sandersander Skrevet November 3, 2014 Share Skrevet November 3, 2014 Vasket bilen i t-skjorte i Lillesand i kveld, og nøt hvert sekund! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 3, 2014 Share Skrevet November 3, 2014 Høsten er tradisjonelt den tiden på året da man virkelig hater været her i Danmark. Det blåser og regner sidelengs stort sett hele tiden, men det har det ikke gjort de senere årene. Faktisk har det ikke regnet spesielt mye i det hele tatt i år og det har medført at vinhøsten i Nordjylland er den beste noen gang. Vi er faktisk i ferd med å få tyske værforhold her i Danmark og jeg klager selvfølgelig ikke... Alt er imidlertid ikke bare fryd og gammen når det gjelder været og naturen her i Danmark. Erosjonen er tiltagende ved spesielt vestkysten og havet "spiser" stadig større landområder. I tillegg er det store lavereliggende områder som kommer under vann når det er springflod. Dette gjelder spesielt på Sjælland (altså øyen der København ligger), men også i større byer som Vejle, Fredericia og Middelfart på Jylland. Med tanke på hva som skjer i Norge nå er imidlertid dette mindre dramatisk... iallefall slik situasjonen er nå. Noe bør definitivt gjøres for å stabilisere værsituasjonen, men spørsmålet er om det er politisk vilje til å gjennomføre de drastiske miljøtiltakene som bør gjøres. Det kommer til å koste enorme summer uansett hva vi gjør, men gjør vi intet er jeg redd for at konsekvensene blir uoversiktelige og alvorlige. Det er iallefall direkte skremmende å følge med på nyhetene når man ser hva som skjer på Voss. Det er tragisk og veldig trist. Haukefer reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet November 3, 2014 Share Skrevet November 3, 2014 Litt av en (overdreven) emballasje! Skjermkortene til høyre og hovedkortet til venstre Forøvrig julaften her nå Julianv og Skårholen reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MariusW Skrevet November 3, 2014 Share Skrevet November 3, 2014 Nå var det et lite hovedkort du hadde kjøpt da! Ser ut som den er helt kvadratisk. Fullsizekort er vell mer rektangulært. Men ja svære greier de skjermkortene. Blir stor stas med 980 i SLI. Rocker enda 580. Holder godt koken enn så lenge Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet November 3, 2014 Share Skrevet November 3, 2014 Atx 31cm x 25cm, var det. To zotac amp! Extreme. Var de mest OC'ede jeg fant. Blir spennende å se hva de klarer. Må bare bestille i7 4790k, ram, psu og en kjøler. Og en til SSD. Gikk langt over budsjett, så tar det over to mnd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet November 3, 2014 Share Skrevet November 3, 2014 Kanskje ikke her nede nei men på det sentrale Østlandet er det saltlake vinteren gjennom... De salter her også men det er i perioder hvor det er kald, altså dager hvor det sammenhengene er minusgrader over en periode. Unntaket er om det er minusgrader og tørt med bare veier, da har de faktisk fornuft til å la saltbilen stå. Jeg har alltid klaget over salting på veiene, men når man tar en tur til østlandet så ser jeg at man skal være fornøyd med mengden salt de strør på veiene her på Sørlandet Men det negative er alle de som kjører med piggdekk her nede, bare for å være på den sikre siden de få gangene i året de har bruk for pigger. Skulle mer en gjerne hatt en landsdekkende piggdekk avgift. Høsten er tradisjonelt den tiden på året da man virkelig hater været her i Danmark. Det blåser og regner sidelengs stort sett hele tiden, men det har det ikke gjort de senere årene. Faktisk har det ikke regnet spesielt mye i det hele tatt i år og det har medført at vinhøsten i Nordjylland er den beste noen gang. Vi er faktisk i ferd med å få tyske værforhold her i Danmark og jeg klager selvfølgelig ikke... Alt er imidlertid ikke bare fryd og gammen når det gjelder været og naturen her i Danmark. Erosjonen er tiltagende ved spesielt vestkysten og havet "spiser" stadig større landområder. I tillegg er det store lavereliggende områder som kommer under vann når det er springflod. Dette gjelder spesielt på Sjælland (altså øyen der København ligger), men også i større byer som Vejle, Fredericia og Middelfart på Jylland. Med tanke på hva som skjer i Norge nå er imidlertid dette mindre dramatisk... iallefall slik situasjonen er nå. Noe bør definitivt gjøres for å stabilisere værsituasjonen, men spørsmålet er om det er politisk vilje til å gjennomføre de drastiske miljøtiltakene som bør gjøres. Det kommer til å koste enorme summer uansett hva vi gjør, men gjør vi intet er jeg redd for at konsekvensene blir uoversiktelige og alvorlige. Det er iallefall direkte skremmende å følge med på nyhetene når man ser hva som skjer på Voss. Det er tragisk og veldig trist. Vær og klima er egentelig ganske interessant, og man registrer jo de forandringene som er. Vi helt sør i landet har mer eller mindre samme værtype og klima som dere i Danmark og jeg merker samme trend som det du gjør hos dere, altså korte vintere og varmere innlandsklima. Eneste er at vi her med kysten har en del mer klarvær enn hva som er normalt for nordeuropa, dette