også yngre sjåfører som er narkopåvirket. En annen årsak er faktisk at folk stoler blindt på gps'ene... :-s

Ja men det jeg synes er rart er at det ennå ikke har kommet enn løsning på dette, problemstillingen er faktisk ganske stor særlig i de europeiske landene med godt utbygd motorveinett. Jeg har lest artikkler i Auto Motor und Sport magasiner ifra 70 tallet da de tar opp denne problemstillingen som svært alvorlig og stadig økende, likevel har de ennå ikke kommet opp med ett system som kan forårsake disse ulykkene som nå har forekommet i langt over 50 år. Tyskland har hatt ett utbygget motorveinett siden 50 tallet, Storbritania siden 60 tallet og de øvrige landene i Europa fikk sitt veinett fullt utbygget i løpet av 70 og 80 tallet. Likevel er det ingen som har funnet på en smart løsning, heller ikke Amerikanerene med deres Highwayer som de har hatt siden 50 tallet..

Joda de har forsøkt med skilter, blinkene lys og spor i asfalten ala de på veiskulderen men det finnes fortsatt de tåkebilistene som overser dette. Jeg tror og mener at det må en fysisk barriere til, for å fysiske få stoppet disse som ikke følger med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som var så jævla opptatt av kvalitetsdekk her tidligere, du burde da ikke vurdere billigdekk som Nankang...

Helt enig, har disse på E34en og det blir slike på F10en også. Knallgode dekk :)

Men E60 M5 har du råd til som fattig student :P

(Sorry, måtte bare)

Haha, prioriteringer det vett du ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda de har forsøkt med skilter, blinkene lys og spor i asfalten ala de på veiskulderen men det finnes fortsatt de tåkebilistene som overser dette. Jeg tror og mener at det må en fysisk barriere til, for å fysiske få stoppet disse som ikke følger med.

Jeg tipper dette har med hvorvidt det er praktisk gjennomførbart sett opp mot kostnaden for utbygging. For å ta Tyskland som et eksempel, så er det "øde" rundt motorveiene og lange avstander.

Lyssignal lar seg gjennomføre ved hjelp av solceller og batteribanker lokalt, men å montere slike søyler som spretter opp krever mye mer vedlikehold og elektrisk varmeforsats, er et absolutt krav på vinterstid. Tyske motorveier har ikke den infrastrukturen som vi i Norge har med tanke på strømforsyning langs veiene.

Er det et sted i verden slikt kan monteres uten større problemer i innfartsårene er Norge. Veilys og bebyggelse langs motorveiene stort sett overalt.

Det er hvertfall mine betraktninger, jeg har montert slike på diverse plasser i Oslos gater, både barrikader som stopper det meste og søyler. Det går en del strøm i startøyeblikket, og de har selvregulerende varmeforsats som trekker maksimalt 2kw.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har greie på eller har erfaringer med Sonos? Tenkte å investere i det etterhvert. Hva trenger jeg og er det verdt pengene? Kommer jeg langt med en playbar og en sub?

Enkelt og greit hvis man skal ha multirom, men lyden er et godt stykke fra å leve opp til prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har greie på eller har erfaringer med Sonos? Tenkte å investere i det etterhvert. Hva trenger jeg og er det verdt pengene? Kommer jeg langt med en playbar og en sub?

Har Sonos hjemme, to AMP som fikser lyd i taket på bad og kjøkken, samt en som driver et par DM604S2 fra B&W i spisestua, har en slik connect sak i stua som er koblet direkte til effektampene til høyttalerne, og en Play:1 på vaskerommet.

Har ikke du investert i stereo for en tid tilbake? Dersom det er tilfelle er en Connect fine greier :) Playbar og sub er vel ikke en nødvendighet om man har forsterker og høyttalere fra før :)

Fungerer som bare det :) Lite problemer å melde!

De dedikerte lytteanleggene har ikke Sonos i det heletatt, da går det i CD-spiller og flac gjennom en god DAC. Skal jeg høre på musikk foretrekker jeg å sitte med coveret i henda og høre albumet fra start til slutt, snurre en LP plate.

Sonos er genialt til fest og hverdags hvor en ønsker alt i et med nett-radio og tilgang til spotify og musikkbibliotek :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, kjøpte nye høyttalere i fjor men grunnen til at jeg vurderer det nå er fordi jeg ikke ønsker å oppta så mye plass. Får ikke megastor stue. Så lyden er ikke så bra som stilen? Åssen fungerer en connect, hva gjør den? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...