Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

bimmeR: Skikkelig kul film, og jeg tror sånt kan være med på å sakte men sikkert øke aksepten  for motorsport i norge igjen.

 

Dog, fra et rent teknisk ståsted så er det alt for tydelig at det er for lite krutt i dagens WRC biler. Ikke litt for lite, men alt for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Land Rover'en er en 2003 Defender Td5 (femsylindret dieselmotor) og den er (utrolig nok) ikke helt ulik min tidligere 1977 Land Rover 109" 2.6 (lang utgave med bensinrekkesekser). Det er faktisk vanskelig å se at Land Rover har gjort vesentlig produktutvikling overhode i løpet av de 26 mellomliggende årene, men teknikken er naturlig nok signifikant bedre (bl.a motoren). Jeg har også hatt en 1980 Land Rover 88" 2.3 (kort utgave med bensinrekkefirer)... så her kan vi klart snakke om gammel kjærlighet. Fantastiske biler som tilbyr en total kjøreopplevelse som få andre bilmodeller gjør tilsvarende... :)

 

Tesla'en er såvidt jeg vet en 2014 S60 uten alt for mye ekstrautstyr. Allikevel liker jeg bilen svært godt og den balanserer pris-ytelser på en langt bedre måte enn de dyrere modellene. 302 HK og 430 Nm er nok til at den klarer 0-100 Km/t på 5,9 sekunder... noe som er greit nok i de aller fleste sammenhenger på norske veier. Jeg er ikke i markedet for en Model S, men hvis jeg skulle kjøpe denne bilen ville jeg ha valgt en S70 (S60 gikk ut av produksjon i april i år). Jeg har vanskelig for å se hvordan bilmodeller som Tesla Model S ikke er fremtiden når det gjelder biler. For meg fremstår konseptet som helt genialt selv om jeg naturligvis også liker skikkelige stempelmotorer. Totalt sett mener jeg allikevel helt klart at Tesla Model S representerer bilen versjon 2.0.

 

Det er en god venn som eier begge bilene og valget av bilmodeller er langt fra tilfeldig. Han er også en gammel Land Rover entusiast. Vi har hatt mye morro med ulike Land Rover modeller og da jeg hadde min Mazda MX-5 "Miata" hadde han en MG Midget. Valget av en Tesla Model S er nok et utslag av at stort større kontrast til en klassisk Land Rover kan man vanskelig kjøpe og det er jo et poeng i seg selv... :) 

 

Apropos skikkelige stempelmotorer så mener velinformerte kilder (CAR Magazine) at Porsche Boxster/Cayman i kommende utgaver får en boxerfirer på 2,0 og 2,5 liter motorvolum med hhv. 240, 300 (S) og 370 HK (GTS). Det skal bli spennende å se hvordan dette kommer til å bli med tanke på at det handler om en midtmotor. Bilene vil bli presentert på IAA Frankfurt i neste måned... :)

 

http://www.thetruthaboutcars.com/2015/08/porsche-boxster-cayman-four-pot-turbo-details-released/  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Land Rover og det faktum at merket i år er 60 år gammelt. Her er en liten kavalkade over de ulike seriene/generasjonene. Mine Land Rovere var begge to fra Series III med safaritak (som i kavalkaden)... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kameravinkelen i den aktuelle filmen virker litt merkelig noen ganger, men både Range Rover Sport og Land Rover Defender skal faktisk kunne klatre opp til og med 45º vinkel og det er ganske mye. Den bratteste vinkelen på unnarennet i Holmenkollbakken er 37,5º... og det forteller en hel del om hvor bratt 45 grader er. Begge bilene skal forøvrig uten modifikasjoner klare å vade opp til 70 cm med vann. Med snorkel er begrensningen egentlig kun sjåføren... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha kikket litt mer på videoen så ser det ut som at Discoen letter på fremhjula i et parti på veien opp, og da er det faktisk ganske bratt. :-) Jeg tror ikke jeg hadde turt å sitte på. Satt på ned en bakke med 32 grader helling en gang, og det føltes som det var nesten loddrett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo være en merkbar nedtur rent kjøremessig å gå fra E61 til Range Rover Sport. Utgiftsmessig blir det mye det samme, men det er nok mulig å drifte en Range Rover Sport billigere enn en E61 da man får veldig billige deler til den fra England. Ikke ruster de merkbart heller, og automatkassene holder ofte 350-400k km før overhaling/convertertrøbbel i motsetning til automatkassene i X5/XC90/Tahoe...

Det mest negative med Sport er nok innvendig plass og kjørekomfort. En kamerat har kjørt ganske mye med sin, og valgte å kjøpe seg en XC90 i tillegg fordi de har mye mer personbilkomfort og mye mer plass. XC90 sin dieselmotor har ikke like "fin" lyd som sekseren i Sport, men den bruker en halvliter mindre på mila.

Bilene skal ha for at de har et noe mer elegant design som tåler tidens tann bedre enn for eksempel E53, Q7 og Cayenne.

Hm, RR generelt er vel ikke akkurat billige å drifte.

Har nettopp en bekjent som gikk fra en 13' til en F15, pga en endeløs rekke av problemer med sin RR.

Dette er det mange som har sammenfallende erfaring med.

Teknisk er disse også ikke veldig moderne, dette inkluderer Discovery sport og Evoque.

Så min påstand er at det er en langt dyrere og mer problemfylt tilværelse å eie en range Rover enn en melk og brød BMW som E6*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss ikke glemme at servo var en moden teknisk innretning som ble perfeksjonert gjennom tiår og mange generasjoner med 3 serier.

F3* er første generasjon 3/4 serie med elektrisk servo, lettere å håndtere, men man mister mye følelse på veien.

Dette vil sannsynligvis bli bedre, men 3/4 serie er ingen liten kompakt bil lenger.

Så sammenlikningen med en 3 serie fra flere generasjoner tilbake blir som å sammenlikne epler og pærer.

2 serien er den moralske 3 serien slik den var tiltenkt.

Sistnevnte har blitt en 5 serie mer eller mindre, rettet mer mot luksus og komfort enn sport.

Endret av Lasseh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir jo det hele litt meningsløst.. det finnes omtrent ikke et naturlig underlag i verden (utenom bart fjell) som gir deg mulighet til å gjennomføre noe sånt med hjulkjøretøy. "Mange/alle" kjøretøy kan dette på friksjonsunderlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... hva skal jeg si til din påstand? Land Rover påstår at Range Rover Sport og Land Rover Defender klarer 45º helning. Om dette er realistisk eller ikke kan sikkert diskuteres, men at bilene klarer virkelig store utfordringer med den rette sjåføren er helt sikkert. Det er ikke for ingenting at Land Rover ofte blir brukt i seriøse ekspedisjoner der det er viktig med skikkelig fremkommelighet og kjøretøyer som er enkle å reparere i bushen. Jeg skiftet f.eks hele innmaten på bakakselen på min tidligere 88" Series III på gårdsplassen uten annet enn et par store skiftenøkler, hammer og knipetang (ikke engang en skikkelig hydraulisk jekk)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja....

Det er ikke tvil om at Land Rover har flere habile 4trekkere. Jeg reagerer dog på at relativt absurde utsagn får leve på tross av at de fleste bør catche at slike tall er relativt uinteressante da de ikke "gir" noe særlig.

Grunnlaget mitt for å si dette? Betydelig erfaring fra noen av de beste terrengkjøretøyene som finnes, i norge, i utland, og i alle typer terreng.

 

Og om jeg må velge mellom en bil som er enkel å reparere, og en du i stor grad slipper å reparere, så går jeg for siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tallet (gradantallet) er ikke uinteressant, men blir ofte brukt feil (også av Land Rover inkl. meg selv før jeg fikk tenkt meg om). Det er angrepsvinkelen som bilen klarer pga. korte overheng foran og bak det ganske sikkert er snakk om. Hvor bratt terreng bilen klarer avhenger av mange ting (som du påpeker) som f.eks underlag, dekk, last, forhindringer etc. Klassiske Land Rovere er ikke kjent for å være spesielt pålitelige, men som regel er det enkelt å reparere bilene selv for folk som ikke kan noe om biler. Teknikken er svært enkel og man kan bruke alminnelig verktøy til det aller meste. Tanken bak dette er at selv om man befinner seg midt i bushen i f.eks Afrika kan bilen alltid repareres provisorisk (type: "strikk og binders") hvis uhellet skulle være ute. 

 

For de som evt. synes at Land Rover er ganske uinteressant i dette forumet er det verdt å minne om at BMW faktisk eide Land Rover (som en del av Rover Group) i perioden 1994-2000. De mest kjente modellene som ble lansert i denne perioden og rett etter er Range Rover Mrk. II (P38A) samt etterfølgeren Mrk. III (L322) som bl.a kunne fås med M51D25 motoren og ikke minst M57D30 og M62TUB44 motorene for den senere varianten (som ble lansert etter at BMW hadde solgt merket til Ford). BMW forbedret modellene på flere områder med bl.a Bosch motorstyringssystemet fra E38 samt en høyst tiltrengt bygge og kvalitetsforbedring... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...