Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Sitter her og tenker på alle nordmenn som reiste fra nød og fattigdom i Norge på 1800-tallet, for å skape et bedre liv for seg og sin familie..

Dette er en misforståelse mange gjør. Jeg går ut fra at du mener utvandringen til spesielt USA og den var i aller høyeste grad kontrollert fra første stund. Amerikanske myndigheter hadde bl.a opprettet offisielle representanter i Europa som registrerte og arrangerte transporten for alle som ønsket å emigrere til USA. Når emigrantene kom til USA ble de utsatt for en mer omfattende kontroll/undersøkelse. Bl.a ble de som ikke var ved god helse avvist og sendt tilbake til Europa. Representantene som arbeidet for de amerikanske myndighetene i Europa ble ikke betalt for den enkelte emigranten før vedkommende var blitt godkjent for innvandring i USA. Når emigrantene skulle fordeles til de enkelte områdene (les: statene) i USA kunne de bl.a søke om å få tilgang til jordområder (les: industrisamfunnet var ennå ikke kommet til store områder i midtvesten). Disse områdene ble groft sett tildelt etter først til mølla prinsippet, betalingsevne og/eller hvor de kom fra samt sosial bakgrunn. Derfor ser vi selv idag at bl.a mange skandinaviske emigranter endte opp i staten Minnesota samt nabostater som f.eks Nord Dakota. Det er også et stort innslag av tyskere i disse statene og årsaken er trolig at man anså skandinaver og tyskere for kulturelt ganske like samt at tysk ofte var første fremmedspråk for nordmenn den gangen.

Mange skandinaviske emigranter gikk til grunne i bl.a New York (som faktisk hadde en fattig bydel i den sydlige enden av byen (Brooklyn) helt opp til 1940-50 tallet som var befolket av primært nordmenn og svensker). De klarte seg ikke i konkurransen med andre nasjonaliteter bl.a pga. språkproblemer og et manglende nettverk. Ulike nasjonaliteter "rottet" seg sammen og dannet uike former for nettverk til fordel for dem selv. Mest kjent i denne sammenhengen er kanskje jøder og italienere som hhv. satte seg på det finansielle markedet og kriminalitet/maffiavirksomhet.

Mange skandinaviske emigranter klarte seg seg selvfølgelig også bra i USA (samt noen i Canada), men livet på prærien (midtvesten) var hardt med både isende kalde vinterstormer, støvstormer og ikke minst tornadoer (det er lite naturlig beskyttelse i et flatt landskap) som ødela avlingene. Nordmennene var derfor ofte fattige og søkte trøst i kirken samt holdt seg for seg selv. Noen reiste også hjem igjen til Norge hvis de klarte å spare opp nok penger til det. Selv idag betraktes norsk-amerikanerne som relativt konservative både politisk (republikanere) og religiøst. Idag har mange etterkommere av de norske innvandrerne i midtvesten på 1800 tallet og begynnelsen av 1900 tallet flyttet til de vestlige statene California og Oregon. Som etnisk gruppe er de stadig relativt få med ca. 4,5 millioner mennesker ut av en total befolkning i USA på rundt 320 millioner mennesker. Det er med andre ord flere mennesker av etnisk norsk avstamning i USA enn det er i Norge.

Amerikansk innvandring på 1800 tallet og begynnelsen av 1900 tallet er interessant og jeg mener helt klart at vi her i Europa har mye å lære av denne delen av historien. Et vesentlig tankekors i denne sammenhengen er at amerikanerne stadig snakker om bl.a norsk-amerikanere og italiensk-amerikanere. De dyrker den dag idag forskjellene mellom folkeslagene vi alle er en del av. Ikke nødvendigvis som en negativ ting, men som en historisk "merkelapp" pga. historiens gang.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... nettopp dette er helt klart mitt inntrykk også. Forsidene i avisene/nyhetene handler stort sett om å påvirke oss følelsesmessig til fordel for flyktningene... som forøvrig er en temmelig sammensatt gruppe mennesker. Det vi opplever nå er en slags mediakrig som handler om å påvirke opinionen. Noen er tradisjonelle flyktninger, mens andre er økonomiske flyktninger. Mange av de som nå flykter fra Syria er fra middelklassen og er ikke personlig forfulgt i kraft av deres tro eller sosiale tilhørighet. De flykter fordi deres posisjoner i samfunnet er truet fordi Assadregimet ikke lenger har like stor militær kontroll. Derfor øker også Russland deres aktiviteter i Syria (Russland er alliert med Assadregimet). Det at disse menneskene kommer fra middelklassen betyr også at de er utdannet og dermed er de attraktive for bl.a vestlige land. Utfordringen er imidlertid omfanget av mennesker + at vi ikke vet om det også f.eks er IS sympatisører blandt dem. Det viktigste nå er etter min mening å gjenvinne kontrollen uten at vi helt lukker grensene for de som virkelig trenger beskyttelse.   

