Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

14 timer siden, Rune-K skrev:

Det spørs hva man mener med lave drivstoff utgifter da.

Jeg har hatt min E23 735ia siden 1999 og bruker den halvveis som bruksbil om sommeren. Skal jeg på litt lenger turer, over en time, så kjører jeg heller gammel syver enn Z4en jeg bruker som daglig bil. Z4en ligger på ca, 0,7 på blandet kjøring mens syvern ligger på litt over litern. Men kjører jeg litt pent på motorveien så er det ikke problem og komme ned på 0,9. Synes ikke det er så ille når det er en 3,5 liter på 218 hk. Er jo tross alt en stor bil. Hadde det vært manuell kasse så hadde den nok vært enda bedre. Nå har jeg også elektriske skinnseter og de er svintunge, vanlige stoffseter hjelper nok litt på vekta og drivstoffforbruket det også.

745i er en helt annen historie og prøver man en tidlig 730 med forgasser og 4 trinns manuell så nærmer man seg nok 2 liter på mila.

Ellers gjorde BMW en god jobb da de fikset faceliften på E23. Med bare noen enkle grep som og gjøre om vinkelen på grillen littegran og andre speil og pyntelister så reduserte de luftmotstanden med 9 prosent. Den eneste karosseridelen de måtte forandre på var panseret. Det var en billig oppgradering som sammen med en ny 4 trinns automat fikk redusert bensinforbruket betydelig. De fikk jo mye kritikk og med rette på at de første årsmodellene var tørste.

Jeg liker virkelig E23 og jeg er også såpass gammel at jeg husker da den var på toppen og til salgs ny hos BMW. Det var en fantastisk fin bil, men ikke like sober og elegant som Mercedes-Benz W126. På den annen side var M30 motoren mye mer inspirerende enn M103 rekkesekseren, som var den mest alminnelige motoren i W126. M110 rekkesekseren med twincam, som kom som 280S/SE frem tom. 1985 er imidlertid en annen historie. Den er turtallsvillig, nesten like sterk, har et fantastisk lydbilde, men er knapt så økonomisk som M103 motoren... :)

Apropos størrelsen på E23... så er den ikke så stor i relasjon til dagens BMW modeller. Den har faktisk 1,5 cm kortere akselavtand enn F30 og er bare rundt 25 cm lenger (stort sett pga. støtfangerne). F30 er også 1 cm bredere og kun 1 mm lavere enn E23. 7-serien fra 80-tallet er med andre ord omtrent like stor som dagens 3-serie... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det morsomme er at det er gjerne de som sier en gammel sjuer(E23) er for tung til banebruk, kjører en ny 3-serie på bane selv. Har selv vært med ogmålt en E23 på vekta klar for banekjøring og det var overraskende lavt. Uten å overdrive snakker vi nok rundt 1200kg uten baksetet montert, uten el. seter og manuell kasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, FredrikE24 skrev:

Det morsomme er at det er gjerne de som sier en gammel sjuer(E23) er for tung til banebruk, kjører en ny 3-serie på bane selv. Har selv vært med ogmålt en E23 på vekta klar for banekjøring og det var overraskende lavt. Uten å overdrive snakker vi nok rundt 1200kg uten baksetet montert, uten el. seter og manuell kasse.

De kiloen der stemmer nok ganske bra. Min veier litt over 1600 kg. Har kjørt litt autoslalom med den og det er veldig artig. Men du bør helst ikke ha full tank, 100 liter bak bakakselen blir litt drøyt. 

Har også kjørt litt med den på gamle Rudskogen og akilleshælen er bremsene. Originalt så sitter det 14" felg og da blir skivene alt for små. Du får heller ikke tak i noe annet som passer på en grei måte. Min greide 2,5 runde på gamle Rudskogen og da gikk det rett fram i slakteren på 3. runden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg liker med disse gamle bilene er at de har så stor bensintank. Jeg er av typen som liker å ha mye drivstoff ombord, slik at jeg kan komme langt om jeg plutselig skulle få lyst til det. Jeg er heller ikke glad i unødvendige stopp når jeg først er på tur. E23 har 100 liters tank, dagens G11 7-serie har 78 liter... Ja motorene har blitt mer effektive, men tenk å lang rekkevidde en 740I kunne hatt  om den kunne ha 100 liter bensin ombord. Vi snakker fort opp i mot 150 mil og det er i Golf Bluemotion område. Ser bare på min E34, den har 80 liter. Det betyr at jeg kan jo kjøre i de uendelige om jeg bare cruiser rundt her hjemme og holder meg unna by og småkjøring. Kan greit kjøre opp mot 100 mil med denne, enda den ikke akkruat er drivstoffgjerrig etter dagens standard. Faktisk så kan ikke en 2016 F10 520I gå så veldig mye lengere på en tank, med sine 70 liter. Noe har forsvunnet ett sted oppi all utviklingen synes jeg, enkelte ting har ikke utviklet seg en døyt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrekkeksempel er Porsche 911/996, med en tank på 55-60l. En 996 Turbo kommer kanskje 40 mil før den må fylle, mens gode gamle 911 G-serie pre-1989 hadde vel 80 eller 85l tank - jeg kunne kjøre 95 mil før bensinfylling.   Mazda MX-5 er et mareritt å kjøre på Autobahn pga liten tank på 45l og høyt forbruk i disse hastighetene. Når man må fylle hver 35 mil blir det bare slitsomt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere og flere bilmerker trekkes inn i dieselskandalen, men BMW ser merkelig nok ut til å gå klar av dette. Kan det hende at BMW blir sittende igjen som den eneste i klassen som ikke har jukset? BMW begynte jo tidlig med fokus på rene dieselmotorer, kanskje det er dette de får igjen for nå.

http://e24.no/bil/dieselskandalen/uregelmessigheter-ved-utslipp-hos-16-bilmerker/23665745

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja man vet jo ikke hva som dukker opp. Men kan man ikke spørre seg om det hadde vært opp i dagen allerede om BMW hadde vært med på dette, i og med at BMW er en såpass stor og betydelig skikkelse i bilindustrien? Var jo faktisk en BMW som besto den testen som startet hele "dieselgate" sirkuset..

Vi kan egentlig ikke annet enn å vente å se :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett denne 2 dager gamle artikkelen? http://www.vg.no/nyheter/utenriks/bil-og-miljoe/der-spiegel-dieselrenser-skrur-seg-av-ved-17-grader/a/23665562/:P

Sitér

En ny utslippsskandale ryster tysk bilindustri. Ifølge Der Spiegel blir rensingen på flere Mercedes- og BMW-modeller skrudd av når temperaturen synker under 10 grader i luften. For Opel skjer det allerede fra 17 grader.

Sitér

Ifølge Der Spiegel skal det dreie seg om en motorstyringskontroll fra en av bilindustriens største underleverandører, Bosch. Systemet skal slå av NOx-rensingen på Mercedes- og BMW-modeller når temperaturen går under 10 grader. For Opels vedkommende skal det være enda «verre», da skal rensingen slå seg av allerede fra 17 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den har jeg lest, og jeg legger merke til at det står "det skal dreie seg om en motorstyringskontroll" og ikke "det dreier seg om en motorstyringskontroll". Dette er litt diffust delvis pga kunnskapsløse journalister (som TRF var inne på) og det faktum at ingen til nå ha klart å finne denne omtalte Bosch motorstyringsenheten i noen BMW. 

Det er mye mulig BMW også er med på dette, men da tror jeg det er i mindre omfang enn andre produsenter. Som Fredik er inne på så vil det i såfall dreie seg om de tyngre firesylindrede X modellene hvor det naturlig vis er verre å få til lavere utslipp enn på en 3-serie. Men jeg synes det er rart at vi ikke har hørt noe særlig om BMW i denne saken ennå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren skal vel også ha ein viss temperatur for at regenereringa, og generell avgass rensing skal fungere.

Diesel motorer i dag blir jo ikkje varme. Så når det er for kaldt ute, så må du kjøre aktivt for å få den varm, og holde den varm.

Så kanskje Bosch har funne ut at det blir fortere skade på motor, og katalysatorer/partikkelfilter viss dei skal ha perfekt avgass heile tida. For det er det jo, iallefall viss du ser inni EGR med mykje kaldkjøring.

Ta f.eks Ford sine nye Transvesitt busser, dei har hatt problem med å få regenerert når ute temperaturen er for lav. Motorene blir ikkje varme nok. Litt rart, for dei blir jo brukt aktivt somregel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi snakker om drivstofforbruk og avvik på opplevd og oppgitt forbruk har jeg gjort meg noen erfaringer nå:-D Har hatt min x4 35d i litt over en måned nå og kjørt  2600km så langt. Kjører enda med piggdekk. I helga kjørte jeg til hytta med retur i går. Strekning på totalt 40 mil, og varierende kupert. Ligger litt over både i 80 og 90-sona som jeg alltid har gjort. Innimellom kontrollerte forbikjøringer. Denne bilen er oppgitt til 0,55 på langkjøring, og kjørecomputeren hos meg viser 0,59 etter endt tur. Dette er for meg intet annet enn imponerende:-D Bøyer meg i støvet for denne motoren:clap:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

klipp

Ja, er mildt sagt skeptisk til den artikkelen! Var bare usikker på om du hadde sett den, da det virket som du mente BMW ikke har blitt nevnt, under noen omstendigheter, i denne rekken av "skandaler." :) 

Blir spennende å se i tiden fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...