Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Fredrik skrev:

Fine og hyggelige bilder, men måten den Caravellen ble "sikret" på tror jeg ikke hadde gått idag (håper jeg da). Golf mrk.II har jeg aldri hatt, men de var veldig slitesterke. Det er ikke mange igjen her i DK idag, men de dukker av og til opp i trafikken. Det er forøvrig merkelig hvordan man forbinder enkelte bilmodeller med bestemte tidsperioder.. :)

Nei den "sikringen" hadde nok ikke gått idag. :)  Likevel litt artig å se hvor simpelt alt var før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker en kompis som hadde en Golf II Synchro med 90 hester på slutten av 80-tallet. Firehjulstrekk var veldig uvanlig og 90 hester var et hakk eller to mer effekt enn det folk flest kjørte rundt med. På vinterføre følte vi at vi var konger på veien i Golfen. :-)

Selv har jeg kjørt mye Golf. Golf I, II og III i forskjellige varianter var biler jeg var veldig glad i. Så kjøpte muttern Golf IV, og den var så kjedelig at etter det har jeg vel nesten ikke sittet i en Golf. Og det var vel litt av grunnen til at jeg endte opp med 1-serie og etterhvert fikk veldig sans for BMW (og bakhjulsdrift).

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var stilige bilder fra en ikke så fjern fortid. Det er når man ser slike bilder at man skjønner at framtiden har kommet veldig fort. Den røde sytråden rundt bakhjulene kan umulig tåle mye vind. 

Porsche 912 har jeg litt sansen for. Den var veldig riktig i linjene uten for mye fiksfakserier som ble skrudd på for og få den til og se tøffere ut. Litt som de første årsmodellene av E24 uten all plastikken som kom etter noen år.

@Fredrik 90 det stemmer nok at det var E3 ja. Ellers var jo E21 315 litt spesiell da den ble produsert et par år etter at E30 kom i produksjon. Har lest et sted at det var for og få brukt opp resten av E21 karosseriene men synes det virker veldig rart. BMW lagde vel ikke haugevis av E21 karosserier for og plassere de på lager.  I tilfelle var det utrolig dårlig planlegging. Men jeg husker det gikk endel 83 modeller 315 rundt omkring. Det var veldig tydelig hvordan bil det var da de hadde enkle frontlykter. Den var nok endel billigere enn en tilsvarende E30.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune-K skrev:

@Fredrik 90Porsche 912 har jeg litt sansen for. Den var veldig riktig i linjene uten for mye fiksfakserier som ble skrudd på for og få den til og se tøffere ut. Litt som de første årsmodellene av E24 uten all plastikken som kom etter noen år.

Jeg er enig og dette gjelder for min del generelt 911 "urmodellen" (1963-1973) kontra "g-serien" (1973-1989). Urmodellen er "renere" i linjene og jeg liker spesielt hvordan blinklysene foran er integrert sammen med de karakteristiske små åpningene for kjøling av bremsene under forlysene. Dette deler urmodellen med 912 (dog ikke 912E) og Rob Dickinson i Singer Vehicle Design gjorde det til et stort poeng at hans Singer 911 også skulle ha dette. Det er kult og det ser riktig ut på 911. 

Urmodellen kom forøvrig med to forskjellige akselavtander (2211 mm og 2272 mm). Skiftet ble gjennomført i 1969 og omfatter også noen få 912 eksemplarer. Hjulbuene på den korte varianten stikker ikke like langt ut og bilen virker dermed litt smaler og "renere" i linjene. Proporsjonene er etter min mening mer korrekte på den korte modellen.

Dette er små, men viktige detaljer som gjør en stor forskjell når det gjelder bilens totale uttrykk. Sammenligningen med E24 før og etter den fikk ekstra plastikk og tidenes styggeste gummispoiler bak er absolutt relevant... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en viktig forskjell på oss to Fredrik. Du greier på en lettfattelig måte og forklare hvorfor en bil er pen. Jeg derimot bare konstaterer fakta, nemlig at det er en pen bil.