Og så må du huske at VG, Dagbladet og mange andre medier er sosialist eide medier. så tar alltid det som står på VG og Dagbladet med ett trailerlass salt. 

Nettavisen er ganske legit har eg fått intrykket av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp et sted i Malmø er helt overtatt. Så et par videoer fra England og Frankrike, der hadde de tatt over hele byen. Så fort politet eller fransk/engelskmenn kom inn i de delene så fikk de enten juling eller ble kasta Stein på.

Så ja framtiden er skremmende!

Og som nevnt over her så er det utrulig trist at alle skal bli dratt over en kam når en god del av innvandrerne faktisk vil integrere seg i norsk kultur

Sent from my iPhone using Tapatalk

Spennende å se hvordan dette går. Så mye propaganda og tull. Bare å finne fram hagla og lade den med salt :P

Synes denne passer litt inn:

I have witnessed your death

I've seen it many times

Your tortured screams

Your decrypted little mind

A father's son

With pathetic eyes that bleed

Twins in the end

Begin and let the brothers fall

I will see you buried alive

Screaming for your God

I will watch you die again for him

God won't touch what I've done

He cries upon my feet

A privilege pain

Beneath buried are your dead

On splintered bones, I walk

Shifting through the blood

Besieged in fear

Await the coming of the God

I will watch you die again for him

Blood is raining downward

The stain reflects the sun

Conquer divide within

Terrorize the mind

I have seen the end, it's yours

Rosary in hand

Your selfish flesh, it melts

Spilling from the sky

I will see you burn alive

Screaming for your God

I will watch you die

This is God's war

God's war

This is God's war

God's war

War of holy principles

I'm seeking God's help in your destruction

Slit the throat of heathen man

And let his blood dilute the water

Bury your dead

Fuck your God, erase His name

A lady weeps insane with sorrow

I'll take his towers from the world

You're fucking raped upon your deathbed

This is God's war

God's war

This is God's war

God's war

Fucking holy war

Be optimistic, happy and calm

Show no fear or anxiety

Smile at the face of God

And your reward will be eternity

Holy warriors

Your patience will be justified

Everything is for Him

You must not comfort the animal

Before you kill it

Strike as champions

At the heart of the nonbelievers

Strike above the neck

And at all extremities

For it's a point of no return

For Almighty God, God will give victory

To His faithful servant

When you reach ground zero

You will have killed the enemy

The great Satan

Slayer - Jihad

Endret av Shattered
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er langt på vei helt enig, men slik jeg ser dette er Tyskland på mange måter ansvarlig for at omfanget av syriske flyktninger i Europa har blitt såpass stort som det har blitt. Merkel har et legitimt ønske om en øket innvandring av kvalifisert arbeidskraft (uansett hvor den kommer fra... hun trenger helt enkelt bare flere hender for å få samfunnshjulet i fremtiden til å snurre like hurtig rundt som idag). Ergo åpnet hun opp for at flyktningene fra Syria kunne komme til Tyskland mer eller mindre uten kritiske spørsmål. Dette var en fatal feil slik jeg ser det fordi det samtidig åpnet opp for en masseinnvandring ingen kunne forestille seg og dermed ble det også for mye for Tyskland (selv om de trolig fra politisk nivå hadde tatt høyde for temmelig mange flyktninger). Når så situasjonen i spesielt München, men også andre steder i Tyskland ble håpløs pga. det enorme omfanget av flyktninger begynte Merkel å kritisere de andre EU landene for ikke å forstå