Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

AMC Pacer (1975-80) er kjent for ganske mange, men få vet at den samme designeren, Richard A Teague, også tegnet AMC Gremlin (1970-79). Gremlin var blandt amerikanernes første forsøk på å bygge en kompakt bil i den senere så kjente Golf klassen. I praksis var Gremlin en forkortet Hornet med et heller merkelig design (idag). Golf I (1974-83) hadde ulike rekkefirere med et motorvolum på 1,1 liter til 1,8 liter. Gremlin hadde en rekkefirer på 2,0 liter, men også en rekkesekser på hele 4,2 liter samt et par V8 motorer på 5,0 liter og 6,6 liter. Amerikanerne hadde sannelig deres helt egen oppfatning av hvordan en kompakt bil skulle være på begynnelsen av 70-tallet. Bakhjulsdrevet også, men V8 motorene kom kun med automatgear...  :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk kanal italienske Davide Cironi har på youtube. Var ikke klar over den. Takk for linker Fredrik. :) Entusiasmen og fokuset er akkurat slik det skal være. Anbefales!

Aporops italiensk. Chris Harris er nå tilbake på nettet på Topgear sin side. Der får han gjøre sine greie. :) Utover tidligere M3 anmeldelse så har han også hatt bilen som langtidslåner. Han har dermed veldig gode forutsetninger for å uttale seg om hvordan Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio er opp mot M3.

Enjoy!

http://www.topgear.com/videos/chris-harris-drives/chris-harris-drives-alfa-romeo-giulia-quadrifoglio

Alfa05.jpg

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp... Davide Cironi var kul å oppdage. Takk og i lige måde (norsk og dansk er definitivt veldig mye av det samme... i alle fall på bokmål) med interessante innslag i trådene. Du bidrar med veldig mye fint du også... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos den nye Porsche Panamera vs. den gamle modellen er forskjellene mye større enn man først tror når man ser bilen på bilder eller filmer (spesielt fra B-søylen og bakover). Dette ser man veldig fint på denne slideren (midt på siden). Den nye foreløpige toppmodellen Panamera Turbo (en Turbo S modell kommer senere) har en V8 motor på 3996 cm3 som yter 550 HK mellom 5750 og 6000 rpm samt 750 Nm mellom 1960 og 4500 rpm. 0-100 Km/t går løs på 3,6 sekunder med Sport Chrono og 8-trinns PDK. Topphastigheten er 306 Km/t. 

Porsche Panamera kommer også med en diesel V8 motor på 3956 cm3 som yter 422 HK mellom 3500 og 5000 rpm samt 850 Nm mellom 1000 og 3250 rpm. 0-100 Km/t tar 4,3 sekunder med Sport Chrono og 8-trinns PDK. Topphastigheten er 285 Km/t. 0-100 Km/t på kun 4,3 sekunder med en dieselmotor er rimelig imponerende og hele 850 Nm tilgjengelig ved kun 1000 rpm begynner i praksis å nærme seg Tesla Model S nivå. 

I tillegg kommer det en introduksjonsmodell med en V6 motor (bensin) på 2894 cm3 som yter 440 HK mellom 5650 og 6600 rpm samt 550 Nm mellom 1750 og 5500 rpm. 0-100 Km/t går løs på 4,2 sekunder med Sport Chrono og 8-trinns PDK. Topphastigheten er 289 Km/t.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Panameraen har blitt en skikkelig lekker sak. Det er ikke VELDIG store endringer, men nok til at det gir et helt annet inntrykk. Artig å se at den nye har litt mer takhøyde bak, for så å treffe samme buen som forgjengeren igjen.

Bakpartiet, og vinduene bak har de jobbet bra med. Veldig vellykket.

Litt artig detalj: Bilde av forrige modell viser den nesten matt i lakken, mens den nye modellen skinner i alle vinkler og flater :)

 

On another note:

m3.jpg

La 40-årskrisa begynne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye Panamera synes jeg ble meget vellykket, rett og slett en kjempe pen bil. De har ikke gjort noe galt i å la den likne mer på 911 synes jeg, gamle modellen synes jeg hadde litt rare proposjoner. Jeg er virkelig spent på hva slags ytelser Turbo S modellen kommer til å få, jeg spår at dette blir en Tesla Modell S killer. Videre er diesel V8er utgaven en imponerende sak, 0-100 på 4,3 og maksfart på 285 km/t er imponerende. Der tar den tittelen som verdens raskeste dieselbil ifra Alpina D3 Biturbo (0-100 4,5s og 276 km/t) 

