Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Irriterende ja. Tror du det er bevisst for å forsøke å melke penger? Åssen feil snakker vi?

Satte bilen hos Daf Norge i Råde. Skulle ta en time. De brukte nesten 2.

Her er resultat.

Første jeg stussa på er at bilen ikke har håndbrekk. Så hvordan kan jeg få feil på det?

post-49693-0-64687400-1426932167_thumb.j

Etter jeg fikk dette ringte jeg et US spesialist verksted.

De skulle sjekke.

Deres konklusjon er.

Håndbrekk er det ikke på bilen = ingen feil. Kan jo ikke få feil på noe bilen ikke har.

Finner ingen lekasje hverken med eller uten trykk i systemet.

Kan jo ha vært no vann sprut på røra de trodde var lekasje.

Fjernlysa er sealdbeam lykter. De er godkjent i Norge siden det nesten er umulig å oppdrive slikt.

Gule reflekser bak skal da ikke blinke. Holder med de 2 store gule lysa som blinker.

Resten var vel egentlig ok å skrive feil på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ett tilsettningstoff som sprayes inn i eksosen for å få ned avgassene. I hovedsak NoX. 

Dette er noe BMW også har innført i stor grad.

Åja, det er derfor de har den tanken der ja. Må si jeg synes det hele er litt upraktisk, den tar plass og den må fylles på av og til. Kan ikke huske å ha sett dette på noen nyere BMWer iallfall.

Jeg tror at det som regel er helt tilfeldig hva slags bilmerke man får et spesielt forhold til. For noen har det mest betydning hva slags biler familien har eller hva vennene liker, mens andre kjøper den bilen som er tilgjengelig eller kanskje gir mest bil for pengene. Min introduksjon til mer spennende biler gikk via en god venn.

Der har du rett må jeg si, jeg har jo selv i store trekk vokst opp med BMW og kommer ifra en familie hvor de aller fleste kjører BMW. Har også vært litt innblanding av Audi og amerikanske merker, jeg har selv hatt ett par Audi samt er veldig glad i biler som kommer fra "over there" :) Audi fant jeg forøvrig selv ut av at ikke var noe særlig da de hadde sviktende driftsikkerhet og amerikanere liker jeg men har liksom ikke helt "behovet" for, har flere kamerater som drive med Amcars så jeg før tilfredsstilt behovet der.

Faller liksom tilbake på BMW hver eneste gang som de perfekte bilene, føler meg rett og slett bare hjemme med rondellen foran meg på rattet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ett tilsettningstoff som sprayes inn i eksosen for å få ned avgassene. I hovedsak NoX. 

Dette er noe BMW også har innført i stor grad.

 

Adblue er et tilsetningsstoff basert på urea (urinstoff) som med jevne mellomrom sprayes inn i eksosen for å kjemisk rense partikkelfilteret. 10-15 liter urea holder derfor til 20-25000 Km. Produktet er billig... 10-15 kroner pr. liter og rensingen av partikkelfilteret gjøres 100% automatisk. Fordelen med dette systemet er at dieselmotoren klarer avgasskravet for Euro 6 noe som gjør at motoren faktisk har halvparten så mye utslipp av co2 som bensinbiler og i tillegg et helt marginalt større nox utslipp (ca. 30%). Man kan fint etterfylle Adblue selv... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adblue er et tilsetningsstoff basert på urea (urinstoff) som med jevne mellomrom sprayes inn i eksosen for å kjemisk rense partikkelfilteret. 10-15 liter urea holder derfor til 20-25000 Km. Produktet er billig... 10-15 kroner pr. liter og rensingen av partikkelfilteret gjøres 100% automatisk. Fordelen med dette systemet er at dieselmotoren klarer avgasskravet for Euro 6 noe som gjør at motoren faktisk har halvparten så mye utslipp av co2 som bensinbiler og i tillegg et helt marginalt større nox utslipp (ca. 30%). Man kan fint etterfylle Adblue selv... :)

Så stinker det noe grusomt fra eksosen :-P

Hvertfall på trucken vi har på jobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som er scandicshine sitt eget produkt det? 

Har ikke testa den nei, den er vel helt ny etter hva jeg har fått med meg :) 

Akkurat nå bruker jeg GYEON Q2M Iron, den fungerer iallefall bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adblue er et tilsetningsstoff basert på urea (urinstoff) som med jevne mellomrom sprayes inn i eksosen for å kjemisk rense partikkelfilteret. 10-15 liter urea holder derfor til 20-25000 Km. Produktet er billig... 10-15 kroner pr. liter og rensingen av partikkelfilteret gjøres 100% automatisk. Fordelen med dette systemet er at dieselmotoren klarer avgasskravet for Euro 6 noe som gjør at motoren faktisk har halvparten så mye utslipp av co2 som bensinbiler og i tillegg et helt marginalt større nox utslipp (ca. 30%). Man kan fint etterfylle Adblue selv... :)

På BMW så renser jo dette filteret seg selv uten hjelp av sånn tilsettnings stoff, det må da være mye enklere. Ikke noen tank som må fylles på eller som tar plass, hva skjer om man lar tanken gå tom for Adblue? Kan ikke se at 525d som direkte konkurrer mot E250 Bluetech er noe mer forurensende heller, 129 g CO2 (123 g for automat) mot 130 g CO2 for E250...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel spørsmålet er om ikke bruken av Adblue gjør levetiden på partikkelfilteret lengre, ved at denne metoden renser bedre enn BMW sin "brenne-litt-diesel-i-filteret" metode. Og BMW sin løsning, hvertfall på de tidligere modellene fungerer ikke .... så forbanna bra egentlig  8-[

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På BMW så renser jo dette filteret seg selv uten hjelp av sånn tilsettnings stoff, det må da være mye enklere. Ikke noen tank som må fylles på eller som tar plass, hva skjer om man lar tanken gå tom for Adblue? Kan ikke se at 525d som direkte konkurrer mot E250 Bluetech er noe mer forurensende heller, 129 g CO2 (123 g for automat) mot 130 g CO2 for E250...

 

Ja... nå har man kommet frem til teknikker som gjør filteret selvrensende uten Adblue, men filteret er dyrt og holdbarheten er begrenset (rundt 100K mener jeg at det er). Et poeng i denne sammenhengen er at det har tatt tid å få frem et slikt filter samtidig som det overholder Euro 6 begrensningene på utslipp av avgasser. Frem til idag har dette kun vært mulig med Adblue som i tillegg har langt billigere filtre med mye bedre holdbarhet. Alle dieselbiler som er nyregistrert etter 1. september 2014 skal overholde Euro 6 normen.

 

Vår Cactus BlueHDi har forøvrig 82 gram/km CO2... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...