Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

E60 M5 med 507hk når også 330km/t, så vil si BMW kan dine saker de også.

Men tror du ikke at 997 GT2 RS også er elektronisk begrenset når det gjelder topphastigheten iom at den modellen også "kun" når 330 Km/t med hele 620 HK... :wink:

McLaren F1´s BMW V12 motor yter originalt 627 HK. Dette gir en topphastighet på 387 Km/t. GT2 RS motoren mangler 7 HK, men har til gjengjeld nesten 100 Nm mer. 997 GT2 RS veier heller ikke spesielt mye mer enn F1... begge holder seg godt under 1400 Kg... :)

Men nå var det Panamera vi snakket om her. Siden du bresket deg med at det var verdens raskeste sedan, og at M5 ikke hadde en sjanse. Og det er jo da bare tullball :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer faktisk an på hvordan man vurderer bilene. Panamera Turbo S er godt og vel 20% hurtigere 0-100 Km/t enn F10 M5 (og det er temmelig mye på dette nivået). Panamera Turbo S er også marginalt hurtigere enn F10 M5 på en stående kilometer (21,60 vs 21,90 sekunder)... og Panamera Turbo S har en høyere topphastighet originalt fra fabrikk. Men... innrømmet... BMW kan levere F10 M5 med en topphastighet på ca. 330 Km/t. Mon ikke Porsche også kan få Panamera Turbo S opp i 330 Km/t hvis det er avgjørende?... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel en kjensgjerning det at M5 altid har vært bedre enn det Merce og Porsche folka har villet innrømme :wink: Synes de marginale forskjellene renner ut i sanden nå man tar Panamera i nærmere øyensyn. Bilen en kjempe stygg å se på, noe man kan spørre hvem som helst om. Den er upraktisk med kun fire seter og mindre bagasjerom (som faktisk teller i denne klassen av supersedaner)

Panamera er rett og slett en superbil som de har satt på to ekstra dører, M5 er en standard familie sedan som er tunet og oppgradert til å bli en familiebil med superbilkrefter og det er det denne klassen handler om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel en kjensgjerning det at M5 altid har vært bedre enn det Merce og Porsche folka har villet innrømme :wink: Synes de marginale forskjellene renner ut i sanden nå man tar Panamera i nærmere øyensyn. Bilen en kjempe stygg å se på, noe man kan spørre hvem som helst om. Den er upraktisk med kun fire seter og mindre bagasjerom (som faktisk teller i denne klassen av supersedaner)

Panamera er rett og slett en superbil som de har satt på to ekstra dører, M5 er en standard familie sedan som er tunet og oppgradert til å bli en familiebil med superbilkrefter og det er det denne klassen handler om.

Her treffer du spikeren midt på hodet 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes de marginale forskjellene renner ut i sanden nå man tar Panamera i nærmere øyensyn. Bilen en kjempe stygg å se på, noe man kan spørre hvem som helst om. Den er upraktisk med kun fire seter og mindre bagasjerom (som faktisk teller i denne klassen av supersedaner)

Panamera er rett og slett en superbil som de har satt på to ekstra dører, M5 er en standard familie sedan som er tunet og oppgradert til å bli en familiebil med superbilkrefter og det er det denne klassen handler om.

Jeg forstår hva du mener, men jeg er ikke helt enig. Panamera er ikke en elegant bil som f.eks Maserati Quattroporte er det. Det er imidlertid to helt vesentlige poenger med Panamera som de fleste ikke helt har fått med seg. Først og fremst er den stor som en 7-serie. Den mangler kun 10 cm på å være like lang som F01. Vekten er i den samme klassen 1995 Kg. Panamera er med andre ord vesentlig større enn dagens 5-serie (F10). Allikevel er den hurtig som en potent 911 og nesten like agil (iallefall som GTS). Årsaken er selvfølgelig 4x4 og PDK gearkassen, men Porsches V8 motor i Turbo S modellen er sannelig litt av et kraftverk også... den yter f.eks hele 120 Nm mer enn S63B44 motoren i F10 M5.

Jeg kjøper heller ikke poenget med at Panamera kun er en 4 seter. Mange større sedaner er idag rene firesetere... f.eks Rolls Royce Phantom. Maserati Quattroporte er registrert med 5 seter, men setet i midten bak er i praksis ubrukelig og dette fenomenet er Quattroporte langt fra alene om. Aston Martin Rapide, som konseptmessig kanskje ligger nærmest Panamera, er også en ren fireseter. Selvfølgelig handler 4 seters konfigurasjon først og fremst om komfort. Noe slikt som dette finner man ikke i baksetet i F10... :)

Porsche Panamera

xf4ds8vxpho3ofixihy8.jpg

Fisker Karma

f5ihryyt2myxfoj0dfax.jpg

Aston Martin Rapide

x8t16ndkzti7paw67i6r.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om setet i mitden er ubrukelig eller ikke er uvesentlig i denne sammenheng, poenget er at bilene du legger ut bilde av over her er ett helt annet konsept enn M5, RS6 og E AMG. Jeg nevnte til å begynne med E28 M5, en vanlig sedan som er tunet og modifisert, så ble Panamara Turbo S nevnt som ikke har noe i denne sammenhengen å gjøre. Panamera og Rapide er uvesentlige i denne sammenheng de er superbiler fra bunnen av og kan ikke sammenliknes på samme måte.

Men fra det ene til det andre! Cadillac CTS-V er også en bil som pisser ganske nære skoa til Panamera Turbo, med sin 6,2 liters V8er på 556 hk og 750 nm. Offisiell 0-100 er 3,8 sekunder (manuell) og begrenset toppfart på 320km/t 8) Dette var bilen som i 2009 var den raskeste sedan rundt Nurburgring, altså en amerikaner og på toppen av det igjen en Cadillac :applause: Ja Fredrik! Panameraen er raskere, men kun med ett hårstrå. Men så er det altså en Cadillac det er snakk om, sier mer om yankeen enn Porscha :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei... nå misforstår du dessverre sammenhengen litt Fredrik. Poenget med E28 M5 var at den var unik da den kom på markedet. Ingen andre bilprodusenter hadde et tilsvarende konsept der en alminnelig familiesedan hadde en motor fra en supersportsbil (M1) og hadde supersportsbil ytelser. Så går tiden og bl.a Mercedes-Benz W124 500E og Opel/Lotus Omega dukker opp på banen sammen med E34 M5. M5 konseptet var med andre ord ikke lenger unikt.

Mitt poeng i denne sammenhengen er at Panamera kanskje kan sies å være relativ like unik som E28 M5 var da den kom på markedet. Et slags "reverse engineering" prosjekt der man tar utgangspunkt i et sportsbilkonsept og konstruerer en familiesedan som har supersportsbil ytelser. Med tanke på bl.a Maserati Quattroporte er jeg imidlertid litt i tvil om graden av konseptmessig unikhet når det gjelder Panamera, men Porsche var iallefall først på banen når det gjelder skikkelige supersportsbil ytelser.

Jeg synes ikke at et krav om 5-seter konfigurasjon er et godt parameter for hvorvidt man kan snakke om en familiesedan eller ikke. Mer avgjørende er det etter min mening at det reelt ikke bare handler om en 2+2 konfigurasjon. Kravet må være at det er 4 skikkelige seter for 4 voksne personer i en bil med fire dører.

Dette poenget har bilprodusentene også skjønt og derfor finnes bilmodeller som bl.a Mercedes-Benz CLS, VW Passat CC, BMW Gran Coupé, Fisker Karma, Aston Martin Rapide og Porsche Panamera. Med tanke på størrelsen og "hatchback" karosseriet (baksetene kan legges ned) er faktisk Panamera den mest praktiske og familevennlige i denne sammenhengen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med E28 M5 var at den var unik da den kom på markedet. Ingen andre bilprodusenter hadde et tilsvarende konsept der en alminnelig familiesedan hadde en motor fra en supersportsbil (M1) og hadde supersportsbil ytelser.

Med tanke på bl.a Maserati Quattroporte er jeg imidlertid litt i tvil om graden av konseptmessig unikhet når det gjelder Panamera, men Porsche var iallefall først på banen når det gjelder skikkelige supersportsbil ytelser.

Du motsier deg selv gang på gang....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser de siste innleggene i tråden skikkelig vil du oppdage at jeg faktisk er temmelig konsekvent når det gjelder Panameras rolle som "superfamiliebil". Det er i denne sammenhengen verdt å påpeke at denne tråden ikke er et sted for meningsløs polemikk bare fordi man evt. ikke liker Porsche. Hvis du mener at jeg motsier meg selv i min argumentasjon forklarer du hvordan jeg evt. gjør dette. Sitater/utdrag fra innleggene kan tolkes på forskjellige måter. Det er derfor viktig at vi får din vurdering i korrekt kontekst med dine egne ord.

Jeg påstår ikke at Panamera er elegant for det er den ikke. Jeg påstår ikke at Panamera er revolusjonerende rent teknisk for det er den heller ikke. Panamera er imidlertid helt utrolig effektiv til å få omgjort effekt til akselerasjon og fart. Å flytte godt og vel to tonn 0-100 Km/t på 3,6 sekunder med, i denne sammenhengen, kun 550 HK er imponerende uansett hvordan man snur på det. At Panamera Turbo S og F10 M5 er praktisk talt like hurtige på en stående kilometer er naturlig... det skiller kun 10 HK mellom bilmodellene.

Poenget med å trekke frem Maserati Quattroporte i relasjon til Porsche Panamera er at Quattroporte kom på markedet som generasjon 5 allerede i 2004 (Panamera kom først i 2009). Quattroporte er 100% en sedan... 4 dører, 5 sitteplasser og et bagasjerom, men Pininfarina har uten tvil hatt et sterkt ønske om å formgi den som en tradisjonell sportsbil. Kraftig motor, lav, bred, langt panser, klare coupéformer rundt C-stolpen... samt at den reelt er en fireseter.

Utfordringen for eieren Fiat var at det tok svært lang tid før Maserati klarte å få skikk på Quattroporte som en potensiell superfamiliebil a la Panamera. Det var først med Quattroporte S/DuoSelect i 2008 at det ble nogenlunde skikkelig fart på sakene (0-100 Km/t på 5,4 sekunder og en topphastighet på 280 Km/t). Derfor tar jeg et lite forbehold når det gjelder Panamera og graden av konseptmessig unikhet... :-k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg ser hvor du vil henn ang E28 M5 vis a vis Panamera S i dag og det med å være unik i sin kategori. Men å sammenlikne F10 M5 og Panamera er like likegyldig som å sammenlikne Aventador og M5. Begge er superbiler men i forskjellige sjangere da Panamera IKKE er en familiebil.

Men om så var, så hevder du at med Panameraen sitt "hatchback" konsept og nedfellbare bakseter så er den mest praktiske av disse bilene. Men hva da med E 63 AMG stasjonsvogn, RS6 Avant, CTS-V Wagon eller E61 M5 for den saks skyld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panamera er pr. definisjon en familiebil... og 911 er en sportsbil. Hvis vi skal konkretisere mer nøyaktig er Panamera (Turbo S) en familiebil med supersportsbil ytelser og 911 (Turbo/Turbo S/GT2/GT3/RS) en ren supersportsbil. Ferrari 458 Italia er f.eks kun 0,2 sekunder hurtigere 0-100 Km/t enn Panamera Turbo S.

Tenk... du, din bedre halvdel, to fremtidige barn og vovsen i en Panamera Turbo S venter på grønt lys. Du gir jernet og kjekkasen i en 458 Italia klarer ikke riktig å kjøre fra dere. Snakk om nedtur når man kjører en Ferrari. En BMW F10 M5 klarer ikke riktig tilsvarende og der ligger forskjellen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært endeløse "diskusjoner" vedrørende hvor agile og morsomme store effektsterke biler ala X5M er.

Deriblant har vel du antydet hvorfor man lagde slike biler Fredrik!?

Men nå snakker du nettopp om en stor tung effektsterk bil, og nevner agil i samme setning..

En tung stor bil, er en stor tung bil enten det står Porsche eller BMW på panseret.

Jeg tviler ikke på at Porsche er solide teknisk, og at i sjangeren "sportsbil" (911) går alle andre en høy gang.

Men design er de hysterisk dårlige på, og hvis man tidligre snakket om å utvannet M begrepet/merket med X5M ( en stor suksess forøvrig) så gjør Porsche det samme med sine grise stygge SUV'er, og ennå styggere panamera.

Hvis man vil ha en stor luksuriøs grand tourer, har vi noe sexy i kommende grand coupe M.

Vil man ha sportsbil, kjøper man 1M, evt Porsche, lotus eller andre tilsvarende modeller.

Det alle vil ha er penger uansett, jeg er spent på fortsettelsen ifht vag, Porsche detter litt i mine øyne etter å ha blitt spist opp av vag.

Ifht definisjoner, M5 er familiebil, panamera er mer en grand tourer, mer up market og grand coupe er dens konkurrent, ikke M5, eller RS6 eller dens like!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...