Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

":3ucce7ks]E60 gjorde utseendet til e39 eldgammelt over natten.

Jeg må si jeg faktisk har tatt feil av nye 5 og 3-serie flere ganger, når jeg bare har sett de fra siden eller bakfra.

Helt klart at E60 gjorde E39 eldgammel utseendemessig, men det tok tid før folk vendte seg til den nye BMW-looken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en betydelig forskjell å være i opposisjon, les å være utfordrer som en lite fabrikant, enn som en betydelig større organisasjon og være den ledende premium produsenten.

Førstnevnte kan ta seg mer friheter ifht design og egenart.

Mens sistnevnte må ta hensyn til helt andre ting, og ting blir gjerne litt sedat.

Ifht 90 årene og nåtiden. Så har ting skjedd med oss også er jeg redd.

Personlig syns jeg E46 var kjedelig, og E39 var svært elegant og sober.

Arvtagerne hhv E9* og E6* var mer aggresive og mindre diskré.

Mens dagens er litt mer slik BMW sin 5 serie skal være i mine øyne, 5 serien som diske luksus limousin.

Mens 3 serien som mer bøllete og aggresiv.

Men nå er jo 5 serien nesten i 7 serie territorium, og 3 serien nesten blitt en 5 serie.

Og 2 serien er på størrelse med E46.

Mao er det kun den kommende 2 serien og Z4 som er litt "freshe". Resten er ganske sedate. Skulle gjerne sett de lagde bilene slik som consept modellene, mye mer sexy!

Tidene endrer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at BMW med hhv. F30, F10 og F01 designmessig har beveget seg mer mot et typisk klassisk elegant design i forhold til spesielt E65, men også E60 og i mindre grad E90. Chris Bangle, som var BMW´s sjefdesigner i perioden 1992-04, fikk såpass mye pepper for hans såkalte "flame surfacing" designfilosofi at BMW var tvunget til å gå to skritt tilbake mhp. hvor progressivt det overordnede designet skulle være på fremtidige BMW modeller. På den annen side er det ingen tvil om at spesielt E85 (Z4) var og er en milepæl når det gjelder bildesign. Mange av Bangle´s linjer på denne modellen er de facto mer eller mindre standard på dagens bilmodeller... over 10 år senere.

E46 og E39 kan i denne sammenhengen betraktes som mellommodeller i mer enn én forstand. Designmessig slekter de utvilsomt på forgjengerne, men designet viser også tydelig hva som skulle komme (spesielt faceliftmodellene). Flere radikale kurver og streker, mer bruk av lys/glass som viktige designelementer og ikke minst mer fokus på grillen som en tydelig identifikator. Teknisk er modellene de siste av den analoge æraen samt de siste med et "gammeldags" understel. Kjøredynamisk er E90 og E60 mye mer moderne enn E46 og E39. 1-serien er en spinoff på E90 og bør derfor plasseres i den samme kategorien.

Jeg fikk aldri "vil ha" følelsen med E90 (for første gang med en 3-serie), men med F30 er det andre boller... den er skikkelig fin. Tilsvarende også med F10 og F01, men de modellene er for store og derfor ikke interessante for min del. Dagens F20 er en outsider, men jeg sliter stadig litt med fronten på bilen. De store lysene er definitivt ikke spot on. Alt i alt synes jeg imidlertid at BMW med hovedmodellene (3, 5 og 7-seriene) er back on track der de skal være designmessig... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknisk er modellene de siste av den analoge æraen samt de siste med et "gammeldags" understel. Kjøredynamisk er E90 og E60 mye mer moderne enn E46 og E39.

Jeg skjønner ikke hvor du tar slikt ifra Fredrik. Riktig når det gjelder 3 serie, helt feil når det gjelder 5 serie. Disse er "like".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stussa også litt på den men lot være å si noe da jeg tenkte kanskje det bare var meg. E39 og E60 deler jo bla M54 motorene....

Siste "analoge" 5 serie sies jo etter det jeg har hørt å være E34, på E39 så var jo alt annerledes og nytt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev da vitterlig "gammeldags" med anførselstegn. E60 føles kjøredynamisk som en vesentlig mer moderne bil enn E39 og noe signifikant nytt i forhold til E39 må BMW ha gjort for å oppnå dette. Når det gjelder analog vs. digital teknikk skal dette ikke oppfattes helt bokstavelig, men mer som en overordnet betegnelse i relasjon til tusenårsskiftet. E39 og E46 er fra hhv. 1996 og 1998, men elektronikken som brukes i bilene er et par år eldre (f.eks OBD2). I motsetning til E60 og E90 ble E39 og E46 heller aldri levert med iDrive inkl. tilbehør (som kanskje er det mest tydelige eksempelet i denne sammenhengen)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.shorpy.com er åpenbart en side for fotointeresserte. Bildene er basert på negativer (20-200 megabit) som befinner seg i den amerikanske kongressens bibliotek. Bildene er digitalisert med et sveitsisk Sinar kamera/scanner og deretter etterbehandlet av shorpy.

En sann gullgruve for foto og WW2 interesserte samt alle andre som er fascinert av 30-50 tallet... fantastisk... :)

Jalopnik har oppdaget Shorpy... :)

http://jalopnik.com/check-out-these-gor ... -626224712

wmuzkqdxm3a7uv0503sd.jpg

c8vnt7w8gbdgm5ne3bxn.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert noen som husker filmklassikeren fra 1988 der Ari Vatanen kjører en Peugeot 405 T16 med 600 HK opp Pikes Peak i Colorado, USA. Nå er Peugeot klar for utfordringen igjen med Peugeot 208 T16 (875 HK). Sébastien Loeb trener opp Mont Ventoux i Provence, Frankrike... :P

35l2brrzyklb1nqlmz61.jpg

Nine-time WRC champ Sebastien Loeb cruised to a record time of 8:13.878 in the Pikes Peak International Hill Climb "Unlimited" Class 2013... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E60 føles kjøredynamisk som en vesentlig mer moderne bil enn E39 og noe signifikant nytt i forhold til E39 må BMW ha gjort for å oppnå dette

Nei, og nei.

Om du skal dra subjektiv kortet, så er det akkurat det det er, en subjektiv oppfatning som ikke samsvarer med slik de fleste andre oppfatter dem, ei heller samsvarer det med de faktiske tekniske løsningene.

Den store forskjellen i hvordan de oppfattes er at en "ikke m sport" e60 er satt opp mye stivere enn en "ikke m sport" e39, og dette er nesten egentlig litt synd.

Ikke meninga å bli uvenner her Fredrik, jeg bare påpeker fakta. Når det gjelder 3 serien er det dog helt riktig det du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi testet dette faktisk, fordi vi hengte oss opp i styringen på F10 på jobb.

E39 er en deilig bil, som jeg elsker å eie. Men E60 var beviselig et steg inn i fremtiden. Det merkes særlig i høy fart, hvor styringen på sistnevnte er mer presis.

Det sagt så er både E39 pg E60 vesentlig bedre å kjøre aktivt med enn F10 igjen. Så et sted gikk det galt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alder og tilstand, som gjerne henger sammen. Opphenget er så og si likt, og de er dermed "like stabile" når foringer og vinkler er i orden. Det er faktisk litt synd og se at slike ideer får "presedens" helt uten videre, og uten bunn i faktiske forhold.

Jeg mener ikke å gjøre dette til en utrivelig diskusjon. Jeg har selv kjørt begge bilene mye. Både ifm tidl jobb hos bmw, og det faktum at begge biltypene finnes i familien. Det er et par gode løsninger som er bedre på e60, men ikke som har noe vesentlig betydning for det som diskuteres her.

Og Mariuse, all respekt for at dere gidder å teste litt sånt, men hadde du visst hvor mye en myk casterstagsforing, eller 0'04 feil i hjulvinkler faktisk utgjør, så ser du hvorfor en slik test ikke er mye verdt før alt dette er ordna på begge biler.

JA e60 er noe bedre, akkurat som e46 er noe bedre enn e36. Men de er like fult svært like teknisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...