Når det gjelder hvilken bil som har den styggeste gummispoileren så finnes det vel mange gode kandidater fra 80 tallet. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E24 er helt nydelig (så misforstå meg ikke), men gummispoileren virker i mine øyne så påklistret at den visuelt gjør mer skade enn gavn selv om den sikkert hadde en funksjonell verdi på et såpass gammelt design. Spesielt måten spoileren har en utstansing til rondellen som ellers ville ha blitt delt i to av spoileren er håpløst. Resultatet er at halvparten av rondellen er dypt gjemt under/i spoileren... ikke bra... :(

http://www.caradvice.com.au/489952/bmw-6-series-old-v-new-comparison-2016-650i-v-1984-635csi/

Dette eksemplaret har i tillegg en slags amerikansk støtfanger og det gjør ikke det totale designet bedre, men man ser hvordan rondellen ble gjemt under/i spoileren. Paul Bracq hadde helt sikkert ikke en slik spoiler i tankene da han designet E24.

Ellers er jeg enig med deg i at det helt sikkert finnes andre gode kandidater når det gjelder 80-talls bilene til å ha en like stygg eller styggere spoiler. Spørsmålet er om de var laget av gummi og kom originalt fra en signifikant bilprodusent på en standardmodell?

BMWM6_KR1_4305.jpg 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste bildet der blir bare så feil så jeg vegrer meg for og trykke "liker" på det siste innlegget dit. Det ser bare enda rarere ut hvis man lukker opp kofferten og spoileren stikker langt på yttersiden av koffertlokket.

For de som husker en profil fra det gamle BMWccn forumet nemlig 02Henning så hadde han en veldig grei definisjon på nytten av en hekkspoiler. "Den øker marktrykket tilsvarende vekten av spoileren". Det er veldig godt sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... jeg husker Henning Robberstad's alltid eminente innlegg i det gamle BMWCCN forumet (jeg savner stemningen fra det forumet). Kommentarene, som ofte gikk ping-pong mellom bl.a "02Henning" og Ove Kvam, var alltid verdt å få med seg i tillegg til noen andre profilerte medlemmer av forumet. Man lærte alltid noe i de diskusjonene... :)

For de som ikke helt vet hva Rune og jeg snakker om var dette et "tre-tråd" basert forum i regi av den offisielle BMW klubben i Norge (BMWCCN). Tidspunktet vi refererer til er rundt 2000-2003/4 (hvis jeg ikke husker helt feil).

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått med meg dette, men det virker troverdig nok iom. at PSA neppe er ferdig med å ekspandere. De trenger flere bilmerker fordelt på flere markeder for å kunne vokse tilstrekkelig vis a vis VAG. Volkswagen AG (VAG) har på sin side inngått et strategisk samarbeide med indiske Tata (som bl.a eier Jaguar og Range Rover) og det er igjennom Skoda at samarbeidet skal materialsere seg. VAG har allerede produksjon av MAN og Scania lastebiler/busser i India, som er et marked med over 1,2 milliarder mennesker.

Det selges idag flere biler pr. år i India enn i Tyskland så potensialet er enormt. Det samme kan man til en viss grad si om Malaysia, som er et marked med over 31 millioner mennesker. Proton har idag en årsproduksjon på ca. en halv million biler som eksporteres til 10 forskjellige land hovedsakelig i Asia, men også til Storbritania og Tyskland. De ulike bilmodellene Proton bygger er idag basert på modeller fra Toyota, Mitsubishi og Citroën.

Intel Corporation har forøvrig akkurat annonsert at de kjøper Mobileye for 15 milliarder dollar (ca. 128 milliarder NOK). Israelske Mobileye har vi omtalt tidligere i tråden fordi de idag er ledende på teknologien som ligger bak selvkjørende biler. Mobileye har tidligere samarbeidet tett med Tesla, men samarbeider idag med bl.a BMW.

http://www.dw.com/en/vw-and-tata-plan-strategic-alliance/a-37888439

https://electrek.co/2017/03/13/intel-mobileye-self-driving/

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Fredrik skrev:

Hehehe... jeg husker Henning Robberstad's alltid eminente innlegg i det gamle BMWCCN forumet (jeg savner stemningen fra det forumet). Kommentarene, som ofte gikk ping-pong mellom bl.a "02Henning" og Ove Kvam, var alltid verdt å få med seg i tillegg til noen andre profilerte medlemmer av forumet. Man lærte alltid noe i de diskusjonene... :)

For de som ikke helt vet hva Rune og jeg snakker om var dette et "tre-tråd" basert forum i regi av den offisielle BMW klubben i Norge (BMWCCN). Tidspunktet vi refererer til er rundt 2000-2003/4 (hvis jeg ikke husker helt feil).

Tidspunktet stemmer nok sånn cirka. Jeg fulgte forumet på BMWCCN på denne tiden og det var ganske morsomt. På den tiden hadde jeg som hobbybil en meget strøken E30 325iX - en temmelig uvanlig bil med fire dører, diamantschwarz metallic og grått skinn med sportseter fremme, elektrisk soltak etc., alt i alt en virkelig herlig bil som jeg brukte så mye som mulig, og den var spesielt fin vinterstid. Etter hvert ble den en slags konebil mens jeg hadde en E240 stasjonsvogn som var veldig kjedelig – og iX'en ble så solgt til en kar fra Bergen til fordel for en Peugeot 206 cabriolet som konebil. Jeg tror kanskje ikke den levde så mye lenger etterpå.

df45632.jpg

Uansett – i den tiden da vi kjørte mye iX, stod jeg en gang her i Kristiansand i fergekøen til DFDS-fergen som den gang gikk Newcastle-Kristiansand-Göteborg og tilbake, og der kom sannelig en rød 318iS og en lyseblå 02 dundrende forbi i filen ved siden av... Jeg skjønte jo hva dette var og bestemte meg for å gi meg til kjenne - dette var Ove Kvam og 02-Henning (eller hvordan han skrev navnet) - veldig hyggelige folk, og jo, de hadde jo sett en bil med iX-bredding på brygga... De skulle selvsagt til Karlskoga mens jeg skulle til sommerhuset vårt med en 2-åring og en 9-åring... fin opplevelse av internetts sosiale sider, lenge før "sosiale medier" var et begrep.

Endret av PKW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et flott innlegg og hyggelige minner. Ove Kvam's "isbil" og 02'en (med S14 motor) til Hennig Robberstad var jo nærmest legendariske i BMW kretser på den tiden. Senere byttet gutta til E36 Compact (begge 323i og i Ove Kvam's tilfelle ble den selvfølgelig en "kvampact"). Disse gutta samt de andre medlemmene av Rogalandsavdelingen i BMWCCN utviste en sjelden stor entusiasme for alt som hadde med BMW å gjøre. De var aktive i forumet og de var aktive på møter og banetreff, men det beste var at de virkelig kunne skrive om tingene i forumet på en slik måte at vi andre følte at at vi var en del av det hele selv om vi befant oss i andre deler av landet eller i f.eks Danmark (som jeg gjorde). De hevet nivået på hva det ville si å være medlem av en bilklubb på nettet og ikke minst hva som ble skrevet i forumet i denne sammenhengen opp til et nivå som var bemerkelsesverdig bra og generelt helt ukjent på begynnelsen av 2000 tallet.

Det var dette som tiltrakk meg og det som gjorde at jeg begynte å bruke mye tid på bl.a dette forumet. I en overgang skrev jeg i begge foraene, men dessverre så endte historien om det gamle BMWCCN forumet tragisk (etter sigende pga. feil med en harddisk og manglende backup). Forumet ble aldri helt det samme igjen, men det kan like gjerne skyldes eksterne forhold som manglende interesse for det nye forumet. Som du er inne på var "sosiale medier" ennå ikke et begrep på denne tiden, men jeg tror at det nettopp var dette som var i ferd med å skje (Facebook kom i 2005) og dette medførte både et oppbrudd og fragmentering av mange av de gamle etablerte sosiale mediene. Nye og mer fremmede folk kom til og de hadde hverken den samme interessen og tilhørighetsfølelsen som de gamle. Vi slet mye med dette her inne også frem til ledelsen fikk mer skikk på modereringen av forumet. Mange skrev bare for å skrive noe "public" og det var svært mye tullbal (ikke ulikt mange av kommentarene på Youtube og enkelte andre medier idag).

Gamle minner med BMW'er er fine minner og jeg er glad for at vi hadde vår E46 Touring da barna vokste opp. Det ble til nesten 10 år og godt over 300000 Km. Mange av minnene fra barnas barndom er derfor knyttet til den bilen og det gir meg en god følelse idag. Jeg liker å "leve" med bilene vi har og jeg synes at dette gir en ekstra dimensjon over det å ha en bil... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke du kan selv er det bare å kopiere andre... ser stadig ut til å være en realitet i Kina, som har elendige copyright og opphavsrettslige lover. Vi har tidligere sett eksempler på at noen av bilprodusentene i Kina (bl.a BYD Auto og Brilliance China Auto) bl.a har kopiert noen av BMW's modeller, men nå er det Volkswagen's Up! som blir kopiert. Interessant nok ser det ikke ut til at de vestlige bilprodusentene gjør noe med saken hvis bilene kun blir solgt i Kina.

http://jalopnik.com/gloriously-shameless-volkswagen-up-clones-spotted-in-c-1793223142

http://jyllands-posten.dk/livsstil/biler/ECE9431413/skamloes-kopiering-kinesere-duplikerer-populaer-folkevogn/

Jeg har tidligere ledet oppmerksomheten mot misbruk av dyr i forbindelse med bl.a bruk av skinn i biler og idag har Thomas Majchrzak fra kanalen Autogefühl på Youtube rettet en viktig appel til verdens bilprodusenter og deres ledere for at de også viser ansvar i denne saken. Selv om jeg elsker lukten av kvalitetsskinn og ikke minst håndtverket er jeg veldig enig i det som blir sagt i denne appellen.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Fredrik skrev:

Hvis ikke du kan selv er det bare å kopiere andre... ser stadig ut til å være en realitet i Kina, som har elendige copyright og opphavsrettslige lover. Vi har tidligere sett eksempler på at noen av bilprodusentene i Kina (bl.a BYD Auto og Brilliance China Auto) bl.a har kopiert noen av BMW's modeller, men nå er det Volkswagen's Up! som blir kopiert. Interessant nok ser det ikke ut til at de vestlige bilprodusentene gjør noe med saken hvis bilene kun blir solgt i Kina.

Money talks...Er vel ingen vestlige bilprodusenter som gambler på å gå rettens vei hvis de risikerer å bli utsatt for diverse useriøse sanksjoner fra kinesiske myndigheter med dertil tapt salg.

Dere var så vidt inne på 80-tallet, spoilere og stygge design. Bare sånn apropos stygge 80-talls design, så hentet jeg ut en støvete Chevrolet Caprice (design fra 1988) fra låven på søndag etter 6 mnd lagring i påvente av mer motivasjon. Motoren er litt trøblete, så jeg røykla hele låven med tykk blårøyk de første 5 minuttene, men fikk i det minste luftet den 8-9 mil før fuskingen tok overhånd (motor trenger desperat overhaling..). Jeg klarer dog ikke la være å glise når jeg ratter dette droget - den gir en utrolig godfølelse av en eller annen grunn.

IMG_2443___.jpg

IMG_2444___.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, den bakfangeren er bare genial. Må være utrolig upraktisk og måtte stå en halvmeter bak bilen for og lesse inn varer. man får sterke armer av slikt noe.

Ellers er jeg helt enig med det og behandle husdyra ordentlig. Jeg har ingen problemer med husdyrhold men de skal behandles bra. Har heller ingen problemer med og måtte slakte de når de har gjort sitt. Men dyreplageri synes jeg er fælt. Har sikkert litt med at jeg er oppvokst på gård med melkekuer. Savner kuene innimellom. Det gjorde meg aldri noe og måtte sende de til slakteriet bare jeg viste de hadde hatt det fint mens de levde.

Jeg har egentlig mere problemer med diverse kosedyr rundt om. Hvis en katt eller hund begynner og skrante så må det være bedre og ta livet av den enn en masse operasjoner for og holde den i live noen år til. Det synes jeg grenser til dyreplageri. 

Ellers er vel de norske kuhudene kjent for og ha veldig god kvalitet. Hudlageret til Nortura ligger jo ikke så langt ifra meg og de leverer til bl.a. RR. I Norge så er jo det bare et restprodukt fra melkeproduksjonen. At man alte opp kuer kun for huden hadde jeg aldri hørt om men det forundrer meg jo ikke. Man skal ikke så langt utenfor Norge før de har et helt annet syn på husdyrhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...