Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Chris Harris har overgått seg selv med den nye filmen (må vi nesten kalle det siden den varer over 52 minutter). Estetisk er den en nytelse og selv om bilene selvfølgelig er det viktigste er det ingen tvil om at Mr. Harris selv betyr mye for opplevelsen man får. Han har ganske enkelt revolusjonert hvordan slike bilfilmer skal lages og resultatet er veldig, veldig bra... :)

 

Porsche 911 er dyrt og hvis ikke den er dyr å kjøpe er den helt sikkert dyr å servicere. Delene koster stort sett alltid en formue og hvis noe virkelig går i stykker er det nesten alltid dyrt å repararere selv på de eldre og teknisk relativt enkle modellene. På den annen side får man hva man betaler for når alt virker som det skal og en prima landevei uten trafikk ligger foran deg en søndag morgen klokken fem i juli måned... :)

 

Jeg kan bare snakke for meg selv, men er prisen ikke et tema og det står mellom en 911 og en M3 ville jeg definitivt ha tatt 911'en. Ikke fordi M3 på noen måter er en mindreverdig bil, men 911'en er vesentlig mer fokusert og en god del kulere (altså i mine øyne). Når dette er nevnt må du minst opp i 996 for å matche en E46 M3 ytelsesmessig (hvis vi ser bort fra enkelte 911 spesialmodeller) og da begynner det å bli dyrt siden 997 er et mer opplagt valg. Jeg vil ikke ha en 996 selv om den trolig er det beste 911 kjøpet idag.

 

Jeg vil imidlertid tro at en M3 er signifikant lettere å leve med til daglig. Den er mer praktisk, du (space) kjenner både bilmerket og miljøet bedre og som du poengterer er delene mye billigere. E46 M3 er i tillegg en veldig fin bil med verdens fineste rekkesekser... :)

 

Dette innslaget fra Drive er kanskje litt langtekkelig, men det som sies om 911 er veldig interessant.

 

 

Over til noe helt annet. Min gamle helt David Bowie er på banen igjen... 69 år gammel nå og mer sofistikert kreativ enn noen gang tidligere. Det går en klar rød tråd fra Space Oddity (introduksjonen av Major Tom), Ashes to Ashes (oppstandelsen av Major Tom) til Blackstar (den guddommelige Major Tom). Det er en god del annen symbolikk også i musikken/videoen og noe av det virker som om det er Bowie's måte å kommentere dagsaktuelle fenomener og konflikter på (selv om disse i realiteten er gamle). Han blander alt fra hulder overtro til sekt/kult og religion. Kreativt og intelligent. Selve musikken krever litt tilvenning, men når man har hørt låten noen ganger sitter den som støpt (i mine ører)... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, av 911 er 996 egentlig det opplagte valget i min prisklasse nå, da den er billigere enn både nyere og eldre modeller.

Skal en kjøpe nyere må det være 997 mk2, for ikke å kjøpe på seg samme problemene som med 996, men til dobbel pris.

M3 er nok en god daily driver til tog og butikken, med og uten barn :)

Der er min indre diskusjon manuell vs smg, hvor jeg tror jeg holder en knapp på manuell, uten å ha prøvd smg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En original og mest mulig ny E46 M3 (2006/07) med manuell gearkasse med fullt servicehefte burde langt på vei være et tilnærmet optimalt kjøp både når det gjelder value for money og antall smiles pr. hour. Den modellen representerer på alle måter en fornuftig kombo. Kan du også finne den i en litt fin induvidual lakkfarge (kunne man få dette til denne modellen?) blir den enda finere og unik... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... det høres fornuftig ut selv om jeg ikke er så veldig godt bevandret i det norske prisnivået på disse bilene. Jeg tenkte mest i relasjon på å beholde bilen i mange år. Da kan nok en mest mulig ny modell være fornuftig (generally speaking).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, av 911 er 996 egentlig det opplagte valget i min prisklasse nå, da den er billigere enn både nyere og eldre modeller.

Skal en kjøpe nyere må det være 997 mk2, for ikke å kjøpe på seg samme problemene som med 996, men til dobbel pris.

M3 er nok en god daily driver til tog og butikken, med og uten barn :)

Der er min indre diskusjon manuell vs smg, hvor jeg tror jeg holder en knapp på manuell, uten å ha prøvd smg selv.

Porsche og BMW, sistnevnte er nok langt "enklere" å leve med.

Da tenker jeg på drifting av bilen - men også på en mest mulig bekymringsfri hverdag.

Større tilgang på deler, samt en mer edruelig pris på disse.

Av SMG og manuell, ville jeg klart sett på manuell.

SMG er ikke optimalt utover aktiv kjøring, luggete giring og generelt en mindre sømløs opplevelse enn med stikke.

Invidual lakk får man, et Carbon innsug er også noe som høyner opplevelsen.

I det hele tatt er E46 M3 en moderne klassiker.

Jeg har fremdeles et bilde ifra 2000 på veggen på kontoret på jobb, ifra dengang disse ble lansert.

Bilen er av farge Phenix Gelb, begynner å bli falmet.

Men denne skal henge oppe til jeg en dag erverver meg en, da helst i overnevnte farge!

Om det så er 10 år til - blir dette et høydepunkt og bilen vil likevel være relativ moderne, eller for meg - moderne nok!

Lykke til med jakten Space!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk to tidligere bekjentskaper som har eid NSX. Han ene kjøpte en slik i en alder av 20, og den bilen så helt fantastisk ut langs veien. Han andre har eid flere MX-5 og kjørt mye på bane, så han trodde han skulle ta steget opp når han kjøpte en slik. Dog viste det seg at NSXen var stor, tung og lite dynamisk spesielt på bane. Så han solgte og kjøpte heller en Miata NB Mazdaspeed.  Personlig har jeg ingen sterke følelser for NSX - dessuten er den dyr. Den har kostet 3-400 000 kr de siste 10 årene, og da tar jeg heller en Supra, 911, MX-5 ND eller E46 M3.

Angående 911 synes jeg det er rart at folk gidder å betale 2-300 000kr for eldgamle 2.7S og 3.0SC. Ser til og med at en på finn.no prøver å selge en 1976-modell som er et tilnærmet restaureringsobjekt til 250 000 kr!  Skal man oppleve 911-kjøreglede i 2015 burde man importere en billig 996 fra Tyskland og fikse ims, da har man en grom bruksbil til under 200 000 kr som man kan kjøre hele året.

 

På hvilket grunnlag mener du at NSX er dyr?

 

Jeg skjønner heller ikke hvordan du mener at du kan importere en 996 og få en grom bruksbil til under 200 000, spesielt ikke om den har/skal få noen av de mange utbedringene den bør ha. Jeg synes prisen du fremstiller er LANGT under markedsverdi, men kanskje du vet noe jeg ikke vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra mobile24.no ble billigste ca 225.000. Det er før utbedringer av IMS til 25.000 og sikkert diverse småtteri. (samt automat og feil farge).

 

Da tror jeg kanskje jeg heller hadde gjort det enkelt og kjøpt av en nordmann.

 

NSX ser fortsatt fantastisk ut. Det må være første generasjon, i rød eller svart. Mener jeg leste noe om at de er litt kostbare å drifte de også, selv om det er Honda.

 

Dessverre må jeg forholde meg til bil med plass til 4 inntill barna flytter ut. Å dra på tur med én tvillinggutt tror jeg slår dårlig an... De er om ikke lenge 5 år, så det er litt frem i tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

space:

Det er en god grunn til å velge en noe senere m3, og det er ABS systemet. De første e46 m3 hadde mk20, og de senere hadde mk60. MK60 er overlegent til morrokjøring, og det finnes også en ren BMW Motorsport race variant av denne (som jeg har en av på hylla). Jeg kjørte selv standard m3 mk60 på banebilen, men går over til motorsport utgaven.

For å gi en referanse på hvor bra dette abs systemet er så er det relativt vanlig i enkelte porsche tracday kretser å ettermontere nettopp e46 m3 mk60 abs.

 

Videre vil jeg slå et slag for SMG II. Dette er et fantastisk system, som langt overgikk konkurrenter på den tiden. Om du er ute etter en automatkasse så nei, det er det jo ikke da. Kassa har fått mye ufortjent kritikk, og jeg anbefaler at men prøver en med smg først, gjerne ikke bare en liten tur rundt i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket selv 996 i går på mobile24.no, da låg den rimeligste C2 manuell på 255k. Sjekket også opp i 996 priser når jeg kjøpte M3n tidligere i år, såg vel ned imot 220k da for samme modell.

Men i disse prisklassene så snakker vi ofte om de mer slitne bilene som ofte trenger noe dyr påkost. Jeg vil si de rimeligste jevnt over ligger på 250-300k før utbedringer. Kanskje rimeligere med alternativ avgiftsberegning fra andre land eller noe??. Men det å få utbedret IMS og hente en bil til Norge er ikke akkurat gratis med tanke på tid og penger heller.

 

Jeg har skrevet en del om 996 her. 350k hadde prisen blitt etter planlagte påkostninger (IMS og diverse) for en fin bil. Likevel så hadde jeg ikke hatt kjempetrygg motor. 996 C2 manuell finner man ned i 280k og lavere i Norge, men ofte stand deretter. Forventet påkost er i mange tilfeller bra summer om man skal ha en helårsbil.

 

Jeg vet NSX ikke er et alternativ for [space], men jeg vil likevel si litt om den.

NSX er/har vært billig i Norge (etter min mening). De rimeligste bilene i Tyskland og mange andre land ligger ofte på 300-500k FØR Norske avgifter.

Her er to eksempler på typiske NSX i Norge for ikke lenge siden.

Eksempel 1

Eksempel 2 (Sjekk bildene  :love: )

 

996 er den minst ettertraktede 911 i historien. Om prisen er på linje med NSX så synes jeg det bør ringe en bjelle. (I Tyskland koster NSX dobbelt så mye som 996)

NSX er en bil med aluminiumskarosseri som i sin tid over hele verden ble hyllet for å være en kjørbar superbil med handling på toppnivå.

Den er kun produsert i ca 19 000 eksemplar i hele periden fra 1990-2005.

996 var produsert i over 175 000 eksemplar fra 1997-2005.

Når en 993 Carrera S kostet oppimot 70k i USA låg NSX på 90k for å ta et nypriseksempel.

Jeg kan gå mye i detaljer, men 996 bør være betraktelig billigere enn en NSX etter min mening.

Man skal ikke se bort fra at NSX kommer til å få økt etterspørsel de neste 5-10 år grunnet ny NSX. Store deler av pressen vil nok se tilbake og komme med gode ord om orginalen (Bare les overskriftene her om man vil ha eksempel).

Det at NSX har lagt på 300-400K i Norge i så mange år sier bare litt om hvor trygt det er å kjøpe en slik bil verdimessig. Sannsynligheten for at den i disse tider (hvor den i det siste har vært rimeligere i Norge enn noen gang med tanke på kronekurs) synker nedover er lite trolig. Flere av alternativene har jo gått opp i verdi.

Det er greit å ha i bakhodet at tidlige NSX også begynner å nærme seg veteranbil alder med tilhørende årsavgift og forsikring. Disse kommer til å være skikkelig fine veteranbiler. Er de for billige i Norge så kan eiere alltids eksportere.

 

Jeg vil ihvertfall påstå at NSX ikke er dyr slik de Norske prisene har sett ut i senere tid.

Nå hørtes jeg kanskje i overkant positiv til NSX og negativ til 996, men jeg var nærmere å kjøpe 996 enn NSX, så jeg har veldig sansen for alle de nevnte bilene. Alle har sine positive og negative sider. :)

Har man muligheten til å prøvekjøre så ville jeg gjort det.

 

Angående 911 så tenker at jeg toget har gått for de klassise bilene. Jeg har ihvertfall ikke noe behov for å hoppe på når det er så mange andre nyere biler man kan kjøpe til rundt 300k.

Alt ved 996 er veldig usikkert føler jeg, så om man vil ha en rimelig 911 og ikke har noe hast så ser jeg ikke noe problem i å vente.

997.2 priser skal ihvertfall nedover i første omgang.

