Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, Fredrik skrev:

 

@laffe Nice. Man får jo ikke akkurat mindre lyst på en Alpina når man ser denne filmen... :)

Måtte levere enn lotto-kupong etter å sett den filmen ja:)

Forøvrig har jeg egentlig aldri vært en stor Alpina-fan, synes stylingen ikke alltid har passet BMW så godt. Men nye G30 B5 endret litt på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et litt ambivalent forhold til Alpina. På den ene siden liker jeg konseptet (som er en mer komfortabel take på BMW's mest sportslige modeller og med nogenlunde den samme ytelsen), men på den andre siden ser jeg i dag ikke helt poenget. Alpina har skiftet ham flere ganger opp igjennom årene og selv om dette er fullt forståelig ut fra slik markedet og bilene har utviklet seg er det også litt forvirrende.

De første mange årene med Burkard Bovensiepen (altså faren til Andreas Bovensiepen som er dagens leder av Alpina) ved roret utviklet Alpina tildels vesentlig mer hardcore modeller enn BMW gjorde. Burkard kjørte bilrace på slutten av 60-tallet og begynnelsen av 70-tallet og gjorde det til en spesialitet å utskifte Solex forgasserne på BMW'ene han hadde (primært BMW 1500 "Neue Klasse" og E12) med doble Weber forgassere. Dette ble etterhvert formalisert da han la om produksjonen ved familievirksomheten fra å produsere skrivemaskiner til å bygge sportslige BMW'er (altså noen år før BMW selv begynte å utvikle M-modeller). Peugeot begynte deres virksomhet med å fremstille pepperkverner så intet er umulig... :)

Etterhvert ble fokuset rettet mot mer ekstreme ytelser og modeller som f.eks E12 B7 S så dagens lys. Dette førte til enda mer voldsomme ytelser med f.eks E34 B10 Biturbo, som trolig er den mest kjente og respektert når det gjelder samtlige av Alpinas modeller. Alpina ble etterhvert et slags uoffisielt funksjonelt prototype laboratorium for BMW. Alpina og BMW samarbeidet tett og modeller som f.eks E39 D10 Biturbo viser at Alpina ofte utviklet tildels ekstreme konsepter som BMW noen år senere implementerte i deres modellportefølje.

Dagens modeller fra Alpina er ikke helt på dette nivået, men har ofte et litt annet og mer komfortabelt fokus enn BMW's mest sportslige modeller. Ytelsene er stort sett identiske, men måten bilene kjører på er annerledes og det er også imaget som følger med bilene (litt mer "voksent" hvis man kan bruke den terminologien).

Jeg liker best perioden da Alpina var et slags forlenget forsøkslaboratorium for BMW (altså på 90-tallet og deler av 2000 tallet). Folk som er litt eldre enn meg minnes derimot best perioden på 70 og 80-tallet da Alpina kom med flere glimrende hardcore varianter av bl.a E12 og E28.

Over til noe helt annet.

Vi har flere ganger diskutert utfordringene Tyskland står overfor i relasjon til overgangen til elektriske biler. Bilindustrien (som står for 20-25% av Tysklands samlede industri) må legges helt om og dette er en formidabel oppgave. Schaeffler AG som bl.a har store eierpossisjoner i underleverandører som f.eks SKF, Mahle, Bosch, Continental, ZF m.fl. og selv har over 90000 medarbeider (mange flere indirekte) har mer enn halvert deres verdi på den tyske børsen det siste året. Årsaken er at investorene tror at spesielt underleverandørene til den tyske bilindustrien vil få store problemer med å skifte fokus fra en mekanisk basert produksjon til en digital og elektrisk fokusert produksjon. 60% av den produksjon Schaeffler AG i dag står bak er direkte knyttet til produksjon av stempelmotorer. Schaeffler AG står imidlertid bak bl.a utviklingen av VAG's drivlinje til Audi e-tron, men dette er altså ikke nok til at investorene (foreløpig) tror på at de tidsnok vil klare omstillingen til elektriske biler.

