Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Slik jeg har forstått det er får man Sport og Eco både på Sportautomat (standard) og vanlig automat, det heter EDC. Men har man Adaptivt understell så har man Comfort (i stede for Eco) Sport og Sport+, er iallfall det jeg har på min og jeg har Adaptivt understell. Jeg kan ikke velge Eco, men jeg kan velge Comfort som gjør bilen mykere i understellet og lettere på rattet. På den andre siden så kan jeg velge Sport+ som strammer opp understellet, spisser gassresponsen samt styreresponsem. En del hjelpesystemer slakkes opp også slik at litt sladd og hjulspinn lar seg gjøre, før elektoroniken griper inn før det går helt galt :) Anbefaler Adaptivt understell til alle som skal ha F10, den store og tunge bilen blir nett og lettbeint som en 3-serie føles det som.

Men det er en jungel av forskjellig utstyr på disse bilene, satte meg selv inn i mye av dette da jeg skulle handle og det var ikke så rent sjelden jeg måtte sette meg tilbake, trekke pusten og senke skulderene :P

http://www.finn.no/53050763

Denne har sport framover og normal på velgeren.. Hva er det for slags variant da?

Eh, las ikke siste sida med nye innlegg før eg posta.. Ser det er masse varianter ute å går..

Skrevet

http://www.finn.no/53050763

Denne har sport framover og normal på velgeren.. Hva er det for slags variant da?

Eh, las ikke siste sida med nye innlegg før eg posta.. Ser det er masse varianter ute å går..

Som jeg sa på forrige side (etter det innlegget du her siterer) så er jeg lengere ikke sikker på hva som er hva. Jeg vet at på min så står det Sport øverst og Comfort nederst, og i følge utstyrslista så har jeg EDC. Men så sier flobben at han også har dette men IKKE har EDC....

Skrevet

Som jeg sa på forrige side (etter det innlegget du her siterer) så er jeg lengere ikke sikker på hva som er hva. Jeg vet at på min så står det Sport øverst og Comfort nederst, og i følge utstyrslista så har jeg EDC. Men så sier flobben at han også har dette men IKKE har EDC....

Det skjedde et skifte etter 2011, da tror jeg faktisk alle fikk den knappen med eco pro. Jeg hadde EDC på min F10 men ikke eco pro. Fattern har ikke EDC på sin F31 men eco pro og da knappene. Eneste som skjer er at den holder lavere gir etc i sport.

Så etter det jeg vet endret det seg da BMW innførte eco pro, slik at knappen er der. Men skjer ikke noe med dempere på de som ikke har EDC.

F06n har EDC og eco pro og den er 2012 modell.

Skrevet

Men det jeg ikke klarer å skjønne er hva EDC da er? I mitt hode så er det nettopp dette som er EDC, altså Comfort, Sport og Sport+. Du sier du har dette men ikke EDC, står ikke EDC for Electronic Damper Controll?

Går det an å ha dette som du har uten at BMW kaller det for EDC, hva er da viten med å kalle det for EDC på andre biler som har akkurat det samme?

Først av alt er det viktig å skille EDC og adaptiv drive. EDC er elektrisk demper kontroll på norsk, der du velger mellom sport og komfort på demperne.

EDC kan fås på alle F10/11.

Adaptiv drive (AD) er aktive stabilisatorstag som gjør at bilen krenger mindre i sving. Har du adaptiv drive så har du også EDC.

AD fås bare på 530, 535 og 550, men ikke på M5.

Det stemmer som flobben sier. Da virker innstillingene på styring, gassrespons og giring når man ikke har EDC.

Skrevet

Min fars "nummer 2" bil, en Ford Mondeo, har sitt sine beste dager. Så idag kjøpte han en ny bil, for å spare 530xd'n for småkjøring osv. 

Det ble denne:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=53209151&searchclickthrough=true

Noen meninger om denne bilen? Vi har tidligere hatt en E39 530d, men dog ikke facelift...Denne bilen virker i god stand. Ser ryddig ut, en eier siden import i 2006 (ble gjort av selger), han kan garantere kilometerstand.

Skrevet

Joda, men er jo ikke kun småkjøring det går i, litt dårlig formulert av meg der. Blir vell mer slik vi sier her "raksekjøring", handling, henting og bringing osv...Bor på landet, så er rundt en halvtimes kjøring til byen (Haugesund eller Stord) :)

Skrevet

Mm! Takk for den, Fredrik! :) Noe må feile meg, det der er i mine øyne langt mer sexy enn majoriteten av moddede biler nå til dags.  Det skal sies at jeg i det siste har fått en tendens til å velge P1 over P3, det kan umulig love godt for min mentale tilstand.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...