Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg liker hvordan noen firmaer har en solidarisk politikk om at gode resultater skal komme alle ansatte like mye tilgode og ikke bare ledelsen og/eller eierne. Porsche AG har en slik politikk og i år fikk hver og en av de 14600 ansatte i konsernet i forbindelse med lønnen for mars måned et gratiale på knapt 70000 kroner (7900 Euro) i tillegg til en ekstra innbetaling til pensjonsfondet på 6000 kroner (700 Euro). Jeg kan godt tenke meg en jobb hos Porsche. Intet tyder på at salget av deres biler stagnerer... snarere tvert imot egentlig... :)

http://b.bilen.dk/bilnyheder/2015/04/fedt-at-vaere-ansat-hos-porsche/

Ikke alle arbeidsgivere som kan skilte med det, flott gjort ovenfor de ansatte, her må vi mase for å få en pizza etter ti timer overtid :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På et bmw forum er det da gjerne på sin plass å nevne at bmw (ihvertfall før) har gjort tilsvarende?

 

Så fint, men det var egentlig ikke mitt poeng å stille det ene opp mot det andre. Mitt poeng var at dette er et eksempel til etterfølgelse etter alt for mange år der spesielt ledelsen i enkelte firmaer har vært uforskammet grådige på bekostning av alminnelige ansatte. Det er derfor litt interessant at nettopp Porsche (som ellers har en ganske høy stjerne hos blårussen) har en såpass solidarisk ansatt/lønnpolitikk. Jeg vil tro at Porsches ansatte gjerne står på litt ekstra... og den beste innsatsen kommer som kjent når den er helt frivillig... :)

 

Apropos BMW så er dette ikke så bra. Jeg har litt av den samme erfaringen med min tidligere E46. På den røk svinghjulet to ganger og den andre gangen var det en ren reklamasjonssak etter forbrukerkjøpsloven. Allikevel måtte jeg kjempe i nesten et år for å få BMW til å akseptere dette... håpløst.

 

http://www.thebrandmanspeaks.com/2015/04/how-bmw-is-undermining-years-of-building-fiercely-loyal-consumers.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid hyggelig med en "betaling" for arbeidet en legger ned i en bedrift.

Jeg selv jobber hos Hydro, og i år fikk vi en bonus tilsvarende 83% av mnd lønn (brutto). I fjor fikk vi også 10K i resultat lønn pluss en litt mindre bonus (33%).

Dette er noe vi må jobbe for å oppnå og det gir en litt ekstra pådriver for bedriften.

Utenom dette så må vi også mase om pizza etc ved overtid. Overtid er forsåvidt nesten fraværende.

Får heller ikke julebord i lag med resten av bedriften, men en skiftfest med julemiddag.

Klager ikke fordi om, og synst det er helt greit å måtte jobbe for å oppnå måltall som igjen gir en bonus etter endt år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint, men det var egentlig ikke mitt poeng å stille det ene opp mot det andre. Mitt poeng var at dette er et eksempel til etterfølgelse etter alt for mange år der spesielt ledelsen i enkelte firmaer har vært uforskammet grådige på bekostning av alminnelige ansatte. Det er derfor litt interessant at nettopp Porsche (som ellers har en ganske høy stjerne hos blårussen) har en såpass solidarisk ansatt/lønnpolitikk. Jeg vil tro at Porsches ansatte gjerne står på litt ekstra... og den beste innsatsen kommer som kjent når den er helt frivillig... :)

 

Apropos BMW så er dette ikke så bra. Jeg har litt av den samme erfaringen med min tidligere E46. På den røk svinghjulet to ganger og den andre gangen var det en ren reklamasjonssak etter forbrukerkjøpsloven. Allikevel måtte jeg kjempe i nesten et år for å få BMW til å akseptere dette... håpløst.

 

http://www.thebrandmanspeaks.com/2015/04/how-bmw-is-undermining-years-of-building-fiercely-loyal-consumers.html

 

Jeg setter ikke den ene opp med den andre, men sagt litt direkte så er du den eneste som slipper unna med så mye gnæg om andre biler her inne (i ditt tilfelle Porsche). Og jeg liker faktisk å lese en del info om eks Porsche. Du er ikke alene, det har vært noen ganske ekstreme perioder med Mercedes prat også. Ditt eget argument er at du alltid drar relasjoner til bmw, og i dette tilfellet ville det vært veldig enkelt for deg å dra den relasjonen.

 

Når det er sagt så er jeg helt enig i poenget ditt. Det er helt utrolig å se omfanget av grådigheten og ikke minst evnen til å rettferdiggjøre et "jeg er mer verdt" verdisyn. Ledere skal uten tvil har mer lønn, men det går en grense skulle en tro. Videre synes jeg du er inne på noe viktig når det gjelder ansattes innsats. Denne er absolutt best når den kommer frivillig, og det gjør den ofte ved å motivere. Den enkleste formen for motivasjon for de på "bunnlinja" er å vise at de er verdsatt. Dette viser man ganske tydelig med det Porsche her gjør. 