I denne sammenhengen er det også litt interessant at Gordon Murray (altså den legendariske konstruktøren av McLaren F1) har uttalt til media at hvis han skal utvikle en direkte arvtaker til F1 så skal det være nå før de elektriske bilene tar helt over. Han har derfor etablert et nytt bilmerke "IGM" under Gordon Murray Automotive paraplyen for å utvikle en moderne F1. Bilen vil få en monocoque ramme av karbonfiber og ha en kjøreklar vekt på under 1000 Kg. Bilen vil også få en selvpustende V12 motor og manuell gearkasse (akkurat som F1). Murray har foreløpig ikke røpet noe om motorens effekt eller bilens ytelser, men F1 anno 1993 har som kjent en selvpustende BMW S70/2 V12 motor som yter 627 HK, klarer 0-100 Km/t på 3,4 sekunder og har en topphastighet på ca. 385 Km/t. Den kjøreklare vekten på F1 er forøvrig 1140 Kg. Jeg tror at vi kan forvente noe virkelig stort... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker vi om Peugeot sin stilling på det norske markedet? Kvaliteten står vel ikke tilbake for mye annet av bil i "mellomklassen", som for eksempel Volkswagen.

Vi kan vel enes om at Peugeot har hatt en periode hvor designet mildt sagt ikke har vært tiltrekkende. Hvem har vel ikke sett bildene hvor hele BMWn dekkes av nyrer? Er BMW på vei i samme designretning som Peugeot var i en periode? 😂

Uansett har Peugeot solgt forholdsvis lite biler her de siste årene. Det gikk en stund en del leasingbiler her i byen, stasjonsvogner brukt i næring, og ellers var forhandleren en av hovedsponsorene for fotballaget. Ellers går det mest i halvgamle 307-er, og tilsynelatende udødelige 406. 

Noen av de nyere modellene har fristet meg, rent utseendemessig. Men har jeg kanskje vært for påvirket av for eksempel britenes evige hakking på froskelandets bilprodusenter, til å ta steget over til fransk bil?

Har observert mye (mer) fransk bil både i Danmark og Tyskland, ja og selvsagt i Frankrike. Snur elektrifiseringen av den norske bilparken opp ned på de "tradisjonelle" markedsandelene, og får franskmennene en ny sjanse på det norske markedet?

Over 800 nordmenn har ihvertfall kjøpt seg ny, fransk bil uten å ha prøvd den. Det burde kanskje være plass til Peugeot her, hvor Nissan Leaf har et veldig japansk design, og VW eGolf er veldig VW Golf - på godt og vondt. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at de siste nyeste Franske bilene som jeg har kjørt...Peugeot 208, 508 SW, 307, Renault Talisman og Clio er kjipe biler som står tilbake for tilsvarende Volkswagen modeller. Bråkete motorer, grusomme automatkasser, billig kvalitetsfølelse og nøytrale kjøreegenskaper.

Jeg tenker også at nye Peugeot 508 er en veldig pen og kul bil, som jeg tror kanskje kan snu tingene litt. Samme gjelder den nye 208en som kommer som elektrisk (årsaken til at 800 nordmenn har kjøpt usett). Spennende liten bil i en verden hvor elbilene bare blir større og dyrere.

Med mindre man er genuint interessert i å kjøre en fransk produsert bil så ser jeg ingen andre grunner til å ta steget. Min personlige mening, basert på personlige erfaringer er at de tyske alternativene fra Volkswagen og Ford, samt Skoda og Mazda byr på bedre biler. Penere design, finere interiører, bedre drivlinjer, bedre andrehåndsverdi, bedre kvalitet og ikke minst bedre image. Men så har jeg ikke prøvd siste 508, mulig den kan forandre mitt inntrykk. 

Jeg tror ikke BMW er på vei samme sted som Peugeot har vært de siste åra designmessig. Spør du meg så er BMW på rett kurs med designet sitt om dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde ikke være overraskende at jeg har en helt annen mening enn Fredrik 90 når det gjelder franske biler og i motsetning til ham har jeg temmelig mye erfaring med disse bilene. Jeg har faktisk over 30 års erfaring fordelt på 9 forskjellige franske biler og en av disse kjører jeg sogar i dag. Jeg har imidlertid liten erfaring med Renault - så Peugeot og Citroën er mine franske bilmerker.

Når dette er nevnt har nettopp Peugeot og Citroën endret seg mye opp igjennom årene (trolig mer enn BMW har gjort når det gjelder f.eks opplevd kvalitet). Kvaliteten var ikke den beste frem til Peugeot 406 så dagens lys i 1995, men kjøreopplevelsen har alltid vært et område der de franske bilene har gjort det bra og for meg har dette vært det viktigste.

Det man lett glemmer i denne sammenhengen er at franske biler også alltid har vært tildels mye billigere enn tilsvarende tyske premium biler. Det blir derfor litt feil å sammenligne f.eks en Peugeot direkte mot en mye dyrere BMW. Sammenligner man derimot en Peugeot med en tilsvarende Ford eller Opel modell er ikke forskjellen så stor og slik har det egentlig alltid vært. Jeg tror imidlertid at dette nå kommer til å forandre seg ved at det i tiden fremover kommer til å bli mer naturlig å sammenligne Peugeot med f.eks VW og enklere Audi modeller. Citroën vil det fremover være mer naturlig å sammenligne med f.eks Skoda og Seat.

Ellers handler dette mest om smak og behag. Noen liker bare ikke bestemte bilmerker og jeg liker f.eks ikke Fiat og har tradisjonelt ikke vært den største tilhengeren av Opel. Mercedes-Benz er jeg heller ikke spesielt begeistret for i dag, men få bilmodeller får et bedre skussmål i min historiske bok enn modellene W124, W126 og W201.

Apropos Peugeot så er den helt nye 208 ganske sexy. Modellen e-208 har en elektrisk motor som yter 136 HK og 260 Nm (0-100 Km/t går løs på respektable 8,1 sekunder). Rekkevidden er hhv. 340 Km (WLTP) og 450 Km (NEDC)... :)

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Hvor mye erfaring var det du hadde med nyere Peugeot og Renault @Fredrik? Jeg bare lurer...

Renault har jeg liten erfaring med (som jeg også skriver over her), men Peugeot og Citroën har jeg ganske solid erfaring med etter å ha kjøpt to nye Citroën modeller (C4 Cactus og C4 Picasso) de siste 4 årene (som vi forøvrig så langt har kjørt tilsammen ca. 110000 Km - forøvrig uten problemer). Vi prøvekjørte ganske mange ulike biler i forbindelse med disse bilkjøpene. De aller fleste Peugeot og Citroën modeller (208, 308, C3, C3 Aircross, C4 Picasso), men også et par Folkevogner (Golf/Golf Sportsvan og Touran) og en BMW modell (F45 2-serie).

Jeg liker generelt å prøvekjøre biler et par ganger i måneden bare for å være litt oppdatert og vite sånn nogenlunde hva jeg snakker om. Jeg prøvekjører ikke alt av biler, men biler som av ulike årsaker interesserer meg. Tesla Model 3 står definitivt på programmet, men det gjør f.eks Model X ikke. Jeg har lyst til å prøvekjøre G01 X3, men har ingen tanker om å prøvekjøre G07 X7 - sånn bare for å vise at mine prøvekjøringer av biler korresponderer med hva jeg også interesserer meg for i denne tråden... :)

Vi leide forøvrig også for et par år siden en Peugeot 508 SW (stasjonsvogn) da vi skulle kjøre til den franske rivieraen. Det ble til ca. 6000 Km i primært Tyskland, Frankrike og Sveits. Et par år tidligere gjennomførte vi den samme turen i en leid Citroën C5 Tourer (stasjonsvogn) og med nogenlunde det samme antall kilometer tilbakelagt.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ser det ut som vi har nogen lunde lik mengde erfaring med nyere Renault eller Peugeot. Bare sånn for å få det hele på det rene i henhold til din kommentar over med at du hadde ganske mye mer erfaring. Eldre franske biler skal jeg dog ikke uttale meg om, der har jeg ikke så mye å tilføye. 

