Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Ja, og nå kommer BMW med framhjulsdrevne biler i tillegg.

Hvorfor i all verden skal jeg da velge en BMW?

Diesel rekkefirer og framhjulsdrift? Hvorfor i all verden skal en førstegangskjøper velge BMW da?

Når jeg valgte førstebil er det mye valget kunne landet på, men rekkeseks kombinert med bakhjulstrekk er vanskelig å legge vekk fra tankene. (Det ble en e46 320i. Premiumfølelse på budsjett!) Tror jeg har nevnt det her før også, men den pensjonerte naboen min hadde på den tiden besøk av en venn som kjørte dønn original e34 520i. Altså innstegsmodellen i 5-serien. Den bilen hadde en motorlyd og fremtoning som en må langt opp i modellene for å finne i dag. Det er rett og slett trist.

Altså, jeg har kjørt F10 520d, og ble tatt helt på senga av ytelsene under vanlig kjøring, komfort og luksus, men likevel. Spranget opp til virkelig premium er større enn det var i gamle dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte i 1988 min E30 320i av akkurat den samme årsaken... den hadde en nydelig rekkesekser istedenfor en rekkefirer som man ellers fant i tilsvarende modeller fra f.eks Porsche og Mercedes-Benz. Jeg hadde faktisk nettopp hatt et par Porscher (924 og 944) med rekkefirere i et par år før jeg kjøpte den aktuelle BMW'en og jeg husker stadig hvor eksotisk og raffinert BMW'en var i forhold. Nå var ikke rekkefirerne i Porschene dårlige eller mindreverdige (og spesielt ikke 944 motoren med balanseaksler), men BMW'ens rekkesekser var av en annen verden... så turbinaktig og harmonisk. 

På den samme tiden hadde jeg en venn hvis far akkurat hadde kjøpt en ny E28 M535iA. Det var en bil som for de fleste gikk for å være en M5 (med kun 2200 stk. produsert var det på 80-tallet knapt noen i Norge), men allikevel fikk jeg litt "storsekser" følelse i min 320i. M20 rekkesekseren var såpass enestående og karismatisk at selv med en 3-serie fikk man en solid dose BMW magi. Nå skal det legges til at BMW's modellprogram på denne tiden var relativt enkelt... 3, 5, 6 og 7-serie. Motorene var M10 og varianter av denne, M20, M30, M70 + S-motorene.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme, som jeg nok har gjort før i tråden, at med 8-trinnsautomaten som brukes av BMW i dag har jeg for første gang tenkt at jeg kunne trives med automat og.. Endelig er de der at man ikke tenker for ofte og for lenge at den ikke er i nærheten av å henge med på hva man vil. Hadde jeg av en eller annen grunn plutselig vurdert diesel og, så hadde jeg aldri giddet manuell gir. Det er bare ikke givende på noen måte uansett, så da kan like gjerne bilen selv ta seg av å holde turtallet der det er mest effektivt. Tror ikke akkurat heller det er mange som kommer til å savne lyd, lukt, vibrasjoner og snevert turtallsområde den dagen diesel er utkonkurrert av alternative energibærere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er åpenbart flere som grubler på hvor langt bilen som vi kjenner den har kommet etter 100-110 år. Jeg er personlig ikke så veldig opptatt av selvkjørende biler, men som leie/dele/lånebiler vil denne teknologien utvilsomt påvirke bilindustrien mye i årene som kommer. Én ting er i alle fall helt sikkert og det er at A til B kjøring vil bli helt annerledes i årene som kommer. Istedenfor å kjøre til jobben vil man bli kjørt til jobben og vi kan gjøre andre ting enn å konsentrere oss om trafikken... :)

http://www.dinside.no/motor/teslas-selvkjorende-bil-har-gjort-meg-usikker-pa-egen-legning/62130814

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker best å kjøre selv, med dette sagt må jo selvkjørende være ypperlig for forretningsfolk som skal på møter, eller kanskje møter kan tas i bilen(?) og barnefamilier på tur som sammen kan ha gøyale aktiviteter og se på utsikten ilag osv. uten at noen til enhver tid er "låst" til å føre bilen. Og jeg tror Peugeot og Citroen kan komme med mye flott og spesielt om dette blir virkelighet. De har begge hatt mange fremtidsrettede konseptbiler.

image.jpegimage.jpeg

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over til noe helt annet.

Jeg følger en del folk og serier på youtube.

