Rune-K Skrevet Juli 11, 2015 Share Skrevet Juli 11, 2015 Min kjørelærer lærte meg følgende; alltid gå utifra at dine medtrafikanter er hjerneløse idioter. Fantastisk nyttig råd, jeg lever etter denne setningen den dag i dag. Det er en veldig god regel. Nytern reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nytern Skrevet Juli 11, 2015 Share Skrevet Juli 11, 2015 Greit nok bare man selv i størst mulig grad forsøker å unngå å være en hjerneløs idiot. Hvis alle tenker slik tror jeg det blir en god del færre problemer i trafikken... Det tror jeg og. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shattered Skrevet Juli 11, 2015 Share Skrevet Juli 11, 2015 Det tror jeg og. Jeg tror verden hadde vært bedre om man tenkte slik hele veien, ikke bare i trafikken Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Juli 11, 2015 Share Skrevet Juli 11, 2015 Jeg har fundert litt på og bli støttemedlem i Amcar men når man ser på hvilke type mennesker som er medlem i de forskjellige amcar klubbene så mister jeg litt lysten. Ledelsen i Trondheim virker oppegående men utover i landet så er det mye rølp. Og der kan man virkelig snakke om folk som har skylapper. Er det ikke V8 og stiv bakaksel så teller det ikke. En liten anekdote der. Jeg er oppvokst på gård og fattern sa stort sett ja til alt så endel år så var det MC treff, amcar treff og Boble treff på jordene våre. De eneste vi noen gang hadde problemer med var amcar folka. De besto stort sett av folk i 50 åra som var dritings og skulle kjøre hjem neste dag. De greide i vertfall aldri og rydde etter seg. Fra de andre så fant vi aldri noe. MC folka og Boble folka var utrolig takknemlige og hyggelige folk. På de som likte amcar virket det som det var vi som skulle være takknemlige for at vi fikk lov og se på bilene deres på våre jorder. Hva med oss som kjører BMW da? Er ikke få som gir oss andre BMW sjåfører dårlig rykte, herjekjøring, ungdoms preg og høy ulykkesstatistikk. Ellers så føler jeg at Amcar miljøet er litt todelt, man har de folka som er akkruat slik du beskriver og man har de folka som generelt sett er bilentusiaster på lik linje med oss andre. Det er mange harry tullinger som kjører Amcar, det skal bråke mest mulig, BMW er kebabtralle og de tror de har førsterett i trafikken fordi de har størst bil. Slike folk må man bare se på som troll eller elegant ignorere, for man har også de som er veldig trivelige, hjelpsomme og ikke minst mottagelige for andre merker som f eks BMW. Vanlige bilentusiaster som jeg vil kalle dem som det går an å prate bil med. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet Juli 12, 2015 Share Skrevet Juli 12, 2015 Hva med oss som kjører BMW da? Er ikke få som gir oss andre BMW sjåfører dårlig rykte, herjekjøring, ungdoms preg og høy ulykkesstatistikk. Ellers så føler jeg at Amcar miljøet er litt todelt, man har de folka som er akkruat slik du beskriver og man har de folka som generelt sett er bilentusiaster på lik linje med oss andre. Det er mange harry tullinger som kjører Amcar, det skal bråke mest mulig, BMW er kebabtralle og de tror de har førsterett i trafikken fordi de har størst bil. Slike folk må man bare se på som troll eller elegant ignorere, for man har også de som er veldig trivelige, hjelpsomme og ikke minst mottagelige for andre merker som f eks BMW. Vanlige bilentusiaster som jeg vil kalle dem som det går an å prate bil med. Helt enig. Det finnes utskudd i alle bilmiljøer. Jeg kjenner mange folk i amcar miljøet jeg. (Husk jeg er fra Sarpsborg) Og mange av de er helt ok folk som det går an og prate bil med akkurat som du sier. Det som er litt rart er at rølpen blant de andre bil entusiastene er stort sett ungdom ,mens blant amcar folka så er det også mange middelaldrene som jeg synes burde ha vokst det fra seg. Jeg vet jeg generaliserer veldig nå men du skjønner kanskje poenget likevell. Jeg kan godta fyll og spetakkel på Gatebil men jeg synes det blir feil når man ser det samme på et familietreff med amcar. Fredrik 90 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Aass Skrevet Juli 12, 2015 Share Skrevet Juli 12, 2015 Jeg har fundert litt på og bli støttemedlem i Amcar men når man ser på hvilke type mennesker som er medlem i de forskjellige amcar klubbene så mister jeg litt lysten. Ledelsen i Trondheim virker oppegående men utover i landet så er det mye rølp. Hvis man tenker slik Rune-K, kunne ikke jeg vært medlem i en eneste organisasjon. Ikke i NSK. Ikke i BMW CCN. Ikke