Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Ja den er alt for dyr og det er derfor den ligger, kutt av 100 000 minst så snakker vi :) Får jo ganske ok F10 535I inn fra Tyskland for rundt 550 000 med vesentlig mer utstyr enn denne, hvis man kan leve med en kilometerstand på rundt 100 000 km :)

Ellers så er det riktig som du sier ang at en femmer skal ha mer utstyr, dette ble min far fortalt for mange år siden da han kjøpte E39 da de var nye. Så lenge en femmer har Automat, klima og skinn så har man gode sjanser på bruktmarkedet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":1vzt289e]Om man er gal nok til å legge 750.000 på bordet for en M135, hvorfor da ikke kline til med en 1M til 869.000. Det er jo uansett ikke penga det står på for disse som kjøper i den prisklassen. http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=41833415

Dette ble en litt merkelig diskusjon egentlig. For å avklare det umiddelbart. Golf GTI og M135i er ikke sammenlignbare. Det er to ganske forskjellige GT-biler.

Når det gjelder M135i og 1M så er det også ganske forskjellige biler. 1M er jo så tett på en baneracer som du kommer. Jeg har testet den, og å kjøre den til daglig tror jeg kan bli ganske slitsomt. Den er ikke anvennelig til vanlig bruk. Det er en 135i. Den kan brukes daglig til alle gjøremål, og samtidig er det den mest hysteriske lekebilen du får kjøpt ny under en million akkurat nå. Det nærmeste man ellers kommer er antagelig boxsteren. Det er den reelle konkurrenten til en M135i. Ikke en Golf. M135i er en 1-serie, men det er også en liten bakhjulstrukket sportsbil med 320 hk. Da er ikke prislappen så hårreisende etter norske forhold.

her er forøvrig en test av A45, M135i og Golf GTI

http://www.autocar.co.uk/car-video/vide ... -bmw-m135i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... dette ble en litt merkelig diskusjon, men den er på ingen måter bortkastet iom. at både Golf GTI og F20 135i er interessante biler (og selvfølgelig 1M Coupé også). Det var ikke mitt poeng å sammenligne GTI og 135i direkte. Poenget var kun at GTI er en temmelig fin konstruksjon slik den fremstår idag, men 135i er i sakens natur så mye mer av det jeg vil ha. Tenk om BMW også hadde hatt en 120i med en toliter rekkesekser og turbo på rundt 220 HK. Da ville modellene ha vært mer direkte sammenlignbare og BMW´s andre fine kvaliteter ha kommet mer tydelig frem. Dagens 125i med rekkefirer er ganske enkelt ikke spesiell nok med tanke på BMW´s stolte historie. Golf GTI fremstår i denne sammenhengen som en unik konstruksjon/konsept... akkurat som 325i var før i tiden. Det er virkelig interessant å se hvordan den ellers så profesjonelle markedsavdelingen hos BMW har ødelagt BMW´s posisjon i markedet på dette området. Vi vet hva vi får med en Golf GTI. 125i/328i kan bety så mange ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... dette ble en litt merkelig diskusjon, men den er på ingen måter bortkastet iom. at både Golf GTI og F20 135i er interessante biler (og selvfølgelig 1M Coupé også). Det var ikke mitt poeng å sammenligne GTI og 135i direkte. Poenget var kun at GTI er en temmelig fin konstruksjon slik den fremstår idag, men 135i er i sakens natur så mye mer av det jeg vil ha. Tenk om BMW også hadde hatt en 120i med en toliter rekkesekser og turbo på rundt 220 HK. Da ville modellene ha vært mer direkte sammenlignbare og BMW´s andre fine kvaliteter ha kommet mer tydelig frem. Dagens 125i med rekkefirer er ganske enkelt ikke spesiell nok med tanke på BMW´s stolte historie. Golf GTI fremstår i denne sammenhengen som en unik konstruksjon/konsept... akkurat som 325i var før i tiden. Det er virkelig interessant å se hvordan den ellers så profesjonelle markedsavdelingen hos BMW har ødelagt BMW´s posisjon i markedet på dette området. Vi vet hva vi får med en Golf GTI. 125i/328i kan bety så mange ting.

