Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, Rune-K skrev:

Jeg vet ikke hvem som er eier nå men når jeg tittet på den så sto den i Fredrikstad. Han som eide den da hadde nok satt en litt stiv pris på den. Den så fin ut da men når man bøyde seg ned så begynte kanaler og dører å bli brune på undersiden så den måtte nok fikses om noen få år. Når den i tillegg var priset som en strøken bil ble det uaktuelt for kameraten min som var på utkikk etter en spesiell E12 han kunne kose seg med. 

Han endte opp med og importere en mint 80 modell M535i og var superfornøyd med den. M5 før de fant på og kalle den M5.

Vi snakker om samme bil nå ikke sant ?

F34E634C-EFC7-4673-8A7D-1886C8453078.thumb.jpeg.0147ed1fafe622dffc48b3592059d7ef.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Marius2002 skrev:

@Fredrik Den Før Bilen Fikk Airbag-tråden er fantastisk! Jeg har prøvd de siste årene å holde den i live med ett innlegg i året. Jeg ser april 2021 var sist, så da er det vel påtide å løfte den igjen :) For uansett hvor mye vi prater AdBlue, Euro 6(snart 7?), elektrifisering og autopilot så er det så viktig å huske tilbake og at vi fremover tar vare på det som er igjen. 
 

Absolutt og "Før bilen fikk airbag" tråden er virkelig fin. Jeg kjenner ikke personen bak tråden, men han har helt åpenbart virkelig interesse for de små detaljene og ikke minst veldig stor kjennskap til spesifikke eldre bilmodeller som BMW E12, men også f.eks VW T3 Syncro som Porsche langt på vei sto bak via Ferdinand Piëch (Ferdinand Porsches barnebarn via datteren Louise Porsche) som på den tiden var CEO for Audi og hadde begynt utviklingen av Audi Sport Quattro - altså den legendariske rallybilen som skulle gjøre det stort i bl.a Gruppe B.

Tråden "Før bilen fikk airbag" var på mange måter forbildet for denne tråden. Jeg har imidlertid ikke like stor historisk kjennskap til spesifikke virkelig gamle BMW modeller (spør meg heller om Porsche fra den samme tiden), men trådens konsept interesserte meg og formet denne tråden (spesielt etter at han av en eller annen grunn mistet interessen for å oppdatere tråden). Jeg tenkte at forumet trenger en tråd som profilerer biler fra 70 og 80-tallet relativt til en moderne kontekst og slik ble det. Jeg er imidlertid litt for ung for modeller som E9, E10 ("02"), E12 og E21. Min tid med BMW begynte med E23, E24, E28 og ikke minst E30 da disse modellene var på markedet.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, sveigis skrev:

Vi snakker om samme bil nå ikke sant ?

Jeg vil tro det men sikker kan man jo aldri være. Men realistisk, hvor mange norsksolgte E12 528i med den fargen ble kjørt til Tyskland for å bli konvertert til en B7 av Alpina. 

Når det er sagt så er det minst 10 år siden jeg tittet på den så mye kan ha skjedd på den tiden. Og det ser det ut som det har blitt gjort også. Når jeg tenker meg om så må det ha vært en gang mellom 02/Classic treffet i Trondheim i 2008 og Ålesund treffet i 2010 som jeg tittet på den. Han som kjøpte M535i har jeg nesten ikke snakket med siden da.

Tiden går utrolig fort. Snakket med et vennepar på Rudskogen treffet nå. Husker sønnen deres var en liten guttunge på 02/Classic treffet i Ålesund og nå freste han rundt på banen hele dagen. Tror jeg begynner å bli gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er for øvrig annonsen fra tidligere i år (som nå er deaktivert) med flere bilder av bilen: 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=206897601

Ifølge statens vegvesen har selskapet BI-B AS (som driver med salg av biler) eid bilen siden juli 2017. 

Endret av Galro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, i annonsen står det at bilen ble kjøpt ny fra Alpina…mener å ha hørt at den ble kjørt ned dit for ombygging? 

Når er den EU godkjent sist? Det er jo iallfall ofte en indikasjon på om bilen er i landet eller ei. Slike biler som dette er jo internasjonal handelsvare…dessverre. Mye biler med unik norsk historikk som har gått til store samlere i utlandet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til hva slags biler som var populære i Norge og stort sett resten av Europa på 70-tallet. To av de mest populære bilmodellene var uten tvil Ford Taunus (1970-1982) og Opel Ascona B (1975-1981). Navnene på modellene er ganske interessante iom at Ford Taunus offisielt hadde navnet Ford Taunus TC for "Taunus Cortina". Taunus er en lav fjellkjede i delstaten Hessen i Tyskland og Cortina d'Ampezzo er en mindre by og populært vintersportssted i de sydlige Dolomittene på ca. 1200 meters høyde over havet i Italia. Ascona er en by i det sydlige Sveits som er kjent for å ha en middelhavsinspirert arkitektur. Man kan tydelig fornemme en livstilsorientert markedsføring der mer eller mindre eksotiske byer og steder assosieres med bilmodellene for å fremheve status og/eller en flott natur. 

Både Ford og Opel var på 70-tallet amerikanske bilprodusenter. Ford sier seg selv, men det er viktig å fremheve at den europeiske divisjonen stort sett styrte seg selv og at den var delt i en tysk og britisk seksjon. Det samme gjaldt Opel som var en gren av General Motors. Vauxhall var den britiske seksjonen og Opel den tyske. General Motors kjøpte tyske Opel allerede i 1929, men siden 2017 har Opel vært en del en del av PSA/Stellantis (Peugeot, Citroën, Fiat etc.). 

På 50 og 60-tallet var de engelske og tyske bilmodellene fra Ford og Opel ganske forskjellige med f.eks helt ulike motorer, men utover 70-tallet ble det mer og mer vanlig at de tysk designede modellene ble konvertert til britiske modeller. Så også med Opel Ascona B som med bl.a en Opel Manta front ble til Vauxhall Cavalier. Ford Taunus skiftet ganske enkelt navn til Ford Cortina når modellen fikk høyrestyring på samlebåndet.

Både Ford Taunus og Opel Ascona B kom med en stor variasjon av motorer fra rekkefirere på rundt 1,2 liter til en V6 motor på 2,3 liter i Fords tilfelle. Man kan tydelig se hvor BMW hentet inspirasjonen fra når det gjaldt E21/E30 og E12/E28 (bl.a via Jochen Neerspasch som sparket igang BMW Motorsport med erfaring fra Ford Motorsport). En litt artig sak med Fords motorer er at man tydelig skilte mellom de motorene som var bygget i England (f.eks Essex) og Tyskland (f.eks Cologne eller Köln). 

Vedr. min egen erfaring med disse bilmodellene er den stort sett fraværende, men min svigerfar hadde en tidlig 80-talls Ford Granada II 2,3 Ghia da jeg møtte min kjære i 1985. Den bilen kjørte jeg ved flere anledninger og den var svært komfortabel som en slags semi 7-serie BMW E23. Det var selvfølgelig grenser for hva V6 motoren på 115 HK klarte, men bunndraget var fint nok og på landeveier var bilen som sagt temmelig komfortabel om enn temmelig bløt i svingene.

Jeg vil tro at motoren gjorde et betydelig bedre inntrykk som toppmodell i den signifikant mindre og lettere Ford Taunus/Cortina. Opel/Vauxhall Ascona/Cavalier hadde et litt mer sportslig image med motorer helt opp til 144 HK (en rekkefirer på 2,4 liter), noe som var temmelig solide saker på slutten av 70-tallet på denne typen bilmodeller. BMW E21 323i hadde til sammenligning på denne tiden 143 HK og ble betraktet som et råskinn pga. rekkesekseren på 2,3 liter (M20B23).

    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang Granada 2,3 så kjøpte besteforeldrene til kona mi en slik ny i 1982. En rød vanlig 2,3 med V6, men det som er litt artig er at denne bilen hadde dem og kjørte helt til 2016. Da kjøpte de en helt ny Kia Cee’D og Garandaen ble solgt til en Ford entusiast på Vestlandet. Den var dessverre relativt medtatt etter så mange år på veien, men jeg tror den lever ennå i form at den står avregistrert en vei. Jeg angrer litt i dag på at jeg ikke tok større interesse i denne bilen mens de hadde den, men det var liksom bare en sliten gammel Ford. I dag hadde vi nok tatt over den bilen og fiksa den opp litt, men for 7 år siden så var det kun gammel BMW som sto i hodet mitt. Jeg har blitt mer altetende de siste årene 👍 Samme med bestefar som hadde en Volvo 245 Turbo som han kjøpte ny i 1985 som varebil. Den forsvant ut av familien på midten av 2000 tallet og jeg tror ikke den lever lenger. De siste årene brukte han den som arbeidsbil, og det gjorde også min far og mine onkler når de skulle frakte noe de ikke ville frakte i sine egne biler. Men herregud for noen priser de forlanger for en velholdt 240/245 Turbo i dag 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle her hjemme kjørte jo Ascona B når vi var ungdommer og hadde man litt bedre råd så var det Manta som var tingen. Det var viktig når man kjøpte en Ascona at den ikke var gubbekjørt. Motoren tålte som regel ikke at ungdommen likte og ha litt turtall, da gikk rådelagrene fort. Hadde den derimot vært ungdomsbil en stund allerede var som regel motoren byttet alt. Fikk man da tak i en Rekord 2,2i motor var lykken gjort. Det var sprekt det, og livsfarlig. Hekken slapp for et godt ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble forøvrig totalt solgt ca. 28000 Opel Ascona B i Norge. Det ble solgt ca. 60000 Ford Taunus TC. Til sammenligning ble det solgt ca. 5500 BMW E21 3-serie. En gjennomsnitlig E21 kostet forøvrig ca. 30000 kroner mer enn en Ford Taunus (ca. 120000 kroner mer justert etter dagens pengeverdi).

Det ble totalt solgt ca. 52000 Ford Granada II i Norge. Gjennomsnitlig kostet en Ford Granada ca. 12000 kroner mindre enn en ditto E21 3-serie eller ca. 51000 kroner etter dagens pengeverdi.

Det ble totalt solgt ca. 93000 Volvo 240 i Norge og den kostet gjennomsnitlig ca 4000 kroner mer enn en BMW E21 eller ca. 16000 kroner mer i dagens pengeverdi.

Mercedes-Benz W123 (E-klassen i perioden 1976-1985) ble det totalt solgt ca. 12000 av i Norge. Prisen for innstegsmodellen var gjennomsnitlig ca. 99000 kroner eller ca. 420000 kroner etter dagens pengeverdi. Dette var ca. 280000 kroner mer enn en Ford Taunus TC som kostet ca 140000 kroner i dagens pengeverdi.

Som man forstår var bilmodeller fra f.eks BMW, Mercedes-Benz og Volvo relativt kostbare. Opel og Ford hadde langt mer sympatiske priser. På dette tidspunktet (altså på midten/slutten av 70-tallet) kunne til sammenligning ca. 100000 kroner kjøpe deg en fireroms leilighet på beste vestkant i Oslo. Den gjennomsnitlige årslønnen i Norge var på dette tidspunktet også litt over 100000 kroner.      

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt både Ascona B og BMW E21 og jeg skjønner prisforskjellen. På den tiden så var kvalitetsforskjellen mye større enn den er i dag. 

Kan nevnes at hele undersiden av dasbordet inkludert hanskerommet på Asconaen var festet med to skruer. Måten man justerte aksialklaringen på kamakselen til CIH motoren til Opel var også veldig enkel. Man tok en hammer og slo lett på dekselet i framkant til klaringen ble riktig.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er interresant lesing for meg som hadde familie som kun kjørte Opel og Ford .😊

Jeg har jo vokst opp både i Taunus og Ascona ,men på disse var det og forskjell .