alvoret. Dette er en kritikk jeg ikke er enig i. At Tyskland med flyktningene spekulerte i arbeidskraft er ikke de andre EU landenes problem. Svært mange andre EU land sliter med en temmelig høy arbeidsledighet (for ikke å snakke om Hellas som mer enn noen andre har store utrfordringer med omfanget av flyktninger fra Syria). Slik jeg ser det har Tyskland på en temmelig kynisk måte forsøkt å utnytte krisen til egen fordel helt uavhengig av hva resten av EU måtte mene. Dette er ikke akseptabelt og jeg tror at det etterhvert er ganske bred enighet om dette i de forskjellige landene i EU/EØS.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Regjeringen-vurderer-passkontroll-pa-grensen-8162892.html

http://politiken.dk/udland/fokus_int/Flygtningestroem/ECE2840370/graensekontrollerne-i-eu-gaar-op-mens-politikerne-strides-om-flygtningekrisen/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AMAGAAAAAAD så mye rasister her!

Men fra spøk til alvor....Noensinne tenk på hvorfor ISIS og andre fraksjoner PLUTSELIG dukket opp? Og hvorfor disse "muslimske" bandene ødelegger muslimske steder, byer og historiske steder? Og dreper muslimer? Og hvorfor er det ingen fra f.eks USA som bomber disse? slik som de "frigjorde" afghanistan og irak?

Jo...tenk... kanskje disse fraksjonene er kanskje laget av usa....? 

Er mye man kan tenke og synse og anslå...Men fakta vil vel aldri komme ut... Er jo noen som selger ISIS nye våpen og biler og lastebiler etc...

Og når det gjelder flyktningene.... vel...la de komme, la de følge norske lover og regler på LIK linje som alle andre. Og uten at det går på bekostning av innbyggerne....Altså.... folk blir kastet ut av kommunale leieboliger fordi de nå skal huse flyktninger....

Why!? Lag heller provisoriske plasser der de kan bo og integrere seg før de får fast bopel....Kanskje man heller skal hjelpe dem der de er? Og heller teppebombe de som lager krig og frykt der nede?

Men på en annen side....vi som mennesker må jo  ha litt medmenneskelighet og faktisk hjelpe verden når de trenger....? 

Og ja...det med innvandrerghettoer som i sverige, frankrike og england...Det vil aldri skje her...hvorfor? Innvandrere her faktisk flytter ut av ghettoområder (grønland/tøyen) etter hvert som de tjener penger etc... De har ingen interesse av å holde på sine trange små leiligheter....bedre å selge unna til noen som leier ut til studenter og heller bosette seg litt lenger utenfor Oslo...

Så slapp av mine hvite frender...

"Vi" skal ikke ta over noesomhelst fra "dere".... 

Vi er tross alt nordmenn alle sammen :)

Endret av Wicky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det klarer "dere" heller ikke..... ;-)

Klart, vi nordmenn ønsker jo alle velkommen. Jo flere jo bedre. For det er jo ingen andre som gjør det.

Ikke skal vi tenke på oss selv lengre. Men på alle andre.

Kvoter er bare ett ord, der penger har en høyere verdi.

Endret av TonyHøiseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge jeg kan stå opp på morran med smil rundt munnen så kan "dere" gjøre hva dere vil der nede i slummen ;-)

Jeg har ikke noe imot at utlendinger av alle "typer" kommer hit for å etablere seg. Noen klarer det, andre blir kriminell og de siste blir kastet ut igjenn. Hva media mener og skriver bryr jeg meg fint lite om. For mye fjas (politikk) som ikke intresserer meg. Men de har glemt å nevne hva som kan skje om 1-3 år viss dette fortsetter.

Nå er det jo kommune valg i tillegg. Ser noen partier velger å utnytte denne situasjonen å jeg nevner ikke hvilken. De får ihvertfall ikke min stemme.

Edit: Glemte en :-)

Endret av TonyHøiseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...