Så nå blir det spennende så se hva M avdelingen gjør nå, de har neste M5 under utvikling som kommer til å gå dirkete i "kamp" med nye Panamera. Ryktene sier xDrive (valgfritt) og minst 600 hk. Er ikke noen tvil om at slik  tilspisset konkurranse kommer oss kundene til gode, det vil si de av oss som har nok penger. For oss andre så kan vi stå på sidelinjen og i det minste beundre all moroa og galskapen bilprodusentene finner på for å overgå hverandre ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart at det er morro med monster effekt og ytelser, men om det er spesielt fornuftig vet jeg ikke. Jeg tenker at mye stadig kan og bør gjøres i relasjon til vekten på disse bilene. Porsche er generelt veldig flinke til å stadig forbedre drivlinjen uten å øke motoreffekten. På den måten klarer de allikevel å redusere akselerasjonstidene med et par tiendedeler av et sekund hver gang en ny modell presenteres. 0-100 Km/t på 3,6 sekunder er like hurtig som 911 Turbo (997/2) klarte med PDK uten Sport+ for bare 4 år siden. Dagens versjon av 911 Turbo (991) klarer disiplinen på 3,4 sekunder (911 Turbo S ditto på 3,1 sekunder). 

Space: Gratulerer!!!.... Pics or it didn't happen...:-P

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

en ting er i hvert fall sikkert. Det er fysiske grenser for hvor fort det kan gå. Ikke sikkert en vil ha en Porsche 911 som gjør 0-100 på 0,5 sekunder.

Blir opprettet tråd når jeg har bilen hjemme om tidligst en uke. Det eneste jeg har i garasjen nå er 4 slitte vinterfelger :)

Det er en relativt kjent forumbil. Den gamle til ///Magnus. Den har vært til helvete og tilbake siden ///Magnus hadde den. 
Står nå til lakkering, rubbing og polering og er 100% mekanisk igjen. Gleder meg som en unge! Starter ferien om en uke og har bursdag 14/7, så det blir en grei 39-årsgave til meg selv :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7:34:04... er tiden den nye Porsche Panamera Turbo bruker rundt Nürburgring/Nordschleife. Dette er bare 1,4 sekunder etter Porsche 911 GT3 RS (997/2) og 1,5 sekunder etter Ferrari 458 Italia... altså to rene sportsbiler av mest edle kaliber (begge fra rundt 2010). Den tekniske utviklingen går utvilsomt enormt hurtig i disse dager... :)    

Over til den helt motsatte enden av skalaen. Citroën har lansert en ny C3 modell som i størrelse og form har tatt det beste fra C4 Cactus og blitt til en helt ny og temmelig kul bil som plasserer seg rett under Golf klassen. Akselavstanden er hele 9 cm lenger enn dagens C3 og modellen har dermed en nesten like lang akselavstand som C4 (som stiller i Golf klassen). Jeg tenker at denne bilen har et mye mer interessant og spennende design enn f.eks Golf... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående ytelse så ser jeg at flere og fler mener carrera er det beste kjøpe i 911 rangen, da turbo utgaven begynner å flytte seg så fort at man mister gleden ved å kjøre hardt. Jeg synes ofte det er mer morsomt å piske en bil som ikke har 200 med engang selv, så spent på når effekt hysteriet skal roe seg og kjøreglede kommer tilbake igjen.

Audi får jo veldig mye kritikk for å være for effektive, Bmw ser ut til å prøve å adressere med M2 som er skikkelig sladdemaskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig og den nye M2 modellen er uten tvil en mer intelligent tilgang til nok effekt og skikkelige kjøreegenskaper fra BMW. Når dette er sagt handler effekt og ytelser også om status og i den sammenhengen finnes det knapt noen grenser. Mange vil imponere og lar seg imponere av brutal effekt og ytelser kombinert med en heftig pris. For min del handler bil og kjøreglede om veldig mye annet også... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok også at vi snart ser toppen av hva de klarer å få av hester i slike biler som Panamera og M5. Nå nærmer de seg raskt 3 sekunders grensen og ligger med det på grensen av hva som er fysisk mulig, med mindre de flytter fokuset bort ifra 0-100 som "målestokk".

Mange syter jo og klager at det er alt for mye elektronikk som griper inn i dagens supersedaner. Men når disse to tonns bilene har 600 hester så må man ha lynrask og effektiv elektronikk til å hjelpe seg, ett menneske klarer rett og slett ikke henge med på hva som kan skje. For det andre så ville man jo aldri fått noen glede av bilen uten disse hjelpemiddelene, man hadde spinnet opp bakdekkene og dradd av i første sving...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...