Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Nemlig... og bilen er faktisk veldig lett etter dagens standard og det er litt morsomt. Det er jo ganske tankevekkende at 7-serier fra 70 og 80-tallet er lettere enn dagens 3-serier. Lavere vekt er mye mer effektivt når det gjelder å få en bil til å gå fort (iallefall så lenge luftmotstanden og 4x4 ikke er et tema) enn enormt mange hestekrefter. Kan man gjøre begge deler (altså mindre vekt + mange hestekrefter) er det selvfølgelig helt genialt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp :) 
Dagens biler er derimot veldig gode når det gjelder å skjule vekt.  En bil på 2tonn i dag bærer på langt nær like stort preg over å være tung som en 80-taller. 
Kunne på mange måter tenkt meg å prøvd en av dagens lettvektere, kan ikke være annet enn ufattelig morsomt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... mange av dagens tungvektere som f.eks M5 og Porsche Panamera skjuler vekten på en fantastisk god måte, men fysikkens lover gjelder som regel stort sett alltid når gravitasjonskreftene spiller inn eller når de skal stoppe. Jeg synes allikevel at teknikken har kommet utrolig langt på dette området, men den teknikken (ofte kostbar) blir mer og mer implementert i mindre biler (som f.eks torque vectoring) og dermed får de overtaket igjen selv om de mangler noen hestekrefter i forhold til toppmodellene. Jeg tror at den nye M2 modellen blir en skikkelig råtass på bane... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... uten tvil, men hvis f.eks M2 også får f.eks keramiske bremser vil den uten tvil med over 500 Kg mindre vekt bremse mer effektivt. Poenget her er at mye av det kostbare ekstrautstyret som mange av luksusmodellene har (som gjør at de får fenomenale ytelser) etterhvert forplanter seg nedover i modellhierarkiet. Når de mindre og lettere modellene får det samme utstyret vil de bli minst like effektive når det gjelder bremselengder og akselerasjonstider. Det som er en utfordring for oss entusiaster er at BMW selvfølgelig vet dette og de gir ingenting gratis. Det beste eksempelet i denne sammenhengen er forskjellen mellom Porsche 911 og Cayman. Cayman har midtmotor og dermed i utgangspunktet en bedre plattform i forhold til dynamiske kjøregenskaper. Allikevel har ikke Porsche utviklet Cayman til å være en reell konkurrent til 911. Årsaken er selvfølgelig at 911 er mye av det Porsche står for og en pengemaskin. Tilsvarende vil aldri BMW tillate at f.eks M2 blir hurtigere enn M3/M4 tiltross for at M2 trolig er et bedre utgangspunkt for en skikkelig 911 killer... :)

Edit: Hehehe... ikke før har jeg skrevet dette så poster bimmerR i min tråd et helt nytt Youtube innlegg fra EVO med Jethro Bovingdon der de presenterer den helt nye Porsche Cayman GT4... som med en 3,8 liters B6 motor fra 911 Carrera S utvikler 380 HK og dermed har vesentlig mer effekt og dreiemoment enn de andre Cayman modellene som har en 3,4 liters B6 motor (alle uten pustehjelp i form av turbo/kompressor). Dette betyr at Porsche nå ganske overraskende tillater at Cayman blir signifikant hurtigere enn innstegsmodellne i 911 programmet... :)

Nå begynner jeg å bli lei av å ha influensa. Hodet har verket i hele dag, men jeg får ikke ro og kan ikke sove... :sad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Sarpsborg og e6 inn i Oslo for meg ivaffall. Har vært 10min forsinka før. Da har køen begynt ved den vekta/kontrollstasjonen piggdekkavgift automaten var på før. Vanligvis begynner den litt før det søplebrenningsanlegget.

Idag selvom jeg var 30min forsinket. Begynte køen som normalt. Men gikk merkbart kjappere framover.

Nå skulle jeg av ved Lambertseter da. Så åssen det var lenger inn vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...