Jeg liker også å prøve forskjellige biler, biler som ikke nødvendigvis interesserer meg direkte men som jeg synes kan være artig å prøve. En hver anledning til å leie bil benytter jeg til å prøve noe nytt, jeg er den vanskelige kunden som ikke nødvendigvis tar det jeg får nøkkelene til. Sist gang kom de med nøkkelene til en Volvo V60, den har jeg prøvd før så jeg ba om å få en Mazda 6 jeg så de hadde stående. Som sagt så gjort!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... jeg tenker at nyere franske bilmodeller ikke har et problem i forhold til myten som for mange (ofte uten større erfaring med franske biler) er etablert om at franske biler er dårlige. De nyere modellene er på nivå med hva som kan forventes i prisklassen de representerer.

Det er de eldre franske bilmodellene som førte til at myten ble etablert og de bilene (altså Peugeot og Citroën) har jeg også temmelig bred erfaring med (jeg har hatt 7-8 modeller). Min påstand er at selv om kvaliteten ikke var den beste på disse modellene var den langt fra så dårlig som mange skal ha det til (ofte folk som er for unge til å ha kunnet oppleve bilmodellene som nye). Jeg har faktisk hatt mindre problemer med mine franske biler enn med mine tyske biler (som stort sett har vært premium modeller).

Jeg registrerer at du stadig vender tilbake til Renault i denne diskusjonen selv om jeg to ganger har påpekt at jeg ikke har større erfaring med dette bilmerket og at mine uttalelser om franske biler derfor selvfølgelig ikke inkluderer Renault. For alt jeg vet kan Renault være et kjempebra bilmerke, men dette vet jeg egentlig lite om.

Peugeot og Citroën kommer fra det samme konsern (PSA) - på den samme måten som VW, Audi, Skoda og f.eks Seat også kommer fra det samme konsern (VAG). Renault er ikke en del av PSA og har intet med Peugeot og/eller Citroën å gjøre bortsett fra at bilmerkene er franske.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen år siden jeg hadde BMW sist, men nå surfet jeg innom forumet igjen og fant denne artige tråden.

Ved sist bilbytte måtte jeg ha 3 ISOFIX fester så da måtte jeg finne noe annet enn BMW, og valget falt på en Grand C4 Picasso. Jeg var også en av de som var skeptisk til franske biler, og valgte derfor å lease en ny bil (dekket av garanti + slipper å selge en Citroen i annenhåndsmarkedet). Grunnen til at valget falt på Picasso'en var at denne hadde den kjappeste 0-100 tiden av alle minivaner (8,4 sek) pluss at den i praksis var vesentlig raskere i reaksjonen fra stillestående enn VW Touran. I en typisk situasjon der jeg gir full gass fra stillestående brukte Touranen med DKG lang tid på å reagere før den skjøt fart - såpass at det opplevdes som litt farlig i situasjoner der man må kjapt ut i rundkjøringer etc.

Jeg har ikke annen erfaring med franske biler enn denne Picassoen, men den har faktisk vært helt uten feil i de 2 årene vi har hatt den - i motsetning til det store antallet tyske biler i familien som alle har hatt sine issues fra de var nye. Så kvalitetsmessig er denne Citroenen overraskende nok det beste jeg har vært borti. 

Ulempen med bilen er at det ikke er en premium bil. Materialkvalitet, støydemping etc vil jeg si er på nivå med utgående 3-serie, men ting som kun 25w xenonlys og simple jekkefester (rett på en smal flens på kanalen) trekker ned. Men så er jo også prisen i en annen og lavere liga enn tysk premium.

Komforten er bedre enn i tilsvarende VW men jeg synes Citroen kunne trukket den enda lenger her og spilt på sine komfort-tradisjoner. I det hele tatt virker det som at Citroen posisjoneres for å konkurrere med Skoda, som noen nevnte over her, og det er lenge siden det var noe avant garde merke.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må jeg legge til at jeg har ikke hevdet i denne sammenheng at franske biler er noe mer upålitelige og mindre driftsikre enn andre. Der skoen trykker for meg er design, tekniske løsninger, kvalitets følelse, drivlinjer og andrehåndsverdi. Mye av motorene som PSA har står i mye annet også, alt fra Volvo til Ford. Men dette er ikke problemet, det er resten av bilen. 

Ellers så har jeg inntrykket av et Citröen kanskje ligger ett lite nivå over Renault og Peugeot. Citröen er merkelig nok det franske merket jeg har kjørt minst, men kanskje det franske merket jeg respekterer mest. Mulig det kommer av nettopp min manglene kjøre erfaring med Citröen, hehe 😉 Kanskje jeg hadde hatt litt mer respekt for Renault og Peugeot om jeg bare hadde holdt meg vekk og ikke fått ødelagt det inntrykket jeg hadde...

Neida, fra fleip til ikke fleip. Jeg synes at Citröen historisk sett har hatt de mest interessante og særeste bilene, og det liker jeg litt. Alt fra 2CV, DS til SM og CX. Selv i dag så holder Citröen på sine mange sære løsninger og rare design sprell som kun Citröen kan finne på. Jeg kjørte en C4 Cactus for ett par år siden, med puter på døra, et automatgir som ble betjent av knapper nede på dashbordet samt forseter som nesten står helt inntil hverandre som en benk. Det er litt lettere å respektere ett bilmerke når de prøver å holde litt på imaget sitt. Det er derfor jeg liker BMW, selv om mange andre mener de har solgt sjela si for forhjulstrekk, SUVer og turbomotorer. Når du går fra en 1989 5-serie over i en 2019 5-serie så kjenner du deg igjen, alt er mer moderne men de aller fleste funksjoner sitter stadig på samme plass. Dette er BMW sin måte å være unike på, Citröen sin måte er stikk motsatt...hulter til bulter...men likevel unik på deres måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Beamer Screamer Vi er så langt faktisk veldig tilfreds med vår Citroën C4 Picasso (altså den korte varianten) som vi har hatt i 14 måneder. Det er ingen ekte komfortbil som C5'en med Hydractive 3 fjæring vi hadde for snart 20 år siden, men den er OK og tilbyr bra med plass (faktisk så er akselavstanden kun 5,5 cm kortere enn for Grand Picasso).

Jeg tror utfordringen vi har i denne diskusjonen er den samme som bilmerker som f.eks Peugeot, Citroën, Ford, Mazda etc. opplever når de skal selge biler. Hvorfor skal man velge f.eks en Citroën når det finnes et utall av finansieringsmuligheter for å heller kjøpe/lease et premiumbilmerke? Hvorfor i det hele tatt diskutere et bilmerke som f.eks Citroën når det finnes bilmerker som BMW? Mitt svar er at en Citroën er klart annerledes og en helt annen opplevelse enn en BMW.

At mange ikke interesserer seg for dette og/eller ikke ser poenget forstår jeg, men jeg har aldri vært interessert i BMW fordi det er et såkalt premium bilmerke. Dette markedsføringsbegrepet eksisterte heller ikke da jeg kjøpte min første BMW i 1988. Jeg er mest interessert i biler for hvordan de er og ikke minst hvordan de kjører. Derfor har jeg også hatt et par Land Rovere og andre mer spesielle biler.

Litt ved siden av så er akkurat C4 Picasso en ganske interessant bilmodell. Som du er inne på skal Citroën fremover markedsmessig posisjoneres mer mot Skoda/Seat enn mot mer påkostede bilmodeller - noe som Citroën tradisjonelt har gjort med deres litt større modeller som f.eks CX, XM, C5 og langt på vei C4 Picasso/Grand Picasso (de er praktisk talt identiske bortsett fra akselavstanden og karosseriet etter bakdørene).

C4 Picasso er derfor den siste modellen Citroën har i dag som stammer fra denne tiden og dette merkes på den overordnede kvaliteten og ikke minst hvordan bilen er konstruert. Den har bl.a mye bedre lydisolasjon, sofistikerte komfortdetaljer som f.eks den store frontruten (ikke ulik den man finner på Tesla Model X) og ikke minst et mer høyverdig interiør.

PSA har i denne sammenhengen en klar strategi i relasjon til VAG. DS skal fremover konkurrere mot Audi. Peugeot skal konkurrere mot VW. Citroën og Opel skal konkurrere mot Skoda/Seat, men her tror jeg at vi kommer til å se enkelte overlappinger og modeller som plasseres seg mellom Skoda/Seat, VW og andre bilmerker. Det er også mulig at PSA vil utvikle flere helt nye nisjer som f.eks med C4 Cactus (som faktisk er et ganske interessant konsept som flere bilprodusenter i dag kopierer designet på).

For oss som bilkjøpere og bilinteresserte er dette en ganske krevende øvelse. Vi må lære å kjenne bilmerkene og hva de står for på nytt. VAG hadde den samme utfordringen med Skoda og Seat, men nå ser det ut til at de har funnet formen og markedet forstår derfor bedre hva de enkelte bilmerkene står for.

I forlengelsen av dette er det ingen tvil om at nettopp denne øvelsen er blandt de største utfordringene bilprodusentene har når det gjelder overgangen til elektriske biler. For bl.a BMW er det helt avgjørende at markedet også med de elektriske bilene kjenner igjen BMW's DNA. Klarer BMW ikke dette er veien ikke lang til en tilsvarende utfordring som Citroën hadde da deres hydropneumatiske fjæring og spesielle design ikke lenger var profitabelt å produsere. Citroën mistet deres DNA og måtte gjenoppfinne seg selv. Dette er dessverre ikke helt enkelt uansett sammenheng.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doug har satt sitt syn på X7. Dette er jo som tidligere nevnt en bil for USA. Spranget prismessig fra X5 til denne er jo en del. Tror ikke mange nordmenn vil kjøpe denne. 

Det fine med X7 er den kjekke knappeløsningen til baksetene. I tillegg ser de separate midterste setene helt supre ut :) for meg som har fobi mot tradisjonelle bakseter, så ser dette supert ut! De som husker første gen. sharan/galaxy, diverse transportere og vans, deler nok fortreffeligheten med egne seter :) merkelig at det ikke er mer av dette. F.eks nye facelift av xc90 kommer med samme konfigurasjon som tilvalg; Ut med 3 seteren, inn med 2 skikkelige stoler. 6 seter totalt.

Generelt etterlyser jeg mer komfort i seter og understell. Alt er pinnestivt. Sport sport sport.... Sofaseter og duvende fjæring finnes ikke lenger. Nærmeste er vel kanskje Range Rover eller Bentley?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Evopower Jeg er helt enig og jeg har heller aldri vært så fascinert av at alminnelige bilprodusenter i den grad fokuserer på såkalt sportslighet. Jeg forstår hvorfor de gjerne vil selge store og dyre felger samt ta seg grovt betalt for heller latterlige "sportslige" designdetaljer, men når resten av bilen substansielt ikke er sportslig blir det hele bare dumt.

Jeg mener stadig at BMW er den bilprodusenten som generelt balanserer dette konseptet best. Selvfølgelig med M-modellene, men også de mer ordinære modellene er stort sett ordentlig konstruert for litt mer sportslig opplevelse og kjøring (dog mer før i tiden enn i dag).

Jeg har alltid likt Citroën for at de helt tydelig går mot denne såkalte sportslige trenden. Ikke fordi jeg misliker ordentlige sportslige biler, men fordi de tilbyr et reelt alternativ. De tør være annerledes og dette mener jeg at er viktig i en stadig mer konform bilverden.

X7 er uten tvil en temmelig dyr bil (fra ca. 1,3 millioner NOK frem til det evt. kommer en e-hybrid variant), men i USA er faktisk innstegsprisen mellom ditto for X5 og 7-serien med hhv. 60700 USD (X5), 73900 USD (X7) og 83650 USD (7-serien). Dette vil trolig medføre at X7 blir ganske populær i USA. Man kan få mye ekstrautstyr for 10000 USD og samtidig få en stor SUV istedenfor en mer ordinær stor sedan som 7-serien er. Dette burde ha en ganske bred appell hvis man først vurderer en bil i denne delen av markedet.

Jeg er imidlertid i tvil om X7 reelt er en like formidabel konstruksjon som 7-serien er selv om den helt sikkert er veldig bra. Noe sier meg at litt av poenget med X7 for BMW er å bygge den billigere for å tjene mer penger ettersom salget av bl.a 7-serien er fallende (spesielt i USA). Det er i alle fall dette poenget som har berget de store amerikanske bilprodusentene økonomisk ettersom salget av ordinære bilmodeller har vært fallende i mange år. Folk vil åpenbart ha SUV'er uansett om det finnes andre og objektivt bedre bilmodeller.     

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...