skyldes vår beliggenhet østafjells. Man kan enkelt og greit si at fjellene gjør slik at skyer og nedbør blir liggende fast over Vestlandet Vår naboby Grimstad er vel en av, om ikke den byen i Norge med flest soldøgn i året. Husker ikke tallene men man skulle visst ganske langt ned i Europa for å finne tilsvarende, det er jo ikke for ingenting at Sørlandet er populært feriested om sommerene både for Nordmenn, Dansker og ikke minst Tyskere. Jeg selv som har vokst opp her synes ikke det er så mye å rope hurra for men jeg har som sagt ikke noen andre referanser Men jeg ser klare forandringer i klima nå, de siste sommerene har vært veldig varme og svært tørre. I sommer hadde vi over 35 varmegrader i flere dager og i fjor sommer hadde vi ikke en neste dråpe nedbør på 2 hele månder. Så ting skjer med klimaet og det går den veien at jeg liker det Det som er negativt er jo at landbruket lider under tørke og den økte skogbrannfaren, er det noe vi har mye av her på Sørlandet så er det landbruk og skog... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
axept Skrevet November 3, 2014 Share Skrevet November 3, 2014 ...Man kan enkelt og greit si at fjellene gjør slik at skyer og nedbør blir liggende fast over Vestlandet ... Jo, det merkes!! Fredrik 90 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet November 3, 2014 Share Skrevet November 3, 2014 Brodern flytta til Bergen...Han misliker det sterkt... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robkill Skrevet November 3, 2014 Share Skrevet November 3, 2014 Bruken av piggfritt blir ofte et problem her ute på Nesodden! Piggdekkene river opp isen som ligger i veibanen, de piggfrie polerer... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kattlikzm Skrevet November 3, 2014 Share Skrevet November 3, 2014 spørsmål: Kan jeg spille av musikk fra iphonen min (via bluetooth eller noe annet) i en prefacelift e60? mer spesifikk: en 2004-05 525da med navi? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet November 3, 2014 Share Skrevet November 3, 2014 Nei for titusenmillionte gang. Edit: Jeg leste bare bluetooth. Du kan montere aux-kontakt, ellers så vil jeg råde deg til å søke, dette er besvart relativt mange ganger, og det er også en egen tråd for dette. -Roger-, Parts24 og Haukefer reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nytern Skrevet November 3, 2014 Share Skrevet November 3, 2014 Nice, thunder! 2x980, det er voksent! Kjøpte ferdigbygd pc selv i sommer, angrer litt på at jeg ikke venta til ny gen skjermkort kom på markedet. Min etter minne: z97 hoved Gtx 770i Intel ssd 16gb ddr3 i7 4790 3x24" skjermer og en haug annet vas. Pc er gøy,bare så synd at jeg suger i de fleste spill. hermanoo90 og Thundercoil reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eriksen76 Skrevet November 3, 2014 Share Skrevet November 3, 2014 Nice, thunder! 2x980, det er voksent! Kjøpte ferdigbygd pc selv i sommer, angrer litt på at jeg ikke venta til ny gen skjermkort kom på markedet. Min etter minne: z97 hoved Gtx 770i Intel ssd 16gb ddr3 i7 4790 3x24" skjermer og en haug annet vas. Pc er gøy,bare så synd at jeg suger i de fleste spill. Jeg har sittet på ps3 i alle år nå, så fant jeg ut jeg skulle kjøpe meg en grei laptop (brukt)Lite viste jeg da jeg satte i gang å skulle bruke den... Åååådææææ, har dem kommet såå langt i ytelse Dermed var det litt "penger i dass" hahaa... Research, hva er det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet November 4, 2014 Share Skrevet November 4, 2014 Bruken av piggfritt blir ofte et problem her ute på Nesodden! Piggdekkene river opp isen som ligger i veibanen, de piggfrie polerer... Salter de ikke? Ett annet problem er at det er ikke bare isen piggdekkene river opp, piggene river likegodt opp asfalten også og lager dype renner og kjørespor i veibanen. Så når sommeren kommer og det regner så danner det seg små "elver" i veibanen som uheldigvis sørger for en del vannplaning, noen ganger med tragisk utfall dessverre... Nå har jeg aldri hatt bruk for piggdekk, jeg synes virkelig det ikke er vanskelig å avpasse farten etter forholdene når man kjører på isete veier. I kjøreopplæringen lærer man at enn skal kjøre etter forholdene, enten det er på glatte vinterveier eller på våte sommerveier. Hverken dekk, firehjulstrekk eller andre hjelpemiddler er ett supplement for å bruke huet når man setter seg bak rattet.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mattae Skrevet November 4, 2014 Share Skrevet November 4, 2014 Store elver i veibanen her på vestlandet Autobahn det dere har i forhold. Kjører og kun piggfritt, er jo hovedsakelig ikke glatt om vinteren og orker ikke støyen og kjørefølelsen av piggdekk på asfalt. Flyter så voldsomt. Må vell få bestilt vinterdekk og snart, er ikke noe brennhast da. Har jo vinterhjul til golfen om det skulle komme noe plutselig sånn 165/70R13 continental piggfritt elns på den(veldig usikker på dim men er noe smale ballong 13"), tipper den er bedre på glatta enn 540n uansett hva jeg skor den med Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg