Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er det noe jeg har funnet ut, er at man må ordne en halvveis redundans i planene. Vær alltid for tidlig ute til dit du skal, og ha tidstabellene for bussrutene i nærheten i hodet. Skal si det blir litt løping dersom toget er forsinket, da er det buss neste. På eksamensdager beregner jeg så god tid at jeg er ofte på plass 45 minutter før eksamensstart! Skulle det skjære seg, så må man ta buss og erfaringsmessig etter at El-bilene tok over kollektivfeltet, så vet jeg at det tar tid å stampe seg innover E18. Til tider dobbelt så langt tid som det toget bruker.

Et vanlig NSB type 69 i seks vogns oppsett akselererer med 1 m/s2, og ligger normalt i 90km/t mellom stasjonene.. Så det går som oftest unna, med denne akselerasjonen så tar det 25 sekunder å nå 90km/t, og det er respektabelt når man drar på såpass tungt materiell. En BM69 vogn veier rundt 60 tonn, et B69 veier rett under 40 tonn mener jeg på, dette avhenger av hva man har, og det står mellom styrevogner, motorvogner og mellomvogner.

Med andre ord går selv lokaltog som stopper på alle stasjoner i respektabel hastighet mellom stasjonene, har GPS logget flere togturer og man er fort oppi 90km/h og kjører i denne hastigheten lenge før det bremses temmelig hardt. Kommer veldig ann på hvordan man ligger ann på ruta.

Har nok kjørt en god del raskere med Type 69 ved én anledning, en mann kom inn på siste stasjon før Oslo S på rushtidstoget(Hauketo). Det var sjåka fullt og vi sto ved dørene. Tok ikke mer enn et par minutter før han seignet om og fikk hjertestans :P Ganske uforventet, men konduktør ble varslet som igjen varslet lokfører, og strake veien til Oslo S med flatt jern :P Ja..

Nå sporet jeg av(hehe), men i den situasjonen følte jeg at til tross for kursing på hjerte/lunge-redning to ganger i året så følte man seg allikevel ganske hjelpesløs og det var ingen som tok initiativ til å gjøre noe som helst :P Så man skal ta dette seriøst, for plutselig så har man bruk for kunnskapen man har lært. På Oslo S sto hjertestarteren klar, så ting ordna seg, men strekningen tar rundt 7-8 minutter å tilbakelegge og på den tiden så har hjernen fått mangel på oksygen litt vel lenge. Så reiser man kollektivt, så bør man lære seg dette, og håpe at de medreisende også kan dette om det skulle skje deg noe.

Et 6 vogns tog av denne modellen huser hele 600-606 sittende passasjerer, ink. stående passasjerer en god del mer, og i rushen kjøres det 15 minutters ruter hvor alle tog er fulle.. Det flytter noen folk :) Så kan man tenke at det fremdeles kjører biler i stampekø på både E6 og E18 hver dag allikevel. Det er jo ikke bare litt kapasitetsproblemer som må løses om dette skal være attraktivt for mange heller.. Det er en kjempejobb man har foran seg.

Skrevet en haug med skriveleifer using Tapatalk

Endret av FredrikE24
Skrevet (endret)

Én uke for oppkjøringen til dama gikk kjøreskolen hennes konkurs helt uten forvarsel :shock:

Såpass haha :P Kanskje litt verre.

Han bestilte oppkjøring til meg og sa at vi skulle prøve å få tatt noen kjøretimer denne mnd. før oppkjøring, så plutselig nå viser det seg at han har sluttet. :lol:

Endret av DanielStance
Skrevet

Nope. Men eieren hadde visst drevet med masse skatteunndragelser osv. Hun forsvant når alt gikk i dass. Masse folk som hadde forhåndsbetalt for ditt og datt som aldri fikk igjen pengene sine.. Idiotkjerring. Var en annen kjøreskole i samme by som tok kontakt med elevene og tok dem videre fra der dem var. Men mange av timene hadde ikke blitt registrert hos SVV også videre.. Mye tull med andre ord!

Skrevet (endret)

For noen sider tilbake siden var det prat om å ha glemt noe på taket på bilen. I dag måtte jeg legge meg på hjul etter en bil som kom kjørende med en PC-veske på taket. :smile: Kjørte etter en hel runde i en rundkjøring og 90 graders sving i ett kryss før jeg fikk stoppet vedkommede. Han så rart på meg da jeg rullet opp på siden, men da jeg pekte på taket av bilen så skjønte han det.

Det er ikke første gang jeg opplever noe i denne rundkjøringen hvor jeg oppdaget den i dag. For noen måneder tilbake så kom en varebil type Hiace til en rørlegger kjørende, han hadde glemt å lukke sidedøra på bilen. Det ramlet ut verktøy og rørdeler da han kom kjørende rundt rundkjøringen. Det kom noen biler mellom han og meg, så jeg måtte følge etter gjennom hele sentrum før jeg kom helt opp bak han. Da han stoppet på rødt lys, satt jeg på brekk og nødblink før jeg hoppet ut av bilen og sprang frem og rev opp døra på bilen. Fyren skvatt som faen, men fikk gitt beskjed så han fikk lukket døra før han kjørte videre. :smile:

Endret av fish
Skrevet

If kjører en eller annen sinnsyk kampanje nå... Fikk 75% på bil nr. 2 (fars Volvo), opp fra 20%, fordi alle biler som er forsikret hos de nå får like mye bonus som den med høyest bonus! BMWen koster 6000 fullkasko i året nå :o

WTF! If har gått fra å alltid være superdyrt til å bli latterlig bra med litt alder (30) og bonus..

Skrevet

Jeg har også If, og de slo de aller fleste i mitt tilfelle, inkl. typiske billig-selskaper som Vardia og slikt.

Skrevet

De har alltid uten unntak vært dyrest for meg. Ble ringt opp av If-selger for 2-3 år siden og da kunne han heller ikke slå Gjensidige. Men i dag ble jeg satt ut. Sparer 7000 kr i året og får nå ulykkes- og reiseforsikring med på kjøpet. Niiice.

Skrevet

Ble kontaktet av If for 2 mnd siden selv, hadde Frende som var uten tvil billigst for oss (sjekket alle, byttet til og med FRA If til Frende).

Nå kunne de halvere prisene til frende plutselig :lol:

Sparer nesten 15k i året. Yay for gode tilbud! :)

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...