thansen Skrevet November 28 Skrevet November 28 12 hours ago, Otis said: Ista kan jo ikke programmere F serien, så du skal slite med å få det til. Hva er egentlig poenget med å ha programmerings biten på ista? Tar ca 300gb plass. Fungerer den bare på E chassie?
E.C. Skrevet November 28 Skrevet November 28 23 minutes ago, thansen said: Hva er egentlig poenget med å ha programmerings biten på ista? Tar ca 300gb plass. Fungerer den bare på E chassie? Yes thansen reagerte på dette 1
thansen Skrevet November 29 Skrevet November 29 On 11/28/2025 at 10:28 AM, E.C. said: Yes Noe kult man burde/kan programmere på en e83 x3?
E.C. Skrevet November 29 Skrevet November 29 Ikke egentlig - if it's not broken, dont fix it. Du kan eventuelt "øve deg" på softwareoppdatering, det er fort det eneste av litt verdi. Da må du ha en vedlikeholdslader for batteri som kan gi ut konstant spenning og helst over 40-50A. Nå finner ikke jeg til den posten jeg hadde for noen år tilbake her i tråden, men koding er å anse so "hidden menu" med skjulte innstillinger for en modul. Man har koding fordi man gjenbruker fysisk like moduler i ulike biler med ulike utstyrspakker og det blir billigere for produsenten å ha det slik. Programmering er som regel selve softwaren på modulen. Se på det som på Windows eller android om du vil. Du får ikke alltid noe kjekt og håndfast du får kjenne på når disse kjører en upgrade. Her er det også potensiale for å kåle til mer om noe går feil under oppdateringa, i motsetning til koding. Så programmering er egentlig relativt døll spør du meg og trenger ikke gjøres før en må. Koding derimot kan åpne opp noen kjekke funksjoner her og der. PS: med forbehold om at disse begrepene blir ofte misbrukt og blandet om hverandre, men tror du skjønner poenget. teerex, F-11, thansen og 1 annen reagerte på dette 2 2
thansen Skrevet Mandag kl. 22:22 Skrevet Mandag kl. 22:22 (endret) Ser ikke ut som at man får gjort noe med CR Max heller. Kun registrere bytte, kan ikke bytte Ah eller type. Endret Mandag kl. 23:31 av thansen
E.C. Skrevet Mandag kl. 23:13 Skrevet Mandag kl. 23:13 Det står at du må "programmere inn" og deretter ha en "terminal change" (som jeg antar er en syklus med tenning av og på) før byttet blir synlig. Slik er ganske vanlig. Så står det også at en sånn "programming" må ha "valid state of charge", ergo tilstrekkelig med spenning på batteri - evt. et spenningsnivå som indikerer at batteriet blir ladet. Sistnevnte er ofte satt til ca. 13,8V og en del verktøy (f.eks. ISTA i original utførelse) sperrer deromkring på enkelte kode/programmeringsjobber slik at man ikke skal bricke moduler om spenninga skulle falle for lavt ned midt i jobben, fordi man ikke kjører med en strømforsyning. Dette er altså gjort med vilje. Så tipper at denne funksjonen du velger ikke kjører når du ikke har batteristøtte og diagnoseapparatet leser av at det er kun 12,14V på batteriet. Så jeg hadde ikke skyldt på vektøyet her helt enda, det har jo tydelig knapper for det du ønsker å gjøre, men du må lese det som kommer opp i meldingene der og tolke innholdet riktig. thansen reagerte på dette 1
thansen Skrevet Mandag kl. 23:23 Skrevet Mandag kl. 23:23 8 minutes ago, E.C. said: Det står at du må "programmere inn" og deretter ha en "terminal change" (som jeg antar er en syklus med tenning av og på) før byttet blir synlig. Slik er ganske vanlig. Så står det også at en sånn "programming" må ha "valid state of charge", ergo tilstrekkelig med spenning på batteri - evt. et spenningsnivå som indikerer at batteriet blir ladet. Sistnevnte er ofte satt til ca. 13,8V og en del verktøy (f.eks. ISTA i original utførelse) sperrer deromkring på enkelte kode/programmeringsjobber slik at man ikke skal bricke moduler om spenninga skulle falle for lavt ned midt i jobben, fordi man ikke kjører med en strømforsyning. Dette er altså gjort med vilje. Så tipper at denne funksjonen du velger ikke kjører når du ikke har batteristøtte og diagnoseapparatet leser av at det er kun 12,14V på batteriet. Så jeg hadde ikke skyldt på vektøyet her helt enda, det har jo tydelig knapper for det du ønsker å gjøre, men du må lese det som kommer opp i meldingene der og tolke innholdet riktig. Takk for svar. Skal teste med lader.
teerex Skrevet i går, 03:25 Skrevet i går, 03:25 Det vil helt sikkert funke, det står jo i menyvalgene der. Men man kan liksom ikke gjøre alt på rappen. Da jeg gjorde dette i sommer (byttet fra 105 til 90 Ah), virket det først som om det ikke funket. Men etter syklus med tenning eller motor på av, så var det alt ok.
Reef89 Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden ...i tillegg så står det jo i bruksanvisningen hvordan man gjør det som også er lagret på selve tableten, side 64. thansen reagerte på dette 1
thansen Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden 2 hours ago, Reef89 said: ...i tillegg så står det jo i bruksanvisningen hvordan man gjør det som også er lagret på selve tableten, side 64. I min bruksanvisning står det ingenting om at bilen må være i laderen. Ser også på eksempelet i bruksanvisningen at batteriet kun er på 11.96v når diverse ting blir utført.
Reef89 Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden 13 minutter siden, thansen skrev: I min bruksanvisning står det ingenting om at bilen må være i laderen. Ser også på eksempelet i bruksanvisningen at batteriet kun er på 11.96v når diverse ting blir utført. Nei det står ikke. Poenget var selve registreringen, kodingen jeg mente. thansen reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå