TRF Skrevet Januar 19, 2015 Share Skrevet Januar 19, 2015 (endret) Jeg tenker jo noe sånt som, hva med en sjåfør som ikke driter seg skikkelig ut, og hva med å skille mellom 4wd og 2wd? Bare en tanke liksom. Edit: Misforstå meg riktig. Kult nok klipp, men det mister liksom "det kule" ved seg når saken er som det er. Endret Januar 19, 2015 av TRF-Racing Fredrik 90 og adne95 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet Januar 19, 2015 Share Skrevet Januar 19, 2015 (endret) Det er klart, men akselerasjonen i 85D er temmelig kvass. Det er jo urettferdig som fy og ikke sammenlignbart med en sånn Charger eller hva det nå enn er Endret Januar 19, 2015 av FredrikE24 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flonoen Skrevet Januar 19, 2015 Share Skrevet Januar 19, 2015 Hvis det gjelder den bilen vi snakka om så ser jeg ikke noe problem i å by det, kan jo ikke få annet en nei Ja, gjelder 528'en. Veldig gira, tror eg kan leve uten adaptiv cruise og head-up. Manglet hengerfeste også, men går vel an å leie bil de få gangene i året eg bruker henger. Ang understell, den har 704M SPORT SUSPENSION, det tilsvarer ca en med EDC som står i sport hele tiden eller? Vil ikke si det var noe å utsette på komforten, men er kanskje litt farga av å kjørt Mazda 6 og M3 de siste åra.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 19, 2015 Share Skrevet Januar 19, 2015 Ingen tvil om at elektriske motorer nyter godt av maks dreiemoment fra starttidspunkt! Dieselelektrisk drift er veldig vanlig på halvstore skip og Lokomotiver, hva med noe slikt i en bil? Skrevet en haug med skriveleifer using Tapatalk Jeg tror at dette mest er et spørsmål om hvor kraftig/stor dynamoen/generatoren må være for å kunne lade opp batteriene samt drive den elektriske motoren. For alminnelige elektriske biler er ganske sikkert en mindre bensinmotor tilstrekkelig (altså i en bensinelektrisk konfigurasjon). BMW bruker f.eks en lettere modifisert motorsykkelmotor i i3 med range extender (der range extenderen er motorsykkelmotoren). Jeg liker dette konseptet iom. at det primært handler om en elektrisk bil som kun benytter bensinmotoren hvis batteriet er helt flatt (det er med andre ord ikke mulig for sjåføren å velge modus). Allikevel har man alltid en ekstra reserve i form av bensinmotoren (som kun produserer strøm). Dette fjerner den usikkerheten med elektriske biler som mange føler og som gjør at mange "ligger på været" når det gjelder disse bilene. Personlig vil en slik løsning være det som skal til for at jeg kjøper en elektrisk bil, men den må være litt større og mer praktisk enn en i3... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 19, 2015 Share Skrevet Januar 19, 2015 Det er klart, men akselerasjonen i 85D er temmelig kvass. Det er jo urettferdig som fy og ikke sammenlignbart med en sånn Charger eller hva det nå enn er Hvorfor er det urettferdig? Ferdinand Porsche bygget en elektrisk bil med 4x4 allerede i 1901 (senere versjoner var bensinelektriske hybrider). Lohner-Porsche hadde en elektrisk motor i hvert av de fire hjulnavene... turbina10 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Januar 19, 2015 Share Skrevet Januar 19, 2015 Men tiden er ikke veldig mye bedre en hva m5 gjør. http://fastestlaps.com/cars/bmw_m5_f10.html Ikke noe tvil om at du får ganske rask bil for millen. Nok ett eksempel på at F10 M5 (560 hk) gjør 0-100 på under 4 fire sekunder Under firetallet så har de aller fleste i denne klassen firehjulstrekk så det sier litt om hvilken førsteklasses drivlinje som sitter i M5. At Competition Package og 30 Jahre er godt nede på 3,5 sek til hundre er jeg helt sikker på, stadig kun med trekk på bakhjula Ja, gjelder 528'en. Veldig