Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Har inntrykk av at det ofte dreier seg om en slags magisk grense på dieselbiler hvor det blir ekstremt vanskelig å få start. Jeg har bemerket meg fra et leilighetsvindu på Trysil en vinterdag at det var dansker som hadde startproblemer, og ikke nordmenn. "Gleden" var stor da jeg hadde bilen min ved siden av og fyra opp som ingenting. Det lønner seg å gløde nok, det er hvertfall min oppfatning. Glød så du er sikker før du filer på starteren og fyller sylinderne med iskald diesel :P Etter å ha funnet fram startkabler til dansken og forsøkt i en evighet så ble man tilslutt nødt til å sette på sleper og slepe den igang.

-29 med motorvarmer på i 3 timer

Jeg tenker som så at denne karen hadde et nokså friskt batteri med seg fra varmen før det ble satt i bilen, for det høres ut som det er litt vel heftig for å være -35 grader kaldt.

Selv fyra jeg uten problemer i -27,5 grader, men var nok like før at jeg hadde måttet gløde flere sykluser før en kunne få start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På pajero'n i kulda som er nå (-13ish) så merker jeg glødeplugga ikke er helt 100.

Må kinne en 5-10 sekunder kanskje før jeg holder liv i den med gassen. Etter ca 30 sekunder får jeg ruset den og da går den som den skal på tomgang.

Men plugger jeg i motorvarmer en halvtimes tid så fyrer den av seg selv uten at jeg gasser.

Så bør vell vurdere glødeplugg bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nais!

Vet ikke helt hvor du bor, men vet det er Sør Trøndelag, om jeg husker rett.

Ellers er det kommet ca 10-12 cm snø i Trondheim på ca 2 timer!! Woohoo!

Du husket rett! Så langt sør at det grenser til møring, men er akkurat på rett side! ;)

Gikk meg en tur etter crosskjøringen i dag, og gud bedre så tungt det var å gå! Det har jo kommet vanvittig mye snø i dag, så gikk i snø opptil knærne en god stund der! Ble en 7,5km lang tur, og det er meeeer enn langt nok med det føret som er nå! Relativt bratt opp og ned lia jeg gikk, og med is under snøen tryna jeg annenhver meter omtrent :P

Tok forøvrig en "fjellfie" :) Pics or it never happened, er det ikke det dem sier? :P

post-39373-0-23735600-1453055626_thumb.j

Endret av Larsinnj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er kaldt nok pakker ikke snøen seg og forsvinner av seg selv når man kjører.

Det artige er når utenlandske vogntog fyller diesel i europa uten parafintilsetning og ikke vet at dette fryser i den norske vinterkulda..

Jeg fant ikke videoen igjen på youtube, men husker det var noen vogntog i Russland? som lagde bål under dieseltankene for å få dieselen flytende igjen(!)

Jeg finner ikke igjen batteriladeren i alt rotet i garasjen, så lading av batteri skjer med tomgangskjøring. Jeg glemte av hele greien, til kona vekket meg fra middagsluren min og sa bilen hadde stått å gått i 4timer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La den stå slik over natta nå, så er den vel nære på ukjørbar i morra! :) Blir bra ubalanse når snøen smelter å legger seg til nederst i felgen før det fryser til igjen! :)

Største problemet mitt er at bremsene fryser, så alle hjulene er fullstendig låst :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La den stå slik over natta nå, så er den vel nære på ukjørbar i morra! :) Blir bra ubalanse når snøen smelter å legger seg til nederst i felgen før det fryser til igjen! :)

Joda, satser på at det smelter til onsdag, da har jeg planer om å bruke bilen igjen. Står i felles garasje.

Ellers er det deilig med 3 kg snø på den ene siden inni felgen når man passerer 50 km/t :)

Største problemet mitt er at bremsene fryser, så alle hjulene er fullstendig låst :P

Merka fort at de frøs fast da jeg var inne på butikken, da var det  "klonk" før det tusla fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar det ikke så tungt :) Var en stilling i staten, en jobb jeg sikkert hadde trivdes veldig i, men jeg hadde nok også blitt fastlåst(faglig sett) der og det til en forholdsvis dårlig lønn. Fristende var det, å kunne ha sikret seg jobb før studiene var ferdig, men sånn er det :) Jeg begynte vel egentlig mer og mer å forstå at jeg muligens ville trives mer i privat sektor nå som jeg er ute i bedrift og avlegger hovedprosjekt. Målet er å overleve i bransjen gjennom å levere prosjekter av høy kvalitet og utvikling av nye løsninger som gir konkurransefortrinn osv. Det er det som driver meg hvertfall, å bidra til suksess i en bedrift, som person er jeg ikke akkurat gründer :P

Skrevet en haug med skriveleifer using Tapatalk

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår 1-serie 118 d hadde ikke lyst til å starte i dag... Er 15 blå kuldegrader i Skien. Fikk først starthjelp fra en  liten Hyundai, men bilens battrei var mindre Ah enn på BMW'n så det var jo sjanseløst. Fikk etterhvert hentet Sprinteren på jobb, men den var ufattelig tungstartet, den "tente" flere ganger men døde like fort..og etter ett 15-20 min med "lading" så fikk jeg start til slutt. Så må vel bytte batteri og glødeplugger snarest..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akkurat når det gjelder å få start i kulda merker jeg det er deilig at pajero'n har 2 batterier, kan kinne lenge før det er dårlig selv om det er 20minus, så start får jeg "alltid" tar bare litt tid med dårlige plugger :P

firmabilen derimot (12 caddy maxi med webasto) tror batteriet begynner bli dårlig, aldri vært problem før, har jo vært kaldt tidligere, men nå er det sånn at selvom jeg lader bilen i helga så risikerer jeg å måtte bruke startkabler mot slutten av uka, og da bruker jeg kun webasto på morran for å tine bilen, prøver holde meg til 15min og men er ikke alltid den er helt tint da.

men om jeg ikke bruker webasto funker det fint.

ikke hjelper det en dritt at den står på tomgang heller, virker til at den lader meget dårlig da :P (selvom jeg skrur av lysa)

får bytte batteri på neste service tror jeg,

fortsatt en forbedring fra transit connect'n jeg hadde på gamlejobben da, var ikke vits å prøve webasto på den en gang, bare tappa batteriet, så måtte nesten lade hver dag eller ut å starte bilen heller. så ble gjerne den siste. alt for liten dynamo på den (kjørte 45km en vei til jobb, og gjerne litt i jobb og, brukte kun webasto på morran

caddy'n var bra der til nå, kanskje lada den 2 ganger sia jeg fikk den for 3 år siden, og da har det gjerne vært pga kort til jobb. så er nok bare batteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør E61 også. Ikke no tull i -25

Selv s6'n fyrer tvert [emoji111]️

520'n har stått i 1.5mnd ubrukt, fyra med engang i helgen før den blei solgt. Bank i bordet, aldri hatt problem med start på vinteren :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...