Jeg tror dette er et bra tidspunkt å kjøpe en E36 eller E46 M3 om man vil ha en god allround bil som kan by på mye morro og bruksglede.   :)

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker folk angående Corvette C5 i relasjon til de andre diskuterte bilene? Disse virker også som om de har stoppet opp på rundt 250-300k, men det kan vell kanskje henge sammen med den lave kronekursen. Disse bilene er jo forholdsvis enkle, med en velprøvd 5,7 V8 og "gammeldags" teknikk. Etter hva jeg har lest på diverse forum skal de være driftsikre og uten de større feilene også. Kunne absolutt tenkt meg en slik på litt sikt, da med 6-trinns manuell. En har Z06 modellen også, men de ligger gjerne 100k over standardutgaven her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tanker angående C5 er at det er ingen sportsbil for meg.

Skal jeg først ha en upraktisk bil med bare 2-seter og begrenset bagasjeromsplass så vil jeg personlig ha en kompakt og lett "drivers car" fremfor en stor tung sportscruiser som trives best godt under grensen for veigrepet den har.

De fleste C5 som har funnet veien til Norge ble levert med automatkasse, det passer nok bilene best enda jeg selv ville gått for manuell. Til tross for at amerikanere gjorde en del for å få ned vekten så er bilene store og tunge til å være en 2-seter. Nesten 1500kg.

Vi snakker om bredde som er bare 3 cm smalere enn nye 7-serie og lengde som er vel over 10cm lengre enn E36 M3.

 

C5 var/er en relativt rimelig bil i USA. Den kostet i sin tid godt under halvparten av en NSX f.eks og var prismessig på linje med den amerikanske 240hk utgaven av E36 M3 ( En bil som er verdt røflig 150k i Norge om den er i forholdsvis fin stand).

 

Selv amerikanske Car and Driver hadde en del negativt å si om handlingen og styreresponsen til C5. Bilen nådde ikke akkurat opp til biler som NSX og E36 M3 på den fronten. Test fra 1997.

 

Etterfølgeren C6 var jo fysisk mindre, og såvidt jeg vet en bil som skulle være hakket sportsligere enn C5 uten at jeg er veldig inne i Corvette.

I de første 14 minuttene av Best Motoring episoden nedenfor så var C6 testet opp mot biler som S2000, Elise, Boxster S. Det er ikke tvil om at selv C6 er en veldig "amerikansk bil" i oppførselen.

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode poeng, dog er bagasjeplassen enorm på C5 ;) Både C5 og C6 er nok veldig amerikansk i oppførsel ja, selv om de viser seg å være raske rundt en bane sammenlignet med tilsvarende konkurrenter. Z06 og ZR-1 versjonene av C6 var vell begge raskest rundt ringen da de kom. Også i testen du la ut (forøvrig veldig interessant) ble C5 kun slått av 355 og Viper rundt testbanen de har brukt. At de ikke er noen typisk "drivers car" kan jeg heller være enig i, uten at jeg har prøvd noen av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker de fleste biler, også Corvette C5. Har en test fra bladet "Drive" der de testet en C5 mot en trimmet Audi A4 med 600hk - det morsomme var at testforbruket på C5en på normal kjøring var 0.8, mens Audien med trimmet 1.8T brukte 1.2 på mila...

Både Corvette og Viper har ordentlig potensiale, det viser jo tidene fra Nurburgring. Men så vidt jeg har skjønt trives ikke en C5 med å bli herjet med på trange, norske landeveier - den er mer hjemme på amerikanske veier. Dessuten er den en real slegge på vått føre - man skal ha god erfaring med rwd for å ikke havne i diket med en slik under aktiv kjøring.

Det blir en litt annen tilnærming til kjøring enn med en Elise/MX-5 og lignende, da en C5 ikke må jages. Den har enormt med moment fra bånn, og trekker bra i alle gir.

Corvette sine største fordeler er meget god deletilgang til en billig penge, relativ driftssikker og enkel, samt et vakkert design. I likhet med NSX er det en bil som virkelig skiller seg ut på norske veier.  Jeg sier ja takk begge deler - jeg hadde digget både C5 og S2000, man må bare nyte dem for det de er og ikke sammenligne for mye.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...