Tja, jeg er ikke helt enig. Jeg har kjørt siste utgave av Golf GTI. Bedre enn forrige. Men det er et stykke tilbake til de orginale GTI`ene. Da hadde jeg faktisk heller dristet meg på en Mini Cooper S. Det er en av de aller beste små GT bilene nå. Forhjulstrukket, men minimalt med torque steer. Veldig presis styring og generelt MYE kjøreglede med under 200hk.

M135i har forøvrig en helt fantastisk sekserlyd!

Jeg må og si at F30 328i med Manuell og M-understell er nærmere det man opplevde i en E34 525,535 eller 540 ift. kjøreglede og balanse. Den har en helt perfekt girkasse og.

Forøvrig kan du tune en 120i til 218 hk. Koster 15-16k gjennom Hartge. Men fortsatt fire sylindere da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp motoren og hvordan chassis/understelet er kalibrert som er det sentrale når vi snakker om GTI og BMW´s tradisjonelle rekkesekesere i spesielt 3-seriene. Den første GTI´ene var noe helt nytt i forhold til andre småbiler. Den hadde ikke mer enn 110 HK, men når de andre Golf modellene hadde 50-70 HK var det allikevel en stor forskjell. Jeg tror imidlertid at VW´s markeds og designavdelinger bør få mye av æren for hvorfor den ble en stor suksess. Designmessig var GTI spot on.

GTI Mrk.II var mer av det samme og som 16-ventiler begynte den å bli ganske hurtig... også etter dagens standard når det gjelder småbiler. Standarden var satt og vi ser et tydelig slektsskap frem til dagens GTI. Jeg har større problemer med å se slektskapet mellom E21 323i og E30 325i kontra dagens 120i/320i.

Min kritikk skal ikke forstås som om jeg ikke liker BMW´s rekkefirere (det gjør jeg), men konseptet med små sportslige biler med rekkeseksere kombinert med glimrende kjøreegenskaper finnes ikke mer. BMW har mistet plottet der VW stadig fintuner deres opprinnelige GTI konsept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er merkelig med denne testen her er at de ikke kjører BMWen med X-drive, selv om den er like rask til 100 som A55 uten X-drive så hadde den vært raskere med i såfall. Bekrefter igjen min påstand om at BMW er alt for beskjedene når de går ut med tall, kan som regel alltid kutte av minst ett halvt sekund :wink:

Blir også litt for lettvint å konkludere med at A55 er best etter en test på en offentlig vei som ikke en gang er stengt for annen trafikk, dette er rene kjørebiler og bør testes på bane og så likt satt opp som mulig for å dra en gyldig konklusjon. Det at de har tatt med GTI i dette selskaper er på trynet fordi her har den ingen verdens ting å gjøre, selv en 530d er raskere enn Golf GTI :P

M135I med X-drive tror jeg kan klå A55 ganske bra ser du, bedre veigrep ut av svingene og bedre tak fra start. Får håpe noen litt mer fornuftige magasiner finner det verd å spa opp en X drive når A55 skal testes neste gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chris harris hadde jo en relevant sammenlikning med M135i vs RS3, hvorav sistnevnte ble satt i skammekroken!

Men det Chris harris var mest entusiastisk om, var prisen på 1'ern.

Later til at den er ganske aggressivt priset i f.eks UK ifht hva BMW tradisjonelt har gjort tidligere.

Ifht konsept og hva som tradisjonelt har vært, konseptet med I4 bensin ifra datidens 110 hk GTI effekt, til dobbelt av dagens.

Samtidig hadde E21 323i 150 hk, igjen er dagens effekt doblet, og ekvivalenten til E21 323 må vel bli 2 serien med M235i.

Fremdeles med en glimrende I6.

