Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg føler jeg bruker (og spesielt har brukt i ymse sammenhenger) kjøretøy fra ganske store ytterpunkter. Privat er det pdd fra e53 x5 til bilen på bildet. BMW lager biler som fra bunn av har iboende de helt rette elementene for å lage biler med svært gode kjøreegenskaper (les motorsport). Langt bedre enn mye av det som betegnes som "sportsbiler" (som vi har diskutert her før). Folk drar "kjøreegenskaper" videre til "kjøreglede" videre til "inspirerende bil" videre til "opplevelsen" etc. Alt dette for å tillegge subjektive følelser til egenskaper som i stor grad faktisk kan måles/ er teknisk gitte. Jeg er ikke uenig i konseptet (for følelser er svært viktig når det gjelder bilkjøring), jeg er bare uenig i at det brukes som et alibi for å lovprise alskens slags middelmådige (eller regelrett dårlige) biler. Når gammel MX5,GT86 og 200SX brukes som eksempel på at bmw gjør noe feil ift kjøreglede og kjøreegenskaper (og sågar til og med mot e46 som du sa lenger oppe) så hopper jeg av lasset. Da er man litt i samme sone som de som elsker z3 cab fordi det er en "god sportsbil". Z3 cab er i likhet med mange andre lovpriste sportsbiler en real møkkabil på det ene den burde være god på, sportslige kjøreegenskaper. Man skal naturligvis få lov til å ha disse følelsene og opplevelsene, men de er ikke fundamentert i virkeligheten.

 

2014 264.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En e30m3 som er habil i forhold til moderne porscher (rundetider er ganske sammenlignbart) er ikke orginal, men den trenger ikke å ha modifisert karosseri. En viss teknisk utvikling har det trossalt vært på 30år, men den banket det meste av samtidens biler, og henger fremdeles tremmelig godt med, blant biler med 200hk +/-. Man kan ikke sammenligne epler og pærer.

Gt86 er temmelig dedikert og et godt utgangspunkt for en billig inngang for de som ønsker å kjøre den samme bilen på trackdays som til jobb. Det er dog gjort en del kompromiss for å få ned prisen, spesielt på understellskomponenter, men med litt bedre understell og bremser biter den godt fra seg. Da gjenstår det bare en motoroppgradering- og man kunne likegodt kjøpt cayman..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ogee1 skrev:

Ikke nok med at det er 20" foran, det er 21" bak. Lurer på hvorfor egentlig? Det kan vel ikke være bare fordi det ser kult ut?

Forklaringen er nok begrenset plass i hjulhusene foran i relasjon til omkretsen/diameteren på fordekkene. Dimensjonen på bakdekkene er 325/30-21 kontra 265/35-20 på fordekkene. Forskjellen på omkretsen er 4,17%. Dette svarer til en omkrets på hhv. 220,92 cm bak og 211,17 cm foran. Hvis bakdekkene hadde vært 325/30-20 ville omkretsen ha vært 213,31 cm og egentlig passet bedre, men Porsche ville kanskje at bilen skulle tilte forover av aerodynamiske årsaker?... :-)  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsche kjører forresten ofte på forskjellig rullediameter foran og bak, men uten å ha forskjellig diameter på felgene. Eksempelvis 987 Cayman med 19" har 235/35 foran og 265/35 bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, TRF-Racing skrev:

Når gammel MX5,GT86 og 200SX brukes som eksempel på at bmw gjør noe feil ift kjøreglede og kjøreegenskaper (og sågar til og med mot e46 som du sa lenger oppe) så hopper jeg av lasset. Da er man litt i samme sone som de som elsker z3 cab fordi det er en "god sportsbil". Z3 cab er i likhet med mange andre lovpriste sportsbiler en real møkkabil på det ene den burde være god på, sportslige kjøreegenskaper. Man skal naturligvis få lov til å ha disse følelsene og opplevelsene, men de er ikke fundamentert i virkeligheten.

 

 

Antar mye av dette til meg, så da får jeg nesten svare. :) Jeg synes du her tillegger meg meninger jeg ikke har / leser noe annet enn det jeg skriver. For det første er hverken MX5 eller GT86 spesielt gamle biler, begge er i salg p.t. Når det gjelder 200sx så tok jeg den opp som et eksempel fordi jeg har eid en. Den veier 1270kg og er en relativt sett lett og velbalansert bil. Originalt er den dog ikke så veldig mye å skrive hjem om, så det jeg i hodet mitt sammenligner med er en bil som både er trimmet og har modifisert understell - så enig i at det ikke er helt rettferdig. 

Poenget mitt var heller egentlig ikke at BMW "gjør noe feil", poenget mitt er at det er vanskelig å få samme følelse i en bil som veier 1800kg og en som veier 1000kg. BMW kommer ikke til å lage noen 3 (eller 2 eller 1)-serie som veier 1000kg, så derfor mener jeg det blir tullete å sammenligne dagens biler med 35 år gammel 3-serie. 

Når jeg poengterte at E46 og oppover føles tunge, så er det jo fordi de ER tunge, ikke fordi de ikke er sportslige eller gode biler av den grunn. Og igjen sammenlignet med vesentlig lettere biler. Alt er relativt. :) En moderne 3-serie vil ikke føles som en mx5 eller mr2 uansett hva man gjør, for det er en helt annen bil med et helt annet utgangspunkt - og det har vel neppe vært målet til BMW å få til det heller. 

Jeg er på min tredje 3-serie, så regner med at det er underforstått at jeg synes det er flotte biler som gir både kjøreglede og flotte kjøreegenskaper, og som du sier har et grunnleggende godt utgangspunkt. Jeg synes godt M-sport understellet på min nåværende 3-serie kunne vært et par-tre hakk vassere, men jeg vet jo at plattformen er god og at jeg kan løse dette med å slenge på coilovers. 

Så oppsummert var i hvertfall ikke mitt poeng (vet ikke med andre i tråden) at opplevelsen i en 3-serie er dårligere enn MX-5, GT86, 200SX, MR2, etc, den er annerledes. Personlig velger jeg uten tvil F30 over E30, samtidig som jeg forstår sjarmen og opplevelsen av å kjøre en E30 og tilsvarende lette og fokuserte biler uten "krimskrams". :)

 

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del har jeg av disse bilene hatt MX-5 (mrk.I), E30, E36 og E46. Som du påpeker @macrorain kan ikke MX-5 sammenlignes med 3-seriene, men de tilbyr alle på forskjellige måter store kjøregleder. For min del er E46 den siste 3-serien som ble konstruert som en forlengelse av E30. E90 og F30 er mer som små 5-serier med et primært fokus på komfort og stabile kjøreegenskaper i høye hastigheter. Jeg liker F30, men kunne jeg velge ville jeg ha valgt en fornuftig E46 med bensinrekkesekser og manuelt gear (gjerne 330i/330Ci)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

For min egen del har jeg av disse bilene hatt MX-5 (mrk.I), E30, E36 og E46. Som du påpeker @macrorain kan ikke MX-5 sammenlignes med 3-seriene, men de tilbyr alle på forskjellige måter store kjøregleder. For min del er E46 den siste 3-serien som ble konstruert som en forlengelse av E30. E90 og F30 er mer som små 5-serier med et primært fokus på komfort og stabile kjøreegenskaper i høye hastigheter. Jeg liker F30, men kunne jeg velge ville jeg ha valgt en fornuftig E46 med bensinrekkesekser og manuelt gear (gjerne 330i/330Ci)... :)

Ja, jeg hadde en 323Ci - gøy bil det. Men nå hører det med til historien at bilen jeg hadde før den var en Mr2 mk3, så kanskje ikke så rart jeg opplevde E46 som stor. Det kunne vært artig å prøve en E46 igjen nå for å sammenligne mot F30 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt E30 320i, E36 323i og E46 318d Touring. Av disse bilene var E46'en definitivt den beste, men ikke den som ga størst kjøreglede. Det var uten tvil E30'en, mens E36'en falt litt mellom to stoler selv om den klart hadde den fineste og sterkeste motoren. Det er merkelig hvordan biler noen ganger kan oppleves mot alle forventninger. 

Dette gjaldt også da vi for et par år siden leide en helt ny F31 320d xDrive. Tiltross for at alt i utgangspunktet var bedre på den bilen (190 HK, 400 Nm, xDrive, 6-trinns manuell gearkasse etc.) synes jeg allikevel at vår gamle E46 Touring var morsommere å kjøre på de fantastisk fine og svingete sydfranske landeveiene vi pleier å frekventere om sommeren. Ikke at F31'en på noen måter var direkte dårlig, men E46'en var vesentlig mer levende og agil på landeveiene. På Autobahn var imidlertid F31'en helt suveren og totalt overlegen... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt apropos diskusjonene ovenfor: Tilfeldighetene ville det slik at jeg prøvde en '00 Porsche Boxster S til en kompis i dag. Fortsatt en morsom bil, men den begynner jo å føles litt gammel, og det er også litt uvant at det ikke skjer noe før 4000rpm når man kommer fra moderne, momentfokuserte motorer. 

Jeg er ikke sikker på om alt var bedre før. :) Men det var flott lyd i den da :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ganske vanlig før i tiden, eller faktisk frem til siste halvdel av 2000 tallet da det ble mer vanlig at bensinmotorene fikk overlading (turbo/kompressor), at selv relativt alminnelige biler (altså ikke kun sportsbiler) var temmelig "spisse" i karakteren. Bilmodeller som f.eks E36 325i og E34 525i hadde de første årene fom 1991/92 M50B25 motoren uten Vanos som ytet 192 HK ved 5900 rpm. Dette er et lavt turtall for en for den tiden relativt liten og høytytende sugemotor, men dreiemomenttoppen på 245 Nm lå så høyt som 4700 rpm. Med Vanos, som var ment til å gi motoren et høyere dreiemoment på lavere turtall, ble det litt bedre ved at dreiemomentstoppen falt til 4200 rpm (maksimal effekt var imidlertid den samme ved identisk turtall).

Det er ingen tvil om at dieselmotorens popularitet spesielt på 2000 tallet i kombinasjon med økede avgasskrav og downsizing av motorer er årsaken til at bilprodusentene idag bygger bensinmotorer som har en mye bredere momentkurve enn tidligere. Fokuset har endret seg og med dette også hva mange anser som nødvendig vedr. moderne motorer og hvordan de skal levere effekten.

Ville man før i tiden ha skikkelig bunndrag var man henvist til amcars, men det var stort sett kun muskelbilene med f.eks Hemimotorer som hadde en korresponderende høy effekt. Interessant nok hadde tyskerne en annen filosofi med deres V8 motorer på den samme tiden og et godt eksempel er Porsche 928 S som kom på markedet i 1980. Den modellen (som jeg også har hatt) hadde en V8 motor på 4664 cm3 som ytet 300 HK ved 5900 rpm, men dreiemomenttoppen på 385 Nm lå så høyt som 4500 rpm. Dette hemmet akselerasjonen (selv med manuelt gear) og selv om bilen ikke veide mer enn den mye senere E46 klarte den ikke 0-100 Km/t på mye mindre enn rundt 6,5 sekunder (E46 330i med 231 HK klarer 0-100 Km/t på 6,5 sekunder). Topphastigheten var dog i området rundt 260 Km/t. En samtidig Porsche 911 Turbo (930), som også hadde 300 HK og veide 100 Kg mindre, klarte 0-100 Km/t på 5,2 sekunder samt hadde en identisk toppfart.

Et viktig poeng med gammeldagse sugemotorer med en "spiss" karakter var at bensinforbruket ofte var ganske høyt. E36 325i hadde offisielt et gjennomsnitlig forbruk pr. mil på rundt literen, men det reelle forbruket lå nok nærmere halvannen liter pr. mil og det var før man begynte å kjøre litt entusiastisk. BMW hadde tidligere hatt et ganske interessant konsept med såkalte "eta" motorer for å gi tilsvarende bilmodeller et noe bedre drivstofforbruk, men når det lystige 80-tallet gikk over i 90-tallet hadde alle glemt oljekrisen i 1973 og konseptet gikk i glemmeboken.

BMW's "eta" motorer (bokstaven "e" på gresk som en forkortelse på "efficiency") var basert på M20 motoren, men med en større slaglengde, mindre ventiler og en endret kamaksel. M20B27 motoren i E30 325e og E28 525e hadde et motorvolum på 2693 cm3 (mot 2494 cm3 i 325i). Motoren ytet i utgangspunktet 123 HK ved 4250 rpm og 240 Nm ved 3250 rpm. Dette skal vurderes opp mot M20B20 motoren i E30 320i som ytet 129 HK ved 6000 rpm, men kun 174 Nm ved 4000 rpm. Selv E30 325i med 170 HK ved 5800 rpm utviklet maksimalt 226 Nm ved 4000 rpm. En sterk motor på et lavt turtall for å få ned drivstofforbruket var derfor poenget med "eta" motorene.

Konseptet virket faktisk og 325e hadde iht BMW et gjennomsnitlig forbruk på 0.78 liter/mil mot 320i's 0,96 liter/mil og 325i's 1,02 liter/mil. Ytelsesmessig lå 325e mellom 320i og 325i. Her er det litt viktig å poengtere at BMW helt på begynnelsen av 80-tallet hadde E30 323i med 137 og senere 150 HK (325i med 170 HK kom først i 1985) og drivstofforbruket på den modellen var on par med 325i... :-)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra at Volvo vil slutte å produsere biler med kun stempelmotorer (diesel eller bensin) allerede i 2019 (altså at man deretter kun kan kjøpe en Volvo som har hybridmotor eller er helt elektrisk) og at Tesla vil oppdatere Linux kjernen i bilenes operativsystem slik at de nå får en skikkelig webbrowser er nyheten om at Tesla oppgraderer drivlinjene i de ulike modellene til å kunne holde 1 million miles eller 1,6 millioner kilometer etter min mening den mest interessante bilnyheten de siste dagene.

Med drivlinjen på en elektrisk bil menes den/de elektriske motorene (som Tesla foreløpig har tre forskjellige varianter av), batteriet og inverteren (eller vekselretter på norsk som omformer likespenningen i batteriet til vekselstrøm som den/de elektriske motorene bruker).

For å få til dette har Tesla gjort forskjellige forbedringer på alle komponentene + implementert ny software og som en bonus får alle modellene (dog ikke Model S/X P100D) mer effekt som igjen vil gjøre bilene opp mot et sekund hurtigere 0-100 Km/t. Dette er interessant for det viser hvor fleksible de elektriske drivlinjene er for ulike endringer og man kan derfor lett forestille seg at dette kan bli en ny forretningsmodell i fremtiden. Betal litt mer online og få mer effekt on the fly!... :)

https://electrek.co/2017/07/04/tesla-electric-motor-update/

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4.7.2017 at 13.00, Fredrik skrev:

Dette gjaldt også da vi for et par år siden leide en helt ny F31 320d xDrive. Tiltross for at alt i utgangspunktet var bedre på den bilen (190 HK, 400 Nm, xDrive, 6-trinns manuell gearkasse etc.) synes jeg allikevel at vår gamle E46 Touring var morsommere å kjøre på de fantastisk fine og svingete sydfranske landeveiene vi pleier å frekventere om sommeren. Ikke at F31'en på noen måter var direkte dårlig, men E46'en var vesentlig mer levende og agil på landeveiene. På Autobahn var imidlertid F31'en helt suveren og totalt overlegen... :)

Kjører jo selv F31, og kjenner på det samme. Tenker nok dette har mye med styring og styrerespons å gjøre. Jeg graver litt i dette i siste blogginnlegg.

Kortversjon: Det er mye mer enn elektrifisering av styreservoen som gjør dette!

Langversjon: http://xn--blhvitblogg-y8a.no/artikkel/styrefolelse/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. Dette er en veldig fin og interessant artikkel som uten tvil anbefales å lese for de som kanskje er for unge til å ha opplevd hvordan en god bil virkelig kan føles som en forlengelse av ben og hender (for ikke å snakke om sansene generelt). Frederick Mowinckel er forøvrig en kjenning fra det gamle BMWCCN forumet for rundt 15 år siden og vi har vokst opp i det samme området i Oslo og har derfor flere felles bekjente. Jeg liker spesielt det han påpeker vedr. E30 og hvordan den modellen ikke er så torsjonsstiv som dagens biler. Dermed «synger» bilen med på det hjulene foretar seg. Jeg forsøkte å beskrive det samme fenomenet i et tidligere innlegg i denne diskusjonen ved å skrive at E30 har et chassis som i større grad enn idag var kalibrert til å være en aktiv del av bilens understel (Frederick's beskrivelse er bedre).

Bortsett fra alt annet som elektrisk styring, moderne dempere, lavprofildekk, store (og i mange tilfeller tunge) felger som øker den uavfjærede vekten, evt. adaptivt understel samt generelt tyngre biler tror jeg at måten man idag konstruerer biler med veldig mye stivere chassis er den største enkeltfaktoren som har innvirkning på hvordan styringen føles på moderne biler kontra eldre bilmodeller. Forskjellen er enormt stor i relasjon til en gammel modell som E30, men man kan faktisk også merke fenomenet i en E46. På E90 kan i alle fall ikke jeg merke en signifikant forskjell så E46 er trolig den siste 3-serien som er bygget etter gamle prinsipper.

Jeg har hatt noen bilmodeller der man ganske tydelig merket fenomenet med at bilene "sang" med på det hjulene foretok seg. E30 og E46 er nevnt, men også Porsche 924, Peugeot 205, Peugeot 405 og MX-5 mrk.I utmerket seg på denne måten. Peugeotene var sogar forhjulsdrevet, men du verden som man på en positiv måte merket at chassiset var en aktiv del av bilenes understel. Jeg har også hatt en E36 og en Mercedes-Benz W201 som ble senket med originalt senkesett (M-Tech i BMW'ens tilfelle), men jeg gikk faktisk til det skritt å gå tilbake til originalt understel på begge bilene for å få skikkelige tilbakemeldinger fra understel og chassis. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive dette, men den totale komposisjonen som disse to bilmodellene hadde med originalt understel var etter min mening vesentlig mer harmonisk. Når dette er nevnt var ingen av disse bilmodellene spesielt interessante i forhold til f.eks E30 og de var heller ingen match for E46... :-)  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par litt andre ting idag. Det er sommerferie og jeg bruker foreløpig litt tid i haven (har noen ting som allerede burde ha vært gjort), litt trening og Sopranos på HBO (igjen). I tillegg har jeg blitt litt hektet på spillet "World of Warships" (samt i mindre grad "World of Tanks") og i den sammenhengen kom jeg over Youtube kanalen til The Mighty Jingles (Paul Charlton) som er fantastisk. Jeg mener at han har en bakgrunn fra The Royal Navy og at han er involvert i utvikling av nye spill for wargaming.net... :-)

Top Gear har en fin artikkel om Alpine A110 (2017). Dette er en sportsbil som kommer til å bite Porsche 718 Boxster/Cayman i leggene... :)

https://www.topgear.com/car-news/big-reads/shotgun-new-alpine-a110

:-P

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...