gira, tror eg kan leve uten adaptiv cruise og head-up. Manglet hengerfeste også, men går vel an å leie bil de få gangene i året eg bruker henger. Ang understell, den har 704M SPORT SUSPENSION, det tilsvarer ca en med EDC som står i sport hele tiden eller? Vil ikke si det var noe å utsette på komforten, men er kanskje litt farga av å kjørt Mazda 6 og M3 de siste åra.. Har du ikke hatt det utstyret før så kommer du ikke til å savne det nå heller, kjør på sier bare jeg Vil tro at det er noe av det samme med understellet ja, hvis ikke en bil med rent M-sport understell er hakket stivere da. Men likevel så er dette komfortable biler, BMW er jo som kjent mestere på å kombinere sport med komfort på en tilfredsstillende måte Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Januar 19, 2015 Share Skrevet Januar 19, 2015 Nå har jo M5en et par andre fordeler ifht Tesla også... Blant annet at M5 er like kvikk så lenge den har bensin (50 mil?), mens Tesla går i sparemodus etter 15 mil. M5 kan man kjøre 15 runder rundt Ringen med, mens Tesla tåler 1 runde. M5 kan man kjøre Oslo-Hamburg uten avbrudd. Man trenger ikke et par timers ladepause for hver 30-35 mil. M5 kan man kjøre vinterstid med varmeseter og behagelig innetemp uten å sitte med rekkeviddeangst. Som nevnt før, Musk burde bedrive kvalitetssikring av bilene sine og holde nåværende kunder fornøyde fremfor å diske opp GTi-versjoner som ekstra markedsføring. axept, R Andersen, TRF og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 19, 2015 Share Skrevet Januar 19, 2015 Nok ett eksempel på at F10 M5 (560 hk) gjør 0-100 på under 4 fire sekunder Under firetallet så har de aller fleste i denne klassen firehjulstrekk så det sier litt om hvilken førsteklasses drivlinje som sitter i M5. At Competition Package og 30 Jahre er godt nede på 3,5 sek til hundre er jeg helt sikker på, stadig kun med trekk på bakhjula Du er optimistisk... jeg er ikke like optimistisk når det gjelder M5 med 560 HK. Det er mulig at den på en heldig dag klarer 0-100 Km/t på rundt 4 sekunder blank, men ikke ned mot 3,5 sekunder. Husk at Porsche 911 Turbo klarer 0-100 Km/t på 3,4 sekunder (med Chrono pakke 3,2 sekunder), men veier hele 350 Kg mindre enn M5. 911 Turbo har forøvrig "kun" 520 HK, men 4x4... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 19, 2015 Share Skrevet Januar 19, 2015 Ja... før jeg glemmer det. 911 GT3 klarer også 0-100 Km/t på 3,5 sekunder med "kun" 475 HK (uten pustehjelp), men den modellen veier hele 515 Kg mindre enn M5. 911 GT3 har kun bakhjulstrekk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Januar 19, 2015 Share Skrevet Januar 19, 2015 (endret) Tja, en M5 skal faktisk kunne klare 80 mil på en tank Ved godt stell så går den like godt om 20 år også uten å måtte bytte dyre batteripakker og drive uniter... Du er optimistisk... jeg er ikke like optimistisk når det gjelder M5 med 560 HK. Det er mulig at den på en heldig dag klarer 0-100 Km/t på rundt 4 sekunder blank, men ikke ned mot 3,5 sekunder. Husk at Porsche 911 Turbo klarer 0-100 Km/t på 3,4 sekunder (med Chrono pakke 3,2 sekunder), men veier hele 350 Kg mindre enn M5. 911 Turbo har forøvrig "kun" 520 HK, men 4x4... Nei, jeg er ikke optimistisk. Jeg er realistisk og vi har nå sett flere tilfeller av at F10 M5 med 560 hester klarer å komme seg til hundre på under 4 sekunder, enten du vil eller ikke. Den har også gang på gang vist at selv om den henger etter andre biler i følge de offisielle talla så klarer den helt fint å henge på ute på asfalten. Glem ikke at Panamera Turbo S, E63 AMG S og RS6 har firehjustrekk som hjelper de over startstreken, likevel så ser det ikke ut som om det er noe problem for F10 M5 så fort bilene kommer opp i litt fart Endret Januar 19, 2015 av Fredrik 90 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 19, 2015 Share Skrevet Januar 19, 2015 Jeg er helt enig i at M5 er enormt hurtig så snart den kommer igang og bakhjulene får feste, men på dette nivået er 3-4 tiendedeler av et sekund mye og helt avgjørende. BMW M skal legge om til 4x4 i nær fremtid og det er nok erkjennelsen av nettopp dette. For BMW er det helt avgjørende for hele M-konseptet at bilene faktisk kan følge med konkurrentene (hvem dette nå måtte være i disse "GT" tider). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Januar 19, 2015 Share Skrevet Januar 19, 2015 (endret) Hvorfor det er "urettferdig"? Nå spiller du bare dum (og jeg "kjenner" deg for godt til at jeg ikke tror på det). El motoren har ingenting med "urettferdig" å gjøre om det er du trodde. Men det er en klar forskjell på 4x4 og baktrekker. Det er en forskjell på en som kan kjøre og ikke kjøre, evt en som har en uheldig start. Det er først og fremst det vi ser i denne videoen. At 700hk med 4x4 er latterlig startkjapp, naturligvis. Masse power og trekk på alle 4 har en tendens til å gjøre slikt. Når det gjelder M og 4x4, så er det synd å se en så tradisjonsrik geskjeft bukke under for "tall onani". BMW M vil garantert også lede feltet når det kommer til kjøregenskaper selv med 4x4, men det er helt klart at 4x4 har sine åpenbare bakdeler på dette feltet. Selv om man leder også med 4x4, så kan man ikke dominere som før, briljere som før. Være for "kjennere". Det blir for øvrig spennende å se hva som vil skje i ymse racing klasser fremover. BMW har vært helt avhengig av motorer som p54b20, p54 (3,0-3,4), p60, og p65. p65 lever på lånt tid i z4 om dagen, og når den tid er over sliter jeg med å se hva bmw skal erstatte dem med. Mulig de konsekvent vil velge arenaer hvor man effektivt kan konkurrere med turbo, dog er det helt klart at en slik motor vil være veldig langt ifra røttene sine, og ikke minst med valvetronic og turbo (_uante_ muligheter) vil kostanden for ettermarkedet (både racing og "gatebil") stige til astronomiske summer. Endret Januar 20, 2015 av TRF-Racing Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 19, 2015 Share Skrevet Januar 19, 2015 Hvorfor det er "urettferdig"? Nå spiller du bare dum (og jeg "kjenner" deg for godt til at jeg tror på det). El motoren har ingenting med "urettferdig" å gjøre om det er du trodde. Men det er en klar forskjell på 4x4 og baktrekker. Det er en forskjell på en som kan kjøre og ikke kjøre, evt en som har en uheldig start. Det er først og fremst det vi ser i denne videoen. At 700hk med 4x4 er latterlig startkjapp, naturligvis. Masse power og trekk på alle 4 har en tendens til å gjøre slikt. Når det gjelder M og 4x4, så er det synd å se en så tradisjonsrik geskjeft bukke under for "tall onani". BMW M vil garantert også lede feltet når det kommer til kjøregenskaper selv med 4x4, men det er helt klart at 4x4 har sine åpenbare bakdeler på dette feltet. Selv om man leder også med 4x4, så kan man ikke dominere som før, briljere som før. Være for "kjennere". Det blir for øvrig spennende å se hva som vil skje i ymse racing klasser fremover. BMW har vært helt avhengig av motorer som p54b20, p54 (3,0-3,4), p60, og p65. p65 lever på lånt tid i z4 om dagen, og når den tid er over sliter jeg med å se hva bmw skal erstatte dem med. Mulig de konsekvent vil velge arenaer hvor man effektivt kan konkurrere med turbo, dog er det helt klart at en slik motor vil være veldig langt ifra røttene sine, og ikke minst med valvetronic og turbo (_uante_ muligheter) vil kostanden for ettermarkedet (både racing og "gatebil") stige til astronomiske summer. Først og fremst... du