Min far hadde en Taunus 2.0 L 78 modell og byttet den inn i en Ascona 2.0 s og denne var jo ren sportsbil i forhold .

Med hjul i hvert hjørne omtrent aksler trekt ut i hjulhus med 185,70 13 kontra 165 13 på Taunus ,var dette en mye bedre bil og kjøre .

Vittig det du nevner her med kamaksel @Rune-K,husker det godt og var senest med på det ifjor .

Helt utrolig hvor mange Opler og Forder som ble solgt på den tiden og så få som er igjen .

Idag er Ascona og Mantaer i god stand blitt svinedyre .

Husker så godt den dagen jeg var 18 i 1992 .

Sort Manta b med Gsi styling ,var lykken komplett dvs nesten ..

Hadde jo sett på en 10 årgammel e21 320 i men min far nektet komplett .

Gøy å se Fredrik at du tar dette opp med disse vanlige bilene som var før .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rune-K

Artig det du nevner der ang kvalitetsforskjellen på Ascona B og BMW E21. Dette stemmer jo veldig bra, i dag er det mer teknologi som skiller premium merkene fra de mer vanlige bilmerkene. De vanlige bilmerkene har blitt veldig bra på kvalitet og finish, men de ligger gjerne 5-10 år etter premiummerkene på den gjeveste teknologien. Unntak finnes selvsagt i noen tilfeller. 

Tror jeg har nevnt dette før, men denne kvalitets forskjellen ble tydelig for meg da jeg kjørte en kollega sin 1994 Ford Scorpio 2,9 Giha. Dette var en flott utgave med skinn og automat, den var også gått rett over 100 000 km. Forskjellen i kvalitet og komfort i forhold til min 1994 BMW E34 520i var ganske stor, der E34en oppleves som en solid og tight bil så kjørte Forden som en gammel slede med diverse knirk og skrangle lyder. Over kumlokk og slitt asfalt så er E34en helt solid, i Forden så knirka det i hele bilen. Det var også fascinerende at selv med 2,9 liters slagvolum så klarte de ikke å hente ut mer en 145 hk, mens 2,0 litern i BMWen yter 150 hk. Ytelsesmessig så var de vel ganske like, er noe mer moment i Forden men firetrinns automaten mot 5 trinns Automaten i E34 var også stor forskjell.

@Fredrik

Hvor kan man finne de tallene over antall solgte biler i Norge? Dette er noe jeg kan fordrive tiden med tror jeg 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Rune-K skrev:

Jeg har hatt både Ascona B og BMW E21 og jeg skjønner prisforskjellen. På den tiden så var kvalitetsforskjellen mye større enn den er i dag. 

Jeg er enig i deg i dette på mange måter ,men i bunn og grunn så er e21 kun en ekslusiv Ascona b .

Like nervøse bak ved kjøring som inspirerende ,om man kan kalle det sånn,like ille til å ruste osv .😩

Komfortmessig så var jo e21 noe helt annet enn Ascona b til å være sånne småbiler ,men om e21 var mer kvalitet ,det kan vel diskuteres egentlig .

Jeg og deg er jo noenlunde på samme alder Rune ,og hvertfall i min vennekrets på den tiden som kun var Bmw fanboy ,så stod da jaggu disse kompisene mine like mye i motorrommet eller på verksted som vi som kjørte Ford eller Opel .

Men summen av alt så var jo e21 the shit for min del og higet etter det .

Gjør det selv idag .

 

@Fredrik 90:

Artig det du nevner her med Scorpio og sammenligning med e34 .

Dette var jo en voldsom bil i sin tid og husker godt da en eldre herremann fra mitt distrikt testet en ny Scorpio hos dere .

En bil han forgudet og likte ,men endte opp med en nyere e34 520 i fra Pedersen Import .

Allerede da påpekte han de punktene du nevnte .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...