i Amcar. Ikke i NAF. Her finnes det alle typer folk, på godt og vondt. Det viktigste er hva jeg føler passer best. Ikke hva alle andre mener. Er medlem i NSK for å støtte opp om arbeidet de gjør bl.a Vårmønstring og rabatt avtaler Er Medlem i BMW CCN pga. arbeidet de gjør med Treff og rabattavtaler. Er medlem i Amcar for og støtte opp om arbeidet de gjør for oss som har bil som hobby. Er medlem i NAF for veihjelp (man vet jo aldri) og billig forsikring på 3 biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Aass Skrevet Juli 12, 2015 Share Skrevet Juli 12, 2015 Helt enig. Det finnes utskudd i alle bilmiljøer. Jeg kjenner mange folk i amcar miljøet jeg. (Husk jeg er fra Sarpsborg) Og mange av de er helt ok folk som det går an og prate bil med akkurat som du sier. Det som er litt rart er at rølpen blant de andre bil entusiastene er stort sett ungdom ,mens blant amcar folka så er det også mange middelaldrene som jeg synes burde ha vokst det fra seg. Jeg vet jeg generaliserer veldig nå men du skjønner kanskje poenget likevell. Jeg kan godta fyll og spetakkel på Gatebil men jeg synes det blir feil når man ser det samme på et familietreff med amcar. Her er jeg også enig, unntatt bil og fyll passer ikke sammen uansett hvor! Det går ann og begrense seg. Fest er ikke det samme som å ligge med hue i grøftekanten og ræva i været! og ikke huske en dritt dagen derpå. Da har man misforstått. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Juli 12, 2015 Share Skrevet Juli 12, 2015 biltreff skal være bil. ikke fyll. Nabon reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
noekult Skrevet Juli 12, 2015 Share Skrevet Juli 12, 2015 biltreff skal være bil. ikke fyll. Ikke glem voldtekt. http://www.r-a.no/etterforsker-mulig-gatebil-voldtekt/s/5-41-20192 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Freakshow Skrevet Juli 12, 2015 Share Skrevet Juli 12, 2015 Ikke glem voldtekt. http://www.r-a.no/etterforsker-mulig-gatebil-voldtekt/s/5-41-20192 faen er det som feiler folk? syns bare det blir mere og mere av sånt tull! så jo i russetiden også, var jo støtt og stadig voldtekts oppslag i vg/dagbladet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Juli 12, 2015 Share Skrevet Juli 12, 2015 Oppimot motorveg debatten som gikk her. Det er altså ikke sånn at man har "retten på sin side" selv om andre kjører for fort. Dette støttes på ingen måte av vegtrafikkloven i Norge iallefall. Du har like fordømt mye vikeplikt når du skal ut i venstre fil på motorevegen om han bak deg kommer i 100 eller 150. Dog, ved en ulykke der det kan bevises at eks den som kommer bak har kommet i betydelig høyere hastighet kan dette virke formildende, men på ingen måte vil det frata den som bryter vikeplikten for ansvar. Sånn er det heldigvis i de fleste land. Nytern reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Aass Skrevet Juli 12, 2015 Share Skrevet Juli 12, 2015 Er desverre mange slike historier TRF-Racing. Får håpe at folk kjører litt mer hensynsfult, men det er nok bare med håpet. Hver vår og tidlig sommer er det mange som kjører over evne, og noen som er uheldige som får oppslag i media. Og det behøver ikke være din skyld engang. Har hatt lappen noen år nå, og vet hva som kan skje, og det kan være prisen man betaler for frihet med bil eller MC. Spenning er et begrep som man gjerne vil oppnå, enten det er fallskjerm-hopping,kjøre fort på ski eller andre risikofylte aktiviteter. Sånn er det bare. Noen av oss har denne trangen, uansett hva andre sier og mener om det. Straffbart eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juli 12, 2015 Share Skrevet Juli 12, 2015 (endret) Oppimot motorveg debatten som gikk her. Det er altså ikke sånn at man har "retten på sin side" selv om andre kjører for fort. Dette støttes på ingen måte av vegtrafikkloven i Norge iallefall. Du har like fordømt mye vikeplikt når du skal ut i venstre fil på motorevegen om han bak deg kommer i 100 eller 150. Dette er å snu tingene på hodet ved at det handler om to helt forskjellige situasjoner. Èn ting er å kjøre for fort. Noe helt annet er det å bryte vikeplikten. Det ene blir ikke mindre alvorlig av det andre og hvis begge hendelsene skjer samtidig er ulykken dessverre ofte fatal. De mest alvorlige ulykkene på Autobahn skjer faktisk i forbindelse med forbikjøringer der hastighetsforskjellen mellom bilen som legger seg ut i venstrefilen og biler som kommer bakfra er stor. Bilen som legger seg ut i venstrefilen har