Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
12 hours ago, Otis said:

Ista kan jo ikke programmere F serien, så du skal slite med å få det til. 

Hva er egentlig poenget med å ha programmerings biten på ista? Tar ca 300gb plass. Fungerer den bare på E chassie?

Skrevet
23 minutes ago, thansen said:

Hva er egentlig poenget med å ha programmerings biten på ista? Tar ca 300gb plass. Fungerer den bare på E chassie?

Yes

Skrevet

Ikke egentlig - if it's not broken, dont fix it. Du kan eventuelt "øve deg" på softwareoppdatering, det er fort det eneste av litt verdi. Da må du ha en vedlikeholdslader for batteri som kan gi ut konstant spenning og helst over 40-50A.

Nå finner ikke jeg til den posten jeg hadde for noen år tilbake her i tråden, men koding er å anse so "hidden menu" med skjulte innstillinger for en modul. Man har koding fordi man gjenbruker fysisk like moduler i ulike biler med ulike utstyrspakker og det blir billigere for produsenten å ha det slik. 

Programmering er som regel selve softwaren på modulen. Se på det som på Windows eller android om du vil. Du får ikke alltid noe kjekt og håndfast du får kjenne på når disse kjører en upgrade. Her er det også potensiale for å kåle til mer om noe går feil under oppdateringa, i motsetning til koding.

Så programmering er egentlig relativt døll spør du meg og trenger ikke gjøres før en må. Koding derimot kan åpne opp noen kjekke funksjoner her og der. 

PS: med forbehold om at disse begrepene blir ofte misbrukt og blandet om hverandre, men tror du skjønner poenget.

• 2 weeks later...
Skrevet (endret)

Ser ikke ut som at man får gjort noe med CR Max heller. Kun registrere bytte, kan ikke bytte Ah eller type.

IMG_6739.jpeg

IMG_6740.jpeg

IMG_6741.jpeg

IMG_6742.jpeg

IMG_6743.jpeg

IMG_6744.jpeg

IMG_6745.jpeg

IMG_6746.jpeg

Endret av thansen
Skrevet

Det står at du må "programmere inn" og deretter ha en "terminal change" (som jeg antar er en syklus med tenning av og på) før byttet blir synlig. Slik er ganske vanlig. Så står det også at en sånn "programming" må ha "valid state of charge", ergo tilstrekkelig med spenning på batteri - evt. et spenningsnivå som indikerer at batteriet blir ladet. Sistnevnte er ofte satt til ca. 13,8V og en del verktøy (f.eks. ISTA i original utførelse) sperrer deromkring på enkelte kode/programmeringsjobber slik at man ikke skal bricke moduler om spenninga skulle falle for lavt ned midt i jobben, fordi man ikke kjører med en strømforsyning. Dette er altså gjort med vilje. Så tipper at denne funksjonen du velger ikke kjører når du ikke har batteristøtte og diagnoseapparatet leser av at det er kun 12,14V på batteriet. Så jeg hadde ikke skyldt på vektøyet her helt enda, det har jo tydelig knapper for det du ønsker å gjøre, men du må lese det som kommer opp i meldingene der og tolke innholdet riktig.

Skrevet
8 minutes ago, E.C. said:

Det står at du må "programmere inn" og deretter ha en "terminal change" (som jeg antar er en syklus med tenning av og på) før byttet blir synlig. Slik er ganske vanlig. Så står det også at en sånn "programming" må ha "valid state of charge", ergo tilstrekkelig med spenning på batteri - evt. et spenningsnivå som indikerer at batteriet blir ladet. Sistnevnte er ofte satt til ca. 13,8V og en del verktøy (f.eks. ISTA i original utførelse) sperrer deromkring på enkelte kode/programmeringsjobber slik at man ikke skal bricke moduler om spenninga skulle falle for lavt ned midt i jobben, fordi man ikke kjører med en strømforsyning. Dette er altså gjort med vilje. Så tipper at denne funksjonen du velger ikke kjører når du ikke har batteristøtte og diagnoseapparatet leser av at det er kun 12,14V på batteriet. Så jeg hadde ikke skyldt på vektøyet her helt enda, det har jo tydelig knapper for det du ønsker å gjøre, men du må lese det som kommer opp i meldingene der og tolke innholdet riktig.

Takk for svar. Skal teste med lader.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...