Men selv i bedrifter hvor man ikke har muligheten til dette er det ikke så mye som skal til for å vise at man verdsetter de som står jobber der (under den forutsetning at de faktisk står på), og her har jeg dessverre sett mye grums. På lavt og middels nivå er det mye ledere som ikke har noe som ledere å gjøre. "Å spare seg til fant" gjelder definitivt her også. 

Endret av TRF-Racing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos BMW så er dette ikke så bra. Jeg har litt av den samme erfaringen med min tidligere E46. På den røk svinghjulet to ganger og den andre gangen var det en ren reklamasjonssak etter forbrukerkjøpsloven. Allikevel måtte jeg kjempe i nesten et år for å få BMW til å akseptere dette... håpløst.

 

http://www.thebrandmanspeaks.com/2015/04/how-bmw-is-undermining-years-of-building-fiercely-loyal-consumers.html

Hva er det egentelig folk forventer? At bilen skal garantert være feilfri bare fordi det er en BMW? Denne artikkelen stiller jeg også spørsmålstegn ved, BMW NA har i flere tilfeller vist seg oppføre seg som kuker men det samme har man da lest om alle de andre bilmerkene som har offisielt salgsapperat i USA. I statene så har man trolig verdens dummeste forbrukere, man har ett helt annet markedsfokus og alt ifra garantier og reklamasjoner er forskjellig ifra Europa så det er flere faktorer som spiller inn her. Videre stiller jeg meg undrende til artikkelforfatteren for at selv etter 35 år som kjempe fornøyd BMW eier så velger han å forlate merket pga ett "råttent eple". Da vil jeg nesten påstå at vedkommende er litt dum, rett og slett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også litt skeptisk til mye av de slutningene som trekkes, men jeg skal forsvare artikkelforfatter og danske Fredrik som linket på noen punkter. e70 X5 som det referes til har vært en skikkelig problembil i statene, og jeg har påpekt noen av årsakene før. Det første er rett og slett motorene. V8eren er en vanlig motor der, og det er en skikkelig problemmotor. Videre så er den ene dieselmotoren de har der borte lesset ned med avgasssystemer i forhold til vår versjon, og det oppstår mye problemer med disse. Det betyr at majoriteten av bilene ligger ann til å få mindre eller større motorproblemer relativt tidlig, og det er klart folk da er sure når de har betalt prisen for et lite hus for bilen sin, og møter null støtte hos BMW. 

 

Så legger du på en del "vanlige" e70 palger ser du hvordan denne bilen brått kan havne i kategorien "problembil" der borte. Jeg jobbet sist med 2 stk '12  x5 35d (som vår 3,0sd), og tåpelige problemer som oppstår holdt på å sette en stopper for hele utviklingsfasen. Den første bilen var på sin _SYVENDE_ (!) egr kjøler, og også den sprakk etter 3 kjøreturer. Hva gjør man da når BMW ikke har på lager og nekter å dekke delen som tross alt er kjøpt ny bare 2 uker før? 

Endret av TRF-Racing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter ikke den ene opp med den andre, men sagt litt direkte så er du den eneste som slipper unna med så mye gnæg om andre biler her inne. Og jeg liker faktisk å lese en del info om eks Porsche. Du er ikke alene, det har vært noen ganske ekstreme perioder med Mercedes prat også. Ditt eget argument er at du alltid drar relasjoner til bmw, og i dette tilfellet ville det vært veldig enkelt for deg å dra den relasjonen.

 

Du kan jo ganske enkelt bare la være å lese det jeg skriver hvis det irriterer deg. Jeg regner med at jeg hører fra moderatorene eller eieren av forumet hvis jeg gjør noe galt. Jeg har forøvrig en mistanke om at du ikke leser det jeg skriver eller diskuterer spesielt nøye iom. at jeg nesten alltid på en eller annen måte kommer innom BMW også. Mon ikke jeg kommer innom BMW's legendariske 2002 Turbo i mitt neste innlegg i min egen tråd? Det kan passe ganske bra etter å ha skrevet litt om 911 Turbo (930)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan noe om byggeregler av garasje? Fikk høre at det ikke var lov å ha innkjøring i garasjen en viss vei (mot en vei) stemmer det? Altså at porten ikke kan vende den vegen bilen min står nå (veg går rett bak)

post-45412-0-08538700-1428505915_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like fiendtlig som vanlig der Fredrik :) Tror ikke det er lurt å sitere halve innlegget mitt mens du irriterer deg over at jeg ikke leser det du sier nøye nok. Om det irriterer deg kan du jo bare la være å lese det jeg skriver? ;)

 

Det har vært tatt opp, fra flere hold, at dette er et bmw forum. Jeg er på ingen måte av de mest bastante på dette poenget, men jeg ser poenget, og det er flere som har påpekt at enkeltpersoner prater ekstremt mye om enkelte merker andre enn bmw. Det har alle andre måtte tåle å både høre og forholde seg til. Jeg er lei av å høre tilbedelse av andre merker (jeg er ikke noe tilhenger av dette når det gjelder BMW heller, men det må jeg på en måte finne meg i på et BMW forum). God og noenlunde objektiv informasjon synes jeg er fint. 