Dessverre har miljøhysteri og downsizing medført at vi entusiaster blir avspist med kaklende I4 diesel og bensin, på hva som tidligere har vært folkelige varianter f.eks 320i. I6 er bare igjen som toppmodel, men igjen, dagens toppmodel under M er stadig en I6.

Skylle gjerne sett at 325/328 var I6, men N20 blir lovpriset og vant for kort tid siden årets motor i sin klasse.

Men særlig sexy eller "BMW'sk" er den ikke!

Personlig har jeg hatt min (forhåpentligvis) siste I4 diesel, effektivt, men usexy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos trenden med downsizing av motorer. Man kan argumentere for at moderne motorkonfigurasjoner som f.eks tre sylindre på rekke (I3) konseptmessig er en slags "tilbake til fremtiden" reise der bilprodusentene har rotet i arkivet og funnet frem noen gamle motortekniske tegninger fra en svunnen tid. Spesielt Saab har en fantastisk historie med deres gamle I3 motor på ca. 750 cm3; som også var en totakter. Denne motoren ble først introdusert i Saab 93 i 1956 og var egentlig en videreutvikling av en nesten like stor tosylindret motor som ble brukt i den aller første produksjonsklare modellen fra Saab... 92 anno 1949. Saab brukte tresylindrede motorer helt frem til Saab 96 fikk en V4 motor (opprinnelig en Ford konstruksjon) i 1967. Flere av de japanske bilprodusentene samt VW har imidlertid i nyere tid også med relativt stor suksess brukt I3 motorer i noen av deres bilmodeller.

Dette innslaget fra Youtube kanalen Drive er ganske artig og er egnet til å endre litt på fordommene om amerikanerne som lite sofistikerte når det gjelder bilinteresse. Mike Spinelli besøker Bruce Turk som er president i Vintage Saab Club of North America. Hans Saab 96 replika rallybil er fantastisk kul... med bl.a takeksos og en klokke fra et MIG 21 jagerfly... og lyden er fantastisk... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg synes det er trist at det gikk som det gjorde med Saab, synd vi ikke har disse litt spesielle bilene for de litt sære bilkundene :( Hadde det ikke vært for at GM misligholdte Saab så kunne merket fremdeles ha vært i live, jeg er sikker på at nye 95 som akkurat rakk å komme ut hadde solgt bra i Norge. Iallfall stasjonsvogna som skulle komme med både diesel og firehjulstrekk basert på Opel Insignia 2,0 TDCI 4x4.

Jeg snakket forleden med nærmeste nabo til mine foreldre, de har kjørt Saab så lenge jeg kan huske og har alltid vært tro mot merket. Han er den typiske Saab eier, litt småsær ingeniør med tykk brilleinfattning og alltid velkledd. I fjor gikk lesingen ut på hans 95 2,3 Turbo og ny bil måtte bli noe annet enn Saab, så da ble det F11 520d da det var den eneste bilen han synes stakk seg ut fra mengden og bøy på noe spesielt i likhet med Saaben. Han har også de siste 10 årene eiet en 93 som han kjøpte ny, denne totalvraket nettopp hans 18 år gamle datter :roll: Så nå innså han at det var slutt med Saab for hans del, kunne kjøpt en brukt men uten merkeverksteder og deler som snart blir vanskeligere å oppdrive nytt så var det spikeren i kista for hans del :? Nå ble det Golf som nummer to bil, enkelt og greit som han sa det :P

Er dette jeg synes er litt synd, merket hadde stor tilhengerskare og mange trofaste kunder. Vi kan jo bare tenke oss hvis BMW plutselig gikk konkurs og sluttet å lage nye biler..... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder M135i og 1M så er det også ganske forskjellige biler. 1M er jo så tett på en baneracer som du kommer. Jeg har testet den, og å kjøre den til daglig tror jeg kan bli ganske slitsomt. Den er ikke anvennelig til vanlig bruk.