vikeplikt, men hvis hastighetsforskjellen f.eks er 150-200 Km/t tilsvarer dette at bilen som kommer bakfra kjører 41-55 meter i sekundet. Tiden det tar fra man ser i speilet til man skifter fil kan derfor tilsvare en avstand på over en halv kilometer og bilen som kommer bakfra i høy hastighet kan derfor være vanskelig å se. Dette tenker mange ikke over når de kjører forbi langsommere trafikk i høy hastighet. For å redusere dette faremomentet er det idag på Autobahn stort sett alltid 100 Km/t fartsbegrensning i og rundt de store byene samt ved alle større på/avkjørsler (altså områder der mange typisk skifter spor). I tillegg bygges Autobahn ut til å minst ha tre spor i hver retning slik at trafikk i ulike hastigheter bedre kan fordeles og dermed redusere faren for ulykker som skyldes stor hastighetsforskjell. Et annet viktig aspekt er selvfølgelig at tre spor i hver retning også medfører en større trafikkapasitet. Endret Juli 12, 2015 av Fredrik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Juli 12, 2015 Share Skrevet Juli 12, 2015 (endret) En annen ting å merke seg her i DK er at selv om mange sjåfører virker som sinker på motorveien hvis de f.eks kjører i 110 Km/t på 130 Km/t motorveiene gjør de faktisk intet ulovlig. Lastebiler, busser og biler med campingvogn kjører stort sett aldri over 100 Km/t. En tredje ting er at når fartsgrensen er 130 Km/t forventer man ikke at det kommer biler forbi i 150 Km/t eller enda hurtigere. Dette er det mange som ikke tenker på og det er sinken som holder 110 Km/t i høyrefilen som har retten på sin side iom. at han/hun bare følger trafikkreglene. Aggressiv kjøring av dette kaliberet blir ofte slått hardt ned på av politiet... spesielt i Tyskland. Mulig du mente noe annet, men er det ikke akkurat det du sier her da? Ikke ta dette som et angrep, jeg spør bare. Selvfølgelig er det sjeldent at vogntog og bil med henger kjører noe fortere enn 80, da de færreste har lov til det (unntak er hengere og drag på personbil som er godkjent for 100). Det er jo heller ingen som prater om disse, men personer som rett og slett synes det er helt greit å lunke av gårde i hastigheter langt under fartsgrensa på en oversiktlig motorveg med gode kjøreforohold. Det er ikke å snu ting på hodet. Om man ikke greier å forvente at noen kjører forbi i 150 på en motorveg med 130 grense, så vet jeg faktisk ikke om man er helt skikket til å kjøre bil. Jeg vet at det iallefall ikke påvirker meg det grann om det skjer med meg mens jeg ligger og lunker i høyre fil. Eksempelet ditt er jo også tildels, vel, ekstremt. Det er de færreste biler som greier å legge på 150-200km/t på en 130 grense altså. Selv på 110 så skal du ta i litt da. Hvis du videre mener at det er ok å sjekke speilet, vente i 10 sekunder (!) før man legger seg ut uten å sjekke både speil og blindsoner på nytt så blir jeg faktisk litt overrasket. Den type oppførsel bør man ikke ha når man evt tar førerkort, for da får man ikke førerkort. Det er heller ikke slike hastigheter vi prata om, det høyeste som har vært nevnt som et "teit" er nordmenn i 185 på 130 veg. Missforstå meg riktig Fredrik, det er ikke slik at det er veldig bra å banke avgårde i 185 uten hensyn til andre, ei heller er det lov. Men jeg opplever det som langt viktigere at folk er oppmerksomme, overholder vikeplikt (!!!!! uavhengig av hastighet til den man viker for), og har fokus på effektivt og trygt å avvikle trafikk. Gjerne uten å fokusere for mye på hva alle andre gjør. Jeg vet selv at jeg ikke bryr meg nevneverdig om folk kjører forbi meg på motorveg, ei heller bryr jeg meg om noen velger å ligge 30km/t over fartsgrensa. Det påvriker rett og slett ikke meg i større grad enn at jeg kanskje må legge meg inn igjen i høyre fil for å la de uhindret passere, og det er for meg ikke noe problem. edit: Og jo, brudd på vikeplikt er i aller høyste grad alvorlig da det får en umiddelbar og konkret konsekvens, hvorpå en fartsovertredelse i beste/værste fall øker sannsynlighet for at noe inntreffer samt konsekvensen hvis noe inntreffer. Endret Juli 12, 2015 av TRF-Racing Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet Juli 12, 2015 Share Skrevet Juli 12, 2015 biltreff skal være bil. ikke fyll. Gatebil er en samling av rølp og ræl, det gjelder både enkelte deltakere og bilene deres også. Ser at det avtales hvor og når det er mulig å kjøre inn dit med ulovlige trafikkfarlige biler, for å unngå kontroll. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg