Gå til innhold

Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

Fikk pakke i går, 45$ var den merket med :)

Svært!

Men hvorfor betale flere tusen for en slik, når man får kabler(som jeg har) til 350,- som funker helt fint? :?

Har den flere muligheter denne, eller? Ser vertfall ut som enda mer rot med mye kabler og boks, da er det vel bedre med en enklel usb kabel? :) eller er detnoe jeg har gått glipp av? :)

Mener du den kabelen som er linket til på Ebay tidligere i tråden? da skjønner ikke jeg helt hvordan du får 159 $ til å bli 350,-

Grunnen er at jeg vil ha en Pc som kun brukes til diagnose og programmering uten å bruke Vmware.

Synes ikke rundt 3000,- for pc å diagnose utstyr er så værst pris jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haug523,

må bare si at jeg mener det bare er bra om folk vil lære, og gjøre det på den riktig måten.

MEN, alle som kjøper slikt utstyr skal plutselig begynne å gjøre dette for andre billig. Jeg som mange eks mekanikere gjør dette billig, og har fra før av noen hundre timer på GT1 systemet. Og jeg blir litt frustrert når folk uten erfaring driver og "priser ut" tjenestene. Dette ødelegger ofte markedet, ikke bare fordi at vi som bruker mye på dette taper kunder, men fordi kundene ofte ikke får løst problemene sine på en riktig måte, og mister tiltroen til folk som "meg og deg" som ikke lengre står på merkeverksted og jobber.

Jeg sier ikke at du kommer til å gjøre det, men alle som bruker litt penger ønsker naturligvis å tjene inn igjen dette.

Men jeg vil også gå litt "imot min egen holdning". Feilsøking er ikke noe hokkus pokkus, man trenger ikke å ha mange års erfaring får å få det til like bra som alle andre. Er man interessert i å lære så gjør man det, og erfaringen kommer etterhvert. Det viktigste for å bli flink er egentlig å skjønne alle systemene (spes på motor siden, hva gjør alle komponentene, hvilke parametere jobber de normalt under) før man begynner å rote seg inn på datasiden.

Er ikke helt uerfaren når det gjelder verken data eller biler, jeg er tross alt utdannet reperatør av tunge kjøretøy selv og har snart fagbrev i Cnc operatør, samt industrimekaniker faget.

Data har jeg holdt på med siden de første kom på markedet.

Jeg har uansett ikke tenkt å bruke dette til å programmere på noen andre's biler enn min egen, samt kamerater når jeg har satt meg litt inni dette, men det blir gratis selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser det ut som at du tolket dette i den retningen jeg ikke ønsket. Jeg sier ingenting om din erfaring, for alt jeg vet er du meg overlegen og vel så det. Dette var ikke ment som kritikk til deg, heller en oppmuntring og lykke til.

Jeg forklarer bare hvorfor en blir litt skeptisk når dette blir så lett å få tak i.

Dersom du lurer på noe jeg kanskje kan hjelpe med så skal jeg hjelpe etter beste evne.

Og når det kommer til data biten så er du nok ganske garantert meg drøyt overlegen. Er ikke så god venn med data.

Jeg beklager om jeg (nok en gang) uttrykte meg litt dårlig. Ønsker deg lykke til, og vet at du er en av de mer seriøse på forumet. Dette gjelder egentlig de fleste i denne tråden, jeg har selv fått hjelp fra flere av dere (alpejohn bla).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk pakke i går, 45$ var den merket med :)

Svært!

Men hvorfor betale flere tusen for en slik, når man får kabler(som jeg har) til 350,- som funker helt fint? :?

Har den flere muligheter denne, eller? Ser vertfall ut som enda mer rot med mye kabler og boks, da er det vel bedre med en enklel usb kabel? :) eller er detnoe jeg har gått glipp av? :)

Mener du den kabelen som er linket til på Ebay tidligere i tråden? da skjønner ikke jeg helt hvordan du får 159 $ til å bli 350,-

Grunnen er at jeg vil ha en Pc som kun brukes til diagnose og programmering uten å bruke Vmware.

Synes ikke rundt 3000,- for pc å diagnose utstyr er så værst pris jeg da.

Var en lignende kabel, men var ikke den der jeg kjøpte. Den jeg kjøpte kosta totalt ferdig levert, ca 350,- inkl alle program og instalasjons veiledning :) (Dis, SSS, INPA, VMware, NCSExpert og NCSDummy).

Den funker knas :) Ser den med en egen data til diagnose, har selv tenkt tanken på det :)

Fikk adapter til gamle sorten 20pin bmw kontakt i går, testa den på bilen til gamlingen(98mod), den klarte ikke og identifisere bilen automatisk, da den mangla +12v på pinne 15. Men valgte manuelt og da funket alt kjempe bra :)

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir en spennende tråd! :applause:

Det er tydelig vis mange feller man kan ramle i å det kan fort bli meget dyrt.

kan dere med peiling å erfaring med disse systemene fortelle litt om "fellene"?

Ang kabel som trengs, er det mulig å linke disse som nettsider hvor man kan få kjøpt dette, samt fortelle litt om hvilke som er kompatible med de forskjellige bilene.

Hvilken trenger jeg til E46 2005 mod?

DIS v57 hvilke biler er dette programmet kompatiblet med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt kan du si at å bruke DIS er relativt ufarlig, du greier ikke å endre på noe uten å virkelig ville det. Det kan brukes helt enkelt til å lese feilkoder, eller for de med litt trening til å jobbe med testmoduler (test schedule).

SSS/Progman er det man bruker for å kode, individualisere og programmere biler. Dette innebærer en del mer risiko enn DIS, da man ved et avbrudd i programmering, evt spenningfall kan ende opp med "døde" styreenheter.

Sørg derfor for å alltid ha stabil spenning. Laderene som bmw bruker leverer fint 80a @ 14v. Disse koster mye penger og kan være unødvendig, men greit å ha et bilde av hvilke krav bmw selv setter til dette.

v57 er software versjon av dis, og den duger til "alt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en VAG-COM kabel for 3 dollar for å kode om baklyktene på min E87. Funket greit med NCS Expert. Men jeg har ikke tenkt å programmere moduler, spesielt ikke motorstyring. Fikk aldri noen respons da jeg spurte etter noen som kunne kode om baklyktene, så da fant jeg ut at jeg fikk prøve selv. BMW skulle ha minimum 3000 kroner. Når jeg hadde installert alt sammen tok selve kodingen bare noen få minutter.

hzfb7qqx6eepmdlommrc.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en VAG-COM kabel for 3 dollar for å kode om baklyktene på min E87. Funket greit med NCS Expert. Men jeg har ikke tenkt å programmere moduler, spesielt ikke motorstyring. Fikk aldri noen respons da jeg spurte etter noen som kunne kode om baklyktene, så da fant jeg ut at jeg fikk prøve selv. BMW skulle ha minimum 3000 kroner. Når jeg hadde installert alt sammen tok selve kodingen bare noen få minutter.

hzfb7qqx6eepmdlommrc.jpg

Den der ser helt lik ut den jeg har :)

Her er han som jeg handla min fra, ser ut som han har et par tilsalgs nå :)

http://motors.shop.ebay.com/tsgeorge201 ... 4340.l2562

(Vist bilda mangler, jeg fikk dem ikke opp, men det viser bare bilde av dis, og sss, + ei lettkledd sykesøster på hvert bilde :oops::lol: )

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

steike det er billig da... skjønner godt at folk skaffer seg dette.. det koster jo mindre enn de fleste tar bare for å lese feilminnet.. :S

Spent på å høre hvordan det fungerer for dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

steike det er billig da... skjønner godt at folk skaffer seg dette.. det koster jo mindre enn de fleste tar bare for å lese feilminnet.. :S

Spent på å høre hvordan det fungerer for dere.

Det er jo god grunn til å være skeptisk til så billig elektronikk, men jeg har sett over loddinger, innfesting av kabel osv., og alt ser faktisk ganske ryddig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e39 fikk 16pins "obd2" kontakt ifm facelift. noen e46 har begge deler, da skal du bruke 20pin/rund kontakt i motorromet, da du ikke vil få noe info via 16pins som på disse bilene kun er tiltenkt myndigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel flere versjoner av den nye flate kontakten også. Min går på noe som heter K-line, tror jeg, men de siste årene har det vel vært brukt CAN? Den versjonen av den flate kabelen jeg har, tror jeg passer til en del biler mellom 2002 og 2007, eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du tenker på noe som heter "D-CAN", dette gjelder nyere biler.

En d-can kompatibel kabel fungerer på alle biler, gamle som nye(med obd2). kan ikke garantere at en "kopi d-can" gjør det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...