Denne her er meget severdig for folk som liker rock på gamlemåten:

PART 1 - https://youtu.be/ilVAVN7RtBk
PART 2 - https://youtu.be/lGRMkqnPaTc
PART 3 - https://youtu.be/2zf9hMqzEk4
 

Dette er Tim og Pete's guitar show, hvor de har besøk av Eddie Kramer. Han er ingen hvem som helst i rocken.

https://en.wikipedia.org/wiki/Eddie_Kramer

Han har bl.a. produsert Jimi Hendrix  Cry of Love og flere Kiss-album, i tillegg til å være ingeniør på flere Jimi Hendrix og Led Zeppelin-album, og også involvert i en utgivelse med The Beatles.

Han har en del gode historier på lager kan man si.

 

Ellers er Tim Pierce heller ingen smågutt. Han har jobbet med en mengde kjente stjerner. Se lista i linken under. Imponerede liste :)

https://en.wikipedia.org/wiki/Tim_Pierce

 

Pete Thorn er gitarverdens svar på Chris Harris, eller noe. En knallfyr som i tillegg til å henge på gitarforum (thegearpage), gi ut egne album og gjøre knakende gode demovideoer, også spiller sammen med Chris Cornell, Don Henley, Jewel og andre.

Chris and Petes guitar show er skikkelig nerdete, men god underholdning :)

Episoden med Eddie Kramer er kanskje den minst nerdete til nå, men mye fordi de har så mye å spørre ham om :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart interessant og mange er faktisk ikke klar over hvor mye plateprodusenten (snodig begrep i våre dager) og ikke minst plateselskapet (like snofig begrep) betyr for kvaliteten av musikken (altså et videre begrep enn bare teknisk kvalitet). Reelt er dette kanskje av mindre betydning idag, men på 70, 80 og 90-tallet var det helt avgjørende... :)

@Marius2002 Jeg er ingen stor fan av merkelig bildesign selv om teknologien er interessant. Det er nettopp det motsatte som gjør Tesla's modeller så enestående. Da Model S kom på markedet hadde plutselig elektriske biler ikke lenger et merkelig firkantet design i en billig innpakning, men var en bil som kunne konkurrere direkte mot f.eks BMW's 5-serie. Jeg forestiller meg at selv ganske progressive mennesker har problemer med spesielt kjøretøyet på det første bildet. Når dette er nevnt tror jeg at det aktuelle kjøretøyet er tenkt som en 100% selvkjørende bil som styres av en slags sentral som dirigerer all trafikk i f.eks en by.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det du skrev på siste linje jeg så det for meg, det er ypperlig om man kunne tastet inn en destinasjon og bilen tok deg dit. Litt sci-fi, men det er vel dit vi er på vei? Jeg liker litt rart bildesign når jeg ser at designet henger ihop med bruksområde. :) Og med 100% selvkjørende biler åpner dette muligheter for nye design. Men jeg tror nok at enn sålenge må bilene kunne overstyres og kunne kjøres slik som idag og at i norske forhold er det ikke alltid like enkel å automatisere som en flat by i US&A, Trollstigen opp i selvkjørende bil kunne bydd på problemer. :) 

Når det kommer til design, håper jeg flere konsept-biler kommer i produksjon. BMW gikk foran med et godt eksempel med i8, Ferrari med LaFerrari, Honda med nye NSX og noen merker til. Spriter opp trafikkbildet.

image.jpegimage.jpegimage.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ny episode av "Chris Harris on Cars" og det er lenge siden sist. Som de fleste vet er han idag en del av Top Gear og såvidt jeg forstår tillater ikke kontrakten han har med BBC at han lager bilprogrammer til sin egen kanal på Youtube. Ergo så deler man istedenfor bare nytt innhold. Trodde jeg... som ikke ser på det "nye" Top Gear programmet. Dette er bare en deling av en alminnelig Chris Harris episode på Top Gear, men han er stadig god og interessant som programleder... :)

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

David Bowie.... var en fantastisk sanger, skuespiller og entertainer. Det er om noen måneder et år siden han døde og jeg har latt ham være i denne tiden. Selv om han klarte å lage ferdig albumet Blackstar da han var dødssyk har jeg egentlig ikke hørt på det. Det er bra (og til tider veldig bra), men det blir for trist.