Jeg har ikke prøvd 1M, men det er jo en helt vanlig bil med skinnseter, AC og alt det som følger med? VELDIG langt unna noen baneracer. Vet jo enkelte kjører langt mer kompromissløse biler til daglig, men andre synes M-understell er for drøyt på en bruksbil. Jeg hører til sistnevnte. :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så da ble det F11 520d da det var den eneste bilen han synes stakk seg ut fra mengden og bøy på noe spesielt i likhet med Saaben.

Det er absolutt synd det med Saab, men slik er verden. Det er også bra at vedkommende valgte en ny bil fra et annet merke som er kjent for god kjøreegenskaper. :)

Dessverre er jeg ikke enig i at F11 stikker seg meget ut i mengden. BMW er på standardmodellene (les: 1, 3 og 5-serie) alt for lik andre biler på markedet. For det utrente øyer ser E61, F11 og E91 ganske lik ut, uheldigvis for BMW. Går vi tilbake noen år og til E46 og E39, så skilte disse seg mye mer ut blant datidens biler. Den nye 3-serien er i riktig retning, snart har vi 4-serie coupe her også. Videre blant BMWs sortiment finner vi enda Z4 og 1-serie coupe/cabriolet, 7-serie som er biler som skiller seg ut og etterhvert i8. :)

Nye spionbilder idag av i8: http://www.leftlanenews.com/bmw-i8.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så da ble det F11 520d da det var den eneste bilen han synes stakk seg ut fra mengden og bøy på noe spesielt i likhet med Saaben.

Det er absolutt synd det med Saab, men slik er verden. Det er også bra at vedkommende valgte en ny bil fra et annet merke som er kjent for god kjøreegenskaper. :)

Dessverre er jeg ikke enig i at F11 stikker seg meget ut i mengden. BMW er på standardmodellene (les: 1, 3 og 5-serie) alt for lik andre biler på markedet. For det utrente øyer ser E61, F11 og E91 ganske lik ut, uheldigvis for BMW. Går vi tilbake noen år og til E46 og E39, så skilte disse seg mye mer ut blant datidens biler. Den nye 3-serien er i riktig retning, snart har vi 4-serie coupe her også. Videre blant BMWs sortiment finner vi enda Z4 og 1-serie coupe/cabriolet, 7-serie som er biler som skiller seg ut og etterhvert i8. :)

Nye spionbilder idag av i8: http://www.leftlanenews.com/bmw-i8.html

Enig så enig. E46 og E39 sammenlignet med datidens konkurrenter, spesielt når E39 kom i 96 er jo overlegent. E60 syns jeg også skilte seg bra ut, til tross for at den ble slaktet blant kritikere er det en bil som virkelig grodde på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig så enig. E46 og E39 sammenlignet med datidens konkurrenter, spesielt når E39 kom i 96 er jo overlegent. E60 syns jeg også skilte seg bra ut, til tross for at den ble slaktet blant kritikere er det en bil som virkelig grodde på meg.

Helt klart og spesielt E46 er en av BMW´s mer spesielle modeller når det gjelder design... sort of "styggpen" med den butte fronten og de merkelige feminine lysene. Resten av bilen har et mer klassisk design, men de lett overdrevne hjulbuene foran står frem på en helt annen måte enn E36 og E90.

Når vi snakker om godlyd. I dette innslaget kjører min favoritt blandt dagens biljournalister, Harry Metcalfe, en Lamborghini Espada. Den har hele 9 flere sylindre enn den tidligere nevnte Saab 96´en og lyden fra motoren er derfor nesten like frenetisk på høyt turtall som den topptunede Saab motoren med tre sylindre. De kunne sannelig bygge biler på 70-tallet også og Espada er uten tvil en av de kuleste... 8)

Forøvrig kjører Harry den såkalte Route Napoléon som begynner i Antibes og ender i Grenoble. Det er en fantastisk fin tur som bl.a passerer Europas største fjellkløft... Gorges du Verdon eller Grand Canyon du Verdon. Jeg har kjørt deler av strekningen flere ganger og er man i dette området bør man helt klart ta turen... anbefales... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...