kjenner meg ikke og jeg kjenner heller ikke deg. Det var heller ikke jeg som først nevnte begrepet "urettferdig" i denne sammenhengen, men jeg reagerte på det og synes at det var litt merkelig (som jeg har forklart). Jeg er enig i at Camaro'en har en håpløs dårlig start, men det er utvilsomt et viktig poeng i denne sammenhengen. Effektutviklingen vil alltid være langt mer jevn/progressiv med en elektrisk motor og spesielt hvis bilen har 4x4. Jeg tror ikke at Camaro'en hadde hatt en sjanse selv om den hadde fått maksimalt grep i starten. Jeg tror at BMW (som Porsche forøvrig) vil kalibrere deres 4x4 system glimrende i kombinasjon med M-modellene. Utviklingen går fremover og med 550+ hestekrefter istedenfor 300+ hestekrefter er det nødvendig med 4x4. Det jeg imidlertid er kritisk overfor (i likhet med deg) er hva dette egentlig skal være godt for i en bredere forstand. Hadde BMW redusert vekten på M5 med 500 Kg hadde det hverken vært nødvendig med 550+ HK eller 4x4 (iallefall ikke objektivt vurdert). Vi er etterhvert ganske mange som mener dette og ser frem til hvordan den kommende M2 modellen vil være (type: less is more). Jeg er ellers helt enig med deg i at BMW har en konseptmessig utfordring når det gjelder enkelte av (racing) bensinmotorene, men jeg tror at de tilpasser seg konkurransen uansett hvordan den blir (hva annet kan de egentlig gjøre?). Det som kanskje kan undre noen er hvorfor BMW ikke setter standarden, men jeg tror at de har blitt for store og at "pengemaskinen" mer og mer lever sitt eget liv. Jeg håper at jeg tar feil, men med mindre det plutselig dukker opp en ny E46 M3 CSL tror jeg dessverre ikke det... ;( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Januar 20, 2015 Share Skrevet Januar 20, 2015 Jeg har i utgangspunktet ikke noe i mot at neste M5 vil komme med X-drive, BMW får muligheten til å bygge bilen opp ifra bunnen av med firehjulstrekk i tankene. BMW annonserer også at det skal kun være som tilvalg, altså alle M5 er bakhjulsdrevene men X-drive er mulig å velge. Hvordan BMW vil takle utfordringer i henhold til ekstra vekt og drivverk forsinkelse tar jeg med knusende ro, BMW av alle er de som har best forutsetninger til å få til dette på en så glimrende måte. De har også vist at hvis de vil så har de muskler nok til å sette AMG og Audi RS skikkelig på plass, siste M3/M4 og M5 30 Jahre er glimrende eksempler på dette. Det at de var de første til å bikke 600 hesters merket for supersedaner, og det attpåtil med en bakhjulstrekker viser at BMW M fortsatt kan sine ting. Dette er på ett område hvor AMG og RS rett og slett står fast og må ty til firehjulstrekk som en rask og grei løsning, de har kort sagt ikke kompetansen som trengs for å klare dette med en bakhjulstrekker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flobben Skrevet Januar 20, 2015 Share Skrevet Januar 20, 2015 @tfr akkurat i denne videoen så er jo veldig tydelig at sjåføren i Dodgen oppdager tjuvstarten går av gassen og etterpå bare bånner med hjulspinn hele veien. Det var ikke derfor jeg linket til videoen. Det var mer slutttiden til Teslaen som er interressant. På en god dag hadde sikert Dodgen gjordt det mye bedre. Det jeg ønsket å få frem var at tiden Teslaen leverer på 1/4mile er raskt, og jeg ser ikke mange andre biler i Norge i den prisklassen som kommer nær den. Med andre ord, jeg skjønner veldig godt at det er kø i webshoppen til tesla, for det er en ganske unik mulgihet avgifts fritaket har gitt den norske litt velstående borger. Hadde man i tillegg fått vite hvor lenge avgiftfritak og bompenge/kollektivfelt fordelene bestod skulle jeg faktisk ha vurdert en slik selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg