Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg er langt på vei enig, men på den annen side tror jeg ikke at BMW har så mye de skulle ha sagt i en verden med vannvittig kraftige og hurtige AMG'er og Panameraer. Ekstrem motoreffekt er også nødvendig hvis M5 skal ha en sjanse mot stadig hurtigere elektriske biler og ikke minst alminnelige sportsbiler. Selv 718 Cayman GTS, som er Porsches innstegsmodell, klarer nå 0-100 Km/t ned mot 4 sekunder og har en topphastighet på nærmere 300 Km/t. Skal M5 som begrep bety noe som helst utenfor gruppen av spesielt interesserte kommer BMW ikke utenom ekstremt kraftige motorer (i alle fall så lenge det ikke handler om hybridteknologi).

Når dette er nevnt synes jeg at den nye M5 modellen står seg bra mot nettopp de kraftigste AMG modellene samt f.eks ulike Panamera Turbo modeller - og dette er vel det viktigste hvis vi ser bort fra mer moderne elektriske alternativer. Jeg er imidlertid ganske sikker på at dagens M5 er den siste i en æra som går tilbake til E12 M535i. Den neste M5 modellen vil få en mindre kraftig forbrenningsmotor og hybridteknologi.

Thomas Majchrzak i Autogefühl er kjent for å ha en ganske balansert tilnærming til de kraftigste bilene. Han foretrekker normalt bilmodeller som tilbyr et bedre kompromiss mellom effekt, ytelser og pris som f.eks i denne testen av Porsche 718 Boxster GTS. Jeg liker også at han ofte tester modeller med de minste motorene slik at vi som seere får perspektivene på plass (som f.eks i denne testen av Skoda Octavia 1,0 TSI med 115 HK)... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lamborghini Urus er nå presentert og designet er fabelaktig med tanke på at det handler om en SUV. Taklinjen er hele 6 cm lavere enn X6 og det tror jeg gjør en stor forskjell når det gjelder den visuelle fremtoningen. Urus er også litt bredere enn X6. V8 motoren yter 650 HK og 850 Nm. Dette er nok til at Urus klarer 0-100 Km/t på kun 3,6 sekunder og har en topphastighet på 305 Km/t.

http://www.bmwblog.com/2017/12/05/photo-comparison-lamborghini-urus-vs-bmw-x6-m/

Som vanlig er Thomas Majchrzak grundig når han tester ulike bilmodeller og dette gjelder også BMW i3s. Jeg har alltid likt i3 (spesielt interiøret foran som jeg mener er blandt de fineste og mest innovative på markedet idag sammen med Tesla Model 3) og i3s er intet unntak... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi diskuterte for et par dager siden DS7 Crossback i Off Topic tråden og når man snakker om solen så tester Autogefühl selvfølgelig denne bilen, som jeg må si faktisk er ganske interessant. Det meste er veldig bra, men enkelte ting bør bli litt bedre før DS for alvor kan konkurrere mot Audi som er PSA's plan for bilmerket... :)

Akronymet "DS" står forresten for "Different Spirit" eller "Distinctive Series", men har også sitt navn fra den legendariske Citroën DS modellen som var i produksjon fra 1955 til 1975 der "DS" uttalt på fransk er "déesse" som også betyr gudinne på fransk. Ambisjonene for DS som bilmerke feiler åpenbart intet... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/3/2017 at 15.56, Fredrik skrev:

Vi har tidligere i tråden kort vært innom den fantastiske sportsbilen Alpine A110. Société des Automobiles Alpine, som er mest kjent som bare Alpine, er et fransk bilmerke som idag sorterer under Renault. På 60 og 70-tallet var Alpine på nivå med Porsche, men med midtmotor istedenfor motoren hengende bak hadde bl.a A110 bedre kjøreegenskaper enn 911 og gjorde spesielt stor suksess i rally (Monte-Carlo, Sanremo, Tour de Corse etc.).

Alpine's modeller var teknisk basert på ulike Renault modeller, men montert på en lett rørramme og hadde et karosseri av glassfiber. Vekten varierte avhengig av modell og bruksområde, men var så lav som 540-640 Kg. Motorene varierte over årene, men gikk overordnet fra en rekkefirer på 1100 cm3 som ytet rundt 100 HK til en rekkefirer på 1600 cm3 som ytet rundt 140 HK. Dette var nok til at de hurtigste modellene klarte 0-100 Km/t på rundt 6,5 sekunder og hadde en topphastighet på ca. 215 Km/t. 

Til sammenligning klarte 911 S 2,4 anno 1972-73 med en boxersekser på 190 HK 0-100 Km/t på 7,5 sekunder og hadde en topphastighet på 230 Km/t. Der ser man hva en forskjell i vekten på hhv. 1075 Kg og 640 Kg fører til og dette var også hele grunnlaget for de visjoner Jean Rédélé hadde med Alpine da han grunnla firmaet i 1955. Karosseriet på A110 ble forøvrig tegnet av Giovanni Michelotti (som bl.a også var involvert i designet på BMW E10 "02" i tillegg til en lang rekke modeller fra bl.a Lancia, Ferrari og Maserati) og modellen ble produsert i perioden 1961-1977.  

Den nye A110 har en rekkefirer (også midtmontert) på 1,8 liter som yter 252 HK og 320 Nm fordelt på 1080 Kg (Porsche Cayman S med PDK veier 1460 Kg). Gearkassen er en 7-trinns Getrag DCT. 0-100 Km/t går løs på 4,5 sekunder og topphastigheten er 250 Km/t. Prisen på introduksjonsmodellen er 58600 Euro eller ca. 523000 NOK før norske avgifter. Designet er fantastisk og en fin hyllest til Michelottis gamle linjer... :)

 

Fantastisk konsept og jeg tror at en ny klassiker er skapt... :)

BMW M planlegger å bygge hele 26 forskjellige modeller og med dette nå en årlig produksjon på over 100000 biler. Porsche nådde en årlig produksjon på over 100K biler først i 2011 (Porsche AG ble etablert i 1931) så kanskje blir BMW M etterhvert skilt ut som et eget bilmerke på nivå med Alpina Burkard Bovensiepen GmbH & Co. KG.

https://www.autoblog.com/2017/12/08/performance-proliferation-bmw-plans-to-build-26-m-models/

Hva med en X6 "buggy" som har en N63 V8 motor på 900 HK og 1200 Nm? For 3,85 millioner NOK (før norske avgifter) har du nå sjansen til å bestille en av totalt 5 stk. Manhart MHX6 Dirt² som vil bli bygget (håndbygget). På et eller annet nivå synes jeg faktisk at konseptet er litt kult. Way over the top, men kult... :)

https://www.digitaltrends.com/cars/manhart-bmw-x6-news-pictures-specs-price-performance/

manhart-bmw-x6-1.jpg

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt observert og de må nok finne på en annen løsning hvis de har tenkt seg å bygge bilen. Til den prisen og dette konseptet forestiller jeg meg at markedet først og fremst er Dubai eller et annet land i den regionen. Det er mye annet veldig fint man kan få for nesten fire millioner kroner (før norske avgifter), men få slike biler kan kjøre i sand som denne kan. Det er kanskje naturlig å sammenligne bilen med Mercedes-Benz G63 AMG 6X6?... :)

https://www.mercedes-benz.com/en/mercedes-benz/innovation/the-automotive-declaration-of-independence/

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca. 10 minutter fra der jeg bor, så bor det en Citroën-entusiast. Han har akkurat kjøpt en interessant bilfrakter!
Den er diger! Fikk helt sjokk da jeg så den første gang! Så nå også at den er tilsalgs. Velger å dele i denne tråden.

Han har hatt flere DS Palas stående og hatt i bruk sommer som vinter har jeg sett. Interessant type!

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=108375448

_1039838658.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over en artikkel for en måneds tid siden med seks-hjulte CX «stasjonsvogner» som ble brukt til å frakte aviser med i Europa på 80- og 90-tallet. Snittfart på over 150km/t gjennom hele nettene, ganske imponerende. :)

DC77CD82-A97E-44F4-837E-937D97402097.thumb.jpeg.0965c3f96ebcb34833ff2b233d88a62f.jpeg

https://petrolicious.com/articles/vintage-friday-when-overnight-news-came-in-the-back-of-six-wheeled-100mph-citroen-cxs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var faktisk ganske interessant og fasinerende, det er nesten litt sjarmerende å se hvilke kreative løsninger man kom opp med før internettet tok over. Hvorfor ikke tenker jeg, motorveiene i Europa var jo allerede fullt utbygd den gang. Trafikken var bare halvparten av hva den er i dag, noe som betyr mere frie fartsgrenser, mindre ulykker og mindre kø ved veiarbeid.   Citröen CX må vel ha vært en av de raskeste fremhjulsdrevene bilene på den tiden, iallfall blant de fremtrekkerne som taklet konstant høy hastighet bedre. En E28 535i eller MB 300E hadde sikkert gjort jobben de også, men jeg ser for meg at prisen og bakhjulstrekket hadde skapt problemer for ombyggingen. Det hjelper vel også på at CX var uhyre strømlinjeformet. Kult opplegg, det er nesten litt sånn jeg savner i vårt moderne samfunn. Motorveinettet i Europa kan være uhyre effektivt hvis man bare får utnyttet potensialet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Citroën CX (1974-1991) var på mange måter et teknisk fenomen og markerer sammen med den mer påkostede coupé modellen SM (som CX delte teknikk med og som hadde en Maserati V6 motor) storhetstiden til Citroën. Spesielt på 70-tallet var Citroën med disse modellene på nivå med bl.a Mercedes-Benz når det gjaldt kjørekomfort og rafinnement. Citroën eide Maserati i perioden 1968-1975.

Designeren på bl.a CX og SM (inkl. GS) var Robert Opron og han hadde tidligere designet den mest markante faceliften på DS der lysene foran i 1967 fikk visir og ble svingbare (altså at lyskjeglene fulgte rattets bevegelser). Akronymet CX er forøvrig hentet fra det franske uttrykket for luftmotstand eller drag coefficient - coefficient de traînée også forkortet til Cx

Årsaken var naturligvis bilmodellens usedvanlig aerodynamiske form i 1974. CX hadde som en følge av dette et relativt lavt drivstofforbruk og ble derfor årets bil i 1975. Det kan også være verdt å nevne at et lavt drivstofforbruk i 1975 helt sikkert ikke var så dumt rent markedsmessig iom at oljekrisen i 1973-74 stadig var i friskt minne. Stort mer spot on kan et design på en bil neppe bli og Citroën solgte da også hele 1,2 millioner CX'er. Til sammenligning solgte BMW f.eks ca. 700000 stk. E12 i årene 1972-1981.

Lav luftmotstand er nevnt, men det som gjorde CX virkelig spesiell var naturligvis den hydropneumatiske fjæringen som også fantes på SM (inkl. et enklere system på GS) og som var en videreutvikling av det samme systemet som fantes på DS. Fjæringssystemet var montert på hjelperammer både foran og bak - og nettopp dette gjorde systemet såpass fleksibelt at bl.a Rolls-Royce produserte fjæringssystemet på lisens til den betydelig større modellen Silver Shadow. Den sjeldne Maserati Quattroporte II hadde også det hydropneumatiske fjæringssystemet fra Citroën CX/SM. Maserati Khamsin brukte deler av dette systemet som inkluderte DIRAVI styringen samt clutchen og bremsene. Begge Maserati modellene ble designet av Marcello Gandini. Citroën bygget selv flere forlengede varianter av CX, men systemet ble også brukt i andre sammenhenger (som bildene over er et godt eksempel på).

Det hydropneumatiske fjæringssystemet inkluderte også bremsene samt DIRAVI styringen som kun hadde et rattutslag for fullt hjulutslag samt var selvopprettende uansett førposisjon. Hydraulikken forsterket bremseeffekten relativt kraftig og dette krevde en viss tilvenningstid før man kunne kjøre jevnt, men når man først kjente systemet/bilen var få andre bilmodeller mer behagelige å kjøre (noe som ganske sikkert også var årsaken til at selveste Rolls-Royce bygget det hydrauliske systemet på lisens).