 

Nå, dette kan du regne som svar på tiltale. Så håper jeg du kan la det ligge med det. Det var tydelige muligheter til å fortsette en helt normal samtale selv om jeg kommenterte noe om Porsche praten din? Du sier det jo selv, det er moderatorer og admin som styrer, da burde du ikke ta min mening så fryktelig tungt. Man trenger ikke å søke konflikt i hver minste detalj hvor man ikke er enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan noe om byggeregler av garasje? Fikk høre at det ikke var lov å ha innkjøring i garasjen en viss vei (mot en vei) stemmer det? Altså at porten ikke kan vende den vegen bilen min står nå (veg går rett bak)

 

[bilde fjernet]

 

Så fremt du ikke grenser til en vei (riksvei, fylkesvei, kommunal vei og lignende), så er det alminnelige byggeregler som gjelder. Størrelse, plassering og så videre fremgår av plan- og bygningsloven, men som hovedregel skal du kunne plassere bilen din på tomten (altså rundt 6 menter fra garasjeport til gate) / snu bilen på egen tomt før man kjører ut. Man skal ha tilstrekkelig og forsvarlig sikt i det man kjører ut av garasjen og man skal ikke være til hinder/fare for andre. Normalt sett skal man ha en avstand på fire meter fra nabogrensen, men denne kan fravikes med tillatelse fra kommune og nabo. Det er viktig å merke seg at man skal kunne gjøre vedlikehold på egen bygningsmasse på sin egen tomt, noe som igrunn tilsier at garasjen må stå minimum èn meter fra nabogrensen. Er det fare for at snømengden fra taket havner på naboens tomt må dette tas med i betraktning og ditto plasseres lenger inn på tomten. Fra og med 1. juli 2015 er det meldt om enklere byggeregler og som i realiteten tilsier at du kan bygge uten søknad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har såvidt nevnt dette i Nürburgring tråden. Som flere sikkert har fått med seg var det ei stygg ulykke med en GT3 Nissan GTR. Dette har ført til et midlertidig forbud mot "slike" biler. Dette innebærer da desverre også GT4. Les mer her: http://www.motorsport.com/vln/news/gt3-cars-banned-from-nordschleife-after-fatal-accident/

 

Spennende å se hva resultatet blir, og jeg tror praten går ganske heftig hos de største teamene om dagen da 24-timeren nærmer seg med stormskritt. 

 

edit: Jeg er åpenbart ikke helt opdatert, da forbudet ble løftet i går: http://www.motorsport.com/vln/news/nordschleife-s-gt3-ban-lifted/?v=11&s=1

De valgte løsningene er dog såvidt jeg skjønner også midlertidige. 

Endret av TRF-Racing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fremt du ikke grenser til en vei (riksvei, fylkesvei, kommunal vei og lignende), så er det alminnelige byggeregler som gjelder. Størrelse, plassering og så videre fremgår av plan- og bygningsloven, men som hovedregel skal du kunne plassere bilen din på tomten (altså rundt 6 menter fra garasjeport til gate) / snu bilen på egen tomt før man kjører ut. Man skal ha tilstrekkelig og forsvarlig sikt i det man kjører ut av garasjen og man skal ikke være til hinder/fare for andre. Normalt sett skal man ha en avstand på fire meter fra nabogrensen, men denne kan fravikes med tillatelse fra kommune og nabo. Det er viktig å merke seg at man skal kunne gjøre vedlikehold på egen bygningsmasse på sin egen tomt, noe som igrunn tilsier at garasjen må stå minimum èn meter fra nabogrensen. Er det fare for at snømengden fra taket havner på naboens tomt må dette tas med i betraktning og ditto plasseres lenger inn på tomten. Fra og med 1. juli 2015 er det meldt om enklere byggeregler og som i realiteten tilsier at du kan bygge uten søknad.

Garasjen er 6x6 så det tar jo like stor plass uansett hvilken veg den står. Vegen går bare til enhetene som er bortenfor min, altså 4 stk som benytter den. Det er satt av plass til 6x6 garasje der, men den kommer ganske nære vegen. Bra den er lite trafikkert :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller ingen rolle hvor stor garasjen er (med unntak av at det er litt andre regler når du passerer 50m2).

 

Vil forøvrig anbefale deg å bygge større enn 6x6 meter om du har plass til det, det koster ikke så mye mer. 6x6 meter gir veldig liten plass til andre ting som har en tendens til å hope seg opp i en garasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...