Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

BSU jeg fyller opp 25000 hvert år, en normal sparekonto hvor jeg setter inn og tar ut penger etter behov og mulighet, en sparekonto med bonus (ekstra rente om pengene står i ro) og har opprettet et fond med 100% aksje hvor jeg setter inn 500 kroner i måneden.

Husker du maks? Har ca 90 der nå, er vel 150 som er maks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ha et innskudd på maksimalt 200000,-, der man kan sette inn 25000,- i året (man kan forøvrig sette inn mer enn 25000,- i året også, men man får ikke skattefradrag for beløp over dette).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Santander har spesialisert seg på billån, og har ingen spesifikke regler. Der kan man låne til gamle biler og ha lang avbetalingstid. De er mer fleksible enn de norske bankene.

Sånn ellers...Det har virkelig blitt et prosjekt å bli kvitt ting på finn - det kryr av vattnisser med telefonskrekk. Har noen annonser ute der tre av dem er "Gis bort"-annonser med fyldig beskrivelse og bilder, samt at jeg avslutter med "ring/sms" siden jeg har dårlig erfaring med å sløse vekk tid på brevvenner. Likevel tikker det inn meldinger via finn som er helt blåst. Jeg svarer de konsekvent ikke når de ikke greier å lese/ta en beskjed. Synd å hive felger/dekk/blader o.l på dynga, men er mye lettere enn å forholde seg til nolduser....

Håper Bimmers-brukere som eventuelt er av samme ulla tar til seg hvor irriterende sånn er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan funker detta fond-greiene da? Kan så lite om sånne ting at jeg nesten blir skremt.

Enkelt og greit forklart så kjøper du en andel aksjer, som du slipper å rå over selv. Du kan bare sette inn mer penger, selge fondet og se på avkastning/tap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ha et innskudd på maksimalt 200000,-, der man kan sette inn 25000,- i året (man kan forøvrig sette inn mer enn 25000,- i året også, men man får ikke skattefradrag for beløp over dette).

Dette er vel økt til 250 000 nå, samtidig som de økte til 25 000 i året :).

Skal du spare mer enn 25 000 i året må du benytte deg av for eksempel BSU 2.0 som f.eks DNB tilbyr. Maks innskudd på BSU er 25 000 årlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, grensen er 200K. Før dette var den 150K/20000 i året, og før dette igjen var det 100K/15000 i året.

 

Og jo, man kan sette inn mer enn 25000,- i året om man på død og liv vil det, men det er ikke direkte smart å gjøre dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, grensen er 200K. Før dette var den 150K/20000 i året, og før dette igjen var det 100K/15000 i året.

Og jo, man kan sette inn mer enn 25000,- i året om man på død og liv vil det, men det er ikke direkte smart å gjøre dette.

Jeg har aldri fått til å sette inn mer enn 25 000 - jeg har prøvd flere ganger. Er du sikker på det, evt hvilken bank tillater det? Fikk det ikke til i SB1 og ei heller nå i DNB. Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hele 5700kr på bsu jeg, men alt det ble satt inn ifjor hehe :P

 

sia jeg hadde huset før det ble satt inn no penger på konto'n så er det vell sånn at jeg ikke kan bruke penga på lånet mitt der :P

 

så de får vell bare rente seg opp til jeg handler neste hus. prøve fylle litt innpå der innimellom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri fått til å sette inn mer enn 25 000 - jeg har prøvd flere ganger. Er du sikker på det, evt hvilken bank tillater det? Fikk det ikke til i SB1 og ei heller nå i DNB.

 

Jeg vil tro bankene har en sperre for å unngå at folk gjør feil, men om du møter personlig opp og ber på dine knær kan de ikke nekte deg (selv om de mest sannsynlig nekter likevel). Jeg er også for meg at banken nekter om du f.eks. ønsker å sette inn 100K 1. januar, for og så ta ut 75 av disse 31. desember.

 

Hvorfor i alle dager ønsket du å gjøre dette?

 

har hele 5700kr på bsu jeg, men alt det ble satt inn ifjor hehe :P

 

sia jeg hadde huset før det ble satt inn no penger på konto'n så er det vell sånn at jeg ikke kan bruke penga på lånet mitt der :P

 

så de får vell bare rente seg opp til jeg handler neste hus. prøve fylle litt innpå der innimellom :P

 

Spiller ingen rolle når huset ble kjøpt og slikt. Eneste kravet er at pengene skal brukes i forbindelse med bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg hadde ikke noe spesielt ønske om det, men jeg har prøvd det i begge bankene for å pleie min egen nysgjerrighet. Ikke værre enn det, skulle jeg hatt så mye penger til overs hadde jeg nok åpnet en BSU 2.0 bare for å nye renta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller ingen rolle når huset ble kjøpt og slikt. Eneste kravet er at pengene skal brukes i forbindelse med bolig.

 

 

hmm, trodde det var sånn at jeg måtte ha satt inn noen penger før lånet ble opprettet.

 

men titta nå holder at kontoen var opprettet ser jeg, og den har jeg hatt en stund før jeg kjøpte hus (hadde ingenting på den da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Santander har spesialisert seg på billån, og har ingen spesifikke regler. Der kan man låne til gamle biler og ha lang avbetalingstid. De er mer fleksible enn de norske bankene.

Sånn ellers...Det har virkelig blitt et prosjekt å bli kvitt ting på finn - det kryr av vattnisser med telefonskrekk. Har noen annonser ute der tre av dem er "Gis bort"-annonser med fyldig beskrivelse og bilder, samt at jeg avslutter med "ring/sms" siden jeg har dårlig erfaring med å sløse vekk tid på brevvenner. Likevel tikker det inn meldinger via finn som er helt blåst. Jeg svarer de konsekvent ikke når de ikke greier å lese/ta en beskjed. Synd å hive felger/dekk/blader o.l på dynga, men er mye lettere enn å forholde seg til nolduser....

Håper Bimmers-brukere som eventuelt er av samme ulla tar til seg hvor irriterende sånn er.

Hva slags blader er det snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en del norske blader jeg fikk i fjor. Autofil 2002-2013 samt en del ymse manneblader...

De engelske, svenske og amerikanske bladene (1958-1995) beholder jeg inntil videre, og håper på å få noen hundrelapper den dagen de evt skal vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...