Mitt forhold til Bowie stammer fra trilogien (platene) Low, Heroes og Lodger som ble spilt inn i perioden 1977-1979. Det var først 5-6 år senere at jeg først jeg hørte på platene ordentlig, men spesielt Heroes brente seg fast. Det originale lydbildet på denne platen er fantastisk urbant og rått. Spilt inn i Vestberlin da den kalde krigen var på sitt værste og med Brian Eno bak spakene. Han var senere ansvarlig for bl.a de tidlige U2 platene Boy, October og War (samt den litt merkelige, men like bra Unforgettable Fire) alle spilt inn i perioden 1980-1984. Disse platene er på mange måter lydmessig forbundet med Bowies plater fra Berlin. Det samme er Iggy Pop's The Idiot og Lust for Life (begge spilt inn i 1977). Alle sammen legendariske plater. U2 gikk i 1991 et skritt videre og spilte inn Achtung Baby som en slags sammenfatning av det hele og den platen er etter min mening tett på et mesterverk og uten tvil U2's aller beste album.

Uansett... Bowie er savnet. Han var stor og markerte en tidsalder som var spesiell. Rent teknisk var han alltid brilliant til det siste og krevde kun det beste av sine musikere. Dette er veldig tydelig i opptaket fra den franske TV kanalen Arte. Bildet er ikke det beste (jeg har 720p opptak på harddisken... lagret før de ble fjernet av Youtube), men lydbildet er stadig veldig bra... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden sist Fredrik.

Dog er jeg helt enig, MB er tilbake - godt at de er der de skal være. For BMW sin del er jeg smått bekymret, nye 5 serie ser ut til å være svært konservativ, såvidt konservativ at F1* virker spennende og utagerende nesten, litt Audi... Og så er jeg litt bekymret over mangelen på el fokuset dems.  Hybrid ser jeg på som komplisert og unødig - jeg vil ha el. Sannsynligvis kjører jeg kanskje min siste fosile "melk og brød" bil, en utmerket bil jeg har blitt svært glad i forøvrig, kan se for meg at jeg har denne endel år, til den neste store elbil fase 2 skyller over oss om 2-4 år. Tesla har jeg helt mistet troen på, finansielt og ideologisk, de banet veien - men nå har diesel skandalen fremskyndet skiftet med endel år kan det se ut til, spennende tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et veldig godt poeng med at dieselskandalen ikke nødvendigvis er til Tesla's fordel (selv om det umiddelbart kan virke slik). Problemet for Tesla er at dieselskandalen har vekket den sovende bjørnen (tysk bilindustri i relasjon til elektriske biler). Når tyskerne virkelig begynner å konsentrere seg om noe vet vi hvordan det går. De rydder effektivt all konkurranse av banen med langt bedre og gjennomførte produkter. Tesla har svært, svært dårlig tid og den nye Model III kan ikke komme fort nok på markedet (les: den burde ha vært på markedet igår).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var inne litt på konseptbiler. Citroen kom med en ny nettopp, blir vist i Paris i oktober i år. Jeg regner med dashbordet osv. vil bli litt annerledes, men dette er en kul bil som jeg tror kunne slått an. Jeg håper denne blir satt i produksjon! :) 

https://www.motor.no/artikler/med-denne-bilen-tar-citroen-komfort-til-et-nytt-niva/

image.jpegimage.jpegimage.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult design selv om det nok krever litt tilvenning, men slik er det jo ofte med bilmodeller fra Citroën. Jeg tror at det utvendige designet mer eller mindre er produksjonsklart, men jeg tror også at bilen vil få konvensjonelle dører. Firedørs biler uten en B-stolpe er et vanskelig konsept (konstruksjonsmessig, prismessig og ikke minst bruksmessig), men det ser flott ut på prototyper. Jeg tror derimot at interiøret med mindre endringer er klart for produksjon. Det overordnede designet med bl.a ekstremt komfortable seter og kun digitale instrumenter er klassisk Citroën på sitt beste... :)

Det er litt viktig å merke seg at dette ikke er en bil som sikter seg inn på premiummarkedet (det er i PSA regi en oppgave for DS). Ergo snakker vi om en Ford/VW konkurrent, men med et mye mer spennende design og målrettet fokus på komfort. Apropos de nye støtdemperne fra Citroën, som skal erstate det eldre hydrauliske fjæringssystemet, er dette allerede testet ut på C4 Cactus og div. biljournalister er imponert over hvor bra det virker. Det skjer definitivt mye spennende med fransk bilindustri for tiden... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...