CX kom aldri med andre motorvarianter enn rekkefirere (13 ulike varianter i alt - tverrstilte iom at modellen hadde forhjulstrekk). To modeller/motorer skiller seg ut og det er Turbo-D 2.5 som kom i 1984 og GTi Turbo 2 som kom i 1986. Turbo-D 2.5 var sammen med E28 524td blandt verdens hurtigste dieselbiler og GTi Turbo 2 hadde med sine 168 HK en topphastighet på 223 Km/t. Dette var ganske mye på midten av 80-tallet og E28 535i med 218 HK hadde til sammenligning en identisk topphastighet så det er ingen tvil om at Robert Opron's aerodynamiske design ga gode resultater.

En annen litt artig sak med CX Mrk.II er at de utvendige speilene har blitt brukt av ganske mange andre bilprodusenter inkl. Lotus, Jaguar, TVR, Renault og McLaren... :) 

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært relativt stille fra BMW's tidligere sjefdesigner for BMW Group (BMW, Mini og Rolls-Royce), Chris Bangle, etter at han forlot BMW i 2009 (han ble ansatt i 1992), men nå er han på banen igjen via sitt italienske designstudie Redspace og konseptet REDS (Revolutionary Electric Dream Space). Jeg skal ikke gå nærmere inn på selve bilen (Mr. Bangle forklarer selv konseptet i filmen) utover å nevne at denne typen elektriske "tullebiler" er nettopp hva Elon Musk tok oss vekk fra med Tesla Model S i 2012 og det var sannelig en veldig god ting selv om vi uten tvil kommer til å se at designet på biler i fremtiden kommer til å variere mye mer enn idag (avhengig av markeder og omstendigheter)... :)

Vedr. Chris Bangle's designfilosofi generelt og hans tid hos BMW spesielt har jeg skrevet litt om dette her.

https://jyllands-posten.dk/livsstil/biler/ECE10093890/designikon-lancerer-kantet-elbil-tilpasset-storbymenneskets-behov/

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo litt interessante nyheter:
http://www.leftlanenews.com/saabs-trollhattan-factory-to-come-back-to-life-as-ev-plant-99144.html
https://www.tu.no/artikler/nybygd-saab-rullet-ut-fra-fabrikken-designet-knapt-oppdatert-pa-15-ar/413900

SAABs fabrikk i Trollhattan blir startet opp igjen under kinabaserte NEVS og vil fokusere på elektriske kjøretøy. Nostalgi? Kanskje... NEVS 9-3EV som er ganske identisk med forrige 9-3 fra SAAB har allerede forrige uke begynt å rullet ut fra fabrikken i Kina. Nå er 9-3EV tiltenkt det kinesiske markedet, og har av samme grunn faktisk et spesielt kupéfilter for å rense den veldig forurensede luften de har "der borte". Smart. Det blir også lansert en bildelingstjenesten i Tianjin(byen hvor NEVS har sin fabrikk idag) som skal benytte seg av 9-3EV. Også smart. 
Anyways, fra 2020 vil vi kanskje se bilene her til lands? Da med et par modeller til, som ruller ut fra Trollhattan... 

Apropos bildeling, så vil vi helt sikkert også oppleve at bildelingstjenester blir mer og mer utbredt her også som nevnt mange ganger før her og ikke er det ille at det blir fokus på miljøvennlige biler heller om vi først skal satse. Jeg tenker at det først og fremst er i storbyene som blir mest aktuell og benyttet av de som ikke har behov(eller økonomi) for å kjøpe seg bil, men kunne trengt en bil til Hunderfossen, IKEA, Sverigeshopping eller lignende. Vi kunne fått et norsk merke på banen og gjort det samme som NEVS her til lands.

Jeg derimot liker ikke å låne og har enda såpass behov at jeg vil nok aldri(ihvertfall i overskuelig framtid) dele bilen min med noen fremmede eller kvitte meg med min og benytte delingstjeneste. Egoist? Nei, men jeg liker å ha mitt eget. :) 

NEVS-9-3-EV-Series.jpg

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...