Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Det stemmer at det er små forskjeller, men delenummer er likt mener jeg bestemt. Årsaken til at jeg er litt påståelig er at dette var et tema ifm oppbygging av min egen e39 en gang i tiden.

Også interessant er jo at alle m5 har "valsede" (innklemte) hjulbuer bak, men delenummer er fortsatt likt..

Hadde forresten ikke fått med meg at hele karosserier var fjernet, så det nå til min forferdelse... (måtte jo sjekke hva slags galskap det var Saltkjelen påstod på en mandagskveld).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, TRF-Racing skrev:

M biler eget karosseri?

Nytt for meg. E34 m5 og alle andre e34 er samme karosseri. E39 m5 og alle andre e39 har samme karosseri (samme delenummer) osv osv. Det er nok mer unntaket enn regelen at M biler har eget råkarosseri (e46 m3, e30m3, forsterking i bakstillingsinnfestning på e36).

Jeg skjønner at jeg er en av få, og åpenbart ikke enig med ymse krefter i BMW AG, men jeg kan ikke i min villeste fantasi forstå hvorfor det gamle systemet ikke var oversiktlig. En e46 m3 csl er helt og holdent en e46, på tross av den har bredere bakskjermer og lettere tak.

Ellers deler jeg Fredrik sin oppfatning av "E".

Hva tidligere modeller har vet jeg ikke utenom noen sære modeller, men F80 er annerledes enn F30. Men det felles unikt er at M Gmbh står for M-modellene om de blir produsert side om side eller ei :) Jeg tror du er enig du også!

@Fredrik sa vel det jeg mente om kontroll på F-bilene på en mye enklere måte, med godvilje er det det samme :)  

@awt vi er enige ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradisjonelt har M-modellene blitt bygget (eller i alle fall ferdiggjort) i Garching. Er det slutt på dette nå... bygger de M-modeller også i München (andre steder)?... :?

Garching er forøvrig vennskapsby/kommune med Lørenskog utenfor Oslo... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK... E34 M5 var vel den siste M-modellen som ble "håndbygget" i Garching (og det merkes). Jeg tror imidlertid at råkarosseriene for M-modellene alltid har blitt fraktet til Garching for ferdiggjørelse. Det jeg tenker på er om noen M-modeller idag ferdiggjøres andre steder enn i Garching. 

Edit: Jeg sjekket dette opp nå og E34 M5 var den siste M-modellen som ble ferdiggjort i Garching. Prosessen tok intet mindre enn to uker pr. bil. E39 M5 ble ferdiggjort i Dingolfing rett nord for München. Dingolfing ligger forøvrig kun ca. 60 Km fra Ingolstadt (også i Bayern) der Audi har hovedkvarter.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at kun M-modellenes utviklingsavdeling (altså BMW M) idag ligger i Garching og at de ulike M-modellene ferdiggjøres forskjellige steder. Hva med f.eks F15 X5M? F15 bygges ellers flere steder som f.eks i München (trolig Dingolfing), USA (Greer, South Corolina), Russland (Kaliningrad) og Cairo (Egypt). 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

F25 X3 produseres såvidt jeg forstår i USA, India, Russland og Malaysia. Jeg er imidlertid usikker på hvor mye av bilene som blir bygget i India, Russland og Malaysia. BMW har ulike "samlefabrikker" der man kan diskutere om de egentlig bygger bilene til forskjell fra å ferdigggjøre bilene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står litt her hva som produseres hvor (jeg stoler mer på den enn Wikipedia), men det står ikke hva som produseres på alle fabrikkene. Uansett, så stemmer det at X3 blir produsert flere steder (derfor jeg skrev til dels), men det virker som om det er USA som er hovedprodusenten her også, og de andre fabrikkene stort sett produserer for lokalmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at Wikipedia stort sett gjør jobben, men jeg har vært borti flere tilfeller der ikke alt stemmer vedr. BMW, så der liker jeg som regel å sjekke opp litt ekstra om jeg er i tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

awt: Det er definitivt fornuftig å gjøre og jeg har gjort dette i 4-5 år allerede. Utfordringen med Wikipedia var at det tok ganske lang tid før de erkjente at deres egen kontroll med informasjonen i databasen kunne være utdatert, direkte feil og sogar manipullert. Jeg har faktisk selv hatt direkte kontakt med Wikipedia her i Danmark fordi jeg oppdaget at en tekst var politisk manipullert (gjelder en kjent offentlig debattant her i Danmark). Det var en temmelig omstendelig prosess der jeg først ble avvist som useriøs og senere akseptert som seriøs (ikke samme person). Artikkelen ble endret og heldigvis har de et system der de ulike revisjonene av artiklene fremgår. Feilen (manipullasjonen) jeg anmeldte var såpass grov at noe annet ville ha vært direkte useriøst.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...